AnonymBruker Skrevet 13. august 2024 #1 Del Skrevet 13. august 2024 Det ble akutt bestemt at jeg og kjæresten min skal passe på kompisen vår sin 1 år (ish) gamle hannhund, en puddelmix. Det er på ubestemt tid, da kompisen vår skal inn i rusbehandling (typisk er oppholdet på 3-6 mnd, men det kan godt hende at han impulsivt velger å avslutte oppholdet før det, eller så kan det hende at han har behov for å være der lenger enn det som er standard, så vi må bare ta det dag for dag). Jeg hadde hunder gjennom hele oppveksten min så jeg har nok en del erfaring sånn sett, men det er vel litt annerledes å passe noen andre sin hund vs å ha en familiehund når man er mindreårig. Så, noen som har gode råd/tips å komme med? Er det noe vi kan gjøre for at han fortere skal finne seg til rette her og bli trygg på oss? Hvor mange turer til dagen, hvor lange bør de være og hvor mange timer mellom hver tur bør det gå? Tips til ting vi kan gjøre for å aktivisere han (mentalt) mens vi er hjemme, og hvor mye tid bør vi bruke på det? Skjønner at det sikkert er litt individuelt fra hund til hund, men jeg tenker på generelle anbefalinger, så kan vi heller gjøre endringer underveis, etter vi har blitt bedre kjent med hunden. Vi har bare møtt han én gang før (på besøk hos oss), og jeg oppfattet han som en veldig trygg og sosial hund. Han var veldig leken av seg, og fant fort roen når han ble sliten. Men da var jo eieren hans her også. Kommer dere på noen spesifikke ting vi bør unngå å gjøre, eller noen spesifikke ting vi bør fokusere på? Siste spørsmål - han er vandt til å sove i senga med eieren sin hjemme, bør han få sove i senga med oss også da? Jeg lurer bare på hvordan vi skal gjøre det i forhold til intimitet og sex, fordi etter vi har gått inn på rommet for kvelden så pleier vi å ligge i et par timer og se på serie/film mens vi er intime, litt sånn av og på. Det er liksom ikke sånn at vi har sex én gang også er vi ferdig for kvelden, vi ligger og tar på hverandre og har sex flere ganger før vi sovner, også pleier vi ofte å ha sex rett etter vi har stått opp i tillegg. Derfor blir det litt vanskelig å f.eks bare "kaste ut" hunden før vi skal ha sex også hente han inn etterpå, fordi vi holder på litt sånn av og på helt til vi sovner. Jeg lurer derfor på om det kanskje bare er best å venne han til å sove alene i stua fra begynnelsen av? Eller bør vi la han være i stua mens vi er intime (selv om det gjerne tar et par timer), også hente han inn når vi er helt ferdig og skal sove? Hvordan gjør dere det? Anonymkode: 54d1a...372 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. august 2024 #2 Del Skrevet 13. august 2024 Kommer jo an på størrelse og hvilket aktivitetsnivå han er vant med. Men 3-4 turer ut om dagen (før jobb, etter jobb (kan være kjapt før middag) en god ettermiddagstur og så en kveldstur er et ok utgangspunkt. I helgene blir ofte morgenturen litt lenger og senere, og ettermiddagsturen tidligere og lengre hos meg. Så føler at da holder det med tre. Men blir ofte fire da også. Mental aktivisering kan være så mangt. Jeg har kjøpt en beholder med litt «iq-sperre» som krever litt arbeid som jeg fyller med en blanding av tørrfôr og noen få godbiter som min jobber med mens jeg er på jobb eller slapper av på sofaen. Men jeg har en rase som krever lite da. bare 1 år så funker jo de fleste leker, og litt trening på hverdagslydighet også bra. tror jeg hadde forsøkt å ha han i stuen fra dag 1. Sov eventuelt med åpen dør så han kan høre dere de første nettene. Eller så kan dere ha hundeseng på soveromsgulvet og bare ikke bry dere om at han er i rommet mens dere koser dere? Anonymkode: c24f0...2a2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Surpomp Skrevet 13. august 2024 #3 Del Skrevet 13. august 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det ble akutt bestemt at jeg og kjæresten min skal passe på kompisen vår sin 1 år (ish) gamle hannhund, en puddelmix. Det er på ubestemt tid, da kompisen vår skal inn i rusbehandling (typisk er oppholdet på 3-6 mnd, men det kan godt hende at han impulsivt velger å avslutte oppholdet før det, eller så kan det hende at han har behov for å være der lenger enn det som er standard, så vi må bare ta det dag for dag). Jeg hadde hunder gjennom hele oppveksten min så jeg har nok en del erfaring sånn sett, men det er vel litt annerledes å passe noen andre sin hund vs å ha en familiehund når man er mindreårig. Så, noen som har gode råd/tips å komme med? Er det noe vi kan gjøre for at han fortere skal finne seg til rette her og bli trygg på oss? Hvor mange turer til dagen, hvor lange bør de være og hvor mange timer mellom hver tur bør det gå? Tips til ting vi kan gjøre for å aktivisere han (mentalt) mens vi er hjemme, og hvor mye tid bør vi bruke på det? Skjønner at det sikkert er litt individuelt fra hund til hund, men jeg tenker på generelle anbefalinger, så kan vi heller gjøre endringer underveis, etter vi har blitt bedre kjent med hunden. Vi har bare møtt han én gang før (på besøk hos oss), og jeg oppfattet han som en veldig trygg og sosial hund. Han var veldig leken av seg, og fant fort roen når han ble sliten. Men da var jo eieren hans her også. Kommer dere på noen spesifikke ting vi bør unngå å gjøre, eller noen spesifikke ting vi bør fokusere på? Siste spørsmål - han er vandt til å sove i senga med eieren sin hjemme, bør han få sove i senga med oss også da? Jeg lurer bare på hvordan vi skal gjøre det i forhold til intimitet og sex, fordi etter vi har gått inn på rommet for kvelden så pleier vi å ligge i et par timer og se på serie/film mens vi er intime, litt sånn av og på. Det er liksom ikke sånn at vi har sex én gang også er vi ferdig for kvelden, vi ligger og tar på hverandre og har sex flere ganger før vi sovner, også pleier vi ofte å ha sex rett etter vi har stått opp i tillegg. Derfor blir det litt vanskelig å f.eks bare "kaste ut" hunden før vi skal ha sex også hente han inn etterpå, fordi vi holder på litt sånn av og på helt til vi sovner. Jeg lurer derfor på om det kanskje bare er best å venne han til å sove alene i stua fra begynnelsen av? Eller bør vi la han være i stua mens vi er intime (selv om det gjerne tar et par timer), også hente han inn når vi er helt ferdig og skal sove? Hvordan gjør dere det? Anonymkode: 54d1a...372 Hva med å lese seg opp på hunderasen for å finne ut hva som ligger i genene og tilpasse lek, trening og tur etter dette ? Dere må beregne mye tid i starten på alt dette for å få en god relasjon og en trygg hund. Hunden bør ligge i sin egen seng / sitt eget bur om natten. Hund i menneskesengen er uhygienisk og varmt. Hundefis, sikkel, dårlig ånde, hår, jord, sand og annet søl fra dagens utetid er turnoff. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Carrot Skrevet 13. august 2024 #4 Del Skrevet 13. august 2024 hva er hunden vant med fra før av tur og aktivisering, alenetid osv da TS? Det er jo vesentlig å ta med, om hunden ikke har vært alene før kommer det til å kreve mye trening å lære den være alene for eksempel, om hunden er vant med fire timer turer hver dag hjelper det ikke med tre kortere fordi det passer hos dere eller de fleste andre hunder klarer seg med det osv.. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. august 2024 #5 Del Skrevet 13. august 2024 Kjenner du kompisen? Ser han skal til rusbehandling og da ville jeg vært litt forberedt på at hunden kan være neglisjert i større eller mindre grad.. Nei, jeg sier ikke at narkomane/alkoholikere ikke er glad i dyrene sine, men det er ikke uvanlig at de ikke alltid følger opp like godt. Dvs det kan skorte på sosialisering, grunnleggende trening/ferdigheter og siden det er en puddelmix, pelsstell.... Det er bra dere kan passe hunden og det er ingenting i veien for å faktisk gå på hundekurs om du føler deg usikker. Det finnes egne kurs for unghunden og alle nivåer, det er helt ok å gå på kurs. Angående rutiner så prøv å finn ut hvordan det funker nå, men hunder er tilpassningsdyktige og det er ingenting i veien for at du innfører rutiner som passer for dere. Når hunden min er på kennel eller blir passet av andre er det som regel helt andre rutiner og regler enn det som er hjemme. Det går helt fint. Anonymkode: c9bdd...925 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. august 2024 #6 Del Skrevet 13. august 2024 Les dere opp på rasen, disse tingene er veldig individuelle. Hos oss er soverommet en no go zone, ingen dyr der. De sover på gangen/stua elns. Ofte begrenset område så de lettere finner roen, samme når vi ikke er hjemme. Lurt at hunden har forskjellige underlag tilgjengelig, foreks seng og gulv, de regulerer temp slik. (Og alltid vann selvsagt.) Les deg opp på hva hunder ikke tåler av mat og slikt, hundemat er trygt, men mye menneskemat de ikke skal ha. (Samme hvis du har blomster/planter hunden kan nå, sjekk om de er trygge.) Minimum er 3 "turer", morgen, midt på dagen og kveld. Er jo ofte rett før og rett etter jobb, også rett før leggetid. Minst en av de er lang og god. Men det varierer ellers. Noen ganger er det to lange og en bare ut i hagen, andre ganger to korte (i hagen) og en lang. Spørs litt på logistikk og hva vi ellers gjør. Er vi ute i hagen og leker mye en dag og gjør mentalstimuli, eller har besøk så han leker med annen hund, trenger han ikke nødvendigvis tur heller. Men jeg kjenner jo min hund og vet når han er sliten eller ikke. Det må du jo finne ut av. Anonymkode: 9d156...0c5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. august 2024 #7 Del Skrevet 13. august 2024 Carrot skrev (1 time siden): hva er hunden vant med fra før av tur og aktivisering, alenetid osv da TS? Det er jo vesentlig å ta med, om hunden ikke har vært alene før kommer det til å kreve mye trening å lære den være alene for eksempel, om hunden er vant med fire timer turer hver dag hjelper det ikke med tre kortere fordi det passer hos dere eller de fleste andre hunder klarer seg med det osv.. Han er vandt til å være med eier nesten døgnet rundt, men omtrent ingen turer (annet enn kort bort til butikken og tilbake, bare tisseturer liksom) og ikke mye aktivisering eller oppmerksomhet generelt. Grunnen til at han reiser inn i rusbehandling nå er fordi han har innsett at han ikke har klart å ta vare på hunden sin skikkelig, fordi han har vært for ruset. Han reiser inn i behandling for hunden sin del, så han er ingen dårlig person.. Han bare sliter for tiden, men heldigvis klarte han å ta seg sammen og sette hundens behov først. Jeg burde sikkert nevnt at vi begge er hjemmeværende for tiden, så hunden kommer til å være med oss hele tiden. Om en av oss må dra ut på noe så blir den andre igjen hjemme, om begge må ut tenker vi å prøve å ta han med. Jeg tenker bare at dette kanskje ikke er riktig tid eller riktig folk til å begynne med noe seperasjonsangst-trening? Anonymkode: 54d1a...372 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. august 2024 #8 Del Skrevet 13. august 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Han er vandt til å være med eier nesten døgnet rundt, men omtrent ingen turer (annet enn kort bort til butikken og tilbake, bare tisseturer liksom) og ikke mye aktivisering eller oppmerksomhet generelt. Grunnen til at han reiser inn i rusbehandling nå er fordi