Gå til innhold

Hvorfor har Norge verdens høyeste sykefravær ?

Gjest Acer

Anbefalte innlegg

IDGAF skrev (3 minutter siden):

Jeg synes det å presentere arbeidet jeg har gjort de to siste månedene for administrerende direktør er hakket mer nervepirrende enn å lese et dikt foran klassekamerater.

Da vokste vi nok opp i veldig ulike omstendigheter...

• Liker 7
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Acer skrev (6 minutter siden):

men en avtale mellom LO og NAF (NHO) gav LO-medlemmene 90 % løn.

Innfør 90 %  og en karensdag  NÅ !

• Liker 7
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er to grunner.

Den første er at vi har en svært sjenerøs sykelønnsordning.

Den andre er at i Norge jobber mange mennesker som i en del andre land ikke hadde vært i jobb, for eksempel småbarnsforeldre, folk som er kronisk syke og folk som har ulike helseutfordringer men som likevel kan jobbe.

• Liker 21
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det skyldes velferdsordninger, men et kjipt klima (som gir fysiske og psykiske sykdommer) og (for sterk) konkurranse i arb.livet (stress og utbrenthet - igjen, utløser autoimmune sykdommer). Nordmenn skal være så perfekt og vellykket. En «normal» butikkjobb er ikke godt nok. Vi er statusjegere. Da blir man ulykkelig og syk. Og, om man skulle ønske å leve på en mer balansert måte, så kan man ikke det. Er man alene - så må man jobbe 100% (uavhengig av helse). Er man 2, så må man passe på så man ikke går i en konstruert «pensjonsfelle» eller «kvinnefelle». Kapitalismen rår. Det er for dyrt. 

Før var til orientering kvinner oftere hjemmeværende. Nå er ca alle i jobb. Hadde disse kvinnene vært i arbeid, så hadde statistikken antakelig vist at vi ikke er noe sykere nå enn før. 

• Liker 17
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

bullehurk skrev (5 minutter siden):

Innfør 90 %  og en karensdag  NÅ !

Er en del utfordringer ved karensdag og. For det første førte det faktisk til MER fravær da det ble innført i Sverige, da folk drar seg på jobb og smitter andre. 

En annen ting er at folk har ulike arbeidssituasjoner. Jeg har mulighet til hjemmekontor og kan derfor jobbe hjemme ved lett sykdom. Min mor arbeider med kreftsyke barn, og får ikke komme på jobb med tett nese engang. 

Jeg har en type jobb hvor ingen gjør arbeidsoppgavene mine når jeg er syk, de ligger og venter på meg når jeg kommer tilbake. Jeg må derfor bruke ettermiddager og helger på å ta igjen arbeid. Kjedelig med karensdag, hvor jeg i så fall må arbeide 8 timer gratis.

For det fjerde er det ikke kortidssykefraværet som er problemet og det som velter lasset. Det er langtidssfraværet. 

Jeg foreslår 100% utbetaling ved sykemelding inntil en måned, så går man over til 66% utbetaling de neste 11 månedene. DA tror jeg du ser en drastisk nedgang i sykefravær. 

• Liker 19
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

IDGAF skrev (24 minutter siden):

Jeg synes det å presentere arbeidet jeg har gjort de to siste månedene for administrerende direktør er hakket mer nervepirrende enn å lese et dikt foran klassekamerater. Men ok, vi er alle forskjellige 😉

Tipper du ikke hadde syntes det om du ble mobbet, latterliggjort og ikke hadde noen venner i klassen. 

• Liker 6
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bing1 skrev (4 minutter siden):

Tipper du ikke hadde syntes det om du ble mobbet, latterliggjort og ikke hadde noen venner i klassen. 

Nei, det er klart.

Men halvparten av barn i enhver klasse i Norge blir ikke mobbet og er venneløse. Ærlig talt.

Endret av IDGAF
  • Liker 8
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er ikke enkeltindividet, men systemet.

Mange aner ikke hva som foregår bak systemenes "fire vegger". 

Alt, alt, for mange får ikke den oppfølgingen og hjelpen og oppfølgingen de har krav på. 

Bare det at regjeringen har valgt å bygge ned helsevesenet er en skandale. Mange, mange, får avslag på hjelp.

