Gå til innhold

Hva feiler det meg? Fastlegen bryr seg ikke 😭😭

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg har ny legetime i morgen for å prøve en gang til å få hjelp. Hvis ikke får jeg bytte etter i morgen. Men det er vanskelig her jeg bor pga legemangel. 

Anonymkode: 31c5a...b06

Hvilke prøver har legen tatt av deg siden dette begynte? Du bør be om at legen tar både standardprøver og mer utvidede prøver!

Som mange andre sier, symptomene på stress kommer gjerne poppende opp idet man endelig kan stresse ned. Det skjer nok fordi man har brukt all energi og mer til for å holde seg oppe fysisk på viljen for å gjennomføre. Og når man så har tid til å slappe av, da "kollapser" man. Selv holdt holdt jeg "fint" til og med siste grads oppgave var levert, pluss noen timer til, og så slo det brått og akutt ut betennelsetilstand i begge underarmene - så ille at jeg ikke greide å skjære meg en skive. En kompis av meg opplevde lignende, fungerte helt super frem til eksamener (han tok langt mer siste semester enn nødvendig, hadde begynt å studere noe annet parallelt) og avsluttende oppgaver. Oppi alt dette hadde han også pakket ned flyttelasset fordi han skulle gå rett fra siste eksamen til å kjøre flyttebilen dit han skulle begynne å jobbe. Mens han satt i bilen begynte han å klø - og i løpet av få minutter hadde han kjempeutslett over hele kroppen. Og så vakket symptomer på seg, omtrent som dine, som også jeg opplevde. Jeg kom meg på noen måneder, og det samme gjorde min kompis.

Men, symptomene dine er slik at de skal utredes videre,Ts! Kløen kan f.eks. være alt fra helt ufarlig til at du har problemer med enkelte organer, noen av symptomene dine er slik at hjertet kanskje også bør sjekkes. Eller du kan ha større mangler (eller det motsatte) av enkelte mineraler eller vitaminer som også kan gi lignende symptomer. Noen kvinner har også debut på en del sykdommer under/etter svangerskap, så det bør også sjekkes ut av legen. Samme med hvorfor du ikke lenger kan lene deg fremover for å plukke opp noe fra gulvet uten at du gulper. Kanskje er det "bare" at du er utbrent (som ikke er bare-bare!), men det er legens jobb å finne ut av dette!

Jeg synes du skal skrive en liste over symptomer, slik du gjorde i hovedinnlegget og levere denne til legen din i morgen! Når legen ser det samlet er det større sjanse for at han tar det og deg på alvor. I tillegg synes jeg du skal fortelle legen at dette er nye symptomer etter fødselen og at du forventer at din helse blir tatt på alvor. Om legen da, uten å gjøre noe mer og ikke vil ta prøver av deg, ber deg ta deg sammen - da ville jeg krevd å få journalført at du har bedt om å bli utredet for symptomer på listen, og at du vil ha utskrift av dagens journalnotat før du går.

Og så bytter du fastlege!

Anonymkode: 36257...f0e

• Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvilke prøver har legen tatt av deg siden dette begynte? Du bør be om at legen tar både standardprøver og mer utvidede prøver!

Som mange andre sier, symptomene på stress kommer gjerne poppende opp idet man endelig kan stresse ned. Det skjer nok fordi man har brukt all energi og mer til for å holde seg oppe fysisk på viljen for å gjennomføre. Og når man så har tid til å slappe av, da "kollapser" man. Selv holdt holdt jeg "fint" til og med siste grads oppgave var levert, pluss noen timer til, og så slo det brått og akutt ut betennelsetilstand i begge underarmene - så ille at jeg ikke greide å skjære meg en skive. En kompis av meg opplevde lignende, fungerte helt super frem til eksamener (han tok langt mer siste semester enn nødvendig, hadde begynt å studere noe annet parallelt) og avsluttende oppgaver. Oppi alt dette hadde han også pakket ned flyttelasset fordi han skulle gå rett fra siste eksamen til å kjøre flyttebilen dit han skulle begynne å jobbe. Mens han satt i bilen begynte han å klø - og i løpet av få minutter hadde han kjempeutslett over hele kroppen. Og så vakket symptomer på seg, omtrent som dine, som også jeg opplevde. Jeg kom meg på noen måneder, og det samme gjorde min kompis.

