Gå til innhold

Hvorfor har Norge verdens høyeste sykefravær ?

Gjest Acer

Anbefalte innlegg

Axa skrev (På 7.9.2024 den 9.28):

Ei annen kollega skled på tur i fjellet i sommer og vridde kneet. Har vært sykemeldt I 2 måneder. Der er fastlegen på hele tiden og vil at hun skal prøve å jobbe litt. Hum prøver å si at hun har vondt når hun går, og vi er renholdere og går mye også i trapper. Men legen står på sitt 

Det går utrolig mye ressurser med på å kartlegge mennesker som har vondt med alle mulige bildemodaliteter. Hvis det ikke er skade på sidebånd, korsbånd, menisk, kapsel eller bein i kneet, så er alt såre vel. Selv blåmerker i bein/bone bruise er synlig på MR. Så enten har MR-legen oversett noe, eller så spekulerer personen som skadet kneet i hvor mye sykmelding det er mulig å hale ut.

Fastleger ser det på alle mennesker. De ser det på mennesker som kjører buss, som vasker, som er ansatt i dårlige betalte drittjobber. Det første de sier hvis de er skadet er; jeg skal ha sykmelding.

Fastlegene er jo delvis parasitter som tar betalt for å være portvoktere, eller åpne sluser for velferdssystemet vårt.

Litt smartere folk, velger seg hodepinediagnoser og ryggsmertediagnoser, fordi det er symptomdiagnoser hvor man ikke nødvendigvis trenger å finne bildekorrelat. Da blir man sykmeldt så lenge man har vondt. Man går fram og tilbake til nevrolog. Man får MR. Ingen finner ut av en dritt. Pasienten leser seg opp på symptomene og faker.

Ingen fastlege klarer å motbevise smerte. Det er ingen fastlege som kan bevise hvor lenge hver og en skal få lov til å ha vondt etter et håndleddsbrudd.

Derfor er dette systemet, hvor man skal få tillatelse til å være syk, i bunn og grunn dysfunksjonelt. Å skille på kategorier av hva som er legitim grunn til å ikke være i jobb, fungerer ikke veldig presist, og vil aldri kunne gjøre det, samme hvor mange byråkrater man setter på saken.

Men merk mine ord, det Tonje Brenna ønsker, er å sette flere byråkrater på saken. Enten det er politikere fra Høyre eller venstresiden, så er flere byråkrater og mer statlig pengebruk alltid løsningen. Et sykt, sykt, samfunn.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AntiPolitiker skrev (3 minutter siden):

Det går utrolig mye ressurser med på å kartlegge mennesker som har vondt med alle mulige bildemodaliteter. Hvis det ikke er skade på sidebånd, korsbånd, menisk, kapsel eller bein i kneet, så er alt såre vel. Selv blåmerker i bein/bone bruise er synlig på MR. Så enten har MR-legen oversett noe, eller så spekulerer personen som skadet kneet i hvor mye sykmelding det er mulig å hale ut.

Fastleger ser det på alle mennesker. De ser det på mennesker som kjører buss, som vasker, som er ansatt i dårlige betalte drittjobber. Det første de sier hvis de er skadet er; jeg skal ha sykmelding.

Fastlegene er jo delvis parasitter som tar betalt for å være portvoktere, eller åpne sluser for velferdssystemet vårt.

Litt smartere folk, velger seg hodepinediagnoser og ryggsmertediagnoser, fordi det er symptomdiagnoser hvor man ikke nødvendigvis trenger å finne bildekorrelat. Da blir man sykmeldt så lenge man har vondt. Man går fram og tilbake til nevrolog. Man får MR. Ingen finner ut av en dritt. Pasienten leser seg opp på symptomene og faker.

Ingen fastlege klarer å motbevise smerte. Det er ingen fastlege som kan bevise hvor lenge hver og en skal få lov til å ha vondt etter et håndleddsbrudd.

Derfor er dette systemet, hvor man skal få tillatelse til å være syk, i bunn og grunn dysfunksjonelt. Å skille på kategorier av hva som er legitim grunn til å ikke være i jobb, fungerer ikke veldig presist, og vil aldri kunne gjøre det, samme hvor mange byråkrater man setter på saken.

Men merk mine ord, det Tonje Brenna ønsker, er å sette flere byråkrater på saken. Enten det er politikere fra Høyre eller venstresiden, så er flere byråkrater og mer statlig pengebruk alltid løsningen. Et sykt, sykt, samfunn.

Det finns da historier om folk som har plager som legene ikke finner ut av. Ting kan bli oversett eller mistolket. Det er uten unntak den som eier kroppen som er vond som vet hvor vond den er. Den dagen det overprøves får vi hvertfall ikke motiverte arbeidstagere. DET kan jeg love!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gagaen skrev (Akkurat nå):

Det finns da historier om folk som har plager som legene ikke finner ut av. Ting kan bli oversett eller mistolket. Det er uten unntak den som eier kroppen som er vond som vet hvor vond den er. Den dagen det overprøves får vi hvertfall ikke motiverte arbeidstagere. DET kan jeg love!

Selvfølgelig. Fibromyalgi er en annen sånn sånn symptomdiagnose.

Men nå kommer det overprøving inn i bildet snart, og det er nødt til å gi villkårlighet og tilfeldighet, samt uforutsigbarhet for pasienter.

Fordi ordningene misbrukes og er for dyre.

Jeg lurer på om alt må fjernes og erstattes av borgerlønn som reduseres med antall dager man jobber og størrelse på lønn.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AntiPolitiker skrev (1 minutt siden):

Selvfølgelig. Fibromyalgi er en annen sånn sånn symptomdiagnose.

Men nå kommer det overprøving inn i bildet snart, og det er nødt til å gi villkårlighet og tilfeldighet, samt uforutsigbarhet for pasienter.

Fordi ordningene misbrukes og er for dyre.

Jeg lurer på om alt må fjernes og erstattes av borgerlønn som reduseres med antall dager man jobber og størrelse på lønn.

og hvordan skal man overprøve slik og finne ut hvem som har reelle smerter? Det er helt uhørt og jeg hadde aldri funnet meg i det om det var meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt spennende med statistikk i slike diskusjoner. 

Vi har høyest sysselsetting i verden. I andre land teller ikke handikappede og kronisk syke med som en del av arbeidsstokken og ofte får de ikke arbeid.  

Siden 70 tallet kan man se at sykefraværet alltid er høyt, når det er lav arbeidsledighet.  Altså, når en stor andel av arbeidsstokken er i aktivt arbeid blir fraværet større. 

Når det er høy arbeidsledighet og ferre jobber, går tall for samlet fravær ned.

Utfra dette kan vi kanskje konkludere med at alle kronisk syke, og alle med handicap bør nektes og arbeide. 

Da vil fraværet gå betraktelig ned, og ikke svinge i like stor grad. 

Vil vi egentlig det? Eller vil vi fortsette å ha høy sysselsetting?

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting som sjelden blir nevnt ; fysiske smerter kan komme av psykiske plager  Dette vises ikke på undersøkelse men det er der.  I noen tilfeller kan de bli kronisk. 

Av og til kan det skyldes dårlig arbeidsmiljø, der man ikke blir sett og ikke prissatt, ikke inkludert over tid. Dette er absolutt noe som må opp og fram, dårlige ledere kan gjøre mye skade. Og det er skjult mye slik i sykemeldinger. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Reformulering av det opprinnelige spørsmålet:

Hvorfor har landet med de mest gavmilde velferdsordningene de største velferdsutgiftene?

Ser du svaret nå?

EDIT: Grunnen til at spørsmålet bør reformuleres kommer frem i en SSB-analyse fra 2019, der Norge sammenlignes med de fire andre nordiske landene pluss Nederland og Storbritannia. Der avdekkes det at Norge først og fremst skiller seg ut ved at flere langtidssykemeldte blir stående i arbeid i stedet for å overføres til andre tiltak (arbeidsledighet, ufør, etc), og at utgiftene i Norge I større grad dukker opp som sykelønn heller enn som andre velferdsutgifter.

Med andre ord, sykelønnsutgiftene i Norge er først og fremst større fordi vi ikke i samme grad overfører syke folk til andre ordninger og bokfører utgiftene der i stedet. Dette er altså mest av alt en regnskapsmessig greie.

Det virkelige spørsmålet er hvorfor de samlede utgiftene i Norge likevel er så mye høyere enn i andre land. Enkelt-budsjettposter kan ikke vurderes isolert sett, da kostnader ikke nødvendigvis havner på samme sted i landene vi sammenlignes med.

Endret av KallePils
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man virkelig vil ha ned sykefravær så må arbeidsgiver også gi litt. De må bli flinkere til å tilrettelegge og ha dialog, de må satse mer på arbeidsmiljøtiltak. Det er jo åpenbart at mange kunne jobba hvis det ble lagt mer tilrette, at man ble sett og hørt på hva man kunne tenke seg kunne hjelpe. Men hvis de ikke gidder, så er det vel greit med høyt sykefravær da! 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

powerpuffen skrev (På 13.8.2024 den 20.21):

Det de over skriver. 

