Gå til innhold

Hvorfor ser så mange kvinnelige toppidrettsutøvere ut som menn / har maskuline trekk?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I det siste har det vært mye snakk om bokseren Imane Khelif etter hun vant en match mot italienske Angela Carini, og flere hevder i ettertid at Imane Khelif må være biologisk mann eller lignende.. Så eksploderte det på tiktok med videoer hvor folk sier ting som "tenk å være så god at de anklager deg for å være mann fordi du slår så hardt". Men jeg tenker at grunnen til at folk sier det er vel heller fordi hun faktisk ser ut som en mann? Hun har jo veldig maskuline trekk og er i tillegg veldig høy. 

IBA answers questions about Imane Khelif, Lin Yu-ting
2024 Olympics boxing: Who is Imane Khelif? How the Algerian boxer became a  symbol of the gender debate - CBSSports.com

Andre er f.eks. også Mya Lesnar, som er i min mening også veldig maskulin i utseende og prikk lik sin far Brock Lesnar:

Brock Lesnar's daughter, Mya, is becoming a sports legend herself

Eller Caster Semenya:

Women in sports: The ugly paradox - The Globe and Mail

Finnes flere også, men disse er ihvertfall noen av de som jeg har sett blitt omtalt og diskutert rundt en del. Så jeg lurer på hvorfor er så mange av de så maskuline? Det er jo ikke bare kroppsfasong som gjør det at de ser maskuline ut, det at de har mye muskler og brede skuldre. De har jo faktisk veldig maskuline ansiktstrekk som gjør at de ser mer ut som menn enn kvinner. Er det noe forhold mellom trening og hormoner? Eller er de gode i idrett fordi de naturlig bare har høyere nivå av testosteron enn en del andre kvinner som i tillegg fører til maskuline trekk?

Anonymkode: 3e345...1b2

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

tr0ndern skrev (22 timer siden):

Doping...
(Fra en som er gammel nok til å huske østtyske kulestøtere på 80-tallet)

Men det var mer inntak av  anabole steroider. Altså vanlige damer, som fikk mannlige trekk grunnet enorme inntak av steroider.

Problemstillingen nå er de som er født med mannlige mengder med testosteron, og som dermed ikke kan defineres som kvinner (biologisk). Mens de roter fælt innenfor boksing og en del andre idretter, så er dette avklart i friidretten for lenge siden. Dersom testosteron mengdene er av mannlig mengde, så må de ta behandling for å eliminere testosteronmengden.

Ryddig og greit, derfor finnes det ikke lengre menn (biologisk) som konkurrerer som damer i friidrett. Var jo helt latterlige tilstander på Caster Semenya holdt på. Hun var jo en mann, som også testosteronverdiene visste. Hun har heller ikke livmor eller eggledere, og er derfor biologisk sett mann, og ikke kvinne. Følelser, hva en person føler seg som, er fullstendig irrelevant når man skal ha kvinneidrett. 

Anonymkode: ad420...31f

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det generelt er flere jenter og kvinner som er mye mer androgyne, også utenom idretten. Mulig at det altid har vært slik, men at jenter og kvinner tradisjonelt har lagt mer arbeide i å kle seg/sminke seg mer feminint, og at de har sluttet med det nå.

Der er i alle fall ekstremt sjelden jeg ser norske kvinner som prøver å fremheve sine feminitet utseendemessig. (Synes personlig ikke at sånn oransje spray-tan og giga-vipper er noe pent). 

Anonymkode: 04f8a...f54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Utseende i seg selv syns jeg man skal holde seg for god til å mene noe om. Men dersom det måles mannlige mengder med testosteron så må man utelukkes fra kvinneidrett. Og hvis man har gjennomgått mannlig pubertet så må man også utelukkes fra kvinneidrett. Vi kan ikke ha det slik at kvinner slås helseløse av biologiske menn i beste sendetid på TV.  

Anonymkode: 4ec7c...50f

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde du fortalt meg at dette var menn hadde jeg trodd på deg og det sier jeg faktisk ikke for å være frekk. Ble litt satt ut 😅

Anonymkode: 2c909...d0b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.8.2024 den 11.44):

I det siste har det vært mye snakk om bokseren Imane Khelif etter hun vant en match mot italienske Angela Carini, og flere hevder i ettertid at Imane Khelif må være biologisk mann eller lignende.. Så eksploderte det på tiktok med videoer hvor folk sier ting som "tenk å være så god at de anklager deg for å være mann fordi du slår så hardt". Men jeg tenker at grunnen til at folk sier det er vel heller fordi hun faktisk ser ut som en mann? Hun har jo veldig maskuline trekk og er i tillegg veldig høy. 

IBA answers questions about Imane Khelif, Lin Yu-ting
2024 Olympics boxing: Who is Imane Khelif? How the Algerian boxer became a  symbol of the gender debate - CBSSports.com

Andre er f.eks. også Mya Lesnar, som er i min mening også veldig maskulin i utseende og prikk lik sin far Brock Lesnar:

Brock Lesnar's daughter, Mya, is becoming a sports legend herself

Eller Caster Semenya:

Women in sports: The ugly paradox - The Globe and Mail

Finnes flere også, men disse er ihvertfall noen av de som jeg har sett blitt omtalt og diskutert rundt en del. Så jeg lurer på hvorfor er så mange av de så maskuline? Det er jo ikke bare kroppsfasong som gjør det at de ser maskuline ut, det at de har mye muskler og brede skuldre. De har jo faktisk veldig maskuline ansiktstrekk som gjør at de ser mer ut som menn enn kvinner. Er det noe forhold mellom trening og hormoner? Eller er de gode i idrett fordi de naturlig bare har høyere nivå av testosteron enn en del andre kvinner som i tillegg fører til maskuline trekk?

Anonymkode: 3e345...1b2

Syns ikke Mya ser maskulin ut på andre bilder. Eller rettere sagt, det er tydelig at hun er ei kvinne men med maskuline trekk. 

Ellers er jeg enig. Mange som ser ut som menn. Selv maskuline damer ser man er kvinner. Kvinner har mykere trekk selv når de mindre pene og er maskuline. Det er tydelig forskjell mellom de og Caster som helt tydelig er en mann.

Spesielt flere deltakere i OL i Paris fra ikke-vestlige land ser ut som menn og jeg tror flere faktisk er menn. I Casters tilfelle er det jo bevisst at han/hun er født mann. Tipper Imane og hun fra Taiwan/China (husker ikke helt) og er det.

Hovedproblemet er jo at i mange uland blir menn som er født uten velutviklet penis og med innvendige testikler gitt kjønnet kvinne ved fødselen, siden underlivet ser mer ut som kvinnelige kjønnsorganer. Disse har jo da levd som kvinner hele livet, men er egentlig menn som produserer testosteron og går gjennom mannlig pubertet. Jeg tror IOC må begynne å teste deltakerne sine igjen.

I OL i Rio var hele pallen til kvinner i 800 meter sprint menn. Det sier sitt...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh! Savner 80-tallet der vi måtte gjette kjønn på utøverene i friidrett. 

Anonymkode: 66c02...a00

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at Khelif mistenkes for å være genetisk mann er at hun har avgitt en blodprøve i India som viser at hun har XY kromosomer. Det er mye støy her og anklager om at bokseforbund er er korrupt, men jeg tenker at hvis hun ikke hadde XY kromosomer så hadde hun vel sagt det. Hun argumenterer heller med at hun har vært "kvinne hele livet", og det stemmer sikkert. Hun er ikke transkvinne og hun har ikke prøvd å lure noen. Man kan allikevel spørre om det er "fair play" å ha testosteronnivå som en mann.

Når det gjelder Semenya nederst er det ingen diskusjon om hva hun er. Hun er "genetisk mann" (XY) med kvinnekropp (ikke penis). Hun har nok alltid sett på seg selv som kvinne. Hun får lov å konkurrere i kvinneklassen hvis hun tar medisiner som setter ned testosteronnivået.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husmuse skrev (56 minutter siden):

Syns ikke Mya ser maskulin ut på andre bilder. Eller rettere sagt, det er tydelig at hun er ei kvinne men med maskuline trekk. 

Ellers er jeg enig. Mange som ser ut som menn. Selv maskuline damer ser man er kvinner. Kvinner har mykere trekk selv når de mindre pene og er maskuline. Det er tydelig forskjell mellom de og Caster som helt tydelig er en mann.

Spesielt flere deltakere i OL i Paris fra ikke-vestlige land ser ut som menn og jeg tror flere faktisk er menn. I Casters tilfelle er det jo bevisst at han/hun er født mann. Tipper Imane og hun fra Taiwan/China (husker ikke helt) og er det.

Hovedproblemet er jo at i mange uland blir menn som er født uten velutviklet penis og med innvendige testikler gitt kjønnet kvinne ved fødselen, siden underlivet ser mer ut som kvinnelige kjønnsorganer. Disse har jo da levd som kvinner hele livet, men er egentlig menn som produserer testosteron og går gjennom mannlig pubertet. Jeg tror IOC må begynne å teste deltakerne sine igjen.

I OL i Rio var hele pallen til kvinner i 800 meter sprint menn. Det sier sitt...

Er da vanlig i vesten også med innvendige testikler og ytre kvinnelige kjønnsorganer som blir identifisert som kvinne ved fødsel. I noen tilfeller vet ingen at de er annerledes enn andre jenter før de kommer i puberteten (eller ikke kommer i puberteten), i noen tilfeller blir det ikke oppdaget før de blir utredet for barnløshet 

For en del år tilbake var det også vanlig å operere tvetydige kjønnsorganer til jente uansett, siden det ble bedre kosmetisk resultat. Det var også vanlig at verken barnet eller foreldrene ble fortalt den fulle sannheten om tilstanden.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er 3 litt spesielle eksempler. 

2 av de har en medisinsk tilstand som påvirker prestasjon. 

Og det å være datteren til Brock Lesnar, som må være en av atletene i verden med mest unike gener for fysisk prestasjon, da er det ikke rart om hun er født med gener som er veldig fordelaktig for idrett hvor styrke er stor faktor 

Anonymkode: 93967...139

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så mange? Det er da knapt noen som ser maskuline ut. Ta fotballandslaget for kvinner eller håndballandslaget. Eller langrennsløperne våre, om så er. Skiskyterne - you name it. Det er da knapt noe maskulint over disse.

Hvis en først skal spille et sånt spill, så er det jo heller ganske mange menn som driver med idrett og har skrotet uga-buga-machomann-looken til fordel for noe mer moderne. F.eks. Haaland. Just saying.

Ingen blir maskulin av å ha muskler, akkurat som man ikke blir feminin av å ikke ha dem. Jesus Christ!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Caster Semenya har en medisinsk tilstand hvor man som biologisk mann med innvendige testikler ikke har utviklede eksterne genitalier, og ser mer kvinnelige ut fra utsiden. Men personen har likevel gjennomgått en mannlig pubertet og er biologisk som en mann. Dette er samme tilstand som bokseren mistenkes å ha, men pga troverdigheten i bokseforbundet har IOC likevel godtatt deltagelse i OL. Slike medisinske uvanligheter finnes også i vestlige land, men oppdages som regel når vedkommende aldri får menstruasjon, og personen rekker aldri å begynne toppidrett i kvinneklassen på elitenivå før tilstanden blir oppdaget. Hadde idrettsledere vært smarte kunne de unngått hele debatten rundt disse uttøverne ved å kalle kvinneklassen xx-klassen og herreklassen åpen klasse. Hele grunnen til at det finnes egen kvinneklasse er jo pga de ikke har samme biologiske forutsetninger som en mannlig pubertet gir, verken for styrke, eksplosivitet eller hurtighet. Det ville selvfølgelig være et etisk spm hvorvidt det er riktig å kreve dna-test av alle uttøvere, men samtidig unngår man alt oppstyret og diskusjonen om inkludering osv som dukker opp rundt uttøvere med dsd og etterhvert også transkvinner. 
Toppidrett er i utgangspunktet eksluderende, og det er IKKE diskriminering eller transfobisk å kjempe for biologiske kvinners rett til å ikke konkurrere mot biologiske menn.

Anonymkode: 74e0e...344

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Caster Semenya har en medisinsk tilstand hvor man som biologisk mann med innvendige testikler ikke har utviklede eksterne genitalier, og ser mer kvinnelige ut fra utsiden. Men personen har likevel gjennomgått en mannlig pubertet og er biologisk som en mann. Dette er samme tilstand som bokseren mistenkes å ha, men pga troverdigheten i bokseforbundet har IOC likevel godtatt deltagelse i OL. Slike medisinske uvanligheter finnes også i vestlige land, men oppdages som regel når vedkommende aldri får menstruasjon, og personen rekker aldri å begynne toppidrett i kvinneklassen på elitenivå før tilstanden blir oppdaget. Hadde idrettsledere vært smarte kunne de unngått hele debatten rundt disse uttøverne ved å kalle kvinneklassen xx-klassen og herreklassen åpen klasse. Hele grunnen til at det finnes egen kvinneklasse er jo pga de ikke har samme biologiske forutsetninger som en mannlig pubertet gir, verken for styrke, eksplosivitet eller hurtighet. Det ville selvfølgelig være et etisk spm hvorvidt det er riktig å kreve dna-test av alle uttøvere, men samtidig unngår man alt oppstyret og diskusjonen om inkludering osv som dukker opp rundt uttøvere med dsd og etterhvert også transkvinner. 
Toppidrett er i utgangspunktet eksluderende, og det er IKKE diskriminering eller transfobisk å kjempe for biologiske kvinners rett til å ikke konkurrere mot biologiske menn.

Ikke alle kvinner med xy har biologiske fordeler i idrett, ikke alle kvinner med xy har gjennomgått mannlig pubertet. Noen har en tilstand som gjør at kroppen ikke reagerer på testosteron. I tilstandens fullstendige form er de mindre påvirket av testosteron enn vanlige xx kvinner.

For noen år tilbake ble alle kvinner i toppidretten kjønnstestet. For noen kom det som et stort sjokk at de ikke bestod kjønnstesten og ble utestengt fra idretten og stemplet som menn.

https://www.nrk.no/sport/kjonnstesting_-utestengelser-og-knuste-karrierer_-slik-har-den-_umulige-debatten_-vaert-1.14541824

Endret av Thyra
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenker denne bokse kvinnen Imane og kanskje familie vil prøve å dra med seg så mye penger og gull som mulig før karrieren havner i dass. Fordi hun faktisk er mann. For havner hun i herre-klassen så vil hun gå rett på trynet. Vinner nothing..

Hun var meget oppskjørtet over medias og folk sine svertekampanjer og hets. Hun gikk visst ut å ba folk om de kunne roe seg ned. "Jeg er og har alltid vært kvinne hele tiden." Veldig belastende dette", sa hun.

Faktisk så belastende at hun går ut i offentligheten med å saksøke en haug av folk rundt seg. Dumt med oppmerksomhet gitt. Håpet er sikkert å dra med seg noen millioner der ifra også. Da får vi jo håpe de saksøkte kan kreve at hun motbeviser påstandene.

Min troverdighet har hun ikke. Tipper denne karrieren og om å lure seg inn i kvinneklassen har vært planlagt i mange år.

Endret av PITTY
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, AnonymBruker said:

Og da kommer den samme gjengen og sier "nå lar de menn med penis delta i kvinneklassen!!!" (fordi, det å ha XX-kromosomer utelukker ikke noen fra å ha penis - tro det eller ei). Så er heller ikke dette med X vs Y-kromosomer i seg selv svarthvitt. Selv det er ikke "enten - eller".

(dette med "peniser på kvinnetoalettet" var jo vinklingen kontrær/antiwokekrigerne valgte i transdebatten som det som skilte kvinner fra menn)

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis en person har XY-Kromosomer og i tillegg indre testikler så er vedkommende biologisk hannkjønn, det hjelper ikke om de ytre kjønnsorganene er kvinnelige.

Imane Khelif skulle aldri ha deltatt i kvinneklassen, selv om han er oppdratt som jente så er han like fullt en biologisk mann.

Anonymkode: 1df5f...9da

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og derfor er det helt håpløst å diskutere med kontrære, fordi dere insisterer på regelrett å løpe etter folk og belære dem om hvilket kjønn de er. Det er få kjennetegn på at dette er en mann.

Det riktigste er vel å konkludere med at det er noe intersex med i bildet eller liknende. Å si "han" om vedkommende er patetisk, når hun er oppdratt som kvinne og har kvinnelige kjønnsorganer. Hva blir det neste, at vi skal referere til Jenny Klinge som "han" også, fordi vi syns hun kverulerer som en mann og ikke vet så mye om hvilke kromosomer han har?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...