Gå til innhold

En venn har bedt meg om å hjelpe henne gratis

exictence
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Hun bor 103 km unna meg. Hun har bedt meg om hjelp til med noe oppussing i leiligheten hennes.

Jeg vil gjerne hjelpe henne. Men jeg vil ikke i tillegg ha utgifter ved å reise til henne for å gjøre en jobb. 

Jeg har lite med henne å gjøre, men hun trenger min hjelp til det hun må få ordnet, da jeg har god erfaring med det.

Hun har  ikke tilbudt noe om at hun vil betale reiseutgiftene mine.

Jeg hadde aldri reist dit ellers, og kan bare en dag hvor jeg må reise hjem samme dag. Ville du sagt noe om at hun må legge ut for reisepenger? 

Har ikke regnet på det, men det blir noen bompenger i tilligg til drivstoff, og jeg må kjøre nesten 2 timer hver vei. Arbeidet tar også noen timer

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da sier du at du hjelper henne med glede, men ønsker å få betalt for utgifter til kjøringen. 

Ønsker du også betalt for å utføre arbeidet, sier du i fra om det. FØR du avtaler noe mer. 

Anonymkode: dfd88...743

• Liker 33
  • Nyttig 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde sagt noe ala; Jeg kan godt sette av dagen til å komme å hjelpe deg om du har mulighet til å sponse kjøringen? Har litt knapt med midler nå rett etter sommeren.'

Anonymkode: 4d8cb...c91

• Liker 28
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Ja, jeg kan hjelpe deg på lørdag men da regner jeg med at du dekker reiseutgifter samt stiller med mat?"

Anonymkode: a83cc...214

• Liker 15
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Jeg synes det for lang reisevei fram og tilbake, så jeg kan desverre ikke hjelpe deg "

Anonymkode: b064f...90a

• Liker 16
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde tilbudt meg å betale kjøring, middag, og hatt en gave til deg altså.. 

Hun må gjerne be om hjelp, men be om dekning av utgifter i allefall

Anonymkode: 2ee61...578

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du god råd? 
Hvis ja, hjelp henne gratis. Hvis nei, be om penger til drivstoff. Hva kan det komme på? Maks 600 kr inkludert bompenger. 

Anonymkode: 4515a...efb

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å forvente at du skal bruke 4 timer på kjøring pluss hjelp gratis er nokså frekt faktisk. Har hun ikke nevnt betaling? 

Anonymkode: c7ca8...ae0

• Liker 15
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Å forvente at du skal bruke 4 timer på kjøring pluss hjelp gratis er nokså frekt faktisk. Har hun ikke nevnt betaling? 

Anonymkode: c7ca8...ae0

2 timer på 103 km pr vei? Hvor sakte er det mulig å kjøre egentlig? 

Anonymkode: cf89a...780

• Liker 10
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Kan fort ta tid på smale svingete vestlands veier. 

Anonymkode: e542b...dcc

• Liker 5
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

dette må jo være på tråsykkel😂

Anonymkode: 38d7b...829

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette hadde jeg gjort uten å tvinge venninnen min til å sponse kjøringen.... Altså hallo i luken.

Mat regner jeg med at venninnen din har tenkt på. Om ikke, så går det jo an å forhøre seg om

Anonymkode: 638ac...ee5

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan jeg spørre hva det er hun spør om hjelp til? 

For om jeg hadde blitt spurt om å hjelpe med noe konkret, som å vaske ned en leilighet eller å male noen vegger, så hadde jeg forventet at vedkommende på forhånd hadde ryddet bort alt som må bort og evt vaske ned (dersom det skulle males) slik at når jeg kommer kan jeg sette igang med arbeidet med en eneste gang og faktisk bli ferdig slik at jeg kan reise hjem igjen samme kveld.

Hvis ingenting er gjort på forhånd slik at jeg må rydde og vaske før jeg får gjort det som hovedsaklig ble spurt om hjelp til da hadde jeg snudd i døra og reist hjem igjen og bedt henne dekke utgiftene mine til kjøring i det minste.

Jeg hadde skrevet at jeg kan hjelpe men at hun må bestille mat og drikke pluss betale for kjøreutgiftene mine. Hun må også gjøre alt klart slik at jeg kan gjøre det jeg ble spurt om, for jeg har begrenset tid til å gjøre dette. Vet ikke hvordan du ville formulert dette, men det er hva jeg ville tatt med. Siden hun ikke allerede har tilbydd seg å betale noe tror jeg at det er store sjanser for at hun skrinlegger hele prosjektet. 

Hva endte du opp med å gjøre?

Anonymkode: 4444f...d13

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg hadde sagt nei, siden du ikke har lyst.

Om hun trenger hjelp, så burde hun ha tilbudt seg å betale noe, ihvertfall mtp kjøring og det faktum at du bruker fritiden din på å bidra. Hadde det vært en nær, god venn hadde det selvfølgelig stilt seg annerledes.

Om du vil hjelpe: si ja.

Om du ikke har lyst, si nei.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

personlig hadde jeg ikke nølt med å hjulpe uten å kreve noe for verken reise eller arbeid.
Helt normalt dette i mine kretser at vi bistår venner/familie, er det hjelp som går utover dagen så pleie de som ber om hjelp og bestille inn noe mat uoppfordret.

Men er det noe som velter økonomien å er det lov å spør om å dekke utgifter.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Kan fort ta tid på smale svingete vestlands veier. 

Anonymkode: e542b...dcc

Kan også ta en drøy time på fine østlandsveier

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Harru sett veiene på Vestlandet? Er en tarm med autovern på ene siden, fjell på den andre siden, og i mellom dette er det ei lafse dei kaller "vei"  som det knapt er plass til to, som tror de er  "proffsyklister", i bredden.

Når byfolket kommer opp her, kjører de i 40 og lukker øynene i hver sving fordi Teslaen insisterer å holde en viss avstand til grøftekanten, det blir endel vinglete kjøring av de der kan du si, da grøftekanten jo er like nær på den andre siden. 

Turistene som kommer til vestlandet fra Østlandet, snur når veibanen, ute av det blå, blir så smal, dei tror den er enveiskjørt, og med dårlig skilting så aner de jo ikke i hva retning.  Enkelte av de har prøvd  i 14 år å finne en vei inn til distriktet her, men gir opp hver gang og havner på Skedsmokorset før dei har sagt "wonderbaaar"  

Så ha nå litt tolmodighet med oss her, som må kjøre rundt i "der ingen kunne tru att nokon kunne bu".  Vi gjør det med dødsforakt,- gubben til naboen kjørte før påske til lokalbutikken, 8 mil borte, for å kjøpe røyk, han er enda ikke komme hjem! 

Anonymkode: 18b7a...410

• Liker 8
  • Hjerte 5
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Harru sett veiene på Vestlandet? Er en tarm med autovern på ene siden, fjell på den andre siden, og i mellom dette er det ei lafse dei kaller "vei"  som det knapt er plass til to, som tror de er  "proffsyklister", i bredden.

Når byfolket kommer opp her, kjører de i 40 og lukker øynene i hver sving fordi Teslaen insisterer å holde en viss avstand til grøftekanten, det blir endel vinglete kjøring av de der kan du si, da grøftekanten jo er like nær på den andre siden. 

Turistene som kommer til vestlandet fra Østlandet, snur når veibanen, ute av det blå, blir så smal, dei tror den er enveiskjørt, og med dårlig skilting så aner de jo ikke i hva retning.  Enkelte av de har prøvd  i 14 år å finne en vei inn til distriktet her, men gir opp hver gang og havner på Skedsmokorset før dei har sagt "wonderbaaar"  

Så ha nå litt tolmodighet med oss her, som må kjøre rundt i "der ingen kunne tru att nokon kunne bu".  Vi gjør det med dødsforakt,- gubben til naboen kjørte før påske til lokalbutikken, 8 mil borte, for å kjøpe røyk, han er enda ikke komme hjem! 

Anonymkode: 18b7a...410

Ja slik er det når regjeringen som styrer landet pumper penger rundt i Oslo, og faktisk ikke forstår at det finnes liv utenfor ring3. 

Anonymkode: e6aa1...91a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...