han har innsett at han ikke har klart å ta vare på hunden sin skikkelig, fordi han har vært for ruset. Han reiser inn i behandling for hunden sin del, så han er ingen dårlig person.. Han bare sliter for tiden, men heldigvis klarte han å ta seg sammen og sette hundens behov først. Jeg burde sikkert nevnt at vi begge er hjemmeværende for tiden, så hunden kommer til å være med oss hele tiden. Om en av oss må dra ut på noe så blir den andre igjen hjemme, om begge må ut tenker vi å prøve å ta han med. Jeg tenker bare at dette kanskje ikke er riktig tid eller riktig folk til å begynne med noe seperasjonsangst-trening? Anonymkode: 54d1a...372 Om dere skal passe på han i 3-6mnd, så kan dere absolutt begynne med hjemme-alene trening. Gi han noen dager/uke til å falle til ro først. Om du går nedover på kjæledyr forumet her, vil du finne innlegg om hvordan man trener en voksen hund på å være hjemme alene. Når det kommer til soving på natten, så går det an å sette en grind foran soveromsdøra, og kanskje legge hundesengen rett utenfor. Da har hunden mulighet til å se og høre dere. Det er uvisst hvordan hunden vil reagere på det. Kanskje blir det sutring de første nettene, eller kanskje den godtar det og legger seg fint ned. Hunder trenger minimum 3 turer om dagen. Puddler er en intelligent rase som elsker å bruke hodet. Lær ham nye triks, ha godbitsøk ut i gresset og finn gjerne på annen mental aktivisering. Ha det gøy med hunden. Gå tur, lek, belønne, tren. Gjør dette, og hunden vil fortere falle til ro i nytt midlertidig hjem. Også er det kjempeflott av dere å stille opp for kompisen deres. Det er utrolig viktig at han vet at hunden er trygg og godt ivaretatt mens han jobber med rusproblemet. Håper han ser gode resultater og er gjenforent med hunden sin snart Anonymkode: 0040a...283 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Carrot Skrevet 14. august 2024 #9 Del Skrevet 14. august 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Han er vandt til å være med eier nesten døgnet rundt, men omtrent ingen turer (annet enn kort bort til butikken og tilbake, bare tisseturer liksom) og ikke mye aktivisering eller oppmerksomhet generelt. Grunnen til at han reiser inn i rusbehandling nå er fordi han har innsett at han ikke har klart å ta vare på hunden sin skikkelig, fordi han har vært for ruset. Han reiser inn i behandling for hunden sin del, så han er ingen dårlig person.. Han bare sliter for tiden, men heldigvis klarte han å ta seg sammen og sette hundens behov først. Jeg burde sikkert nevnt at vi begge er hjemmeværende for tiden, så hunden kommer til å være med oss hele tiden. Om en av oss må dra ut på noe så blir den andre igjen hjemme, om begge må ut tenker vi å prøve å ta han med. Jeg tenker bare at dette kanskje ikke er riktig tid eller riktig folk til å begynne med noe seperasjonsangst-trening? Anonymkode: 54d1a...372 Jeg tror det beste rådet er å bruke tid på å bli kjent med hunden og se dens adferd, språk og behov før dere legger store planer for aktivisering og sosialisering. Det er en fin ting å gjøre, å ta på seg dette ansvaret og jeg håper for deres del og hunden at det går fint og at dere finner gode rutiner som eier klarer følge i ettertid, jeg tror det kan være greit å ikke legge listen for hva hunden blir vant med for høyt også siden din venn skal følge opp alle de endringene dere evt innfører. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2024 #10 Del Skrevet 14. august 2024 Om jeg var dere så ville jeg helt klart gått på kurs med huden. Det sies ofte at kurs er mer for eierne, enn for hunden. Da får man veiledning til å ta seg av akkurat den hunden på best mulig måte. Og, en hund er tilpasningsdyktig. Selv overtok jeg en hund som MÅTTE ha tur før kl 7 hver dag, da den var 3 år. Etter 3 dager hos meg var den vanen vekk, og han elsker å sove lenge. Hunder er flokkdyr, og du som er vokst opp med hund har sikkert opplevd at deres hunder var svært tilpasset familien og rutinene dere hadde? Dere er flotte mennesker som tar et så stort ansvar som dere gjør. Anbefaler å lage egne rutiner, gi hunden både oppmerksomhet og ro/alene-tid, og bare finne det beste livet for dere sammen. Lykke til! Anonymkode: 63855...0e1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2024 #11 Del Skrevet 14. august 2024 Kurs? De skal passe en annens hund🙃: Hadde det vært meg ville jeg skrevet ned en "brief" om hvilke turer, lengde, antall, mental trening etc. Vaner evt uvaner. Mat, hva når osv. Hvor det er passende at den ligger på natta osv. Den bør ha med seg sin egen seng, matter osv. Dere kan drive med mental trening om eier ikke gjør det (pudder er smarte og bør bruke hodet litt daglig) - treffe andre (ikke aggressive) hunder. Min har et bur som alltid er åpent. en seng på et eget rom, teppe i gang etc. Er det en usikker, nervøs hund ( er muligens naturlig den første tiden) vil den kanskje ha mulighet til å ligge i en hundeseng der dere ligger. Skal den være alene dagtid må dere starte alenetrening (sjekk tråder el google). Det går nok bra🤗 Anonymkode: c8df8...9af 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2024 #12 Del Skrevet 14. august 2024 Hvis dere ønsker at hunden skal sove i stua ville jeg lagt meg på en madrass i stua sammen med hundene de første nettene. Så legge seg inn på soverommet med åpen dør med grind i mellom og bare ta det gradvis. Siden det er en ung hannhund ville jeg på tur hatt fokus på å trene gode passeringer og ikke latt han hilse på noen. Det er veldig mange unge hannhunder som fort blir usikre i hilsesituasjoner og kan knurre, så det beste er å unngå disse situasjonene. Jeg ville også hatt med godbiter på alt av turer, veldig fin måte å få inn hverdagslydighet på og gir en god relasjon mellom dere og hunden. Anonymkode: 4b479...7fe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2024 #13 Del Skrevet 16. august 2024 AnonymBruker skrev (På 14.8.2024 den 17.53): Kurs? De skal passe en annens hund🙃: Hadde det vært meg ville jeg skrevet ned en "brief" om hvilke turer, lengde, antall, mental trening etc. Vaner evt uvaner. Mat, hva når osv. Hvor det er passende at den ligger på natta osv. Den bør ha med seg sin egen seng, matter osv. Dere kan drive med mental trening om eier ikke gjør det (pudder er smarte og bør bruke hodet litt daglig) - treffe andre (ikke aggressive) hunder. Min har et bur som alltid er åpent. en seng på et eget rom, teppe i gang etc. Er det en usikker, nervøs hund ( er muligens naturlig den første tiden) vil den kanskje ha mulighet til å ligge i en hundeseng der dere ligger. Skal den være alene dagtid må dere starte alenetrening (sjekk tråder el google). Det går nok bra🤗 Anonymkode: c8df8...9af Du fikk med deg at hunden har bodd hos noen med store rusproblemer som ikke har klart å ta ordentlig vare på den? Jeg syns ikke kurs er en dum idé når det er snakk om lengre tid, mest for TS og samboer sin del. Det kan bli en tung start å få en hund, når man ikke har hatt det siden barndommen, uten å få veiledning og hjelp i starten. Særlig en ung hannhund med en slik bakgrunn. Anonymkode: b93f2...37f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2024 #14 Del Skrevet 16. august 2024 Kurs koster en del penger men just go ahead:) - For alt jeg vet kan det hende at hen har tatt bedre vare på hunden enn seg selv. Det står jo ingenting om hunden har blitt dårlig behandlet, eller fått en normal god oppvekst inkl kurs osv. Anonymkode: c8df8...9af Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå