Gå til innhold

Hvorfor har Norge verdens høyeste sykefravær ?

Gjest Acer

Anbefalte innlegg

Norge er et av de landene med høy andel av befolkning som har muskel- og skjelettplager, der atter igjen en høy andel av disse har revmatisme. 

Det er også lange køer for å få behandling på sykehus; noe som også gjør at folk går langtidssykemeldte. 

Dette er noen av årsakene til høyt sykefravær; både langtids- og korttidssykefravær. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

LiseTV skrev (10 timer siden):

70% av sykemeldingene skyldes forhold på  arbeidsplassen, både psykisk og slitasje på kroppen.

Tull.  Andre land har også arbeidsliv, ofte mye lengre arbeidsuker en det som er i norge.  Det er altfor lett å sykemelde seg i Norge.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lovise78 skrev (3 minutter siden):

Norge er et av de landene med høy andel av befolkning som har muskel- og skjelettplager, der atter igjen en høy andel av disse har revmatisme. 

Det er også lange køer for å få behandling på sykehus; noe som også gjør at folk går langtidssykemeldte. 

Dette er noen av årsakene til høyt sykefravær; både langtids- og korttidssykefravær. 

Det er riktig. De lange køene for behandling medfører langtidssykemeldinger som kunne vært unngått eller kortet kraftig ned.

Bare f eks i hørselsomsorgen (Rundt 1000 000 nordmenn (!) har hørselsutfordringer - tall hentet fra Hørselshemmedes Landsforbund) går folk og venter på sykehustime med ventetid på opp til ett år. Noen steder lenger. Disse kan ofte ikke jobbe uten høreapparat, og må være sykemeldte mens de venter på time til å få søkt om høreapparat og få det tilpasset. Disse sykemeldingene kunne vært unngått om køene ikke fantes. Og det hjelper ikke å gjøre disse fattigere mens de venter. De blir ikke plutselig hørende igjen av å bli fattigere. 

Dette er bare ETT eksempel på hvordan sykehuskøer slår ut i langtidssykemeldinger. Men det snakkes dessverre lite om. I stedet mistenkes folk for å være late.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Acer skrev (1 time siden):

Pkt .1  Nå er det vel ikkje godt voksne som får en psykisk  diagnose, men de yngre. 

Pkt. 2 Nå har det alltid vert barn, og ungdom som sliter på skolebenken bør  bør velge  yrkesfaglige utdanning (lærningjobber)

Pkt.3  Det har i mange år vert ein trend m/ akademisk utdannelser skal ein få fagstatus i Norge., og yrkesfag er blitt sett på som lav fagstatus.  Yrkesfag har de siste 25 årene vert utført av polakker, og østauropere.  

Pkt 4  Mange av de yngre  har konspirasjonstorier om at  de eldre fekk boligen i gavepakke. når de bygde, og   legg til grunn  prisstigningen på boligene.  De aller fleste som bygde sine bolig for 30-40-50 år sidan har selvsagt betalt renter -og avdrag,,og hatt  betydeleg m/ egeninnsatt, vedlikeholds-renoveringskostnader på sine boliger. Er alltid fokus på verdistigning  men liten fokus på utgiftsiden. 

Idag vert  ofte markedspris  lagt ofte mer vekt på en standard på boligene, og  det betales overpris for boenheter som i relaiteten er renoveringsprosjekt. Det er mange tusen boliger som ligg for salg, men politikerne har ført ein sentraliseringspolitikk  som har ført til at dei fleste skal bo sentrumsnert. 

1 Halvparten av kvinner med ADHD får først diagnosen i voksen alder 

2 Jeg gikk på en skole i Oslo hvor ingen valgte yrkesfag. Det var ikke et tema engang

3 sant

4 Sånt angående sentralisering 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Sverige blir en overflyttet fra sykelønn til arbeidsledighetstrygd etter 180 dager. En får da penger fra staten men det heter ikke sykepenger lenger.  Men i Norge får en sykepenger ett år.  MEN så er 3 ganger så mange arbeidløser i Sverige enn Norge.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klimaet i norge er hardt. Mange undervurderer nok effekten dette har på helsen. Det sosiale livet kan for mange være fattig. Ensomhet er et økende samfunnsproblem, og er bevist skadelig for helsen. Et lite land med mange små lukkede klikker. Det er lite å oppleve for den som ikke er en del av en solid vennekrets eller har hobbyer de kan dyrke. Sentrum i byer og bygd er dødt foruten helger og fylla. Et økende effektivitetsjag i arbeidslivet gjør at mange allerede er strukket langt og ikke trenger mye for å vippes overende. 

