Gå til innhold

Hvorfor har Norge verdens høyeste sykefravær ?

Gjest Acer

Anbefalte innlegg

Enig med @fru Alving, det er en kombinasjon av rause ordninger og høy sysselsettingsgrad.

Vil tilføye litt kultur. Sånn «sliten? Da kan du bare ta deg en sykemelding»

Spesielt utbredt på kvinnearbeidsplasser, da gjerne i helsesektoren. Det blir ikke bedre av at denne sektoren skjemmes av mye dårlig ledelse.

(jada, er kvinne på kvinnearbeidsplass selv)

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tidligere kunne man ofte dra nytte av de egenskapene som en nevrodivergent hjerne eller en nevrologisk tilstand kunne gi og bruke dem på en positiv måte. Men i dagens samfunn virker det som om det er mindre rom for å være annerledes og dette blir stadig mer tydelig. Derfor er det trolig derfor mange som i dag er avhengige av en diagnose for å få tilrettelegging og den støtten de trenger. 

Noen som får en diagnose vil da kanskje lettere gi opp eller ha vansker med å finne seg en plass som passer dem. 

Grunnen til at jeg nevner dette er fordi mange med autisme står i dag utenfor jobb/utdanning og mange ender opp som uføre. Dette skjer selv om en del av autistene har gode egenskaper som kunne bidratt med mye bra innenfor arbeid!

• Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alstromeriaen
Bing1 skrev (1 time siden):

Jeg tror ikke det skyldes velferdsordninger, men et kjipt klima (som gir fysiske og psykiske sykdommer) og (for sterk) konkurranse i arb.livet (stress og utbrenthet - igjen, utløser autoimmune sykdommer). Nordmenn skal være så perfekt og vellykket. En «normal» butikkjobb er ikke godt nok. Vi er statusjegere. Da blir man ulykkelig og syk. Og, om man skulle ønske å leve på en mer balansert måte, så kan man ikke det. Er man alene - så må man jobbe 100% (uavhengig av helse). Er man 2, så må man passe på så man ikke går i en konstruert «pensjonsfelle» eller «kvinnefelle». Kapitalismen rår. Det er for dyrt. 

Før var til orientering kvinner oftere hjemmeværende. Nå er ca alle i jobb. Hadde disse kvinnene vært i arbeid, så hadde statistikken antakelig vist at vi ikke er noe sykere nå enn før. 

Jeg er veldig enig i det som nevnes innledningsvis. En helt vanlig jobb i butikk er ikke bra nok lenger. Et vanlig arbeiderklasseliv innebærer å være en taper sosialt. Dette gjør at folk presser seg inn i utdanninger og jobber de ikke passer eller trives i. 

Samtidig tror jeg det er et sentralt poeng at vi er svakere fysisk idag enn tidligere, ref de som har nevnt livsstilssykdommer. Når fysikken skranter, så kommer gjerne depresjon- og angstsymptomene lett og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kassettspiller skrev (Akkurat nå):

Tidligere kunne man ofte dra nytte av de egenskapene som en nevrodivergent hjerne eller en nevrologisk tilstand kunne gi og bruke dem på en positiv måte. Men i dagens samfunn virker det som om det er mindre rom for å være annerledes og dette blir stadig mer tydelig. Derfor er det trolig derfor mange som i dag er avhengige av en diagnose for å få tilrettelegging og den støtten de trenger. 

Noen som får en diagnose vil da kanskje lettere gi opp eller ha vansker med å finne seg en plass som passer dem. 

Grunnen til at jeg nevner dette er fordi mange med autisme står i dag utenfor jobb/utdanning og mange ender opp som uføre. Dette skjer selv om en del av autistene har gode egenskaper som kunne bidratt med mye bra innenfor arbeid!

Det er også en greie ja. Gutter med ADHD, fex, fikk dra til sjøs som 15-åringer.

Det var også mye lettere å få manuelt arbeid som ikke krevde at du var spesielt god på skriving og tekstanalyse.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bacteria skrev (2 minutter siden):

Det er også en greie ja. Gutter med ADHD, fex, fikk dra til sjøs som 15-åringer.

Det var også mye lettere å få manuelt arbeid som ikke krevde at du var spesielt god på skriving og tekstanalyse.

Det er synd at mange jobber krever høyere utdannelse (i noen tilfeller). Skolesystemet er ikke for alle, og dersom man faller utenfor, kan det være betydelig vanskeligere å komme seg inn på arbeidsmarkedet.

På den måten kan man si at samfunnet i stor grad har seg selv å takke.

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Acer skrev (3 timer siden):

Er det eit paradoks at verdens rikeste , og eit av de land hvor folk er lykkligst har eit av verdenes sykeste befolkning 

Er det på  grunn av  lange ventelister hos helseforetakene ?

Er det fordi Norge har en lukrativ sykelønnsordning m/... bl.a I.A ?

Er det på grunn av  underbemanning ved mange bedrifter ?

Er det på grunn av livsstilendringer i befolkningen ?

Ja, ja, ja og nei.

Det eneste jeg bestemt ikke tror på er at folk levde sunnere før. En 60 åring var fysisk mye mer gammel og utslitt for 40 år siden. Flere skrøpelige og krokryggede gamlinger.  Mer røyking. Folk jobbet med abest og løsemidler uten verneutstyr.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Acer skrev (4 timer siden):

Er det eit paradoks at verdens rikeste , og eit av de land hvor folk er lykkligst har eit av verdenes sykeste befolkning

Egentlig ikke. Sykdom er fysiologisk naturlig, så et land som er istand til å verdsette også syke, må være rikt, og et land der man kan være syk, er et land der flere er lykkeligere.

Men det er faktisk ikke poenget her.

Er det fordi Norge har en lukrativ sykelønnsordning m/... bl.a I.A ?

Halvveis.

Vi har en sykelønnsordning som gjør at all sykdom blir registrert. I Norge vil du registrere en dag du er syk, i land med karensdager, gjør du det ikke.  Så vi fremstår sykere fordi mer blir offentlig registrert.

Er det på  grunn av  lange ventelister hos helseforetakene ?

Halvveis.

Ja, køer betyr antagelig at vi har en prosentandel som forverres signifikant på forsinket behandling og enten faller ut i uføre, dør eller må skifte til lavere stillingsprosent/kapasitet.

Men vi skal også huske at helsepolitisk er det ønske om underbehandling: vi gjennom helsepolitiske anbefalinger ønsker at folk skal vente ut sykdommer og skader. Vi bruker signifikant mindre antibiotika enn mange andre land, vi bruker mye fysioterapi og trening i sykemeldings perioder istedet for kirurgi.

Det er mange aktive helsepolitiske valg som blir gjort der man ofrer arbeidstid på pasient på inngripende helsehjelp. 

Og selv om jeg setter spørsmål til noe av dette, er det vanskelig å avvise at dette faktisk er sosialhelsemessig er mer lønnsomt. (Mennesklig livskvalitet er et annet spørsmål)

Er det på grunn av  underbemanning ved mange bedrifter ?

Vi har nok en del sykdom basert på at det er så ekstremt dyrt å ha ansatte i Norge. 

Men den viktigste prisen vi tar på at vi har ekstreme produktivitets krav på ansatte, er den høye uførestatestikken.

Høyere sysselsettings andel blant delvis uføre vil naturlig nok øke antall registreringer på sykdom.

Er det på grunn av livsstilendringer i befolkningen ?

Vel, vi blir eldre og selv om innvandring påvirker folketallet, blir vi færre. (Sysselsettingen av innvandrere vil generelt komme 5 år etter at de påvirker populasjonen.) Demografisk sett skal vi pr definisjon bli sykere.

En interessant faktor er at lungekreft i Norge har en mye svakere svekkelse i relasjon til fallet i røyking, enn for eksempel USA. 

Det er helt klart nyttig å forske på livsstilen vår, men jeg tror vi skal se bredere, spesielt siden både laks og vilt fortsatt påvirkes av Tjernobyl ulykken.

Endret av Druid
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker hadde vi vært mer omsorgsfulle, vist mer empati og vært en god venn/familie/kollega så hadde det nok vært et bedre samfunn med mindre sykdom. Isteden velger vi å se på de fleste som snyltere og vi skal bruke pisk for å få de ut. Miste hus, hjem, familie vil gjøre at folk ikke er hjemme når de har covid, influensa, kreft, nevrologisk sykdom osv.

Dette er viljen og meningen til de som er så heldig å får lov å være frisk! 

En dag er dere der, er dere da villige til å miste alt, eller ønsker dere kanskje er slikt samfunn som usa har? Alle får passe på seg selv?  

Endret av Forvirret23
  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forvirret23 skrev (4 minutter siden):

Jeg tenker hadde vi vært mer omsorgsfulle, vist mer empati og vært en god venn/familie/kollega så hadde det nok vært et bedre samfunn med mindre sykdom. Isteden velger vi å se på de fleste som snyltere og vi skal bruke pisk for å få de ut. Miste hus, hjem, familie vil gjøre at folk ikke er hjemme når de har covid, influensa, kreft, nevrologisk sykdom osv.

Dette er viljen og meningen til de som er så heldig å får lov å være frisk! 

En dag er dere der, er dere da villige til å miste alt, eller ønsker dere kanskje er slikt samfunn som usa har? Alle får passe på seg selv?  

Man burde investere mer i psykisk helse, slik at flere får muligheten til å bli bedre i stedet for å bli gitt opp av helsesystemet. Tilrettelegging bør også bli mer tilgjengelig for dem som trenger det.

Dette er et samfunnsproblem som må løses. De som sliter skal ikke straffes, men få den hjelpen de trenger.

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kassettspiller skrev (6 minutter siden):

Man burde investere mer i psykisk helse, slik at flere får muligheten til å bli bedre i stedet for å bli gitt opp av helsesystemet. Tilrettelegging bør også bli mer tilgjengelig for dem som trenger det.

Dette er et samfunnsproblem som må løses. De som sliter skal ikke straffes, men få den hjelpen de trenger.

Helt enig, men det hjelper ikke å ruste opp psykiskhelse når man blir syk av ensomhet, skam, og føle seg utenfor samfunnet. 
Vi trenger et varmere samfunn, mennesker som stiller opp for deg, mennesker som stopper når det er ulykke, når en narkoman tar en overdose midt på gaten, når Erna i 4 etasje ikke har vært ute av døren på 4 uker så må vi vise omsorg, empati å være gode mennesker. Samfunnet går motsatt, vi blir mer og mer egoister.

• Liker 11
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forvirret23 skrev (2 minutter siden):

Helt enig, men det hjelper ikke å ruste opp psykiskhelse når man blir syk av ensomhet, skam, og føle seg utenfor samfunnet. 
Vi trenger et varmere samfunn, mennesker som stiller opp for deg, mennesker som stopper når det er ulykke, når en narkoman tar en overdose midt på gaten, når Erna i 4 etasje ikke har vært ute av døren på 4 uker så må vi vise omsorg, empati å være gode mennesker. Samfunnet går motsatt, vi blir mer og mer egoister.

Det er derfor man bør investere i psykisk helse der det trengs. Det bør også være muligheter for å ta opp slike problemstillinger på skolen, slik at folk får mer generell kunnskap om ulike psykiske lidelser osv.

Manglende kunnskap bidrar ofte til dårlige holdninger og fordommer, noe som er særlig tydelig når det gjelder autisme og andre tilstander.

Selv om man allerede lærer mye om etikk og respekt på både ungdomsskole og videregående, er det nok deler av pensum som kan forbedres.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kassettspiller skrev (3 minutter siden):

Det er derfor man bør investere i psykisk helse der det trengs. Det bør også være muligheter for å ta opp slike problemstillinger på skolen, slik at folk får mer generell kunnskap om ulike psykiske lidelser osv.

Manglende kunnskap bidrar ofte til dårlige holdninger og fordommer, noe som er særlig tydelig når det gjelder autisme og andre tilstander.

Selv om man allerede lærer mye om etikk og respekt på både ungdomsskole og videregående, er det nok deler av pensum som kan forbedres.