Og så klager man på at folk faller utenfor samfunnet? 

• Liker 8
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Acer said:

Er det eit paradoks at verdens rikeste , og eit av de land hvor folk er lykkligst har eit av verdenes sykeste befolkning 

Er det på  grunn av  lange ventelister hos helseforetakene ?

Er det fordi Norge har en lukrativ sykelønnsordning m/... bl.a I.A ?

Er det på grunn av  underbemanning ved mange bedrifter ?

Er det på grunn av livsstilendringer i befolkningen ?

Fordi vi har mulighet til å være syke uten å straffes for det. Vi skal ikke lenger enn til Sverige før vi ser syke mennesker jobbe fordi de ikke kan ta seg fri. 

Er det noen som misbruker systemet? Ja. Men den prisen er det verdt for et solid system som beskytter oss 

• Liker 9
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

fru Alving skrev (23 minutter siden):

Det er to grunner.

Den andre er at i Norge jobber mange mennesker som i en del andre land ikke hadde vært i jobb, for eksempel småbarnsforeldre, folk som er kronisk syke og folk som har ulike helseutfordringer men som likevel kan jobbe.

Nei, det har vi ikke. Eller jo, kanskje for de som tjener mye i utgangspunktet. Jeg har hatt to sykemeldingsperioder, begge ble utløst av at jeg ble akuttinnlagt på psykiatrisk, og kulminerte i at jeg i begge tilfeller måtte si opp jobbene av helsemessige årsaker. Har aldri mottatt en krone i sykepenger fordi jeg "tjener for lite". Kanskje lukurativt for de med god lønn. For de som har minst er alltid de som sitter igjen som de største taperne, som meg som fikk avslag på sykepenger fordi jeg tjente for lite…

• Liker 3
  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Paneera skrev (1 minutt siden):

Nei, det har vi ikke. Eller jo, kanskje for de som tjener mye i utgangspunktet. Jeg har hatt to sykemeldingsperioder, begge ble utløst av at jeg ble akuttinnlagt på psykiatrisk, og kulminerte i at jeg i begge tilfeller måtte si opp jobbene av helsemessige årsaker. Har aldri mottatt en krone i sykepenger fordi jeg "tjener for lite". Kanskje lukurativt for de med god lønn. For de som har minst er alltid de som sitter igjen som de største taperne, som meg som fikk avslag på sykepenger fordi jeg tjente for lite…

Veldig kjipt at du har opplevd dette da.

Likevel for de som har en fast ansettelse så er sykelønna helt gull.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et enkelt og riktig svar. Norges befolkning har mulighet til å være sykemeldt og få penger for det. Det er den bitre sannhet. 

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I 2030 vil utgiftene være større enn inntekten for staten Norge. Dette lover ikke godt for fremtidens generasjoner og det samme velferdstilbudet vi mesker oss i. 

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

IDGAF skrev (1 time siden):

Jeg tenker tilbake til det min bestemor har fortalt om da hun var i 20-årene. Hun flyttet ut hjemmefra og inn til storbyen som 15-åring for å jobbe. Da hadde ikke foreldrene råd til å fø på henne lengre. En morsom kontrast til i dag hvor en av seks i 20-årene ikke engang klarer en deltidsstilling i en enkel jobb. 

Er det på  grunn av  lange ventelister hos helseforetakene ?
Min bestemor visste vel knapt hva et helseforetak var som ung. Da var det den lokale doktoren som gjaldt. Allikevel var «alle» i 20-årene i arbeid. 

Er det på grunn av  underbemanning ved mange bedrifter Det ble ikke akkurat ansatt for mange da bestemor var ung heller. Hun har fortalt om da hun arbeidet på høyfjellshotell, og jobbet 14-16 timers vakter 7 dager i uka. Ferie hadde hun ikke før i 30-årene. Sykedager var ikke en ting, hun arbeidet selv ved influensa og omgangssyke. Tror ikke akkurat dagens generasjoner skal klage. 

Er det på grunn av livsstilendringer i befolkningen ?

Her er du nok inne på noe. Ultraprossesert mat og lite fysisk aktivitet fører til mange livsstilssykdommer i befolkningen. Mens barn før arbeidet på gården fra ung alder av og lærte seg verdien av arbeid, blir i dag 16-åringer «utmattet» og så sliten at de får migrene om de må ta ut av oppvaskmaskinen (utsagn fra tantebarnet mitt senest i dag). 

