AnonymBruker Skrevet 14. august 2024 #1 Del Skrevet 14. august 2024 Har en venn som stadig lover å komme på besøk osv, men avlyser i siste liten. Han spør ofte om å låne penger da han sliter økonomisk, han har verge som overfører lommepenger til han hver uke og da har han aldri igjen noe fordi han skylder penger her og der. Jeg kan ikke alltid låne bort penger. Han sier jeg må bare spørre han om det samme, men jeg trenger ikke å låne penger og vil ikke det. Og han sier han skal overføre litt ekstra foreksempel neste dag fordi han vil hjelpe meg fordi jeg har hjulpet han så mye, selv om jeg egentlig ikke trenger noe hjelp økonomisk. Men han overfører aldri noe uansett om han lover det. Jeg lurer litt på om det egentlig er pengene mine som gjør at han vil ha kontakt med meg, for han spør ofte om å låne og han vet når jeg får lønn og da kommer spørsmål om å låne, og sånn fortsetter det hele måneden. Merker nå at jeg egentlig har fått nok. Hvordan si fra på en ok måte at han kan slutte og love ting som han ikke klarer å holde og at jeg ikke kan låne han penger hele tiden? Jeg får det alltid igjen men ikke alltid den dagen han sier jeg skal få det igjen. Jeg vet han sliter med en del, men jeg syns dette blir litt mye. Jeg er dame, men han sier vi er venner, og han har aldri prøvd seg på meg. Men føler kanskje det er mest pengene mine som betyr noe. Jeg har kjent han en del år så ikke nytt bekjentskap men han holdt ikke på sånn før. Hva gjør jeg? Anonymkode: 28e51...a74 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mereo Skrevet 14. august 2024 #2 Del Skrevet 14. august 2024 Du sier nei, jeg har ikke mulighet til å låne deg penger. Slutt å låne bort penger. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
emilie123 Skrevet 14. august 2024 #3 Del Skrevet 14. august 2024 Hadde selv en slik "venn". Han sluttet å komme da jeg begynte å si nei til å låne han penger. Det var litt av en venn. Synes du bør slutte å låne han penger. Da vil du også se hvor dypt vennskapet stikker. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jordbær86 Skrevet 14. august 2024 #4 Del Skrevet 14. august 2024 Tydelig at det er pengene dine som betyr mest for han. Bare si nei. Og heller ikke bra at han lover ting som han ikke holder. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2024 #5 Del Skrevet 14. august 2024 Si du er blakk. Ha en 5 er på et norgesglass og si det er det du har til iovermorgen. Anonymkode: 8ab8d...313 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jordbær86 Skrevet 14. august 2024 #6 Del Skrevet 14. august 2024 Kanskje du må si fra litt hardt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2024 #7 Del Skrevet 14. august 2024 Det skal utrolig mye for å få en økonomisk verge, så han har null kontroll på penger. Å låne penger til noen uten økonomistyring er ren idioti! Så det må du bare slutte med, ellers kunne du selv behøvd en verge Anonymkode: 0c1ec...6ca 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rainstorm2.0 Skrevet 14. august 2024 #8 Del Skrevet 14. august 2024 Det er ingen grunn til å si fra hardt før du prøver å si fra vanlig først. Jeg ville bare sagt "jeg kan ikke låne deg penger nå, og har ikke lenger mulighet til å låne deg penger i fremtiden heller, jeg vet jeg har gjort det før, jeg kommer ikke til å endre mening, og har bestemt meg". Og hvis han gjentar det så minner du ham på "som jeg delte med deg for litt siden har jeg ikke lenger mulighet til å låne deg penger, og kommer ikke til å gjøre det heller". Og så ser du om vennskapet dabber av. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2024 #9 Del Skrevet 14. august 2024 Takk for tips 🤙 Og egentlig bør han vel også snakke med vergen sin. Jeg aner jo ikke hvor mye han har etter regninger er betalt, men hvis vergen holder igjen på pengene og gir han lite i uka så bør han kanskje snakke med h..n om å kanskje få mer utbetalt og slutte å låne av folk. Men jeg vil ikke blande meg for mye. Vet bare at vergen gir han litt i uka siden han har sagt det. Men skal si jeg ikke kommer til å låne han mer. En gang hadde jeg sagt jeg ikke hadde penger å låne bort,også så han meg på butikken litt senere den dagen og spurte da senere hvorfor jeg hadde sagt jeg ikke hadde penger og så gikk jeg på butikken etterpå, . Men jeg måtte jo ha pengene selv og handle for og det sa jeg, han mente da at jeg måtte tenke på han som hadde mindre 🙄. Han hadde nok fått lånt av noen andre da siden han var på butikken. Anonymkode: 28e51...a74 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Seff Skrevet 14. august 2024 #10 Del Skrevet 14. august 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Takk for tips 🤙 Og egentlig bør han vel også snakke med vergen sin. Jeg aner jo ikke hvor mye han har etter regninger er betalt, men hvis vergen holder igjen på pengene og gir han lite i uka så bør han kanskje snakke med h..n om å kanskje få mer utbetalt og slutte å låne av folk. Men jeg vil ikke blande meg for mye. Vet bare at vergen gir han litt i uka siden han har sagt det. Men skal si jeg ikke kommer til å låne han mer. En gang hadde jeg sagt jeg ikke hadde penger å låne bort,også så han meg på butikken litt senere den dagen og spurte da senere hvorfor jeg hadde sagt jeg ikke hadde penger og så gikk jeg på butikken etterpå, . Men jeg måtte jo ha pengene selv og handle for og det sa jeg, han mente da at jeg måtte tenke på han som hadde mindre 🙄. Han hadde nok fått lånt av noen andre da siden han var på butikken. Anonymkode: 28e51...a74 Ser du hva du skriver? Synes du dette virker som en god venn? Synes du at du trenger ham i livet ditt? Si nei heretter, du skylder ham ikke noen forklaring. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2024 #11 Del Skrevet 14. august 2024 Seff skrev (1 minutt siden): Ser du hva du skriver? Synes du dette virker som en god venn? Synes du at du trenger ham i livet ditt? Si nei heretter, du skylder ham ikke noen forklaring. Ja. Og jeg har innsett at han nok ikke bryr seg om meg som person, men det at jeg låner han penger. Så skal dlutte med det. Skjønner han sliter men det er ikke mitt problem. Anonymkode: 28e51...a74 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Curlyme Skrevet 14. august 2024 #12 Del Skrevet 14. august 2024 Si nei og ferdig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2024 #13 Del Skrevet 14. august 2024 Hva skal han låne penger til da? Øl og sigg eller grovbrød og skinke? Hvis det er det første så nei, hvis det er det andre så må han ta en prat med vergen sin og be om en revurdering av hvor mye penger han kan disponere i uken. Jeg ville sagt nei til flere lån og begrunnet det med at det gir deg dårligere forutsigbarhet og oversikt over egen økonomi. Ville samtidig tipset ham om dette med å få revurdert avtalen med vergen og at han bør heller ta en skikkelig hard sparemåned slik at han kommer seg ajour hvis det er det som er problemet. Anonymkode: 9fc7d...2c3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2024 #14 Del Skrevet 14. august 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hva skal han låne penger til da? Øl og sigg eller grovbrød og skinke? Hvis det er det første så nei, hvis det er det andre så må han ta en prat med vergen sin og be om en revurdering av hvor mye penger han kan disponere i uken. Jeg ville sagt nei til flere lån og begrunnet det med at det gir deg dårligere forutsigbarhet og oversikt over egen økonomi. Ville samtidig tipset ham om dette med å få revurdert avtalen med vergen og at han bør heller ta en skikkelig hard sparemåned slik at han kommer seg ajour hvis det er det som er problemet. Anonymkode: 9fc7d...2c3 Ofte snus og cola, og mat er nudler stort sett. Har vært der mye og han har sagt det. Men skal snakke med han. Skal tipse om det med å snakke med vergen. Anonymkode: 28e51...a74 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2024 #15 Del Skrevet 14. august 2024 Dette er utrolig ufin oppførsel, spesielt når han "tar" deg på butikken. Dette er ikke din venn. Han er jo ikke med deg engang, han bruker deg bare for å låne penger. Å låne penger til en med økonomisk verge er jo litt som å kjøpe pils til en alkoholiker eller smugle heroin inn til en venn på rehab liksom, du er med på å ødelegge hele poenget med å ha en verge. Du gir lån til en som aldri burde fått lov til å ta opp lån, som sikkert har forbud mot å ta opp lån fra staten liksom. Du burde prinsipielt bare si nei. Du er med på å ødelegge for han, ikke hjelpe han. Han får det ikke bedre med å låne, han vil jo bare ende med å ligge bakpå, konstant i gjeld og aldri i pluss. En ting hadde vært om det var sjelden, men hver gang? Det virker som du tenker han får for lite av vergen siden han må drive og låne.. Nå vet vi jo ingenting om akkurat hvor mye han får da, men: en person som faktisk ender opp med å få en økonomisk verge - det er jo en person som ikke kan håndtere penger, og som sikkert aldri har nok penger. Det er uansett noe han må ta opp med vergen. Alle må slutte å låne han penger, så må han bite i det sure eplet og si til vergen at han ikke har nok til en kneip engang fordi han har ligget i gjeld hele tiden. Anonymkode: 1206b...e4f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
exictence Skrevet 14. august 2024 #16 Del Skrevet 14. august 2024 Nei, jeg føler ikke for å låne noen penger. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2024 #17 Del Skrevet 14. august 2024 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Dette er utrolig ufin oppførsel, spesielt når han "tar" deg på butikken. Dette er ikke din venn. Han er jo ikke med deg engang, han bruker deg bare for å låne penger. Å låne penger til en med økonomisk verge er jo litt som å kjøpe pils til en alkoholiker eller smugle heroin inn til en venn på rehab liksom, du er med på å ødelegge hele poenget med å ha en verge. Du gir lån til en som aldri burde fått lov til å ta opp lån, som sikkert har forbud mot å ta opp lån fra staten liksom. Du burde prinsipielt bare si nei. Du er med på å ødelegge for han, ikke hjelpe han. Han får det ikke bedre med å låne, han vil jo bare ende med å ligge bakpå, konstant i gjeld og aldri i pluss. En ting hadde vært om det var sjelden, men hver gang? Det virker som du tenker han får for lite av vergen siden han må drive og låne.. Nå vet vi jo ingenting om akkurat hvor mye han får da, men: en person som faktisk ender opp med å få en økonomisk verge - det er jo en person som ikke kan håndtere penger, og som sikkert aldri har nok penger. Det er uansett noe han må ta opp med vergen. Alle må slutte å låne han penger, så må han bite i det sure eplet og si til vergen at han ikke har nok til en kneip engang fordi han har ligget i gjeld hele tiden. Anonymkode: 1206b...e4f Takk for godt svar 🤙 Anonymkode: 28e51...a74 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. august 2024 #18 Del Skrevet 17. august 2024 Har sagt fra. Han ble litt sur og spurte om jeg aldri mer skulle låne han penger, jeg sa at han måtte finne andre løsninger en å låne av meg hele tiden, foreksempel snakke med vergen sin. Men han svarte bare at han sliter og det burde jeg skjønne. Jeg sa at da er det vel lurt å snakke med vergen, men det gadd han ikke å svare på en gang Så ikke mye forståelse akkurat 🙄 Anonymkode: 28e51...a74 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. august 2024 #19 Del Skrevet 17. august 2024 Har faktisk vært borti omtrent akkurat det samme. Han lånte både av meg, min mann og andre venner.. Vi fikk nok og sa at han fikk snakke med vergen om å få mer dersom han hadde for lite. Jeg forklarte han også at han hadde mer enn meg i måneden inn og at jeg hadde flere utgifter enn han (han var alene og jeg har barn). Vi tilbydde også at dersom han mangla mat (brød, pålegg, middag) så kunne vi hjelpe til med å bli med på butikken å handle til han. (Vi såg at pengene som ble lånt ofte gikk til mer ufornuftige ting) men merkelig nok spurte han aldri om det.. han ble nok litt snurt men det gikk over og han har ikke bedt om å låne noe på flere år. Hender han går litt tom men klarer seg da til han får penger igjen. Anonymkode: 28c97...b57 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå