Gå til innhold

Fremmede som forsyner seg i grønnsaksbedet

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Jeg ville satt opp skilt med kun "privat". Da er det mindre rom for misforståelser. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kommunal grunn. Blir som jeg plukker noen bringebær i Frognerparken. 
Tips til Bjørnhaugen borettslag. Dyrk grønnsakshage på deres egen eiendom og gjerde det inn. 
Frekt av familie på slang? Ja. Men ikke ulovlig. 

Anonymkode: 458ea...ee2

I Frognerparken står det ikke et stort skilt foran bringebærbusken om at bærene tilhører Frognerparken, dessuten er Frognerparken en offentlig park.

Vårt lille område på 3×5 meter som er utenfor bygården, ser ut som det tilhører bygården, og til og med saksbehandler i kommunen var overrasket over at dette området tilhørte kommunen og ikke bygården.

Ts

Anonymkode: b7955...e6b

• Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg ble ikke sint og hevet stemmen, men snakket alvorlig til henne i vanlig toneleie, og barna virket helt uanfektet.

Hadde hun ikke gjort dette, så hadde ikke jeg trengt å snakke alvorlig til henne og si at jeg kom til å ringe politiet heller.

Damen og barna gikk rolig bort fra kassene og hadde all verdens tid.

De virket ikke flaue eller preget i det hele tatt.

Merkelige mennesker.

Ts

Hvis du brukte de ordene som du gjengir i hi, så tror jeg ikke at du snakket i vanlig toneleie. Når en voksen oppfører seg som en idiot så betyr det ikke at andre må det. Jeg ville aldri truet med politi når så småbarn sto og hørte på! Vi er ansvarlige for hva vi sier selv om andre er idioter! Så det er ikke noe "hvis hun ikke hadde.."    Men skaden er skjedd, og jeg er enig i at hun oppførte seg frekt. 

Anonymkode: 24f48...0df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

I Frognerparken står det ikke et stort skilt foran bringebærbusken om at bærene tilhører Frognerparken, dessuten er Frognerparken en offentlig park.

Vårt lille område på 3×5 meter som er utenfor bygården, ser ut som det tilhører bygården, og til og med saksbehandler i kommunen var overrasket over at dette området tilhørte kommunen og ikke bygården.

Ts

Dere har ikke litt plass på eiendommen deres dere kan bruke? En gressplen el asfaltområde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner hva du tenker.
Men jeg kan sette opp gjerde rundt de bringebærene og henge opp plakat "reservert meg". En smule frekt å bruke kommunal grunn, som er til alle kommunens innbyggere, til egen grønnsaksdyrking. 
Eieforholdet er jo ganske tydelig statuert fra kommunen når de ikke tillater dere å sette opp gjerde. Det hadde blitt ramaskrik om alle byens borettslag skulle fått lov å dyrke grønnsaker på kommunens grunn og hevde eiendomsrett over det. Temmelig frekt

Frekt?

Alle som har bodd i bygården har opp gjennom årene trodd at dette lille området har tilhørt bygården.

Da vi ønsket å sette grønnsaker sjekket vi likevel med kommunen for å ha alt på det stell. Kommunen sa først at dette området tilhørte bygården, men så viser det seg at for 100 år siden var det kommunen som bygget bygården, men for 40 år siden ble bygården solgt og da ble dette lille området ikke innlemmet i tomten og "glemt", fikk vi vite hos kommunen.

Kommunen sa vi ikke kunne sette opp gjerde siden vi ikke var sikker på om dette skulle bli en permanent løsning, men hvis det skulle bli det måtte vi søke om å få sette opp gjerde. 

Hadde vi hatt gjerde rundt grønnsakskassene, hadde vi ikke hatt hengelås på gjerdet, men en liten port, så jeg tror at de som hadde vært frekke nok til å stjele grønnsaker hadde gått rett inn uansett.

Ts

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Folk er så frekke ja.

Norske eller opprinnelig fra et annet sted? Håper du tok bilde. Egentlig burde dere ikke tillate at noen andre enn dere som bor der får lov til å høste urter eller annet derfra. Gjerne blokker adkomst og ta det opp med styret.

Anonymkode: 41328...f53

Hva har det å si hvor r de kom fra?? 🤣

Herremin, tenker du at slang er mer utbredt i Kongo enn i Romsdalen, eller leiter vi etter ting nå monn tro? 

Min første tanke var hvordan forhindre dette i fremtiden, mens din var hvilket land folk kom fra🥴

Anonymkode: 52b1b...604

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hvis du brukte de ordene som du gjengir i hi, så tror jeg ikke at du snakket i vanlig toneleie. Når en voksen oppfører seg som en idiot så betyr det ikke at andre må det. Jeg ville aldri truet med politi når så småbarn sto og hørte på! Vi er ansvarlige for hva vi sier selv om andre er idioter! Så det er ikke noe "hvis hun ikke hadde.."    Men skaden er skjedd, og jeg er enig i at hun oppførte seg frekt. 

Anonymkode: 24f48...0df

Helt greit å true med politi når noen stjeler. Barna har bare godt av å lære at handlinger får konsekvenser. Spesielt når foreldrene åpenbart ikke evner å gjøre det. 

• Liker 17
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Er enig at argumentasjonen er tynn. Men bare en liten balanse i forhold til de gærningene her som begynner å nevne politianmeldelse og barnevern. 
Grønnsakshagen er ikke Bjørnhaugen borettslags eiendom. Hvorfor kan de ikke bruke egen grunn til å dyrke? Er sikker på de har en liten flekk på eiendommen de kan bruke. 

Herregud for en synsing 🙉

Vi har ikke egen grunn som vi kan dyrke på, så dette er vår "egen grunn" som vi har fått låne av kommunen.

Ts

• Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Er enig at argumentasjonen er tynn. Men bare en liten balanse i forhold til de gærningene her som begynner å nevne politianmeldelse og barnevern. 
Grønnsakshagen er ikke Bjørnhaugen borettslags eiendom. Hvorfor kan de ikke bruke egen grunn til å dyrke? Er sikker på de har en liten flekk på eiendommen de kan bruke. 

Nå er situasjonen slik at de har fått lov å bruke den flekken da. Og det er det som er fakta her. Du forsvarer at det er greit å ta seg til rette. Er du en av dem som gravet opp blomster i kommunale parker også? 

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Ja vi betaler kommunen for det lille området, og har 10 trekasser stående der.

Ts

Da har vi det på det rette, hvis det betales leie, så er saken biff. Men burde vært med i HI.b

Anonymkode: 650cf...121

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Hadde spurt henne:

"Si meg, tar du også med deg hagemøbler og andre ting du liker når du går rundt og triller? Hvis dere ser en sykkel som barnet ditt hadde likt er det da greit at han tar den? For det er like mye stjeling  å ta grønsaker når det til og med står tydelig skiltet hvem de tilhører".

Anonymkode: 0c975...266

Det kan jo godt hende hun gjør.

Ts

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare på kvinneguiden folk kan forsvare at noen forsyner seg av andres eiendom. Det må jeg huske på neste gang jeg ser fine blomster jeg får lyst på. 

Anonymkode: a80f9...e82

• Liker 13
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Dere har ikke litt plass på eiendommen deres dere kan bruke? En gressplen el asfaltområde?

Nei det har vi ikke. 

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nå er situasjonen slik at de har fått lov å bruke den flekken da. Og det er det som er fakta her. Du forsvarer at det er greit å ta seg til rette. Er du en av dem som gravet opp blomster i kommunale parker også? 

Da har vi det på det rette, hvis det betales leie, så er saken biff. Men burde vært med i HI.b

Så lenge kommunen gir oss tillatelse, så spiller det jo ingen rolle for folk her inne om vi får bruke området gratis eller betaler leie.

Ts

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hva har det å si hvor r de kom fra?? 🤣

Herremin, tenker du at slang er mer utbredt i Kongo enn i Romsdalen, eller leiter vi etter ting nå monn tro? 

Min første tanke var hvordan forhindre dette i fremtiden, mens din var hvilket land folk kom fra🥴

Anonymkode: 52b1b...604

Ts her

Jeg er faktisk fra Romsdalen😃

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Så lenge kommunen gir oss tillatelse, så spiller det jo ingen rolle for folk her inne om vi får bruke området gratis eller betaler leie.

Ts

Folk trenger tydeligvis å få det inn med teskje at dere både har fått tillatelse, betaler osv. Det er helt tydelig at folk mener det spiller en stor rolle. 

Folk har ikke respekt for hva andre folk legger innsats og penger i.

• Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud for noen fjerne kommentarer du får, TS. 

Selvsagt forstår enhver idiot at man ikke skal forsyne seg av grønnsakene, blir litt matt når TS får skylda her. 

Men den siste idioten er ikke født enda, det vises tydelig på svarene her. 

Totalt mørkt hos noen. 

Anonymkode: cee08...1e2

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skjønner hva du tenker.
Men jeg kan sette opp gjerde rundt de bringebærene og henge opp plakat "reservert meg". En smule frekt å bruke kommunal grunn, som er til alle kommunens innbyggere, til egen grønnsaksdyrking. 
Eieforholdet er jo ganske tydelig statuert fra kommunen når de ikke tillater dere å sette opp gjerde. Det hadde blitt ramaskrik om alle byens borettslag skulle fått lov å dyrke grønnsaker på kommunens grunn og hevde eiendomsrett over det. Temmelig frekt

Huset vårt står på kommunal grunn. Festetomt. Det betyr ikke at hvem som helst kan komme inn i stua og slenge seg i sofaen og skru på TV. 

Anonymkode: a3338...9f3

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg synes tvert imot det var bra at ts sa skikkelig fra, slik at barna forsto at stjeling ikke er ok! 

Anonymkode: d7d59...7f3

Ja, hun skulle bare sagt tydeligere i fra og kalt mora en tyv.

Anonymkode: cad3f...1d0

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Saken er at ingen fremmede har forsynt seg med noe de tre årene vi  har hatt denne grønnsakshagen, og vi har ikke lov å gjerde inn dette området da det er kommunal grunn.

Damen i dag tok ikke urter som hun faktisk kunne tatt lovlig, men røsket med seg gulrøtter, litt poteter mais og blomkål.

Ts

Du kan jo ikke nekte noen å plukke ting som vokser fra bakken på kommunal grunn.

Har dere egentlig tillatelse til å plante på den kommunale grunnen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Huset vårt står på kommunal grunn. Festetomt. Det betyr ikke at hvem som helst kan komme inn i stua og slenge seg i sofaen og skru på TV. 

Anonymkode: a3338...9f3

Da er det en tillatelse til å sette opp huset som regulerer det. Hadde ikke tillatelsen vært på plass, så kunne hvem som helst gått inn der om døra var åpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...