Men, symptomene dine er slik at de skal utredes videre,Ts! Kløen kan f.eks. være alt fra helt ufarlig til at du har problemer med enkelte organer, noen av symptomene dine er slik at hjertet kanskje også bør sjekkes. Eller du kan ha større mangler (eller det motsatte) av enkelte mineraler eller vitaminer som også kan gi lignende symptomer. Noen kvinner har også debut på en del sykdommer under/etter svangerskap, så det bør også sjekkes ut av legen. Samme med hvorfor du ikke lenger kan lene deg fremover for å plukke opp noe fra gulvet uten at du gulper. Kanskje er det "bare" at du er utbrent (som ikke er bare-bare!), men det er legens jobb å finne ut av dette!

Jeg synes du skal skrive en liste over symptomer, slik du gjorde i hovedinnlegget og levere denne til legen din i morgen! Når legen ser det samlet er det større sjanse for at han tar det og deg på alvor. I tillegg synes jeg du skal fortelle legen at dette er nye symptomer etter fødselen og at du forventer at din helse blir tatt på alvor. Om legen da, uten å gjøre noe mer og ikke vil ta prøver av deg, ber deg ta deg sammen - da ville jeg krevd å få journalført at du har bedt om å bli utredet for symptomer på listen, og at du vil ha utskrift av dagens journalnotat før du går.

Og så bytter du fastlege!

Ingen prøver er tatt 😔 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle sammen. Jeg setter stor pris på det. Og det føles godt å bli lyttet til og tatt litt på alvor ❤️ får håpe legen min også gidder det i morgen. 

• Hjerte 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ingen prøver er tatt 😔 

Ikke dugendes lege!

Dessverre er det slik at kvinnehelse ikke blir tatt på alvor av altfor mange leger fremdeles.

Som sagt, skriv ned alle symptomene dine i listeform, kort og konsist, slik du gjorde i hovedinnlegget. Du kan også be om at legen fører disse symptomene i journalen.

Jeg har måttet lære meg å bli ganske tøff i møte med helsevesenet. Hadde det vært meg ville jeg spurt legen rett ut om han kan begrunne hvordan han mener han kan utelukke fysisk sykdom når han ikke har tatt én eneste prøve og derfor ikke har noe faglig grunnlag for å påstå at helseproblemene ikke er fysisk, spesielt siden dette er nyoppståtte symptomer som hemmer deg såpass mye i hverdagen og de oppstod rett etter endt svangerskap (og mastergrad)? Men, det er nok ikke så lett å være så direkte som jeg har måttet lære meg å bli i helsevesenet for å få riktig utredning.

Se an om det har noen hensikt å spørre legen så direkte, eller ikke. Noen leger er det ikke hensiktsmessig å forsøke å få hjelp med. Da er det langt bedre å bytte lege.

Undesøk hvilke leger som regnes å være gode der du bor, gjerne de som regnes å være gode på kvinnehelse også, Ts. Og så setter bytter du fastlege på nett. Om aktuell lege har ledig kapasitet så vil du ha ny lege fra 1. september. Eller du vil beholde sin nåværende lege inntil du får plass hos den legen du har satt deg på venteliste hos. Sist jeg byttet lege tok det et år før jeg ble pasient der. I mellomtiden brukte jeg lege jeg ville bort fra kun ved ting som absolutt ikke kunne vente - eller legevakt når det var eneste alternativet.

Gratulerer med barnet, forresten :)

Håper du finner ut av hva som feiler deg, enten det er at du er utbrent eller det er andre årsaker ❤️ Det verste er å gå og ikke vite hvorfor man er dårlig - så ikke gi deg på å bli utredet!

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier du ikke har matlyst, men hva spiser og drikker du?

Uansett hva du gjør bør du fokusere på ren og sunn mat. Få i deg kjøtt, fugl. fisk. egg og salt med jod. Og vann. 

Kutte ut tilsetningsstoffer, koffein, kunstig søtning, sjokolade og tilsatt sukker, alkohol, gjær, og hvete/korn.

Jeg hadde også rennende øyne, kløe i huden, utmattelse. Alle blodprøver var "normale". 

Ville også byttet til en lege som tar deg mer på alvor og forsøker å hjelpe deg i å finne ut hva som er galt.

Anonymkode: 04c17...11f

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men alt begynte etter masterutdanning og mens jeg var i foreldrepermisjon.. når jeg egentlig hadde helt fri og bare skulle være mamma og nyte livet 😢

Kroppen er i beredskapsmodus og kan holde ut mens man står midt oppi noe. Det er når man endelig kan slappe av at kroppen kollapser. 
Syns også det høres ut som du er utbrent! Ikke gi deg hos legen, krev blodprøver om du ikke har tatt det og få frem alvoret i hvordan du føler deg. 

Anonymkode: 92bc1...1b8

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du må ihvertfall få en blodprøve. Si at du mistenker vitaminmangel. Det pleier de fleste fastleger å bli med på. 
Men jeg hadde det ganske likt som deg da jeg var utbrent, og det var da jeg fikk to uker sykemelding jeg virkelig gikk i bakken, så at du ble verre i ferien høres ikke så rart ut for meg. 
Og så bytter du fastlege. Stå på venteliste til du får en som funker. Det er legemangel i vår by også, men vi sto på venteliste i nesten et år for å få den beste legen :)

Anonymkode: 3a5d5...706

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Føler ikke det nei. Faktisk motsatt. Renner ofte. 

Nå skal jeg ikke gi deg en diagnose her, men kanskje du bør sjekke ut om du kan ha Sjøgrens syndom. Selv om tørre øyne ofte er et symptom, så kan det starte med rennende øyne. Det slår ofte ut når det er snakk om hormonelle endringer, f.eks. pubertet, graviditet eller overgangsalder.  Noen kaller det også "flink pike-syndromet" fordi det kan slå ut når man har vært utsatt for masse påkjenning. 

Anonymkode: e8473...24d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Ingen prøver er tatt 😔 

Ingen?? Det burde du jo be om isåfall
Kanskje du har fødselsdepresjon? 

Anonymkode: c7496...4e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er så utslitt og lei nå 😭 blir ikke hørt og får rett og slett beskjed om «å ta meg sammen»… men jeg orker ikke ha det sånn her lenger… 

symptomene mine (som legen glatt overhører når jeg er der..): 

- vondt i hodet hver eneste dag de siste månedene. Bruker 1 pakke Paracet i uken. 

- kløe når jeg skal sove (under føttene, nese, øre, og andre rare steder)

- dårlig hukommelse 

- føler null energi (blir andpusten og utslitt av å rydde opp leker fra gulvet)

- gulper når jeg bøyer meg ned for å plukke opp nevnte leker (selv om jeg ikke engang har spist enda)

- ingen matlyst

- absolutt ingen sexlyst 

- svimmel og banker i hodet når jeg reiser meg opp 

- føler meg helt utkjørt 

- sliter veldig med å sovne (bruker timesvis, selv om jeg bare sover 4-5 tiner i døgnet)

- nesten panikk aktig følelse av å være på jobb

Bakgrunnsinfo: har hatt en stressende jobb i mange år, fått et barn og samtidig tatt en master. Skulle endelig ha fri og slappe av i sommer, da begynte alt dette 😭 nå er jeg tilbake på jobb, men jeg makter nesten ikke komme meg gjennom dagene. Når jeg kommer hjem må jeg bare ligge. Helt ødelagt 😢

Koronavaksinen? Aldri vært då syk og sliten og flere av symptomene du har

Anonymkode: 93e8b...66e

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres veldig ut som du har sjonglert alt for mye på en gang, holdt deg gående på stresshormoner og stahet, og når du endelig skal slappe av så kollapser alt. Altså utbrenthet. 

Anbefaler podcasten regenerativt liv, hun snakker om sin utbrenthet i noen av de første episodene.

Også håper jeg du klarer å være tydelig med legen din - for hvis du bare skal fortsette å «ta deg sammen» vil det bare bli verre. OG vanskeligere å komme seg fra.

Lykke til ❤️

Anonymkode: 3434b...0c0

• Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvor gammel du er, men kan også være symptomer på tidlig overgangsalder?  

Prøver må uansett tas. 