Det er mye bjeffing og kjefting mot folk som blir syke i norge, og mange later som om alt er så mye bedre i andre land "hvor de biter tennene sammen". Men, som i Sverige, har andre land gjerne langt høyere arbeidsledighet og kriminalitet. For å få ned sykdom bør vi heller se på hva som kan gjøres for å bedre den mentale helsen til befolkningen. Og å se, med et kritisk blikk, på hvordan vi faktisk lever i dag.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nordis skrev (På 5.9.2024 den 23.05):

La de som kan få lov til å ha hjemmekontor når de er småsyke. Etter corona har det blitt kraftig strammet inn på hjemmekontor på mange arbeidsplasser, noe som fører til at folk kommer hostende og nysende på jobb og smitter alle rundt seg. Sånt blir det sykefravær av. 

Dette. I vår digitale alder, der det oppfordres til mindre reising og mer nettmøter for miljøets skyld, hadde det ikke vært noen hindringer for mer hjemmekontor når det er behov. I tillegg smitter man ikke andre.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Druid skrev (På 6.9.2024 den 8.06):

Det kunne kansje fungert om det var  korttid sykefravær som var høyt.

Dette. På min arbeidsplass er det mest langtidsfravær. Alt fra ryggskader, depresjon, utbrenthet, long covid, diverse fysiske slitasjeskader og så videre. Grunn? Vi har altfor mye å gjøre generelt (jobber i det offentlige). Det blir færre og færre mennesker på flere og flere oppgaver. Stoppeklokke, tidsjag og dritt. I stedet for å forebygge skader, er det slik i Norge at vi lar det gå til folk stuper, før man begynner å "reparere". Noe som tar mye lenger tid og ikke er garantert suksess i det hele tatt. For eksempel, må kvinner etter fødsel selv betale for å sy sammen avrevne magemuskler. Selv om det er bevist at diastase har betydelig, negativ effekt på ryggen. Har man fysisk jobb, så vil man etter kort tid merke det. Og da er det dyre operasjoner, dekket av staten, 6 måneder sykmelding i stedet for 4 uke ved diastaseoperasjon, og 50/50 sjanse for suksess. Det samme gjelder det psykososiale arbeidsmiljøet. Det er ofte slik at mobbing, utestengning og dårlig oppførsel ikke tas tak i, og folk fortsetter å slite. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lovise78 skrev (13 timer siden):

Ja, og er det noe rart, da? Vi bor i et iskaldt land med lite sol og masse drittvær. Vi er et langstrakt land, og flere steder i distriktene er bilen det eneste rimelige fremkomstmiddelet, da kollektivtilbud er ikke-eksisterende. Sykehuskøer lange som et vondt år. Fastlegemangel, flere hundre tusen står uten fastlege og blir behandlet av tilfeldige vikarer som ikke engang forstår norsk. De offentlige kostholdsrådene er helt hinsides, og folk spiser mye dritt som grovbrød til 3 av 4 måltider, belgfrukter, ferdigmat og så videre. Den individualistiske kulturen og "klar deg selv"-mentalitet, som også speiles her i trådene på KG: "Gjestene har ingen plikt til å hjelpe til når de kommer på besøk", "jeg er partneren til mannen, ikke pleieren hans", "du kan ikke tvinge folk til å omgås deg", "du er ikke et barn, dette må du klare selv uten å plage andre med problemene dine." Er det rart at folk blir syke?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stina234 skrev (13 timer siden):

Tull.  Andre land har også arbeidsliv, ofte mye lengre arbeidsuker en det som er i norge.  Det er altfor lett å sykemelde seg i Norge.

