Gå til innhold

Påkjørsel i forbikjøringslomme

Gjest Oluspiltus

Anbefalte innlegg

Gjest Oluspiltus
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Siden du hadde vikeplikt, så er det din feil. Vikepliktsbrudd er alvorlig. 

Anonymkode: 77696...d0d

Endret av Oluspiltus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den som skifter felt i kjørebanen har alltid vikeplikt. Om du kan kjøre i en forbikjøringslomme, så teller den som en kjørebane. Du hadde vikeplikt. Du skrev tilogmed at det var dårlig sikt og at du tok sjansen på at ingen ville komme i stor hastighet. Det er slike antagelser som skaper farlige situasjoner. Du skal aldri kjøre om du ikke har oversikt over kjørebanen. Og du skrev jo at du ikke hadde det.

Anonymkode: 1fddf...cc6

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå aner ikke jeg hva en forbikjøringslomme er, men hvis du skifter fil så har du jo vikeplikt.

Anonymkode: 81f72...fcd

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oluspiltus

Ja. Men vikeplikten står sterkt. Tviler på at du har en sak. Du brøt vikeplikten og derfor oppsto en farlig situasjon slik jeg forstår det. Da er det din feil, selv om det oppleves urettferdig for deg. Uansett, sjekk dette med forsikringsselskapet. Sakset fra nettsiden under:

Vikeplikt betyr at den som har forkjørsrett skal kunne fortsette kjøringen i normale trafikkrytme. Den som har vikeplikt, skal tilpasse seg dette og ikke tvinge den andre til å foreta manøvre han ellers ikke måtte ha foretatt. Dette skal den som har vikeplikt tydelig gi til kjenne ved i god tid sette ned farten eller stanse for å markere at han vil overholde vikeplikten.

https://kna.no/bilist/vikepliktsbrudd-forer-til-tusenvis-av-ulykker/

.

Endret av Oluspiltus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, men når noen plutselig skifter felt uten å sjekke om det kommer noen først så blir det uansett ikke din feil. Det blir den som hadde vikeplikt som skapte den farlige situasjonen. Han hadde jo ikke truffet deg om du hadde sett deg for.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oluspiltus

Nå aner ikke jeg hva en forbikjøringslomme er, men hvis du skifter fil så har du jo vikeplikt.

Endret av Oluspiltus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og denne som du «kontrer» med gjelder jo også i aller høyeste grad deg selv..

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om han lå i 80 har du store skader på din bil og hans må vrakes. Er det tilfellet? 

Kan garantere at du overdriver hans fart. Det er vanlig ved ulykker pga adrenalinet.  

Jeg stod en gang stille med bilen, kjørte 3 meter å traff en bil. Hvor høy fart tror du jeg rakk å få? Det var ikke mye, men kjentes ut som vi begge kom i 50. Noe vi selvsagt ikke kunne gjort. 

Om du stod i ro og han kom i 80 ville dere flydd langt avgårde og det ville vært lite bil igjen.  

Anonymkode: af546...3cb

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har fått svar. Du er bare uenig. Ta det opp med forsikringsselskapet ditt.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oluspiltus

Og denne som du «kontrer» med gjelder jo også i aller høyeste grad deg selv..

Endret av Oluspiltus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen. Du overvurderer nok farten til bil c veldig. Uten at du gjør det med vilje

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oluspiltus

Du har fått svar. Du er bare uenig. Ta det opp med forsikringsselskapet ditt.

Endret av Oluspiltus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri sett en forbikjøringslomme før og måtte google. 🧐

Men dette ga meg et spørsmål til noe jeg lurte på før i dag. 

Hvis man kjører på vanlig vei med ett felt i hver retning, og bilen foran senker farten og stopper i påvente av at det blir klart så den kan ta til venstre. Er det da lov å kjøre forbi på høyre side? Det er jo ikke et eget felt i mitt tilfelle, men mens jeg sto der og ventet slo det meg at det var plass å kjøre forbi (litt trangt da, men plass). Er det lov? 🤔

I ditt tilfelle ts har du dessverre brutt vikeplikten og det er mer alvorlig enn å ha kort høy fart (som er vanskelig å bevise). Men mulig dere får delt skyld. 

Anonymkode: 8b38f...abd

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvis man kjører på vanlig vei med ett felt i hver retning, og bilen foran senker farten og stopper i påvente av at det blir klart så den kan ta til venstre. Er det da lov å kjøre forbi på høyre side? Det er jo ikke et eget felt i mitt tilfelle, men mens jeg sto der og ventet slo det meg at det var plass å kjøre forbi (litt trangt da, men plass). Er det lov? 🤔

I ditt tilfelle ts har du dessverre brutt vikeplikten og det er mer alvorlig enn å ha kort høy fart (som er vanskelig å bevise). Men mulig dere får delt skyld. 

Dette gjør jeg hele tiden så jeg håper virkelig det er lov😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner. Skal forklare bedre:

Fører av kjøretøy skal avpasse farten etter sted, føre-, sikt- og trafikkforholdene slik at det ikke kan oppstå fare eller voldes ulempe for andre, og slik at annen trafikk blir minst mulig hindret eller forstyrret. Føreren skal alltid ha fullt herredømme over kjøretøyet.

Du hadde ikke sikt, men kjørte likevel. Annen trafikk ble hindret av deg som plutselig svingte ut i et annet felt. Da har du kanskje ikke så sterk sak dessverre. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oluspiltus

Endret av Oluspiltus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Oluspiltus
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Skjønner. Skal forklare bedre:

Fører av kjøretøy skal avpasse farten etter sted, føre-, sikt- og trafikkforholdene slik at det ikke kan oppstå fare eller voldes ulempe for andre, og slik at annen trafikk blir minst mulig hindret eller forstyrret. Føreren skal alltid ha fullt herredømme over kjøretøyet.

Du hadde ikke sikt, men kjørte likevel. Annen trafikk ble hindret av deg som plutselig svingte ut i et annet felt. Da har du kanskje ikke så sterk sak dessverre. 

Ja den er jeg helt enig i, og det hadde vært krystallklart på en motorveg f.eks eller forbikjøringsfelt, men dette er snakk om en forbikjøringslomme der han også ikke hadde tilstrekkelig sikt hvis du skjønner? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsikringen er klar over at det er umulig å avgjøre andre bilers fart ved ulykker.  De som krasjer i 60 tror alltid den andre bilen kom i 120. Selv når den kom i 60. 

Har du kamera med bevis så kanskje du kan bruke det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oluspiltus skrev (Akkurat nå):

Ja den er jeg helt enig i, og det hadde vært krystallklart på en motorveg f.eks eller forbikjøringsfelt, men dette er snakk om en forbikjøringslomme der han også ikke hadde tilstrekkelig sikt hvis du skjønner? 

Måtte du ut av veifilen du stod i for å havne i forbikjøringslomme? Havner du der naturlig ved å følge filen du stod i?

Ved førstnevnte har du byttet fil. Ved sistnevnte har du ikke det. 

Så enkelt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Å kjøre forbi på høyre side kan du få bot for, når det er ett felt og det er litt trangt, dropp det og vent. Det er ikke slike felt her jeg bor, og ingen kjører forbi når en bil skal av hovedveien og venter.

Ts, hvis du stod bak bilen som skulle  til venstre er det grunn til å tro at alle dere skulle til venstre, vil jeg tro. Hadde jeg kommet kjørende så hadde jeg vært ekstra obs på om noen av dere blinker for jeg er vant til at folk bare legge seg ut, men jeg tror dessverre dette blir mest din skyld 

Anonymkode: 33a80...5a6

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...