Gå til innhold

Lånekassen og problemer med betaling - råd?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Brukt opp alle betalingsutsettelse tidligere. Grunnet akutt tannbehandling, har jeg ikke penger til å betale heleLånekasse-regninga denne måneden. 

Hva gjør jeg?

Har ingen jeg kan låne hos, og kredittkort og lignende er uaktuelt. Tips?? Har skrevet til Lånekassen, men de har jo så lang svartid, og fristen er om to dager for å betale. 

Det er prat om at jeg mangler 4500 kr🥹

Noen som har brukt betalingsutsettelsene sine, men fortsatt trengte en utsettelse? Hva i all verden gjør man da for å unngå at det går til Statens innkrevingssentral..

Anonymkode: 6d775...9bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvordan har du klart å komme i denne situasjonen...? Hvordan kan du ha studielån som koster 4500 kr i mnd uten å ha penger til å betale?

 

Hvis du ikke har 4500 kr til å betale må du begynne å selge ting eller ta småjobber på finn.

Anonymkode: d7406...919

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvordan har du klart å komme i denne situasjonen...? Hvordan kan du ha studielån som koster 4500 kr i mnd uten å ha penger til å betale?

 

Hvis du ikke har 4500 kr til å betale må du begynne å selge ting eller ta småjobber på finn.

Anonymkode: d7406...919

Så arrogant svar! Noen ganger skjer livet.

Ts, ring dem. Da må de vel forholde seg til deg. Om ikke annet får du sagt fra. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selg unna det du har av verdier og få inn så mye som mulig på kortest tid. Det vil svi, men alternativet vil svi mer (og lengre).

Anonymkode: 00b2f...757

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stor pike skrev (3 minutter siden):

Så arrogant svar! Noen ganger skjer livet.

Ts, ring dem. Da må de vel forholde seg til deg. Om ikke annet får du sagt fra. 

Hva er arrogant med det? Det er helt legitime og oppriktige spørsmål. 

Anonymkode: d7406...919

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvordan har du klart å komme i denne situasjonen...? Hvordan kan du ha studielån som koster 4500 kr i mnd uten å ha penger til å betale?

 

Hvis du ikke har 4500 kr til å betale må du begynne å selge ting eller ta småjobber på finn.

Anonymkode: d7406...919

For et svar!  Er man nettopp ferdig student er det ikke sikkert man har en godt betalt jobb med en gang. Muligens deltid også. Mange er avhengig av lån for å studere og få en utdanning. Boutgiftene er mye høyere nå også, ja egentlig alt.

Det er så råttent å svare slikt. Det viser bare at du ikke klarer å reflektere rundt det at alle ikke er like "heldig" som deg. Det er vanskelig å spare som student. Og mange i jobb og som er alene har ofte store utgifter selv om det kun er det mest nødvendige de betaler for. 

Til ts: Du får vel først og fremst et purregebyr. Og regningen plusset på neste måneds. Er det andre du kan kontakte for å utsette betaling? Jeg har feks uten problem fått utsatt en strømregning. 

Ellers er det jo som nevnt mulig å selge unna ting. Men som student er det jo ikke sikkert du har så mye. Uansett er ikke alt solgt på en dag. Men har du noe, prøv å selg. 

Kan du tilby barnepass eller hundepass? Har du tilgang på bil og kan være piratsjåfør en helg? Spørre foreldre, søsken, besteforeldre om noen hundrelapper i forskudd som julegave? Tilby hagehjelp, male hus, hjelpe med flytting, gressklipp, rengjøring. 

Anonymkode: e7c4e...a4a

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min erfaring er at Lånekassen er veldig ok å forholde seg til, har man ikke penger så har man ikke penger. Hvis du har vedvarende dårlig økonomi og kan dokumentere dette så kan du vel få både ytterligere utsettelse og rentefritak.

Anonymkode: b68af...869

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Hvordan har du klart å komme i denne situasjonen...? Hvordan kan du ha studielån som koster 4500 kr i mnd uten å ha penger til å betale?

 

Hvis du ikke har 4500 kr til å betale må du begynne å selge ting eller ta småjobber på finn.

Anonymkode: d7406...919

TS skriver at hun har brukt alle betalingsutsettelsene. Dvs at hun har utsatt i 36 måneder. Rentene går fortsatt og nedbetalingstiden blir ikke lenger. Dermed får man renter på rentene i tillegg til det man uansett skulle betalt. Da kan det fort balle på seg. Hvorfor TS har hatt behov for å bruke alle utsettelsene skriver hun ingenting om. Derfor blir svaret ditt tåpelig. Gjerne er det pga dårlige valg, men det kan også være helt forståelige grunner. Å bare anta det verste er spesielt…

Anonymkode: 96b16...82e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selg noe på Finn. 

Anonymkode: 0af74...bfa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

TS skriver at hun har brukt alle betalingsutsettelsene. Dvs at hun har utsatt i 36 måneder. Rentene går fortsatt og nedbetalingstiden blir ikke lenger. Dermed får man renter på rentene i tillegg til det man uansett skulle betalt. Da kan det fort balle på seg. Hvorfor TS har hatt behov for å bruke alle utsettelsene skriver hun ingenting om. Derfor blir svaret ditt tåpelig. Gjerne er det pga dårlige valg, men det kan også være helt forståelige grunner. Å bare anta det verste er spesielt…

Anonymkode: 96b16...82e

"Når du får betalingsutsettelse utvides nedbetalingstiden tilsvarende, og det blir lagt til renter for de månedene du ikke betaler."

 

Anonymkode: f2c3f...82d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er i en bestemt situasjon som gjør at du har lav inntekt, kan du få slettet renter på lånet. De månedene du får slettet renter kan du utsette betalingen uten å bruke av kvoten på 36 betalingsutsettelser. Se hvilke situasjoner som gir rett til sletting av renter.

https://lanekassen.no/nb-NO/gjeld-og-betaling/arbeidsledig-aap-syk-og-lav-inntekt/

 

Anonymkode: f2c3f...82d

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Uføre Unni

Ring dem i morgen. 

Lånekassa er faktisk supergreie når folk ikke har penger. De vil finne ei løsning for deg. 

Jeg hadde ei økonomisk utfordring for ei stund siden. Jeg ringte de, la fram situasjonen min og han som tok telefonen sa: - hva har du da? - 500, - kanskje, sa jeg. Og da fikk jeg betale 500, - i måneden på ubestemt tid. Kanskje ett års tid, husker ikke helt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle sammen! Jeg skal ringe dem imorgen. 

 

Anonymkode: 6d775...9bd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Brukt opp alle betalingsutsettelse tidligere. Grunnet akutt tannbehandling, har jeg ikke penger til å betale heleLånekasse-regninga denne måneden. 

Hva gjør jeg?

Har ingen jeg kan låne hos, og kredittkort og lignende er uaktuelt. Tips?? Har skrevet til Lånekassen, men de har jo så lang svartid, og fristen er om to dager for å betale. 

Det er prat om at jeg mangler 4500 kr🥹

Noen som har brukt betalingsutsettelsene sine, men fortsatt trengte en utsettelse? Hva i all verden gjør man da for å unngå at det går til Statens innkrevingssentral..

Anonymkode: 6d775...9bd

Det første du gjør i morgen tidlig når Lånekassen åpner telefonen er å ringe og snakke med dem. Det er hva folk på Luksusfellen må gjøre, hvorfor skal du ikke gjøre dette? 
På telefonen forklarer du situasjonen din, og spør hvordan dere sammen kan finne en løsning. Det er hva de på Luksusfellen må gjøre, og i nesten alle saker så får de til en løsning. Hvorfor skal ikke du prøve den løsningen?

Å ikke betale studiegjeld er den sikreste måten å rote livet dit til på, økonomisk. Gjør du ingenting, så er Staens innkrevingssentral neste stopp for gjelden din, og da er hel….. løst. 

Anonymkode: d9826...582

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

For et svar!  Er man nettopp ferdig student er det ikke sikkert man har en godt betalt jobb med en gang. Muligens deltid også. Mange er avhengig av lån for å studere og få en utdanning. Boutgiftene er mye høyere nå også, ja egentlig alt.

Det er så råttent å svare slikt. Det viser bare at du ikke klarer å reflektere rundt det at alle ikke er like "heldig" som deg. Det er vanskelig å spare som student. Og mange i jobb og som er alene har ofte store utgifter selv om det kun er det mest nødvendige de betaler for. 

Til ts: Du får vel først og fremst et purregebyr. Og regningen plusset på neste måneds. Er det andre du kan kontakte for å utsette betaling? Jeg har feks uten problem fått utsatt en strømregning. 

Ellers er det jo som nevnt mulig å selge unna ting. Men som student er det jo ikke sikkert du har så mye. Uansett er ikke alt solgt på en dag. Men har du noe, prøv å selg. 

Kan du tilby barnepass eller hundepass? Har du tilgang på bil og kan være piratsjåfør en helg? Spørre foreldre, søsken, besteforeldre om noen hundrelapper i forskudd som julegave? Tilby hagehjelp, male hus, hjelpe med flytting, gressklipp, rengjøring. 

Anonymkode: e7c4e...a4a

Du er ikke akkurat ferdig med å studere hvis du har klart å bruke opp alle betalingsutsettelsene. 

 

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

TS skriver at hun har brukt alle betalingsutsettelsene. Dvs at hun har utsatt i 36 måneder. Rentene går fortsatt og nedbetalingstiden blir ikke lenger. Dermed får man renter på rentene i tillegg til det man uansett skulle betalt. Da kan det fort balle på seg. Hvorfor TS har hatt behov for å bruke alle utsettelsene skriver hun ingenting om. Derfor blir svaret ditt tåpelig. Gjerne er det pga dårlige valg, men det kan også være helt forståelige grunner. Å bare anta det verste er spesielt…

Anonymkode: 96b16...82e

Tipper dårlig økonomistyring jeg.

Anonymkode: d7406...919

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts

 

Liten oppdatering.

 

Snakket med ei i Lånekassen idag. Det beste de kunne tilby, var ingenting. Hun sa hun forsto, men at det ikke var noe å gjøre. Hun sa at jeg kunne jo vente med å betale denne måneden, siden jeg ikke har penger. Og heller betale dobbelt neste måned + gebyr. Hun sa også at jeg ikke måtte stresse med at det kan gå til Statens Innkrevingssentral fordi da skal lånet være misligholdt mer enn 1 måned...

Ååh

Og før noen tar helt av om min økonomistyring; det er årsaker utenom det som gjør at mine betalingsutsettelser er brukt opp. Blant annet årevis lange og mange rettsprosesser med en far som til slutt mistet samværet. Han stevnet meg hver gang, og tvang meg til å skvise ut penger til advokat. Det er snakk om svært mye penger, og jeg valgte da å utsette lånekassen, for å beskytte mitt barn. Selv fikk han fri rettshjelp, hver gang. 

 

Fint å se at støtteordninger fungerer for de som trenger det

 

Anonymkode: 6d775...9bd

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ts

Når det gjelder det jeg skrev over;

Andre i tråden har skrevet at det ordnet seg ved å ringe dem  på en eller annen måte. Hvordan fikk dere det til?

Anonymkode: 6d775...9bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...