Problemer i arbeidslivet har lite med lengde på arbeidsuker å gjøre, men alt med det psykososiale arbeidsmiljøet. Det er mye mobbing på arbeidsplassene i Norge, det er vanlig med "klikker" og utestengning. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grevling skrev (17 minutter siden):

Klimaet i norge er hardt. Mange undervurderer nok effekten dette har på helsen. Det sosiale livet kan for mange være fattig. Ensomhet er et økende samfunnsproblem, og er bevist skadelig for helsen. Et lite land med mange små lukkede klikker. Det er lite å oppleve for den som ikke er en del av en solid vennekrets eller har hobbyer de kan dyrke. Sentrum i byer og bygd er dødt foruten helger og fylla. Et økende effektivitetsjag i arbeidslivet gjør at mange allerede er strukket langt og ikke trenger mye for å vippes overende. 

Det er mye bjeffing og kjefting mot folk som blir syke i norge, og mange later som om alt er så mye bedre i andre land "hvor de biter tennene sammen". Men, som i Sverige, har andre land gjerne langt høyere arbeidsledighet og kriminalitet. For å få ned sykdom bør vi heller se på hva som kan gjøres for å bedre den mentale helsen til befolkningen. Og å se, med et kritisk blikk, på hvordan vi faktisk lever i dag.

Dette. Alkoholkulturen. Men den har sitt utspring i ensomheten, tror jeg. Jeg har ingen nære venner, men er fullt opptatt med veldig givende hobbyer, trening, en herlig mann og aktive barn. Jeg har ikke tid til å føle meg ensom og nedfor. Mange mennesker har verken partner, barn eller noe særlig familie. Klarer de ikke å komme i en "klikk" med andre mennesker, så sitter de gjerne alene. Det er bevist skadelig for psyken. 

Å være ensom og ulykkelig like farlig som å røyke (forskning.no)

Lange kuldeperioder er skadelig for helsa:

Ti myter og fakta om kropp og kulde (gemini.no)

Arbeidsmiljøloven inneholder ingen nedre grense for temperatur på arbeidsplassen, og jeg har ved et par anledninger måtte sitte på kontoret i 13-14 grader, da sentralvarmen streiket. Vi fikk ikke lov til å gå hjem nettopp fordi loven ikke har nedre grense for akseptabel temperatur:

Temperatur - varme og kulde på jobben (arbeidstilsynet.no)

Mørketiden kan skape et problem med døgnrytmen og gi vinterdepresjon:

Mørketida påvirker døgnrytmen | UiT

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

IDGAF skrev (På 13.8.2024 den 21.16):

Jeg tenker tilbake til det min bestemor har fortalt om da hun var i 20-årene. Hun flyttet ut hjemmefra og inn til storbyen som 15-åring for å jobbe. Da hadde ikke foreldrene råd til å fø på henne lengre. En morsom kontrast til i dag hvor en av seks i 20-årene ikke engang klarer en deltidsstilling i en enkel jobb. 

Er det på  grunn av  lange ventelister hos helseforetakene ?
Min bestemor visste vel knapt hva et helseforetak var som ung. Da var det den lokale doktoren som gjaldt. Allikevel var «alle» i 20-årene i arbeid. 

Er det på grunn av  underbemanning ved mange bedrifter Det ble ikke akkurat ansatt for mange da bestemor var ung heller. Hun har fortalt om da hun arbeidet på høyfjellshotell, og jobbet 14-16 timers vakter 7 dager i uka. Ferie hadde hun ikke før i 30-årene. Sykedager var ikke en ting, hun arbeidet selv ved influensa og omgangssyke. Tror ikke akkurat dagens generasjoner skal klage. 

Er det på grunn av livsstilendringer i befolkningen ?

Her er du nok inne på noe. Ultraprossesert mat og lite fysisk aktivitet fører til mange livsstilssykdommer i befolkningen. Mens barn før arbeidet på gården fra ung alder av og lærte seg verdien av arbeid, blir i dag 16-åringer «utmattet» og så sliten at de får migrene om de må ta ut av oppvaskmaskinen (utsagn fra tantebarnet mitt senest i dag). 

Søsteren min arbeider på barneskole, hun sier at nå får halvparten av barna fritak for å presentere foran klassen på grunn av ubehag og «sosial angst». Det å presentere foran klassen var noe jeg hatet som barn, men å så glad jeg er for at jeg ble presset til å øve på det! Å presentere noe for klassen er jo barnemat kontra det som møter deg i arbeidslivet. Barn er vant til at foreldre skyver unne alle ubehageligheter. De er ikke vant til å ta i et tak, arbeide over tid mot et mål, kjenne på ubehageligheter, grue seg til noe men likevel fullføre. Klart det da er knalltøft å møte arbeidslivet! 

