Gjest Acer Skrevet 13. august 2024 #1 Del Skrevet 13. august 2024 Er det eit paradoks at verdens rikeste , og eit av de land hvor folk er lykkligst har eit av verdenes sykeste befolkning Er det på grunn av lange ventelister hos helseforetakene ? Er det fordi Norge har en lukrativ sykelønnsordning m/... bl.a I.A ? Er det på grunn av underbemanning ved mange bedrifter ? Er det på grunn av livsstilendringer i befolkningen ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Populært innlegg Momma Skrevet 13. august 2024 Populært innlegg #2 Del Skrevet 13. august 2024 Fordi vi har verdens rauseste sykelønnsordninger. 45 1 34 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Populært innlegg Jdjdkdudjbs Skrevet 13. august 2024 Populært innlegg #3 Del Skrevet 13. august 2024 Med tanke på hvor mange som kommer tilbake på jobb etter akkurat 12 mnd og som jobber akkurat lenge nok til at de har opptjent rettigheter til nye 12 mnd, så er det nok ordningene som er alt for rause. 37 1 24 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
powerpuffen Skrevet 13. august 2024 #4 Del Skrevet 13. august 2024 Det de over skriver. Leste at rundt 88-90% av vår inntektsskatt går til å dekke de som ikke jobber (da inkl pensjonister). Om få år er ikke inntektsskatten nok til å dekke dette på grunn av eldrebølgen. Det er faktisk helt krise. 22 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PeeWee Skrevet 13. august 2024 #5 Del Skrevet 13. august 2024 Acer skrev (47 minutter siden): Er det eit paradoks at verdens rikeste , og eit av de land hvor folk er lykkligst har eit av verdenes sykeste befolkning Ikke nødvendigvis. Nordlig klima ser ut til å ha en negative effekt på folk psykiske helse, og Norge er også et ekstremt konformt land som også kan virke negativt. 24 1 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Acer Skrevet 13. august 2024 #6 Del Skrevet 13. august 2024 Blir du sykemeldt i Norge, får du sykepenger tilsvarende full lønn fra første dag og i inntil ett år. I Sverige ble det kuttet i sykelønnen for ti år siden. Svenskene får ingenting den første dagen de er borte fra jobben. Videre får de bare 80 prosent av full lønn i inntil ett år. Fagforbundet har regnet på hva det vil koste en helsefagarbeider med ti års ansiennitet og 402.300 i årslønn, om vi får svensk sykelønn i Norge. • Er du sykemeldt fem dager i løpet av ett år, betyr det 2300 kroner mindre. • Er du borte i en måned, får du 7.700 mindre. • Er du sykmeldt tre måneder sammenhengende, betyr det 21.000 kr mindre. • Er du sykemeldt i ett år og har i overkant av 400.000 kroner i årslønn, vil du få 81.000 mindre dersom svenskekuttet blir innført i Norge. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
IDGAF Skrevet 13. august 2024 #7 Del Skrevet 13. august 2024 (endret) En av seks i 20-årene i Norge står utenfor arbeidslivet/studier. Det er jo helt sykt! Ingen annen plass i verden eller verdenshistorien har en av seks mennesker i sin beste alder vært for «syk» til å jobbe. SELVFØLGELIG er grunnen at det er for lukrativt og enkelt å være syk i Norge. Endret 13. august 2024 av IDGAF 20 2 16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jegerrinne Skrevet 13. august 2024 #8 Del Skrevet 13. august 2024 Acer skrev (4 minutter siden): Blir du sykemeldt i Norge, får du sykepenger tilsvarende full lønn fra første dag og i inntil ett år. I Sverige ble det kuttet i sykelønnen for ti år siden. Svenskene får ingenting den første dagen de er borte fra jobben. Videre får de bare 80 prosent av full lønn i inntil ett år. Fagforbundet har regnet på hva det vil koste en helsefagarbeider med ti års ansiennitet og 402.300 i årslønn, om vi får svensk sykelønn i Norge. • Er du sykemeldt fem dager i løpet av ett år, betyr det 2300 kroner mindre. • Er du borte i en måned, får du 7.700 mindre. • Er du sykmeldt tre måneder sammenhengende, betyr det 21.000 kr mindre. • Er du sykemeldt i ett år og har i overkant av 400.000 kroner i årslønn, vil du få 81.000 mindre dersom svenskekuttet blir innført i Norge. Svenskene får heler ikke sykepenger like lenge heler de blir overført til ledighetstrygd og ofte fjernet fra sykdomstilsta på jobb. Mener de sa på tv i dag de fikk for 80 dager så over på ledighetstrygd som om de er arbeidsledige 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
IDGAF Skrevet 13. august 2024 #9 Del Skrevet 13. august 2024 (endret) Acer skrev (1 time siden): Er det eit paradoks at verdens rikeste , og eit av de land hvor folk er lykkligst har eit av verdenes sykeste befolkning Er det på grunn av lange ventelister hos helseforetakene ? Er det fordi Norge har en lukrativ sykelønnsordning m/... bl.a I.A ? Er det på grunn av underbemanning ved mange bedrifter ? Er det på grunn av livsstilendringer i befolkningen ? Jeg tenker tilbake til det min bestemor har fortalt om da hun var i 20-årene. Hun flyttet ut hjemmefra og inn til storbyen som 15-åring for å jobbe. Da hadde ikke foreldrene råd til å fø på henne lengre. En morsom kontrast til i dag hvor en av seks i 20-årene ikke engang klarer en deltidsstilling i en enkel jobb. Er det på grunn av lange ventelister hos helseforetakene ? Min bestemor visste vel knapt hva et helseforetak var som ung. Da var det den lokale doktoren som gjaldt. Allikevel var «alle» i 20-årene i arbeid. Er det på grunn av underbemanning ved mange bedrifter Det ble ikke akkurat ansatt for mange da bestemor var ung heller. Hun har fortalt om da hun arbeidet på høyfjellshotell, og jobbet 14-16 timers vakter 7 dager i uka. Ferie hadde hun ikke før i 30-årene. Sykedager var ikke en ting, hun arbeidet selv ved influensa og omgangssyke. Tror ikke akkurat dagens generasjoner skal klage. Er det på grunn av livsstilendringer i befolkningen ? Her er du nok inne på noe. Ultraprossesert mat og lite fysisk aktivitet fører til mange livsstilssykdommer i befolkningen. Mens barn før arbeidet på gården fra ung alder av og lærte seg verdien av arbeid, blir i dag 16-åringer «utmattet» og så sliten at de får migrene om de må ta ut av oppvaskmaskinen (utsagn fra tantebarnet mitt senest i dag). Søsteren min arbeider på barneskole, hun sier at nå får halvparten av barna fritak for å presentere foran klassen på grunn av ubehag og «sosial angst». Det å presentere foran klassen var noe jeg hatet som barn, men å så glad jeg er for at jeg ble presset til å øve på det! Å presentere noe for klassen er jo barnemat kontra det som møter deg i arbeidslivet. Barn er vant til at foreldre skyver unne alle ubehageligheter. De er ikke vant til å ta i et tak, arbeide over tid mot et mål, kjenne på ubehageligheter, grue seg til noe men likevel fullføre. Klart det da er knalltøft å møte arbeidslivet! Oppå det hele kommer NAV og muliggjør og finansierer hele gildet. Jeg er forøvrig i 20-årene selv, men synes denne utviklingen er helt syk og skremmende. Endret 13. august 2024 av IDGAF 16 15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gagaen Skrevet 13. august 2024 #10 Del Skrevet 13. august 2024 Jdjdkdudjbs skrev (1 time siden): Med tanke på hvor mange som kommer tilbake på jobb etter akkurat 12 mnd og som jobber akkurat lenge nok til at de har opptjent rettigheter til nye 12 mnd, så er det nok ordningene som er alt for rause. Jeg var langtidssykemeldt pga psyken men at jeg kom gradvis tilbake etter 12 mnd var mer at jeg ikke ville over på AAP . Penger hadde ingenting med det å gjøre. 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rucula Skrevet 13. august 2024 #11 Del Skrevet 13. august 2024 Svaret er ganske enkelt: For lukrative velferdsordninger! Det er ekstreeeeemt mange som bruker akkurat 12 mnd på å bli frisk igjen, ikke 11, ikke 13. nei 12 18 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rucula Skrevet 13. august 2024 #12 Del Skrevet 13. august 2024 Gagaen skrev (4 minutter siden): Jeg var langtidssykemeldt pga psyken men at jeg kom gradvis tilbake etter 12 mnd var mer at jeg ikke ville over på AAP . Penger hadde ingenting med det å gjøre. Men likevel valgte du å maxe sykepengeperioden 17 20 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gagaen Skrevet 13. august 2024 #13 Del Skrevet 13. august 2024 Rucula skrev (Akkurat nå): Men likevel valgte du å maxe sykepengeperioden Fordi helsa mi trengte det. Ingenting med penger å gjøre, samme hva du tror. 8 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
IDGAF Skrevet 13. august 2024 #14 Del Skrevet 13. august 2024 Gagaen skrev (5 minutter siden): Jeg var langtidssykemeldt pga psyken men at jeg kom gradvis tilbake etter 12 mnd var mer at jeg ikke ville over på AAP . Penger hadde ingenting med det å gjøre. Fordi du ikke ville over på AAP, så det å være langtidssykemeldt var altså et valg? 27 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rucula Skrevet 13. august 2024 #15 Del Skrevet 13. august 2024 Gagaen skrev (Akkurat nå): Fordi helsa mi trengte det. Ingenting med penger å gjøre, samme hva du tror. Akkurat 12 mnd. Så tilfeldig 20 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PeeWee Skrevet 13. august 2024 #16 Del Skrevet 13. august 2024 IDGAF skrev (15 minutter siden): Å presentere noe for klassen er jo barnemat kontra det som møter deg i arbeidslivet. Nei, det er strengt tatt ikke det. Barn og ungsom er gjerne noen av de ondeste skapningene som finnes. Det er heldigvis bedre med voksne mennesker. 17 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Surpomp Skrevet 13. august 2024 #17 Del Skrevet 13. august 2024 powerpuffen skrev (1 time siden): Det de over skriver. Leste at rundt 88-90% av vår inntektsskatt går til å dekke de som ikke jobber (da inkl pensjonister). Om få år er ikke inntektsskatten nok til å dekke dette på grunn av eldrebølgen. Det er faktisk helt krise. Et pennestrøk fra styringsdyktige politikere og problemet hadde vært løst. Det hadde medført evig brudd mellom AP og LO samt et mye tøffere klima i lønnsforhandlinger o.l. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gagaen Skrevet 13. august 2024 #18 Del Skrevet 13. august 2024 Rucula skrev (1 minutt siden): Akkurat 12 mnd. Så tilfeldig Som jeg sa , ikke tilfeldig. Men jeg ville tilbake til jobben, ikke utprøves og ende i andre jobber. Så du må bare tenke ditt, jeg selv vet sannheten 5 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
IDGAF Skrevet 13. august 2024 #19 Del Skrevet 13. august 2024 PeeWee skrev (10 minutter siden): Nei, det er strengt tatt ikke det. Barn og ungsom er gjerne noen av de ondeste skapningene som finnes. Det er heldigvis bedre med voksne mennesker. Jeg synes det å presentere arbeidet jeg har gjort de to siste månedene for administrerende direktør er hakket mer nervepirrende enn å lese et dikt foran klassekamerater. Men ok, vi er alle forskjellige 😉 12 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Acer Skrevet 13. august 2024 #20 Del Skrevet 13. august 2024 (endret) HISTORIKK : Folketrygden ble opprettet i 1967, og i 1978 ble sykelønnsordningen innført. Før 1978 var det ingen lovfestet sykelønn ved fravær i 1 – 3 dager, det var altså tre karensdager. Fra fjerde sykedag fikk man sykepenger – fra folketrygden. Arbeidsgiverne hadde ingen lovfestet forpliktelse vedrørende sykelønn, men en avtale mellom LO og NAF (NHO) gav LO-medlemmene 90 % løn. IA bedrift? I virksomheter som har IA-avtale kan den ansatte bruke inntil 24 egenmeldingsdager over en periode på 12 måneder. Det er ikke regler for hvor mange ganger den ansatte kan benytte egenmelding, men hver egenmelding kan ikke overstige 8 dager. Fridager regnes inn i egenmeldingsperioden. IA-samarbeidets mål er å skape et arbeidsliv med plass til alle, gjennom å forebygge sykefravær og frafall i hele det norske arbeidslivet. Egenmelding : For å kunne bruke egenmelding, må arbeidstakeren ha jobbet hos arbeidsgiveren i minst 2 måneder. Arbeidstakeren kan bruke egenmelding for inntil 3 dager om gangen, og inntil 4 ganger i løpet av en 12-månedersperiode. Muntlig beskjed er nok, men arbeidsgiveren kan kreve at arbeidstakeren skriftlig /muntleg bekrefter når han /hun er tilbake på jobb. Endret 13. august 2024 av Acer Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå