Gå til innhold

Alle har noe, har du/dere?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Alle har nok noe, men det er nok ikke alltid sykdom. 

Anonymkode: b6712...6fa

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Gjest .Daniel.
Skrevet (endret)

Jeg har ptsd, muligens atypisk autisme på grunn av at jeg ble født, omsorgssvikt og overgrep osv. (skal til psykolog og utredning, kanskje det blir nå i oktober, kanskje neste år). Har også sykelig lavt testosteron (det er mange dårlige virkninger av lavt testosteron nivå), 2.2, det burde være på minimum 7,7 i min alder, min forrige fastlege skrev til meg at jeg bør ta ny prøve på slutten av denne måneden, jeg skal booke time. Har en far som ikke forstår hva psykisk helse kan gjøre med med mennesker samtidig som han har valgt sin andre familie (kone, stedøtre og svigersønn). Min mor er alkoholiker, jeg har distansert meg fra henne i 2024, andre gjorde det samme for flere år siden. Har en halvbror som er rusmisbruker, distansert meg fra han. Som du ser så har jeg nesten ingen gode familiemedlemmer og ingen venner så jeg er forsåvidt helt alene i denne verdenen. Jeg sliter med en eksistensiell livskrise, hvor lenge den varer vet jeg ikke, kanskje i lang tid. Tiden vil vise hvor mye mer jeg orker av denne livstiden min.

Endret av .Daniel.
Gjest Syngemann
Skrevet

Narsisist-problematikk

Svertekampanjer, taktisk hemmelighold, sjalusi hvis jeg er flink eller glad, diskvalifisering osv.

Jeg holder mye avstand,  spiller av og til dum og gir lite supply

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Synes det var litt ufint. 

Jeg valgte i mitt innlegg å formulere meg likt. "Vi" har ingenting, Heller ikke "da jeg vokste opp", eller "i mannens familie". 

Uten at jeg tenkte over det en gang. Det er ulike epoker av livet, ulike kjernefamilier. 

Anonymkode: 64b5e...c9d

Beklager om jeg var direkte, jeg bare synes det var merkelig å si at dere ikke har noe når du er utsatt for incest. Det trenger jo ikke være en diagnose eller noe som direkte har rammet hele familien. Men en incestsak må da ramme hele kjernefamilien?

Anonymkode: 05c32...ba5

• Liker 4
Skrevet

Det er narsissist-problematikk i min familie også. 

Ellers er jeg den som har fått typ alle sykdommer som finnes i familien. Til og med de som har hoppet over flere ledd. Har tapt genlotteriet. Fikk restene. :fornøyd:

Anonymkode: 4fd86...9f4

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg er ressurssterk, friske barn, mann som stiller opp, hus og hytte. Alkoholisme og utroskap og psykisk sykdom i nær familie, da. Og noen mindre sykdommer og problemer.

Så ja, vil si at alle har noe. Men det er klart, våre greier er relativt små.

Anonymkode: 00d9f...0ec

Skrevet

Ja, definitivt.

Ser vel superstreite ut utad tror jeg, god økonomi, gode jobber, fint hus osv.

Men sliter med mye sykdom, traumer fra barndom, alkoholisme/rus/psykiatri/utroskap/vold i nær familie osv. Er ikke at det er hemmelig, men føler heller ikke for å dvele ved det. Har prøvd å gå inn i det, men da blir jeg bare syk. Så for min del funker det best å legge det i en skuff slik at jeg klarer å stå i jobb og ha det best mulig.

Anonymkode: d9a17...fd7

Skrevet

Asperger, alkoholiserte foreldre, sykdom hos barn, mageproblemer.

Anonymkode: 66f41...c4e

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Alle har sitt blir det sagt. Men har alle egentlig det? Har du noe "alle" ikke vet som du/familien sliter med? 

Jeg føler jeg er ganske ærlig med det vi sliter med. Kronisk sykdom på barn og dårlig helse på meg, også psykiske vansker (sier ikke så mye om de, da jeg føler meg selvsentrert når jeg snakker om det). 

Anonymkode: 807e4...b89

Ja, det finnes 'noe' i 'alle' familier. 

I min nærmeste slekt har vi ADHD, Asperger, hjerneblødning, angst, søvnvansker, alopecia og psoriasis artritt, for å nevne noe. 

Ikke alle familier har 'noe' med helse - en kollega har en voksen sønn i fengsel f.eks, det kommer også inn under 'noe'.

En venninne mistet sin mor til rus tidlig, og har nå 'mistet' sin far til en ny kone som nekter ham å prioritere dem, det er også 'noe'.

Selv kongen har en død svigersønn, snart en sprø svigersønn og et stebarnebarn som er siktet for kroppskrenkelse.

Det er 'noe' i alle familier, selv der det ser ut som absolutt alt er strøkent utad.

Anonymkode: 7278e...eb6

• Liker 3
Skrevet

Mine foreldre hadde mye uenigheter. De kranglet ikke høylytt, men det var jevnt over en ubehagelig stemning i noen år (før skillsmisse). 

Min far var til tider deprimert, men dette ar hysj hysj. Og han klarte å "oppføre" seg og skjule det de gangene han "måtte" i besøk. 

Selv var jeg mye sliten og trett i tenårene. Sov mye, var mye irritert, sjalu (tror jeg var det pga omstendighetene og ønske om å være som "andre" familier). Var nok lettere deprimert selv uten å forstå det da.

Slitt med stamming på skolen. Få viste om det. Gikk på annen skole enn vennene mine. Sa ingenting til de, det var flaut. Stammet ikke med vennene mine da. Var nol fordi jeg følte meg usikker på skolen. 

Følt meg ensom, men ikke delt med noen da det utenfra ikke ser ut som jeg er ensom. Jeg er ensom fordi ingen vet (vet det er min feil) hvordan jeg hadde det eller har det. Ingen spør heller. Alle tror alt har vært fint. Og jeg har gjennom årene blitt veldig avstengt følelsesmessig. Det er rart å dele når jeg aldri har delt. Hjemme snakket vi ikke om slik. Alt var litt overfladisk.

I dag er jeg utbrent. Men jobber likevel. Jeg bruker noen egenmeldingsdager for å hente meg inn når det står på som verst. Men får meg ikke til legen. Alle rundt tror jeg er "sterk" da jeg aldri gråter, "står på", ikke sier hvordan jeg har det. Føler heller ikke jeg kan dele med nærmeste. Min far er enda tidvis deprimert, vil ikke belaste han. Min mor blir svært overdramatisk og er av typen som kan dele videre personlig informasjon. 

Anonymkode: 1f31d...d2f

Skrevet

Egentlig ikke noe spesielt bortsett fra overvekt/fedme som er veldig vanlig i slekten, og også hos oss for både foreldre og barn. Det er jo en bagatell sammenlignet med det andre nevner her.

Anonymkode: ec880...1ce

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Synes det var litt ufint. 

Jeg valgte i mitt innlegg å formulere meg likt. "Vi" har ingenting, Heller ikke "da jeg vokste opp", eller "i mannens familie". 

Uten at jeg tenkte over det en gang. Det er ulike epoker av livet, ulike kjernefamilier. 

Anonymkode: 64b5e...c9d

Jo, ser på en måte hva du mener, men dette "noe" er jo åpenbart ennå ikke over i og med at moren prøver å tvinge henne til å la broren være fadder på barnet hennes? Jeg vet at det er lettere sagt enn gjort, men i utgangspunktet tror jeg ikke jeg hadde orket kontakt med familien slik hun beskriver saken.

• Liker 1
Skrevet

Mange rare skruer på begge sider av familien. Inkludert megselv 😆

Vi kan nok fremstå som "normale" utad. 

De fleste har selvfølgelig noe. Det er vanskelig å gå gjennom et helt liv med bare sol og fint vær. 

Anonymkode: 1e721...269

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Alle har sitt blir det sagt. Men har alle egentlig det? Har du noe "alle" ikke vet som du/familien sliter med? 