Anonymkode: a5d9f...079

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg er så utslitt og lei nå 😭 blir ikke hørt og får rett og slett beskjed om «å ta meg sammen»… men jeg orker ikke ha det sånn her lenger… 

symptomene mine (som legen glatt overhører når jeg er der..): 

- vondt i hodet hver eneste dag de siste månedene. Bruker 1 pakke Paracet i uken. 

- kløe når jeg skal sove (under føttene, nese, øre, og andre rare steder)

- dårlig hukommelse 

- føler null energi (blir andpusten og utslitt av å rydde opp leker fra gulvet)

- gulper når jeg bøyer meg ned for å plukke opp nevnte leker (selv om jeg ikke engang har spist enda)

- ingen matlyst

- absolutt ingen sexlyst 

- svimmel og banker i hodet når jeg reiser meg opp 

- føler meg helt utkjørt 

- sliter veldig med å sovne (bruker timesvis, selv om jeg bare sover 4-5 tiner i døgnet)

- nesten panikk aktig følelse av å være på jobb

Bakgrunnsinfo: har hatt en stressende jobb i mange år, fått et barn og samtidig tatt en master. Skulle endelig ha fri og slappe av i sommer, da begynte alt dette 😭 nå er jeg tilbake på jobb, men jeg makter nesten ikke komme meg gjennom dagene. Når jeg kommer hjem må jeg bare ligge. Helt ødelagt 😢

Ett gammelt munnhell fra en pensjonert lege var, spiser du piller fordi du har vondt i hodet så får du vindt i hodet. 
Paracet kan godt være forklaringen på plagene dine. Både refluks og hodepine kan du få av både Paracet og Ibumetin. 
Så første medisin er å kutte ut medisin. 
Dernest, har du noen gamle inntørkede eller pågående lekkasje i boligen din? Syke hus gjør også emmensker som oppholder seg i husene, syke.  Noe ut over dette, til å begynne med  :vetikke:

Anonymkode: dc961...ea0

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis legen bare avfeier deg i morgen også, da kan du si til ham at du ønsker second opinion fra annen lege. Dette har du rett på. Det går også an å klage til fylkeslegen, altså at du går videre. Jeg vil tro at legen går med på å ta tak i dette i det du nevner second opinion! Ikke gi deg! 

Legebytte vil ta tid, i beste fall først ved månedsskifte, og mest sannsynlig må du stå på venteliste i flere mnd dersom det er legemangel som du sier. 

Derfor er min anbefaling: Be om second opinion!

Anonymkode: 06ac6...18d

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis ikke legen tar deg seriøst så forsøk å bytt fastlege, ev gå privat. Det koster men der tar de deg mer seriøst, kan ta mer utvidede prøver og du får komme inn nokså raskt. Det kan være utbrenthet men også andre ting, utelukk ev gjerne høyt/lavt stoffskifte sykdom. Gulpingen kan være hormonell betinget. Jeg selv utviklet gastroøsofageal refluks/halsbrann pga hypotyreose.

Lykke til

Anonymkode: 390f2...df8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kan godt være en forsinket stressreaksjon. Prøv PEA for søvnen, de virker bedre på meg enn melatonin. Jeg har slitt med søvn i 20 år, brukt innsovningstabletter i mange år, ikke klart å sove uten (prøvde alt annet)  men fikk tips på Sunkost om å prøve PEA og jeg sover endelig.

Anonymkode: 871ad...12b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det kan godt være en forsinket stressreaksjon. Prøv PEA for søvnen, de virker bedre på meg enn melatonin. Jeg har slitt med søvn i 20 år, brukt innsovningstabletter i mange år, ikke klart å sove uten (prøvde alt annet)  men fikk tips på Sunkost om å prøve PEA og jeg sover endelig.

Anonymkode: 871ad...12b

Hva er PEA?

Anonymkode: 1f7cc...036

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hva du spiser, men kosthold har så utrolig mye å si for de aller fleste sykdommer og hvordan vi føler oss. Spis mer næringsrik mat som kjøtt, egg og meieriprodukter. Kutt ned på sukker, frøoljer, korn, alkohol, koffein, sukkerfri drikke.

Anonymkode: fbcfb...a61

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...