Oppå det hele kommer NAV og muliggjør og finansierer hele gildet.

Jeg er forøvrig i 20-årene selv, men synes denne utviklingen er helt syk og skremmende. 

Dette tror jeg du har helt rett i. Vi oppfostrer nå generasjoner av barn som aldri får kjenne på ubehag eller motgang. Enda verre er det kanskje at de aldri kjeder seg eller må holde ut gjennom ting - zapper-generasjonen går videre til neste video på tiktok og YouTube og klarer vel omtrent ikke se en film engang.

Det er noe med stayerevnen (resilience) som er totalt fraværende hos mange. Mange jobber er monotone og kan nok oppfattes som kjedelige til tider - og da sliter man om man ikke klarer å holde ut og se gevinsten i form av lønn, klare seg selv, prestisje eller hva det nå måtte være som driver motivasjonen. Det nytter jo ikke noe å sponse slikt med inntekt fra nav som er høyere enn det man ville fått som lærling eller student. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Momma skrev (På 13.8.2024 den 20.03):

Fordi vi har verdens rauseste sykelønnsordninger.

Er det likt for alle eller er det litt opp til fastlegen også?

Jeg lurer pga noen av mine kollegaer. Ei har vært sykemeldt i ett år pga brokk. Jeg snakker med henne ofte og det har ikke vært spørsmål om hun må prøve å jobbe litt. Hun jobber 60% og er 40% ufør. 

Ei annen kollega skled på tur i fjellet i sommer og vridde kneet. Har vært sykemeldt I 2 måneder. Der er fastlegen på hele tiden og vil at hun skal prøve å jobbe litt. Hum prøver å si at hun har vondt når hun går, og vi er renholdere og går mye også i trapper. Men legen står på sitt 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Axa skrev (56 minutter siden):

Er det likt for alle eller er det litt opp til fastlegen også?

Jeg lurer pga noen av mine kollegaer. Ei har vært sykemeldt i ett år pga brokk. Jeg snakker med henne ofte og det har ikke vært spørsmål om hun må prøve å jobbe litt. Hun jobber 60% og er 40% ufør. 

Ei annen kollega skled på tur i fjellet i sommer og vridde kneet. Har vært sykemeldt I 2 måneder. Der er fastlegen på hele tiden og vil at hun skal prøve å jobbe litt. Hum prøver å si at hun har vondt når hun går, og vi er renholdere og går mye også i trapper. Men legen står på sitt 

Brokk er skummelt. Er brokket stort, så kan det komme i klem, og da risikerer man å havne på sykehuset med ganske så farlige tilstander. At det tar ett år å få enkel brokkoperasjon i Norge, er en skam. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det ene ikke utelukker det andre. Vi har mange flere i arbeid enn andre land. Det kan vi være stolte av og det forklarer helt sikkert delvis hvorfor har flere sykemeldte. 

Men forklarer der virkelig alt? Kan det virkelig forklare at vi har dobbelt så høyt som andre land? Det skurrer for meg.

Og alle andre problemer med tøft arbeidsliv og tregt helsevesen: Er det unikt for Norge? Jeg ville tvert om tenkt at Norge er ganske bra i forhold til andre land.

Jeg tror det er en kombinasjon. Det er ikke sånn at folk bevisst lurer systemet, men noen kan ha for lav terskel for å blir hjemme. Ikke bare det: Har man lette psykiske plager så har man kanskje ikke lyst til å dra på jobb, men det du har lyst til og det som er bra for deg er ikke det samme.

Jeg mener at nå er det på tide å stramme litt inn. La det være litt forskjell på å være på  jobbe og å være hjemme.  Hvis man ikke tåler 10% midlertidig dropp i inntekt så har man et problem uansett. Det tåler vi. Det er ikke folk i jobb der er mest synd på uansett. 

Endret av Isambard
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosalilje84 skrev (1 time siden):

Brokk er skummelt. Er brokket stort, så kan det komme i klem, og da risikerer man å havne på sykehuset med ganske så farlige tilstander. At det tar ett år å få enkel brokkoperasjon i Norge, er en skam. 

Tror problemet er at hun er overvektig. Hørte hun si at hun må mye ned i vekt før de opererer. Men 1 år har gått og hun er fortsatt overvektig. Er ikke lett å gå ned. Så kanskje hun må vente mye lengere 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Stina234 skrev (På 14.8.2024 den 18.15):

Fordi Norge har verdens rauseste ordninger og altof mange utnytter dette. Ingen politiker er tøffe nok til å ta dette opp, da mister de jo stemmer ved neste valg

Dette er den hele og fulle sannhet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Axa skrev (53 minutter siden):

Tror problemet er at hun er overvektig. Hørte hun si at hun må mye ned i vekt før de opererer. Men 1 år har gått og hun er fortsatt overvektig. Er ikke lett å gå ned. Så kanskje hun må vente mye lengere 

I Norge skylder leger alltid på at pasienter er overvektig. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Axa skrev (1 time siden):

Det kan jo hende at hun har tilleggsproblemer til brokket og overvekten som hun ikke ønsker å opplyse alle om? Man skal være veldig forsiktig med å dømme andres sykefravær. Man vet ikke alt om personens helse.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isambard skrev (4 timer siden):

Jeg tenker at det ene ikke utelukker det andre. Vi har mange flere i arbeid enn andre land. Det kan vi være stolte av og det forklarer helt sikkert delvis hvorfor har flere sykemeldte. 

Men forklarer der virkelig alt? Kan det virkelig forklare at vi har dobbelt så høyt som andre land? Det skurrer for meg.

Og alle andre problemer med tøft arbeidsliv og tregt helsevesen: Er det unikt for Norge? Jeg ville tvert om tenkt at Norge er ganske bra i forhold til andre land.

Jeg tror det er en kombinasjon. Det er ikke sånn at folk bevisst lurer systemet, men noen kan ha for lav terskel for å blir hjemme. Ikke bare det: Har man lette psykiske plager så har man kanskje ikke lyst til å dra på jobb, men det du har lyst til og det som er bra for deg er ikke det samme.

Jeg mener at nå er det på tide å stramme litt inn. La det være litt forskjell på å være på  jobbe og å være hjemme.  Hvis man ikke tåler 10% midlertidig dropp i inntekt så har man et problem uansett. Det tåler vi. Det er ikke folk i jobb der er mest synd på uansett. 

I Sverige har en rammer for hvor lenge folk kan være borte for ulike diagnoser. Artikkelen jeg viser til er gammel, men vil ikke tro det har endret seg mye i positiv retning for de syke

Brystkreft uten spredning: Opp til tre ukers sykmelding etter operasjon. Ved arbeid der akselleddet belastes og lymfekjertlene er fjernet - inntil seks uker

Høyt blodtrykk: I de aller fleste tilfeller skal ikke pasienten sykmeldes.

Graviditetskvalme: Ved lettere besvær, 20 til 50 prosent sykmelding. Ved alvorlig besvær, full sykmelding i inntil to måneder.

https://www.vg.no/nyheter/i/4yMKg/saa-lenge-faar-du-vaere-syk-med-svenske-regler

Brystkreft er en sterk påkjenning for den syke og skulle tilbake etter 3 uker, høres tøft ut. 

Ved høyt nyoppdaget BT burde en være sykemeldt, til BT er under kontroll. I sær om en er i en fysisk belastende jobb eller stressende. 

At en kun får opptil 2 måneder ved alvorlig svangerskap kvalme, er også oppsiktsvekkende. Noen er sterkt plaget gjennom mesteparten av svangerskapet.

En må se på totalbilde og ikke bare sykemeldinger. I Sverige mister langt flere jobben, fordi reglene er strenge. De har langt flere unge uten for arbeid enn oss. Faktisk er vi et av de landene med flest unge i arbeid eller skole. Ser en på grafen har andelen utenfor fått en tydelig oppgang etter pandemien . Så der vi ser en økning i sykefravær, har de et frafall i arbeidslivet og skole. 

https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/63oV1r/hoeyt-sykefravaer-er-ikke-problematisk-hvis-det-kombineres-med-faa-utenfor-arbeidslivet

IMG_7885.thumb.jpeg.1c221ae35a09a2f3b32b121f94046216.jpeg 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...