Jeg føler jeg er ganske ærlig med det vi sliter med. Kronisk sykdom på barn og dårlig helse på meg, også psykiske vansker (sier ikke så mye om de, da jeg føler meg selvsentrert når jeg snakker om det). 

Nei, jeg er ikke ærlig om det jeg har. Fordi jeg ikke er så godt likt her i bygda, og jeg ønsker ikke å gi folk enda flere "våpen" i sladderen om meg. Jeg har PTSD grunnet voldtekt og utstrakt mobbing i hele barndommen, har kommet veldig tidlig i overgangsalderen og har en del plager, og trives ikke her jeg bor, men kan foreløpig ikke flytte. 

Anonymkode: 42e34...be9

Skrevet
Surpomp skrev (12 timer siden):

Det virker som folk i den vestlige verden blir sykere og sykere med en genmasse som stadig forringes.

Ikke så merkelig når naturlig evolusjon og utvelgelse er satt ut av spill av oss selv i naiv godhet…..

Ble nysgjerrig på hva som menes her? Vrir hjernen 🤔 hvordan satt ut av spill? Og evolusjon tar vel mer tid enn et par-tre generasjoner. Hvordan forringes genmassen? Det må vel isåfall være for mye formering innenfor samme genpool, men menneskee reiser jo mer enn aldri før, og innvandrer/flytter mer på seg over større avstander? 

Anonymkode: e5050...834

Skrevet

Svært anstrengt forhold til min mor som har en ustabil fungering som nok har preget meg mer enn jeg tidligere har innsett. Utad er vi en vellykket familie, da. Min mann har et litt avmålt forhold til sin ene søster, og det snakkes ikke om utad. 

Anonymkode: b3124...2c1

• Hjerte 2
Skrevet
Surpomp skrev (14 timer siden):

Det virker som folk i den vestlige verden blir sykere og sykere med en genmasse som stadig forringes.

Ikke så merkelig når naturlig evolusjon og utvelgelse er satt ut av spill av oss selv i naiv godhet…..

Du har helt rett. La oss øyeblikkelig innføre avliving av alle mennesker som blir født syke eller defekte eller på et hvilket som helst senere tidspunkt skulle utvikle sykdom. Vi kan for guds skyld ikke ødelegge genmassen vår. Og jeg regner med at når du selv i en alder av 51 plutselig får f.eks. kreft skal du selvsagt ikke la deg behandle, men heller ofre deg for samfunnets felles gode. 

Anonymkode: 5efa1...a7c

• Liker 1
Skrevet

Ser på meg og min familie som veldig privilegerte, tross alt. Vi fremstår nok utad som ressurssterke, med god økonomi/utdanning, jobber vi trives med, flotte barn som er friske og velfungerende. Men vi har også periodevis store samlivsutfordringer, der særlig ADHD (og medfølgende bagasje) gjør ting vanskelig og ustabilt. Min erfaring er at alle "har noe". Om fasaden ser perfekt ut kjenner man bare ikke folk godt nok.

Anonymkode: b9df7...a14

Skrevet

Om jeg på storfamilien ( 3 generasjoner), så har vi det ganske hyggelig og koselig når vi samles. Vi har vært heldige og er lite preget av rusproblemer eller psykisk sykdom. Alle har relativt god fysisk helse, men vi er disponert for overvekt. Dette er noe som følger flere i familien, men alle liker trim, så det hjelper.  Men skulle gjerne ha slippet denne evige kampen mot vekten, blitt kvitt cellulitter og ødem.

Anonymkode: 36f0a...b89

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Kronisk sykdom på meg siden barndommen. 
Nå er det pengeproblem siden jeg har solgt gård og en person bygde på gården ikke har fått det hen ville ha. 
Så nå er hele familien ødelagt. 
Hen fikk hjelp til å bygge huset like mye som hen la ut. Men det er ikke viktig. Så lenge hen får det hen vil ha. 🙄

Anonymkode: 4d97b...6c6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...