KallePils Skrevet 24. oktober #261 Del Skrevet 24. oktober Kapt.Chat skrev (41 minutter siden): Og når det gjelder sykefravær så har "Faktisk.no" slått fast at selv med justeringer for ulikheter i systemet i de forskjellige land, så konkluderer de med at vi fortsatt har verdens høyeste sykefravær. Det har flere gjort, og det ser ut til å være riktig. Og ja, som jeg påpeker ovenfor: Det er selvfølgelig ikke noen "tilfeldighet" at det landet med verdens mest generøse ordninger for sykefravær også har verdens høyeste sykefravær. I hvert fall tatt i betraktning at vi ikke på langt nær har verdens hardeste arbeidsliv… Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Jenny* Skrevet 24. oktober #262 Del Skrevet 24. oktober KallePils skrev (4 timer siden): Spørsmålet i hvorfor vi da likevel har høyere sykefravær? Så det gjenstår noe mer å forklare her. Da prøver jeg igjen: I en normalbefolkning vil det være folk med god helse og folk med mindre god helse, og alle gråsonene i mellom. Noen land har ikke en politikk eller kultur for at de med dårligere helse deltar i arbeidslivet, så de regnes ikke inn, naturlig nok, mens vi i Norge har det, en kultur og et ønske om at yrkeslivet er det beste som fins. Når de kommer inn i arbeidslivet her i Norge vil det prege sykefravær-statistikken - rett og slett fordi så mange deltar. Det er derfor jeg hele tiden viser til at det har betydning at mange deltar i arbeidslivet i Norge. I mange land vil heller ikke kvinner på samme måte som her i Norge delta i arbeidslivet, de vil være gratis arbeidskraft for familiene sine, gratis i betydning, de har jobben sin i familien sin som i motytelse tar vare på dem. Når mange kvinner deltar i det norske yrkeslivet vil flere av dem som undergrupper (småbarnsforeldre og eldre-foreldre-pårørende) stå i spagaten som vil påvirke helsa deres, hverdagen deres, i tillegg til det som er nevnt over, en del kvinnesykdommer og perioder i livet som strekker dem (oss) og påvirker yrkesdeltagelsen. Og som om det ikke var nok, mange kvinneyrker er feller og leder direkte til utmattelsesprosesser. Om noe er de gode sykelønnsordningene en vakker metode for å inkludere flest mulig kvinner i arbeidslivet. I tillegg til kronikere, folk med psykiske helseutfordringer, eldre, yngre, og alle andre som ikke har hundre prosent arbeidskapasitet gjennom hele livet sitt. Når det gjelder argumentet mitt om dårlig ledelse har jeg bare en teori, men siden du spurte hvorfor kan jeg dra den også. Likhetsprinsippet og den demokratiske tankegangen vi har her i Norge gjør det vanskeligere for oss å akseptere dårlig ledelse, og der kommer også muligheten for sykefravær inn. Selv er jeg sykepleier med en annen universitetsgrad bak meg, og kan sammenligne, og aksepterer rett og slett ikke dårlig ledelse - da slutter jeg i stedet. Jeg slutter og finner meg en ny jobb, men jeg tror, det er min teori, det er der mange andre heller velger sykmelding. For jeg tror ikke, fortsatt min teori, at folk orker å stå i et dårlig arbeidsforhold over tid. Så hvis det ble lagt mer vekt på å utdanne bedre ledere ville mye være vunnet og folk kan bli stående innenfor arbeidslivet. På en måte slipper mange arbeidsgivere å ta tak i problemene på arbeidsplassen fordi Staten/du&jeg plukker opp regninga, noe som bare forsterker et dårlig arbeidsmiljø selvfølgelig. Der er jeg helt enig med Ørn Terje Foss, "Arbeidsgiver må stilles til ansvar for å redusere arbeidsrelatert fravær gjennom å drive med et systematisk arbeidsmiljøarbeid, og ansvar for tilrettelegging ved behov". Så spørsmålet blir heller, hvordan skal vi kunne legge til rette for enda flere i arbeidslivet hvis poenget er å dra bort matta under dem med dårligere arbeidsevne (= og som øker sykemeldingene)? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalilje84 Skrevet 24. oktober #263 Del Skrevet 24. oktober KallePils skrev (4 timer siden): Jo, men du kan da ikke i full alvor mene at arbeidslivet i Norge er "hardere" enn arbeidslivet i f.eks Storbritannia og Tyskland? Spørsmålet i hvorfor vi da likevel har høyere sykefravær? Nederland og Island har også høyere yrkesdeltakelse enn Norge, men sist jeg sjekket hadde begge disse landene også lavere sykefravær. Så det gjenstår noe mer å forklare her. EDIT: For å være helt presis har Norge verdens høyeste sykefravær, i kombinasjon med at vi er det eneste landet i verden som har lovfestet full lønn ved sykefravær. Ser du virkelig for deg at det ikke eksisterer noen sammenheng mellom disse to? At av over 200 land i verden skulle Norge toppe listen på begge disse to punktene, men at dette bare er tilfeldighetenes pussige spill? Norge er et kaldt land, med mye drittvær og mørke. Det kan ikke sammenlignes med Tyskland. Vi er også et langstrakt land, der det er store avstander til sykehusene, vanskeligheter med å få kvalifisert helsepersonell/spesialister, som gjør helsekøene lengre, og det psykiske blir verre av ensomhet, mørke og kulde. Psykisk sykdom gir ofte utslag i fysiske symptomer. Jeg har opplevd ensomhet, mobbing og andre psykiske utfordringer i en rekke år. Det at jeg beit tennene sammen og gikk på jobb, men i stedet neglisjerte meg selv og det private, var mitt valg. Ikke alle velger likt. Når det gjelder "verden", så må du plukke bort landene der ingen kvinner jobber. Norge har noen av verdens høyeste arbeidsdeltakelse. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Jenny* Skrevet 24. oktober #264 Del Skrevet 24. oktober Rosalilje84 skrev (3 minutter siden): Norge er et kaldt land, med mye drittvær og mørke. Det kan ikke sammenlignes med Tyskland. Vi er også et langstrakt land, der det er store avstander til sykehusene, vanskeligheter med å få kvalifisert helsepersonell/spesialister, som gjør helsekøene lengre, og det psykiske blir verre av ensomhet, mørke og kulde. Psykisk sykdom gir ofte utslag i fysiske symptomer. Jeg har opplevd ensomhet, mobbing og andre psykiske utfordringer i en rekke år. Det at jeg beit tennene sammen og gikk på jobb, men i stedet neglisjerte meg selv og det private, var mitt valg. Ikke alle velger likt. Når det gjelder "verden", så må du plukke bort landene der ingen kvinner jobber. Norge har noen av verdens høyeste arbeidsdeltakelse. He, he, har du vært i Hamburg? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalilje84 Skrevet 24. oktober #265 Del Skrevet 24. oktober *Jenny* skrev (1 minutt siden): He, he, har du vært i Hamburg? Ja. Har du vært i Finnmark? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Jenny* Skrevet 24. oktober #266 Del Skrevet 24. oktober Rosalilje84 skrev (Akkurat nå): Ja. Har du vært i Finnmark? Jepp 😂 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalilje84 Skrevet 24. oktober #267 Del Skrevet 24. oktober *Jenny* skrev (2 minutter siden): Jepp 😂 Jeg har aldri hørt om 30 minusgrader i Hamburg, eller mørketid i 2 måneder i Hamburg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Jenny* Skrevet 24. oktober #268 Del Skrevet 24. oktober Rosalilje84 skrev (2 minutter siden): Jeg har aldri hørt om 30 minusgrader i Hamburg, eller mørketid i 2 måneder i Hamburg. Artig sidedebatt, kanskje vi begynner å bli litt ferdig med hele sykelønnsdebatten? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gorgonzola Skrevet 24. oktober #269 Del Skrevet 24. oktober Gorgonzola skrev (På 7.9.2024 den 15.37): Litt for mange spekulerer litt for mye i akkurat dette Grunn nr. en: korrekt. Verdens suverent rauseste ordning faktisk. Grunn nr. to: Feil! Småbarnsforeldre i andre (sammenlignbare) land jobber mer enn i Norge, i EU land må f.eks. småbarnsmødre starte å jobbe gjerne etter tre-fire mnd. mamma perm, og det har ikke vår (tåpelige) ordning med en tredelt foreldrepermisjon i ett år der det ikke er frivillig hvem av foreldrene som tar hva når. Dette er en misforståelse. Kvinneandelen blant yrkesaktive er høyere i våre naboland, som har under halvparten av vårt sykefravær. Rosalilje84 skrev (På 7.9.2024 den 16.09): Nå har det blitt forklart for deg og andre menn som misliker norske kvinner, at i Sverige blir man overført til arbeidsledighet i stedet for AAP/langtidssykmelding etter en stund. De har mye høyere arbeidsledighet enn oss, ergo må noe av dette være det som vi i Norge bruker sykmelding for. Det spiller ingen rolle at det heter "arbeidsledighet" eller "sykmelding", da resultatet er likt - vedkommende er borte fra arbeid. Fint om du belyser hvor det kommer frem at jeg misliker norske kvinner. Les gjerne svaret mitt en gang til (sitert over her) Når du først forsøker å bredde ut svaret ditt med at Sverige har en annen måte å registrere/rapportere dette på så er det på sin plass å legge til litt mer fakta. Sverige har i dag Europas tredje høyeste arbeidsledighet, på nivå med Spania og Hellas, de nærmer seg 8,5 prosent. I Norge er den på rundt halvparten. Samtidig er 10,6 prosent av alle nordmenn (og kvinner, for ordens skyld) i arbeidsfør alder i dag uføre. Det er nesten dobbelt så mange som i Sverige. Om du legger sammen dette, enten de kalles "arbeidsledige" eller "uføre" så er andelen mennesker i arbeidsfør alder som er (permanent) utenfor arbeidsstyrken vesentlig høyere i Norge enn hos våre "grannar" i øst. Min påstand er at verdens suverent mest rause sykelønnsordning, gjerne kombinert med en ikke fungerende I/A avtale en viktig del av årsaken til at vi har havnet der. Og det ser ikke spesielt lyst ut. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
RedFox81 Skrevet 24. oktober #270 Del Skrevet 24. oktober KallePils skrev (8 timer siden): EDIT: For å være helt presis har Norge verdens høyeste sykefravær, i kombinasjon med at vi er det eneste landet i verden som har lovfestet full lønn ved sykefravær. Jeg vil kommentere denne delen. Det nevnes ofte at Norge har verdens høyeste sykefravær. Men jeg synes det skal tas i sammenheng med et annet tall - arbeidsdeltakelse. Norge er også land på verdenstoppen i andel av befolkningen som er i arbeid. Når du ser disse to tall i sammenheng, gjør det alt mening. Ja, som noen andre har allerede nevnt, statistikken på sykefravær regnes forskjellig, og i mange land, også i Europa, kvinner generelt, folk med helseutfordringer (diverse grader av funksjonsnedsettelser), folk i alderen 60+ (og til og med 55+ i flere land) regnes ikke som arbeidsføre, og de er ikke i jobb, men uten å sykemelde seg. I Norge vil en stor andel av disse gruppene være i arbeid, og vil også utgjøre en stor andel av sykemeldinger. Sitat Få land har like mange i arbeidsfør alder i jobb som Norge. I EU/EØS-området er det kun Nederland og Island som har en høyere andel av befolkningen i arbeid enn Norge. https://www.ssb.no/arbeid-og-lonn/sysselsetting/statistikk/arbeidskraftundersokelsen/artikler/norge-blant-landene-med-flest-i-jobb Altså det at Norge har verdens høyeste sykefravær er ikke en krise, men direkte følge av politikken om å få flest mulig i arbeid. Og en bi-effekt av reglene at det lønner seg å jobbe 80+%, pga pensjonsordning osv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kapt.Chat Skrevet 24. oktober #271 Del Skrevet 24. oktober RedFox81 skrev (2 timer siden): Jeg vil kommentere denne delen. Det nevnes ofte at Norge har verdens høyeste sykefravær. Men jeg synes det skal tas i sammenheng med et annet tall - arbeidsdeltakelse. Norge er også land på verdenstoppen i andel av befolkningen som er i arbeid. Når du ser disse to tall i sammenheng, gjør det alt mening. Ja, som noen andre har allerede nevnt, statistikken på sykefravær regnes forskjellig, og i mange land, også i Europa, kvinner generelt, folk med helseutfordringer (diverse grader av funksjonsnedsettelser), folk i alderen 60+ (og til og med 55+ i flere land) regnes ikke som arbeidsføre, og de er ikke i jobb, men uten å sykemelde seg. I Norge vil en stor andel av disse gruppene være i arbeid, og vil også utgjøre en stor andel av sykemeldinger. Altså det at Norge har verdens høyeste sykefravær er ikke en krise, men direkte følge av politikken om å få flest mulig i arbeid. Og en bi-effekt av reglene at det lønner seg å jobbe 80+%, pga pensjonsordning osv. Jeg enig i at vi har vi høy sysselsettingsgrad, men allikevel så viser enkelte statestikker at vi har dobbelt så mange uføre i Norge som i Svergie. Og vi topper også den statestikken på verdensbasis. I tillegg så har vi de som går på AAP (4.4%), videre er 7,1% av arbeidsstokken til enhvertid sykemeldt. Og så har vi verdens beste ordning for foreldrepermisjon, og det gir også en viss prosentandel. Så når det argumenteres med høy sysselsettingsgrad som grunn til høyt sykefravær, så vil jeg tro at det er en sannhet som trenger noen modifikasjoner, av den grunn at de fleste som sliter med å jobbe, burde allerede være silt ut gjennom de andre ordningene. Skal være enig i at det er meningsløst og sammeligne med land som har en helt annen samfunnstruktur. Men om vi sammenligner oss med nordiske land som har noenlunde lik samfunnstruktur så ligger vi uansett på topp, selv når det er justert for forskjeller. Den største forskjellen mellom de forskjellige landene er faktisk at Norge har en mye mer generøs ordning, men den forskjellen er nesten tabu og diskutere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Jenny* Skrevet 24. oktober #272 Del Skrevet 24. oktober Kapt.Chat skrev (15 minutter siden): Skal være enig i at det er meningsløst og sammeligne med land som har en helt annen samfunnstruktur. Men om vi sammenligner oss med nordiske land som har noenlunde lik samfunnstruktur så ligger vi uansett på topp, selv når det er justert for forskjeller Jeg vil bare nevne at småbarnsforeldre i Norge har enten 10 eller 15 dager «sykt barn»-kvote, mens Sverige har 120 dager. #justsaying Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HMK Skrevet 24. oktober #273 Del Skrevet 24. oktober Kapt.Chat skrev (19 timer siden): Jeg sliter litt med å få alle disse argumentene til å henge ihop rent logisk. Det blir argumentert for at Norge ikke kan sammenlignes med noen andre land i verden, for at ordningene er forskjellig. Når man viser til statestikk som har tatt hensyn til disse forskjellene så argumenteres det med at statestikken er for gammel eller at vi har høyere sysselsettingsgrad. Og når det gjelder det siste så er jeg enig i at vi har vi høy sysselsettingsgrad, men allikevel så viser enkelte statestikker at vi har dobbelt så mange uføre i Norge som i Svergie. Og vi topper også den statestikken (10,1%) på verdensbasis. I tillegg så har vi de som går på AAP (4.4%), videre er 7,1% av arbeidsstokken til enhvertid sykemeldt. Og så har vi verdens beste ordning for foreldrepermisjon, og det gir også en viss prosentandel. Så når det argumenteres med høy sysselsettingsgrad som grunn til høyt sykefravær, så vil jeg tro at det ikke er like gyldig, av den grunn at de fleste som sliter med å jobbe burde allerede være silt ut gjennom de andre ordningene. Sverige har ikke uføretrygd. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kapt.Chat Skrevet 24. oktober #274 Del Skrevet 24. oktober HMK skrev (22 minutter siden): Sverige har ikke uføretrygd. Det heter kanskje ikke det samme i Svergie, men ordningene er mulig å sammenligne til statistiske formål med visse justeringer. Sakset fra en NOU: Som vist i kapittel 11, er andelen som mottar en inntektssikringsytelse i denne aldersgruppen om lag den samme i Norge, Sverige og Danmark. De fleste unge som får innvilget uføretrygd i Norge, ville trolig fått innvilget en annen ytelse dersom de hadde bodd i Sverige eller Danmark. Andelen unge som mottar helserelaterte ytelser er imidlertid betydelig høyere i Norge enn i våre naboland. I Norge har andelen uføre i aldersgruppen 20–29 år økt kraftig, og er nå på nivå med andelen som mottar alle typer helserelaterte ytelser i Sverige og Danmark, se figur 10.8A og B. Panel A: Uføretrygd inkluderer mottakere av sjukersättning i Sverige og førtidspension i Danmark. Mellom 2003 og 2017 var det ikke adgang til å innvilge sjukersättning til personer under 30 år i Sverige. Inngangsvilkårene for førtidspension i Danmark for personer under 40 år ble strammet inn i 2013. Panel B: Helserelaterte ytelser viser mottakere av uføretrygd og arbeidsavklaringspenger i Norge, sjukersättning og aktivitetsersättning i Sverige og førtidspension, fleksjob, ressourceforløb, jobafklaringsforløb, revalideringsydelse og forrevalideringsydelse i Danmark. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LiseTV Skrevet 24. oktober #275 Del Skrevet 24. oktober Fordi vi har en veldig god sykelønnsordning så folk har råd å sykemelde seg, og det er bra. Har jobbet med en mann som ikke hadde vert sykemeldti 30 år. Han var syk, men kom på jobb med mye i feber og og hosting og smitterisiko.. Det er ikke slik jeg vil ha det. Er stolt over at vi har en så god ordning. Jeg stemmer ikke på parti som vil kuus med den. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kapt.Chat Skrevet 24. oktober #276 Del Skrevet 24. oktober LiseTV skrev (1 time siden): Fordi vi har en veldig god sykelønnsordning så folk har råd å sykemelde seg, og det er bra. Har jobbet med en mann som ikke hadde vert sykemeldti 30 år. Han var syk, men kom på jobb med mye i feber og og hosting og smitterisiko.. Det er ikke slik jeg vil ha det. Er stolt over at vi har en så god ordning. Jeg stemmer ikke på parti som vil kuus med den. Den mannen gikk på jobb i 30 år uten å være sykemeldt på tross av de gode ordningene vi har, så det hadde nok ikke forandret seg med dårligere ordninger. Mannen lider faktisk av en diagnose som vi nesten har klart å kvitte oss med i Norge, nemlig arbeidsmoral. Så kanskje vi alle skulle gjort som han som ikke har vært sykemeldt på 30 år, gått på jobb selv om vi snufset og hostet litt. Denne mannen har faktisk spart samfunner for 1,5 millioner kroner etter et konservativt regnestykke. (ja jeg vet at ikke alle yrker kan tillate snufsing og hosting, for at du jobber på autoimun avdeling eller noe sånt) Nedenfor er sakset fra Forskning.no "Det er ikke slik at immunforsvaret ditt er blitt generelt sterkere etter en sykdom. Men det kan ha lært seg å huske en spesiell bakterie eller et virus, sier professor Trude Helen Flo fra ved Senter for molekylær inflammasjonsforskning ved NTNU. Neste gang du treffer viruset eller bakterien, knekker kroppen angrepet før du merker noe. For noen sykdommer varer en slik immunitet i noen måneder eller år. I enkelte tilfeller kan det finnes noen andre virus eller bakterier som ligner veldig. I så fall kan du få en viss beskyttelse mot dem også. Derfor slipper du ofte influensa i noen år etter å ha vært igjennom en runde. Taskén understreker at det ikke er noen spesiell ulempe å ha sykdommer som kroppen takler lett, som de vanlige forkjølelsene om vinteren. På den annen side har forskerne begynt å spekulere på om astma, allergi og autoimmune sykdommer blir vanligere fordi vi lever for hygieniske liv, og er for lite i kontakt med bakterier og sykdommer. De siste tiåras forskning tyder på at vår egen bakterieflora og kontakt med et bredt utvalg av bakterier i miljøet er viktig for at immunsystemet skal utvikle seg på riktig måte. Så altså: om sykdommer ikke gjør immunsystemet generelt sterkere, er de likevel nødvendige for å gjøre forsvaret riktig balansert? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KallePils Skrevet 25. oktober #277 Del Skrevet 25. oktober Rosalilje84 skrev (20 timer siden): Norge er et kaldt land, med mye drittvær og mørke. Det kan ikke sammenlignes med Tyskland. Vi er også et langstrakt land, der det er store avstander til sykehusene, vanskeligheter med å få kvalifisert helsepersonell/spesialister, som gjør helsekøene lengre, og det psykiske blir verre av ensomhet, mørke og kulde. Psykisk sykdom gir ofte utslag i fysiske symptomer. Jeg har opplevd ensomhet, mobbing og andre psykiske utfordringer i en rekke år. Det at jeg beit tennene sammen og gikk på jobb, men i stedet neglisjerte meg selv og det private, var mitt valg. Ikke alle velger likt. Når det gjelder "verden", så må du plukke bort landene der ingen kvinner jobber. Norge har noen av verdens høyeste arbeidsdeltakelse. Vi er ikke et kaldere land med mer drittvær og mørke enn Sverige, Finland og Island. Problemet med forklaringene dine er at om de var riktige skulle de gjelde for andre land i tilsvarende situasjon. Og det kan vi enkelt måle oss frem til at de ikke gjør. Ett eller annet er spesielt med Norge. Og det eneste punktet der vi virkelig skiller oss fra land det er helt naturlig å sammenligne oss med er hvor gavmilde ordninger vi har for sykefravær. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KallePils Skrevet 25. oktober #278 Del Skrevet 25. oktober *Jenny* skrev (21 timer siden): Da prøver jeg igjen: I en normalbefolkning vil det være folk med god helse og folk med mindre god helse, og alle gråsonene i mellom. Noen land har ikke en politikk eller kultur for at de med dårligere helse deltar i arbeidslivet, så de regnes ikke inn, naturlig nok, mens vi i Norge har det, en kultur og et ønske om at yrkeslivet er det beste som fins. Når de kommer inn i arbeidslivet her i Norge vil det prege sykefravær-statistikken - rett og slett fordi så mange deltar. Det er derfor jeg hele tiden viser til at det har betydning at mange deltar i arbeidslivet i Norge. I mange land vil heller ikke kvinner på samme måte som her i Norge delta i arbeidslivet, de vil være gratis arbeidskraft for familiene sine, gratis i betydning, de har jobben sin i familien sin som i motytelse tar vare på dem. Når mange kvinner deltar i det norske yrkeslivet vil flere av dem som undergrupper (småbarnsforeldre og eldre-foreldre-pårørende) stå i spagaten som vil påvirke helsa deres, hverdagen deres, i tillegg til det som er nevnt over, en del kvinnesykdommer og perioder i livet som strekker dem (oss) og påvirker yrkesdeltagelsen. Og som om det ikke var nok, mange kvinneyrker er feller og leder direkte til utmattelsesprosesser. Om noe er de gode sykelønnsordningene en vakker metode for å inkludere flest mulig kvinner i arbeidslivet. I tillegg til kronikere, folk med psykiske helseutfordringer, eldre, yngre, og alle andre som ikke har hundre prosent arbeidskapasitet gjennom hele livet sitt. Når det gjelder argumentet mitt om dårlig ledelse har jeg bare en teori, men siden du spurte hvorfor kan jeg dra den også. Likhetsprinsippet og den demokratiske tankegangen vi har her i Norge gjør det vanskeligere for oss å akseptere dårlig ledelse, og der kommer også muligheten for sykefravær inn. Selv er jeg sykepleier med en annen universitetsgrad bak meg, og kan sammenligne, og aksepterer rett og slett ikke dårlig ledelse - da slutter jeg i stedet. Jeg slutter og finner meg en ny jobb, men jeg tror, det er min teori, det er der mange andre heller velger sykmelding. For jeg tror ikke, fortsatt min teori, at folk orker å stå i et dårlig arbeidsforhold over tid. Så hvis det ble lagt mer vekt på å utdanne bedre ledere ville mye være vunnet og folk kan bli stående innenfor arbeidslivet. På en måte slipper mange arbeidsgivere å ta tak i problemene på arbeidsplassen fordi Staten/du&jeg plukker opp regninga, noe som bare forsterker et dårlig arbeidsmiljø selvfølgelig. Der er jeg helt enig med Ørn Terje Foss, "Arbeidsgiver må stilles til ansvar for å redusere arbeidsrelatert fravær gjennom å drive med et systematisk arbeidsmiljøarbeid, og ansvar for tilrettelegging ved behov". Så spørsmålet blir heller, hvordan skal vi kunne legge til rette for enda flere i arbeidslivet hvis poenget er å dra bort matta under dem med dårligere arbeidsevne (= og som øker sykemeldingene)? Men igjen: Realitetene er at i forhold til naboland med relativt lik politikk og kultur skiller Norge seg ut på fraværsstatistikken. Dette er ikke mulig å komme utenom. Da må ett eller annet være spesielt med Norge. Og nei, vi har ikke vesentlig høyere yrkesdeltakelse enn f.eks Sverige og Finland. Er norske kvinner sykere enn svenske og finske? Er det flere norske kronikere enn svenske og finske? Er demografien annerledes i Norge enn i Sverige og Finland? Er norske ledere dårligere enn svenske og finske? Er arbeidslivet hardere i Norge enn i Sverige og Finland? Hvor er dokumentasjonen (og argumentasjonen) for slike påstander? Hvorfor får naboene våre til ting vi ikke får til i Norge? Hvorfor er alt dårligere og verre i Norge? … bortsett fra gavmilde ordninger for sykefravær? Du kan ikke bare hoppe over sammenligning med land det faktisk er helt naturlig å sammenligne oss med. Og sammenligningen viser at noe er galt i Norge. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KallePils Skrevet 25. oktober #279 Del Skrevet 25. oktober RedFox81 skrev (17 timer siden): Jeg vil kommentere denne delen. Det nevnes ofte at Norge har verdens høyeste sykefravær. Men jeg synes det skal tas i sammenheng med et annet tall - arbeidsdeltakelse. Norge er også land på verdenstoppen i andel av befolkningen som er i arbeid. Når du ser disse to tall i sammenheng, gjør det alt mening. Nei, der er vi faktisk ikke unike. Sverige har tatt oss igjen på yrkesdeltakelse. Nederland og Island har i flere år hatt høyere yrkesdeltakelse enn Norge. Og likevel er det Norge som skiller seg ut på fravær. Og det har vært slik i flere tiår. Da må vi slutte å lete etter bortforklaringer. Det er noe alvorlig galt her. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalilje84 Skrevet 25. oktober #280 Del Skrevet 25. oktober KallePils skrev (32 minutter siden): Vi er ikke et kaldere land med mer drittvær og mørke enn Sverige, Finland og Island. Problemet med forklaringene dine er at om de var riktige skulle de gjelde for andre land i tilsvarende situasjon. Og det kan vi enkelt måle oss frem til at de ikke gjør. Ett eller annet er spesielt med Norge. Og det eneste punktet der vi virkelig skiller oss fra land det er helt naturlig å sammenligne oss med er hvor gavmilde ordninger vi har for sykefravær. Jeg har bodd både i Sverige og på Island, og de har et mer inkluderende samfunn. Janteloven er ikke like sterk, og folk er mindre snobbete. Mannen min er fra Finland. De er mer lukket enn nordmenn generelt (mitt inntrykk), men det er mye mindre press på blant annet utseende, standarder og så videre. Jeg, som har blitt ansett som drittstygg i Norge, blir ansett som attraktiv i Finland, og klarte å "lande" en jevnaldrende, kjekk og god mann. I Norge slet jeg med å finne en mann i det hele tatt grunnet utseendet. Så kulde her i landet er både innvendig og utvendig, dessverre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå