Gå til innhold

Hva feiler det meg? Fastlegen bryr seg ikke 😭😭

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Hei dere! En oppdatering fra meg.. jeg var jo hos legen i dag og jeg er vel ikke egentlig så veldig fornøyd… 

Ingen prøver tatt, ingenting undersøkt. Fikk sykemelding i 3 uker og beskjed om å skrive ned alt jeg har å gjøre på en liste. Men det er jo ikke sånn at jeg føler meg overveldet av gjøremål nå, det er mer det at jeg føler meg helt tom, kraftløs og ikke klarer tenke på ansvar og oppgaver i det hele tatt 🙄 

jeg får bytte fastlege ja. Takk for svar fra dere alle sammen. Kan komme tilbake med oppdatering om jeg noengang får noen diagnose eller de finner ut hva som er galt med meg 🌺

Anonymkode: 31c5a...b06

Er det flere leger på kontoret til legen din? Isåfall kan du spørre om du kan få komme til en av de selvom du ikke er pasienten til vedkommende. Jeg gjorde det da jeg ville bytte, etter time nr to bad legen meg om å sette meg opp på ventelisten hans, for da var det greit at jeg fortsatt hos han og ikke hun som egentlig var legen min på det tidspunktet. Og lykke til❤️

Anonymkode: 90351...c6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bytt fastlege og gå privat imens om du har mulighet. 

Ignorer alle hobbyleger på KG som veldig gjerne vil diagnostiserer deg... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Typisk at du merker det først når du stresser ned, høres veldig ut som du er utbrent. 

Anonymkode: 709c4...90a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt de samme symptomene og er utbrent. Kvikner til nå når jeg har begynt med svært lette treningsøkter og litt frisk luft. Du trenger at mannen din avlaster deg litt så du får litt tid til å ta vare på deg selv. Gode tanker til deg ❤️

Anonymkode: 952ca...4cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Jeg vet ikke hva du spiser, men kosthold har så utrolig mye å si for de aller fleste sykdommer og hvordan vi føler oss. Spis mer næringsrik mat som kjøtt, egg og meieriprodukter. Kutt ned på sukker, frøoljer, korn, alkohol, koffein, sukkerfri drikke.

Anonymkode: fbcfb...a61

Greit at kosthold er viktig og har mye å si for helse og velvære, men dette svaret er så irriterende for folk som sliter. De aller fleste har et godt nok kosthold til å holde kroppen i normalt god stand, og i hvertfall godt nok kosthold til å ikke bli direkte syk og dårlig. Alle kan bli daffe, motløse og trøtte av stress, lite søvn, dårlig kosthold og for lite aktivitet, men det er jo ikke det TS forteller om.
Jeg vet alt om hvordan kroppen føles når man er overvektig, stresset, spiser litt dårlig og sover for lite. Det er en helt annen følelse enn når man virkelig kjenner at kroppen ikke fungerer på grunn av andre, mer alvorlige årsaker, som f.eks. kronisk sykdom. dårlig livsstil kan gi mange symptomer, men det TS forteller høres ut som noe mer.
Jeg har en dyktig lege som er godt likt av pasientene, men da jeg kom og fortalte om en kropp som var helt gåen så fikk jeg standardspørsmålene om kosthold, mosjon, stress og søvn, og at jeg hadde diffuse symptomer som ikke tydet på noe alvorlig. Heldigvis var legen grei nok til å ta blodprøver, for kort tid etterpå fikk jeg diagnosen Graves med raskt økende stoffskifte. Den følelsen jeg hadde i kroppen min da kan ikke sammenlignes med den trettheten man får av en dårlig livsstil.

Man går jo til legen når noe føles unormalt og utenom det vanlige, ikke fordi man er litt trøtt og sliten. Det er STOR forskjell på slitenhet pga av livsstil, og slitenhet pga sykdom eller utbrenthet. De fleste kjenner seg selv og kroppen godt nok til å kjenne når noe er galt, når slitenheten blir verre enn normalt.

TS: skriv ned symptomene, minn legen om at du kommer dit fordi du føler deg verre enn normalt, og krev blodprøver. Hvis legen nekter, gå til annen lege, omså en privat lege. Uansett om du er utbrent eller syk (eller omså er avhengig av paracet), så trenger du å bli tatt på alvor.

Anonymkode: e00b1...7df

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei dere! En oppdatering fra meg.. jeg var jo hos legen i dag og jeg er vel ikke egentlig så veldig fornøyd… 

Ingen prøver tatt, ingenting undersøkt. Fikk sykemelding i 3 uker og beskjed om å skrive ned alt jeg har å gjøre på en liste. Men det er jo ikke sånn at jeg føler meg overveldet av gjøremål nå, det er mer det at jeg føler meg helt tom, kraftløs og ikke klarer tenke på ansvar og oppgaver i det hele tatt 🙄 

jeg får bytte fastlege ja. Takk for svar fra dere alle sammen. Kan komme tilbake med oppdatering om jeg noengang får noen diagnose eller de finner ut hva som er galt med meg 🌺

Bytt fastlege og hvis du har mulighet bestill time privat. 

Anonymkode: 796dc...70a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Greit at kosthold er viktig og har mye å si for helse og velvære, men dette svaret er så irriterende for folk som sliter. De aller fleste har et godt nok kosthold til å holde kroppen i normalt god stand, og i hvertfall godt nok kosthold til å ikke bli direkte syk og dårlig. Alle kan bli daffe, motløse og trøtte av stress, lite søvn, dårlig kosthold og for lite aktivitet, men det er jo ikke det TS forteller om.
Jeg vet alt om hvordan kroppen føles når man er overvektig, stresset, spiser litt dårlig og sover for lite. Det er en helt annen følelse enn når man virkelig kjenner at kroppen ikke fungerer på grunn av andre, mer alvorlige årsaker, som f.eks. kronisk sykdom. dårlig livsstil kan gi mange symptomer, men det TS forteller høres ut som noe mer.
Jeg har en dyktig lege som er godt likt av pasientene, men da jeg kom og fortalte om en kropp som var helt gåen så fikk jeg standardspørsmålene om kosthold, mosjon, stress og søvn, og at jeg hadde diffuse symptomer som ikke tydet på noe alvorlig. Heldigvis var legen grei nok til å ta blodprøver, for kort tid etterpå fikk jeg diagnosen Graves med raskt økende stoffskifte. Den følelsen jeg hadde i kroppen min da kan ikke sammenlignes med den trettheten man får av en dårlig livsstil.

Man går jo til legen når noe føles unormalt og utenom det vanlige, ikke fordi man er litt trøtt og sliten. Det er STOR forskjell på slitenhet pga av livsstil, og slitenhet pga sykdom eller utbrenthet. De fleste kjenner seg selv og kroppen godt nok til å kjenne når noe er galt, når slitenheten blir verre enn normalt.

TS: skriv ned symptomene, minn legen om at du kommer dit fordi du føler deg verre enn normalt, og krev blodprøver. Hvis legen nekter, gå til annen lege, omså en privat lege. Uansett om du er utbrent eller syk (eller omså er avhengig av paracet), så trenger du å bli tatt på alvor.

Jeg er enig i mye av det du sier her, men, dersom man allerede har gjort disse endringene og det fortsatt ikke viser forbedring, så kan man slå i bordet til legen med dette og kreve at det blir tatt blodprøver, tester og gjort mer for å finne ut av hva det er for noe. For svært ofte vil legene foreslå at man gjør disse endringene. Istedenfor å gjøre endringer først når legene foreslår det, vær ett hode foran legene og ha gjerne dokumentasjon på endringene.

Personlig syns jeg at legen til ts høres ut som en person som har bestått i legeutdanning ved å jukse på prøver og papirer. Å ikke bli hørt og tatt på alvor er et dårlig tegn.

Anonymkode: 04c17...11f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får du nok frisk luft. Lurt å gå en liten tur hver dag. Slutt å ta så mye Paracet, det kan gi deg hodepine. Lag deg lister, så slipper du å tenke på alt du skulle ha gjort. Hvordan har blodprøver vært før, sjekk på fürst.no hvilke resultater som ligger der. Spis sunt og ta vitaminer.

Anonymkode: f4fc9...d11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Min første tanke var leveren, på grunn av kløen.

Anonymkode: 84ca5...d0b

Det tenkte jeg også. Resten av symptomene høres ut som fatigue, som er et annet tegn på leverproblem. 

TS, du må få tatt blodprøver som sjekker leveren. Leveren din kan være svekket av paracet, men du kan også ha en autoimmun leversykdom.

Anonymkode: aaf2d...3dd

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Jeg har liknende symptomer og legen min mener jeg har long-covid. Kan det være tilfellet for deg og? Du kan ha blitt smittet uten å hatt symptomer for så å blitt dårlig i ettertid.

Anonymkode: 67234...245

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 12.8.2024 den 22.05):

Men alt begynte etter masterutdanning og mens jeg var i foreldrepermisjon.. når jeg egentlig hadde helt fri og bare skulle være mamma og nyte livet 😢

Det er da det kommer😔 Følelsen altså.. Når du har ‘’tid’’ til å kjenne etter og ikke har masse annet å forkusere på❤️

Anonymkode: 60b1f...8e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde lenge slike diffuse symptomer som deg. Jeg hadde borreliose. Det kan gi alt dette. Infeksjonen kunne ha ligget der fra langt tilbake i tid og blusset opp da immunforsvaret var nede

Anonymkode: b33d8...7d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.8.2024 den 23.25):

Jeg er enig i mye av det du sier her, men, dersom man allerede har gjort disse endringene og det fortsatt ikke viser forbedring, så kan man slå i bordet til legen med dette og kreve at det blir tatt blodprøver, tester og gjort mer for å finne ut av hva det er for noe. For svært ofte vil legene foreslå at man gjør disse endringene. Istedenfor å gjøre endringer først når legene foreslår det, vær ett hode foran legene og ha gjerne dokumentasjon på endringene.

Personlig syns jeg at legen til ts høres ut som en person som har bestått i legeutdanning ved å jukse på prøver og papirer. Å ikke bli hørt og tatt på alvor er et dårlig tegn.

Anonymkode: 04c17...11f

Det er sant. Men jeg mener bare at folk må slutte å anta at alle med problemer bare har dårlig kosthold. Det er litt nedlatende å anta at TS ikke har tenkt på livsstilen sin, da det ofte er det første man tenker på når kroppen ikke fungerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oi, noen jeg kjenner holdt på å ta overdose med paracett. Håper du er forsiktig ts, og at det går bedre med deg nå.

Anonymkode: bcfd5...0c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.8.2024 den 1.18):

Hva er PEA?

Anonymkode: 1f7cc...036

Søk opp PEA på Sunkost sin nettside, der står alt om PEA. Hun som eier butikken her anbefalte en tablett på dagen og to på kvelden og hun sa hun da ofte sovnet i stolen. Jeg forsøkte det samme og sluknet på ettermiddagen so jeg droppet å ta en på dagen og tok bare to på kvelden og sov ganske greit da. Nå har jeg også utrogestan (for overgangsalder) og østrogen og den utrogestanen får virkelig søvnen frem. Nå vet jeg ikke om noe av det du sliter med kan komme av at du er i startfasen av overgangsalderen (starter ti år før mens forsvinner dvs 40 år for mange).

Ellers, skriv lister over gjøremål og huk av for de tingene du fikk gjort. Skriv ett kort dagboknotat om hvordan dagen har vert, fikk du sove, fikk du hvilke, fikk du gjort alt på listen eller ikke. Hvordan har der vert med smerter, uro etc. Legg listen din sammen med dagboken din. Dagboken kan være ett fint verktøy å ta med til legen. Jo mere legen får sett av din hverdag jo enklere kan legen finne løsninger på problemene dine. Feks klarer du å binge en serie en hel kveld og kjenne at du lever deg inn i handlingen, ler du,blir du rør eller lei deg for filmens handlinger eller sliter du med å he ge med. Legg bort mobilen, mobilen tar mye energi og gir mye stress.

Men, prøv PEA

https://sunkost.no/msm-pea-med-b6

Anonymkode: 871ad...12b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 12.8.2024 den 22.05):

Men alt begynte etter masterutdanning og mens jeg var i foreldrepermisjon.. når jeg egentlig hadde helt fri og bare skulle være mamma og nyte livet 😢

Det er faktisk veldig vanlig at når man først får pusterom og senker skuldrene, at det er da kroppen får tid til å kjenne på signaler/symptomer som kroppen har motarbeidet over lang tid. Det er gjerne da man først kjenner det. Lykke til ts, og god bedring ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Christina82 skrev (På 14.8.2024 den 9.17):

Ryddet for medisindoseringer. 

Christina82, mod

Nå måtte jeg bare le...

Ikke av deg, Christina, men av at noen faktisk driver og doserer legemidler. Viser hvor viktig det er å ta det som skrives med en stor klype salt, og heller forholde deg til hva legene sier.

Anonymkode: 03fb2...954

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...