Gå til innhold

Sinte/rasende barn

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg tenker at det kan være lurt å koble på Bup.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres ut som min sønn som nå er 17. Han er også autist. Og har adhd.

Som barn ble det vanskelig å kaste de tomme eskene til frokostblandingen f.eks. Ny seng - vel den gamle skuvsenga som ingen lenger passer i står nå her fremdeles. Han har ikke sovet i den på ti år. Leker og klær var helt umulig å kvitte seg med. Satte det unna og prøvde igjen et par år senere - da var det greit, men savnet etter en lekemotorsykkel han kunne sitte på som treåring er fortsatt stort. Overganger var vanskelige, selv om det var noe kjekt vi skulle gjøre. Overraskelser var ikke gøy: julegaver, kino, basseng etc - han var overhodet ikke noensinne gledelig overrasket. Så forberedelser og gjentatte beskjeder/info. Og når du tror du har sagt det mange nok ganger - si det tre ganger til. 

De sinneutbruddene høres ut som autistiske meltdowns. Hun har neppe noen formening om at de skjer engang. Det er som en enorm utladning. Hos sønnen min kan man nesten se at rullegardina går ned. Det blir helt svart inni hodet hans og han husker ikke noe etterpå. Han har ingen formening om hvor voldsomt uttrykk han har i de episodene. Nå har vi identifisert noen triggere og det har vært få meltdowns de siste årene. Søvn, jevnlig tilførsel av mat (særlig etter situasjoner der han har brukt mye energi i det stille - hos lege/bup, på skole, hyggelige og sosiale aktiviteter etc), nok hvile, skjerming fra lyder, skru ned lyset inne etc.

Anonymkode: 6a4a6...843

Skrevet

Anbefaler boka «Eksplosive barn». Den ga meg mange tips til hvordan håndtere meltdowns med mitt barn.

Anonymkode: 82b76...f51

Skrevet

Mitt barn var ganske lik ditt barn i reaksjonsmønster. Store følelser som hun ikke håndterte. Verken psykisk syk eller autist, eller noe slikt. Og hun samla søppel. Kunne bruke 2-3 timer bare på å gå hjem fra skolen😅
Det ga seg sakte, men sikkert i 10/11-årsalderen. Nå er hun følelsesmessig adekvat, så adekvat man kan være som 14åring. Flink på skolen, har venner, samarbeider godt og rydder jevnlig rommet for søppel og rot😀

Anonymkode: 30ec2...3f8

Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Mitt barn var ganske lik ditt barn i reaksjonsmønster. Store følelser som hun ikke håndterte. Verken psykisk syk eller autist, eller noe slikt. Og hun samla søppel. Kunne bruke 2-3 timer bare på å gå hjem fra skolen😅
Det ga seg sakte, men sikkert i 10/11-årsalderen. Nå er hun følelsesmessig adekvat, så adekvat man kan være som 14åring. Flink på skolen, har venner, samarbeider godt og rydder jevnlig rommet for søppel og rot😀

Anonymkode: 30ec2...3f8

Det var litt godt å lese ❣️

Anonymkode: e2e3a...20a

Skrevet

Minner om vår gutt på 10 år. Han fikk påvist ADHD i vinter. Tenkte det kanskje kunne være autisme også, men det var det ikke. Ettersom jeg stilte spørsmål om det, ble det grundig sjekket.

Vi har vist fra han var 2-3 år at det måtte være noe. Skolen har avvist bekymringene våre fra 1.klasse, de ga endelig motvillig etter i begynnelsen av 4.klasse. I dialog med BUP ga lærerne uttrykk for at det egentlig ikke var noen utfordringer. Etter observasjon i klassen ristet han fra BUP på hodet over skolen, han oppdaget så mange utfordringer og kunne ikke skjønne hvordan lærerne ikke kunne se dette. 

Ser du har tatt kontakt med PPT, det er bra! Håper dere får hjelpen dere trenger.

Anonymkode: db1b2...13c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...