Veldig enig, vi begynner i feil ende når vi skal heller straffe enn å finne en løsning. 
Vi må forebygge, isteden for å sende enda flere triste skjebner utenfor

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forvirret23 skrev (6 minutter siden):

vi begynner i feil ende når vi skal heller straffe enn å finne en løsning. 

Med hvem er det du spesifikt sikter til?

Tror mesteparten er for å hjelpe folk enn å straffe dem, men finnes selfølgelig folk med andre holdninger.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kassettspiller skrev (1 minutt siden):

Med hvem er det du spesifikt sikter til?

Tror mesteparten er for å hjelpe folk enn å straffe dem, men finnes selfølgelig folk med andre holdninger.

Nei de fleste vil helst kutte i ordninger, samtidig som de mener at de fleste svindler. Du trenger ikke å lese så mye før du finner de som mener dette. Bare i denne tråden er det mange. 

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Uføre Unni

Jeg har hatt mange forskjellige jobber, innenfor det offentlige og det private. Flere av de med flere hundre ansatte. Jeg beit meg merke til to ting når det gjaldt de syke. 

En veldig motstand mot tilrettelegging. Og utfrysning fra arbeidsgivers side. 

Arbeidsgivere vil ikke ha syke ansatte. Jeg vet det jeg som har MS. Som jeg forøvrig holdt skjult helt det ble helt nødvendig med tilrettelegging. For hadde jeg sagt noe hadde 1 dags influensafravær blitt brukt til å presse meg mot utgangsdøra. 

Jeg klarer ikke å se at det skyldes andre enn arbeidsgiversiden at så mange er på uføretrygd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forvirret23 skrev (4 minutter siden):

Nei de fleste vil helst kutte i ordninger, samtidig som de mener at de fleste svindler. Du trenger ikke å lese så mye før du finner de som mener dette. Bare i denne tråden er det mange. 

Folk på forum er én ting. Ifølge noen på et forumet så mente de at autister bare skulle slutte å stimme fordi det skapte ubehag for andre. Jeg håper at deler av dette forumet ikke er representativt for resten av samfunnet.

Men hvis dette gjelder politikere eller at flertallet ifølge statistikk mener noe lignende, blir det mer relevant, synes jeg.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Uføre Unni skrev (12 minutter siden):

En veldig motstand mot tilrettelegging. Og utfrysning fra arbeidsgivers side. 

Vet du hvorfor? Håper ikke dette er representativt for andre arbeidsgivere.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kassettspiller skrev (2 timer siden):

Det er synd at mange jobber krever høyere utdannelse (i noen tilfeller). Skolesystemet er ikke for alle, og dersom man faller utenfor, kan det være betydelig vanskeligere å komme seg inn på arbeidsmarkedet.

På den måten kan man si at samfunnet i stor grad har seg selv å takke.

Ja arbeidslivet er ikke som når pappa dro til sjøs som 15 åring og deretter resten av yrkekarrieren  på sveiseverksted pappa var født i 1945 og onkel i 1948 de klarte seg uten utdanning og høyere skole pappa kom fra bygda og skole var for de høyere på strå sa han 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maskinfører skrev (2 minutter siden):

Ja arbeidslivet er ikke som når pappa dro til sjøs som 15 åring og deretter resten av yrkekarrieren  på sveiseverksted pappa var født i 1945 og onkel i 1948 de klarte seg uten utdanning og høyere skole pappa kom fra bygda og skole var for de høyere på strå sa han 

I dag må man ofte gjennom to år med skole med inkludert noen unødvendige fag (eller unødvendig pensum), før man kan bli lærling.

Jeg synes synd på dem som ikke passer inn i dagens skolesystem, og det gjelder ikke få.

• Liker 1
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kassettspiller skrev (2 minutter siden):

I dag må man ofte gjennom to år med skole med inkludert noen unødvendige fag (eller unødvendig pensum), før man kan bli lærling.

Jeg synes synd på dem som ikke passer inn i dagens skolesystem, og det gjelder ikke få.

Ja man må det må lære masse om kroppen for å dra i spakenene på en gravemaskin feks nei jeg kjører for min onkel jeg og slapp alt det der sånn ja jeg passet heller ikke inn i skolen som det offentlige sa 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...