Søsteren min arbeider på barneskole, hun sier at nå får halvparten av barna fritak for å presentere foran klassen på grunn av ubehag og «sosial angst». Det å presentere foran klassen var noe jeg hatet som barn, men å så glad jeg er for at jeg ble presset til å øve på det! Å presentere noe for klassen er jo barnemat kontra det som møter deg i arbeidslivet. Barn er vant til at foreldre skyver unne alle ubehageligheter. De er ikke vant til å ta i et tak, arbeide over tid mot et mål, kjenne på ubehageligheter, grue seg til noe men likevel fullføre. Klart det da er knalltøft å møte arbeidslivet! 

Oppå det hele kommer NAV og muliggjør og finansierer hele gildet.

Jeg er forøvrig i 20-årene selv, men synes denne utviklingen er helt syk og skremmende. 

Kvakksalvere:

Min bestefar ble 96 år, og  brukte utrykket kvakksalvere på legene, og  hadde ikkje så store tillit til helsepersonell  Han ble enkemann på 90 og bodde hjemme til han ble 95 år, og  etterhvert så dement at han måtte flytte på aldreshjemmet siste leveåret,men der trivdes han dårleg.

Sykemelding var fremmedord :

Kombinasjon fiske-og gårdsdrift var vanleg hos mange til på  midten på 70 talet, og sykemelding var eit fremmedord.   Tærskelen for å gå til sengs på grunn av sykdom var veldi høy ettersom de ikkje hadde avløysere / vikarer, og igjennomsnittsalderen var  omlag 80 år før de døde. 

Forlengelse av pensjonsalder:

Det er nå fremmet forslag til endring /forlengelse av pensjonen, og ein forventer at ein skal jobbe lenger, og  stiller meg undrende  til  dette  forslaget når det er så høye tall for sykemeldte i i 2024.   

Endret av Acer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Acer skrev (3 minutter siden):

Min bestefar ble 96 år, og  brukte utrykket kvakksalvere på legene, og  hadde ikkje så store tillit til helsepersonell 

Det er et unntakstilfelle, men faktum er at gjennomsnittlig levealder har økt og økt i Norge over tid. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PeeWee skrev (1 minutt siden):

Det er et unntakstilfelle, men faktum er at gjennomsnittlig levealder har økt og økt i Norge over tid. 

Kvinner lever igjennomsnittlg lenger en menn,og  drar oppover igjennomsnittet , og  slik har det vert igjennom  flere  genrasjoner. 

Sliter pensjon v/ 62 år vart innført  1988,  og 2011 ble  pensjon levealderjustert.  Det blir nå reist spørsmål hvem er sliterne ettersom igjennomsnittleg avgang v/ pensjon er 65 år.

Nå vet eg ikkje hvordan  pensjonsvilkårene  og  aldersamansettningen  av yrkesaktive i Sverige  er samanlignet med  Norge.  Godt muleg Norge har ein høyere andel eldre folk i jobb samanlignet m/  Sverige som kan ha innflytelse på sykefraveret. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
fru Alving skrev (1 time siden):

Det er to grunner.

Hadde ikke småbarnsforeldre vært i jobb i andre land?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Justlooking skrev (9 minutter siden):

Småbarnsfedre, men du skal ikke reise så veldig langt før du ser mange hjemmeværende småbarnsmødre.

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Justlooking skrev (12 minutter siden):

Jo småbarnsfedre. men i mange vestlige land er mange kvinner hjemme når barna er små siden barnehage er uforholdsmesig dyrt. Eller barna passes av bestemødre. Det betyr og at alt fraværet småbarnsforeldrene har i forhold til barnas sykdom og basiller de drar m hjem fra barnehagen, vel alt dette utgjør noe på statistikken

• Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PeeWee skrev (1 time siden):

Da vokste vi nok opp i veldig ulike omstendigheter...

Enig med deg @PeeWee i akkurat det. Opplevde mobbing som barn, aldri opplevd i voksen alder. Det sagt, har selv sett hvordan egne barn har vokst på å måtte fremføre. Barn trenger å øve på både fremføring og å være publikum. 

Endret av Bacteria
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...