Leste at rundt 88-90% av vår inntektsskatt går til å dekke de som ikke jobber (da inkl pensjonister). Om få år er ikke inntektsskatten nok til å dekke dette på grunn av eldrebølgen. Det er faktisk helt krise. 

Og da er det på tide å få de som går uføretrygd nå, men som har arbeidsevne( dem er det mange av!), ut i lønnet arbeid på lik linje med resten

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Acer skrev (På 13.8.2024 den 20.02):

Er det eit paradoks at verdens rikeste , og eit av de land hvor folk er lykkligst har eit av verdenes sykeste befolkning 

Er det på  grunn av  lange ventelister hos helseforetakene ?

Er det fordi Norge har en lukrativ sykelønnsordning m/... bl.a I.A ?

Er det på grunn av  underbemanning ved mange bedrifter ?

Er det på grunn av livsstilendringer i befolkningen ?

Gode spørsmål.

Jeg tror det er flere faktorer enn det Debatten nevnte.

Helsevesenet og offentlig tilbud

- sykehusene i Norge måles etter økonomiske prinsipper, f.eks. etter antall liggedøgn en pasient overnatter på sykehuset, som kanskje gjør at pasienter skrives ut før de er helt friske. De rekker ikke å bli friske, drar på jobb, og blir syke igjen.

- manglende eller forsinket adgang til nødvendig behandling (f.eks. pga. ulik kompetanse hos behandlere som gir forsinket riktig diagnose, manglende samarbeid mellom ulike instanser , lange ventelister i det offentlige helsevesenet). Folk rekker derfor å bli kronisk syke før de får hjelp.

- medikamentmangel

- mye mat importeres, og det er manglende tilgang til kortreist, sunn mat som ikke inneholder bruk av plast og andre mulige helseskadelige forbindelser. Mye usunn mat i butikkhyllene.

- også svært lange ventetider til psykolog. 

- mangel på grønne lunger i storbyene

Befolkningssammensetning og klimaet i Norge

- kaldt og utsatt klima, rått kystklima

- eldre befolkning, økende antall eldre vs unge, og lave fødselstall, som gjør at arbeidsstokken må ta unna mer uten nytt "påfyll"

- epidemier som covid, RSvirus, og mycoplasma, sammensetning av de individuelle virusene og påkjenning kan være unik for Norge f.eks. pga genetikk?

- miljøgifter kan drives lengre nord mot Norge med havstrømmer?

- høy forekomst av vold og overgrep (stort folkehelseproblem i Norge) som kan gi sykefravær. Økt vold i skole, og blant barn og unge? Videre mye sosialt press og høy forekomst av mobbing. 

Arbeidslivet

- inflasjon i høyere utdanning, økt konkurranse om jobbene og økt arbeidspress i bedrifter pga økt global konkurranse og dyrtid som gjør kravet til inntjening større

- økonomisk stress pga dyrtid der også mange i Norge har flytende rente og høyt boliglån, som kan gi utslag i familieøkonomi og gi psykiske plager eller dårlige helse om man f.eks. utsetter å gå til tannlege, lege, kjøpe sunn mat

- Vanskelig boligmarked i Norge og ustabilt leiemarked, og mange boliger på leiemarkedet har dårlig standard. Gir ustabilitet og utrygghet i den enkeltes liv, og dårlig boligstandard  kan påvirke helsa

- til dels dårlig tilrettelegging for syke i arbeidslivet / ekskluderende arbeidsliv, som gjør at folk må holde seg hjemme istedenfor å kunne bidra dersom de er syke, istedenfor at de kan jobbe litt.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan bare svare for meg selv som kronisk syk;

vokst opp med alvorlig psykisk syk far, svak mor, alvorlig sykt søsken.
Fått kjenne på kroppen hva en slik barndom gjør. 

Jeg og de nærmeste i slekta er i tillegg lange, altså damene er mellom 1.75-1.90 høye, vi sliter alle med rygg/hofter osv. Nordmenn er høye i forhold til andre land kanskje. 

Jeg har også migrene, fibro, endometriose, pcos, i tillegg til de psykiske diagnosene mine jeg har vært så «heldig» å få.
Så jeg fungerer ikke så godt, er derfor ufør. Kunne sikkert jobbet litt, dvs et par timer et par dager i uken kanskje. 
Så jeg vet ikke om det er fordi jeg er norsk jeg er syk, om klimaet spiller inn (kaldt og mørkt her) eller om vi nordmenn bare er «pingler». Jeg vil iallefall ikke kalle meg en pingle når jeg når smertetoppene mine flere ganger i uka. Men… vi får vel svaret av en smart politiker som har løsningen på oss «pingler»! 

(må legge til; jeg får dårlig hjelp med sykdommene/plagene. Alt blir lagt til side, «det er pga fibromyalgi», «det er bare psykisk» osv. Kanskje med mer og riktig hjelp hadde jeg kunne vært «friskere» og mer i stand til å feks jobbe litt? Hvem vet)

Endret av Jajajane
Ekstra info
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

En kan ikke sammenligne med Sverige. Der blir langtids syke ført over til arbeidsledige ette 6 mnd , og det blir en annen pott pengene kommer fra. Der er arbeidsledigheten over det doble som hos oss.

Andre land blir sykemeldte oppsagt etter en tid, ofte 3 mnd.

Høyre siden lager dette som ett populistisk røre.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi har det fordi vi har muligheten til det.

Det er litt av det samme spørsmålet som hvorfor innvandrere vil til Norge.

Det er ikke rakettforskning. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

LiseTV skrev (10 minutter siden):

En kan ikke sammenligne med Sverige. Der blir langtids syke ført over til arbeidsledige ette 6 mnd , og det blir en annen pott pengene kommer fra. Der er arbeidsledigheten over det doble som hos oss.

Det er slett ingen populistisk røre. Faktum er at Norge, som et av særdeles få land i verden, har en helt sinnsyk bra sykelønnsordning. Det koster staten helt vanvittige pengesummer, og det bare øker og øker og øker. Det må faktisk være lov å løfte dette opp til debatte, for noe må faktisk gjøres.

Men straks noen tør å ta tak i dette, så kommer venstresiden inn fra sidelinja og preiker den samme leksa gang på gang på gang. Det er ingen ordninger i vår velferdsstat som skal være fredet for evig. Tidene forandrer seg, og når forutsetningene er endret, må man ta nye vurderinger.

Ja, det vil være kjipt om vi må ned til f.eks. 80-90% lønn ved sykemelding, men jeg vil påstå at det tåler de aller aller fleste. Jeg har selv vært sykemeldt, og har en langtidsykemelding bak meg. Selvsagt er jeg fornøyd med at jeg fikk full lønn, og jeg hadde merket det ganske så solid om jeg i denne perioden hadde fått 10-15% mindre. Men, jeg hadde klart det.

Vi kan ikke forstette slik det er nå i allefall, da vil velferdsstaten brekke ryggen til slutt.

Endret av Tiger Jack
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *Jenny*
Tiger Jack skrev (3 minutter siden):

Det er slett ingen populistisk røre. Faktum er at Norge, som et av særdeles få land i verden, har en helt sinnsyk bra sykelønnsordning. Det koster staten helt vanvittige pengesummer, og det bare øker og øker og øker. Det må faktisk være lov å løfte dette opp til debatte, for noe må faktisk gjøres.

Men straks noen tør å ta tak i dette, så kommer venstresiden inn fra sidelinja og preiker den samme leksa gang på gang på gang. Det er ingen ordninger i vår velferdsstat som skal være fredet for evig. Tidene forandrer seg, og når forutsetningene er endret, må man ta nye vurderinger.

Ja, det vil være kjipt om vi må ned til f.eks. 80-90% lønn ved sykemelding, men jeg vil påstå at det tåler de aller aller fleste. Jeg har selv vært sykemeldt, og har en langtidsykemelding bak meg. Selvsagt er jeg fornøyd med at jeg fikk full lønn, og jeg hadde merket det ganske så solid om jeg i denne perioden hadde fått 10-15% mindre. Men, jeg hadde klart det.

Vi kan ikke forstette slik det er nå i allefall, da vil velferdsstaten brekke ryggen til slutt.

Hvis jeg kan få snakke på vegne av HELE venstresiden så mener VI at den høye sykemeldingsraten vi har i Norge er et symptom på andre problemer enn en god sykelønnsordning. Og at det er det vi må ta tak i i stedet for å spikke på ordninger vi har som bidrar til at forskjellene i Norge ikke øker enda mer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiger Jack skrev (3 timer siden):

Vi kan ikke sammenligne oss med Sverige.  Der blir en overført til arbeidsføre trygd etter 6 mnd.  Så der går sykepengene etter hvert over til arbeisledig penger, men av en annen statleg pott.

Jeg har vert sykemeld del, siste årene mye også, og da fikk bedriften tilbakebetalt først 16 dager fra NAV.

Jeg har ett langt liv bak meg og har eldre venner som har stått på kravene i arbeidslivet. LO og venstre siden i politikken har jobbet for kortere arbeidtid, represetanter i styert,arbeidsledighets trygd og ikke minst sykelønnsordninge. Dette er jeg stolt av og tviholder på det. 

Ellers så har arbeidsgiver skuld i 70 % av sykemeldingene.Både psykisk og kroppslig slitasje. Jeg og mange andre har følt det på kropp og sinn.

Jeg måtte gi opp den faste jobben min over 10 år på grunn av arbeidsgiver.Var i dialog med NAV, fastlegen og arbeidsgiver. Det kom frem arbeidsforholdene men hørte ikke mer fra NAV, men mye dritt fra arbeidsgiver.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Politikere kan jo sykmelde seg selv, når de vil. Gjerne når de har gjort noe som strider mot loven, da er de jo lei seg.....

Mens de skal rette pekefinger mot menensker som virkelig er syke.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke et særnorsk fenomen. Fraværet skyter i været,  og det har det gjort siden pandemiens start. Her skyldes det på endrede holdninger etter pandemien og at vårt fravær er unikt.  Dette er feil. Vi ser det samme over alt. Men vi har en generøs  sykelønnsordning, og da er det meningsløs og sammenligne, med andre, som ikke har tilsvarende system.

Det er også påfallende at fraværet øker mest hos kvinner. Skolefraværet øker også, i sær  hos jenter. En vet at langtidsskader etter covid , er dominerende, nettopp hos det kvinnelige kjønnet.  

Vi er blitt langt flere langtidssyke, som følge av covid. Og viruset har også ført til at vi har svekket immunforsvar og vi har sett en kraftig økning i diverse virus, som øker kortidsfraværet. 

En rekke land utrykker bekymring grunnet økende sykefravær.  Jeg tenker at det fokuseres alt for lite på hvorfor fraværet går til himmels. Er det fordi fhi og myndighetene har gjort svært lite for å forebygge smitte? De signaliserer at det covid nærmest er som en forkjølelse. Til tross for at  kan gi skade i alle kroppens organer   

I UK har langtidsfraværet  steget med mer enn 40%, siden 2019. De har visst «vondt i viljen»de også. 

https://www.dagogtid.no/samfunn/kan-det-tenkast-at-sjukefravaret-aukar-fordi-flei-6.129.36438.ae444a490a?fbclid=IwZXh0bgNhZW0CMTEAAR3k8tUQXGMlOpbouBRKyWGggYZ97eXa6NSlVMFjN2_p-a2kMr92l5wbx1I_aem_01OjsoYbt3Q4-5PD9wBftA

IMG_8244.thumb.jpeg.a26b69fbeb79cb1ec2d74f5c6b20f50f.jpeg

Endret av Bendie
La til kilde
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LiseTV skrev (På 20.10.2024 den 0.40):

Til og med faktisk.no konkluderer med at vi har verdens høyeste sykefravær selv om det er justert for forskjeller mellom landene (Svergie inkludert).

(https://www.faktisk.no/artikler/jngyz/norge-har-verdens-hoyeste-sykefravaer)

Konklusjon

Nye tall som Faktisk.no har fått fra Eurostat, viser at det fortsatt er dekning for å si at Norge har verdens høyeste sykefravær. Det er visse usikkerhetsmomenter ved internasjonale sammenligninger av sykefraværstall. Men selv etter justering for forskjeller i registreringen, blir konklusjonen at Norge har høyere sykefravær enn andre sammenlignbare land.

Påstanden er helt sann.
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kapt.Chat skrev (7 timer siden):

Til og med faktisk.no konkluderer med at vi har verdens høyeste sykefravær selv om det er justert for forskjeller mellom landene (Svergie inkludert).

(https://www.faktisk.no/artikler/jngyz/norge-har-verdens-hoyeste-sykefravaer)

Konklusjon

Nye tall som Faktisk.no har fått fra Eurostat, viser at det fortsatt er dekning for å si at Norge har verdens høyeste sykefravær. Det er visse usikkerhetsmomenter ved internasjonale sammenligninger av sykefraværstall. Men selv etter justering for forskjeller i registreringen, blir konklusjonen at Norge har høyere sykefravær enn andre sammenlignbare land.

Påstanden er helt sann.

Av Tore Bergsaker. Publisert: 09.04.2018. Oppdatert:09.04.2018 15:09. Denne artikkelen ble publisert forover 6 år siden og kan inneholde utdatert informasjon.

Vi snakker om dagens sykefravær.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...