Gå til innhold

Er det kjøpers marked på boligmarkedet nå? Lurt å by under takst?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fra en som alltid har leid og vurderer nå å kjøpe for første gang. Jeg bor i en mindre by og kan klare meg med en leilighet til rimelig pris. Kan maks klare 2.0 mill siden jeg er alene.

I mitt område ligger det lite ute til salgs i min prisklasse. Mye har lagt ute lenge virker det som. Jeg har kikket på et rekkehus til 2.1 mill, vurderer visning og eventuelt bud. Bør jeg by under takst siden mange kanskje sliter med å få solgt boligen sin nå?

Syns det er vanskelig å vite hva man bør gjøre. Hva som er lurt.

Anonymkode: e09ea...0ff

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det skader jo ikke, det verste som skjer er at de ikke godtar budet eller at andre byr over deg. Men at boliger blir liggende ute lenge er jo gjerne fordi de ikke vil selge under takst. Og prisene går stort sett opp jevnt og trutt selv om det stadig snakkes om krakk. 

Anonymkode: daa92...6ca

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det i hvert fall kjøpers marked, prisene står stille og boliger ligger lenge ute. Krakk i den forstand at prisene går ned er nok for mye å håpe på, de øker bare ikke like galopperende som før.

Anonymkode: 59305...2ff

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare å prøve. Hvis dem ikke godtar det så kan dem legger inn et motbud. Villa prøvd på 1,9 mill jeg. Vi kjøpte huset vårt 300 tusen under takst. Hadde da stått ledig i et år. Grunnen til at vi ikke la inn enda mindre var at vi viste det var flere som var interessert. Men hadde ikke kommet så langt i prosessen med banken slik vi hadde. Så vi bare la inn et bud uten at noen viste det. Dem sa ja med en gang siden dem villa bli kvitt det. Så da var det solgt før de andre folka klart å reagere. 

Anonymkode: e854c...9f4

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv i et godt marked kan en bolig være feilpriset. Da jeg kjøpte min bolig for et par år siden var markedet fremdeles godt, men boligen var rett og slett for høyt priset. Den ble liggende ute lenge før jeg la inn et bud i alle fall 15% under opprinnelig takst som ble akseptert. Vil derfor si at det alltid er lurt å se an om andre byr, og så legge seg under takst om ingen andre byr.

Anonymkode: ab604...9cc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er bare å prøve. Hvis dem ikke godtar det så kan dem legger inn et motbud. Villa prøvd på 1,9 mill jeg. Vi kjøpte huset vårt 300 tusen under takst. Hadde da stått ledig i et år. Grunnen til at vi ikke la inn enda mindre var at vi viste det var flere som var interessert. Men hadde ikke kommet så langt i prosessen med banken slik vi hadde. Så vi bare la inn et bud uten at noen viste det. Dem sa ja med en gang siden dem villa bli kvitt det. Så da var det solgt før de andre folka klart å reagere. 

Anonymkode: e854c...9f4

Ja, jeg tenkte også et par hundre tusen ned.

En venn av meg måtte selge leiligheten til 200k under takst for bare noen måneder siden.

Anonymkode: e09ea...0ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Totalt krakk i boligmarkedet nå, bare å handle.

Anonymkode: 95708...69b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i Bergen har ikke prisen steget på min leilighet siden jeg kjøpte i 2016. Jeg vet ikke helt hva folk mener med at prisene har steget, ser jo at de stiger overalt men ikke her. Skal du gjøre et kupp anbefaler jeg å sjekke Bergen. Her bor du nesten i sentrum i 3 roms til 2mill.

Anonymkode: bec28...6af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker said:

Her i Bergen har ikke prisen steget på min leilighet siden jeg kjøpte i 2016. Jeg vet ikke helt hva folk mener med at prisene har steget, ser jo at de stiger overalt men ikke her. Skal du gjøre et kupp anbefaler jeg å sjekke Bergen. Her bor du nesten i sentrum i 3 roms til 2mill.

Anonymkode: bec28...6af

Hvilken Bergen er det du snakker om?

Bolig til salgs i Bergen | FINN Eiendom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, newman01 said:

Hvilken Bergen er det du snakker om?

Bolig til salgs i Bergen | FINN Eiendom

Hvis man går inn å sjekker hva boligene i området ble solgt for i 2016 eller deromkring, så er det ca samme pris. Selvsagt får man gjerne 5%-10% ekstra om man har pusset opp leiligheten.

Anonymkode: bec28...6af

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.8.2024 den 16.08):

Fra en som alltid har leid og vurderer nå å kjøpe for første gang. Jeg bor i en mindre by og kan klare meg med en leilighet til rimelig pris. Kan maks klare 2.0 mill siden jeg er alene.

I mitt område ligger det lite ute til salgs i min prisklasse. Mye har lagt ute lenge virker det som. Jeg har kikket på et rekkehus til 2.1 mill, vurderer visning og eventuelt bud. Bør jeg by under takst siden mange kanskje sliter med å få solgt boligen sin nå?

Syns det er vanskelig å vite hva man bør gjøre. Hva som er lurt.

Anonymkode: e09ea...0ff

Det som løftes frem i media er midt i smørøyet i Oslo. 

Jeg bor i østfold og her ligger majoriteten av leiligheter, rekkehus og hus ute i flere måneder, før mye trekkes tilbake og kommer ut med ny pris. 

Den prisantydningen meglerene setter er ikke verdt papiret det står skrevet på.  De setter en pris - en latterlig høy pris - og 3 måneder uten napp så setter de prisen ned med 25-30 %. 

 

Jeg hadde aldri gitt prisantydning på boliger som har ligget lenge ute og du bør overhodet ikke være brydd av å legge inn et bud på typ 10-20-30 prosent lavere. Det verste som kan skje er at du får et nei, eventuelt et motbud. Det beste som kan skje er at du sparer flere hundretusen.

Sjekk gjerne den knappen på finn -  hva er boligen solgt for tidligere.

Ser du den er kjøpt i 2020 for  2 millioner.  Så kan du se på hva det lånet reelt sett kostet i 2020 - med 1 prosent rente - og så kan du spørre deg selv hvorfor i all verden prisen skal ha gått opp når du på det samme lånet på 2 mill i dag må betale 6 prosent rente.  Altså med samme pris 2 mill, så har fortsatt boligen reelt sett steget ekstremt i verdi på grunn av utgiftene du pådrar deg. Derfor skal jo boligprisene korrigere ned for dette i takt med at renten har steget. 

Men det motarbeides og manipuleres hele veien, det neste er nå at kravet til egenkapital fjernes, og stresstesten fjernes, slik at folk kan få låne som om renten ikke er høy.   Det er det som skal til for å fortsette å holde boligprisene imune mot boliglånsrenten. Så får du vurdere hvor lurt du syns det høres ut.  Men majoriteten av store boligutbyggere og bransjen sitter på tusenvis av usolgte leiligheter som de bare ruger på frem til den endringen har blitt lobbyiert inn så de slipper å selge med tap.

 

 

 

Anonymkode: be92b...010

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.8.2024 den 16.08):

Fra en som alltid har leid og vurderer nå å kjøpe for første gang. Jeg bor i en mindre by og kan klare meg med en leilighet til rimelig pris. Kan maks klare 2.0 mill siden jeg er alene.

I mitt område ligger det lite ute til salgs i min prisklasse. Mye har lagt ute lenge virker det som. Jeg har kikket på et rekkehus til 2.1 mill, vurderer visning og eventuelt bud. Bør jeg by under takst siden mange kanskje sliter med å få solgt boligen sin nå?

Syns det er vanskelig å vite hva man bør gjøre. Hva som er lurt.

Anonymkode: e09ea...0ff

Du får knapt noe for bare 2 mill i dag. Da må du langt ut på bygda, så det må være en veldig liten by i kategorien « lite tettsted som har fått bystatus»  hvis du kan få et rekkehus for 2 mill. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Krakk er det ikke, men tregere å få solgt i distriktene. Finnes det få jobber der kan du ikke eie hus der heller om du ikke er naver. Hyttemarkedet er også dårlig.

Anonymkode: d2823...e7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.8.2024 den 13.57):

Her i Bergen har ikke prisen steget på min leilighet siden jeg kjøpte i 2016. Jeg vet ikke helt hva folk mener med at prisene har steget, ser jo at de stiger overalt men ikke her. Skal du gjøre et kupp anbefaler jeg å sjekke Bergen. Her bor du nesten i sentrum i 3 roms til 2mill.

Anonymkode: bec28...6af

Måtte sjekke datoen for dette innlegget, jeg kjøpte leilighet i borettslag for 1.82 mill, nå mener banken den er verdt 2.7 mill. 

2 roms i Bergen vest, 12 min til sentrum. 
Nyoppusset leilighet med mindre hage enn min gikk for 2.9 mill nylig. De har byttet kjøkken og fikset badet, jeg har originalt kjøkken og overflateoppusset badet. 

Anonymkode: 373ed...e9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

«kjøpers marked»

er sånt som meglerne lyver om når de vil presse opp prisene enda mer.

Anonymkode: b7cd5...29a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vet ikke om noen som har kjøpt til over takst siste siste året

Anonymkode: 95708...69b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vet ikke om noen som har kjøpt til over takst siste siste året

Anonymkode: 95708...69b

Da bor du ikke i Oslo i hvert fall, for å si det sånn 🤣 Ei heller i nærheten.

Anonymkode: 285cf...730

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...