Gå til innhold

Kan katter bli inkontinente?

Tough cookie

Anbefalte innlegg

Min kastrerte hannkatt på 5 år tror jeg skvetter eller det kommer dråper med urin litt her og der i leiligheten, men det er så lite at jeg ikke ser at det er vått eller kjenner at det lukter før etterpå.

Kan plutselig kjenne at det lukter litt kattepiss når jeg ligger på sofaen, når jeg skal ta på meg skoene som lukter litt, eller når jeg plukker opp noe som har ligget på gulvet.

Kan voksne katter bli inkontinente slik som mennesker?

Endret av Tough cookie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke bare at han vasker seg dårlig, da? Det kan være et symptom på en lang rekke sykdommer (hos oss hadde katten diabetes). 

Anonymkode: 9ce51...be7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drikker han normalt? Hos oss var det nyresykdom. Fikk tilpasset mat og fikk normale nyreverdier og sluttet å tisse på seg også.

Anonymkode: 5b514...10a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske vanlig ved nyresykdom og ganske vanlig at kastrerte katter får nyresykdommer. Jeg ville tatt en tur til dyrlegen.

Anonymkode: a6f77...a81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville først av alt tatt en tur til veterinæren for å sjekke at alt er ok. At det ikke foreligger en uvi infeksjon, krystaller eller en greie katter kan få med «stresset blære = inflammasjon». Nå kjenner jeg ikke til anatomien til katter for godt, men usikker på om prostata kreft ol. er noe de også kan oppleve, og ha lekkasje av den grunn. Som andre nevner greit å også ta blodprøve for å sjekke nyrene. Ja det er flere ting å sjekke opp i før man bare antar inkontinens helt uten videre 😅

Anonymkode: 42cd3...d6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han var til helsesjekk og vaksinering forrige uke, og da nevnte jeg dette til dyrlegen og spurte om det var noe vits å ta urinprøve/ blodprøve av katten, men fikk egentlig ikke noe klart svar.

Dyrlegen undersøkte katten og sa at katten virket frisk, spurte hvilket for han fikk, og utover det fikk jeg ikke noe respons på det med inkontinens.

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tough cookie skrev (10 timer siden):

Han var til helsesjekk og vaksinering forrige uke, og da nevnte jeg dette til dyrlegen og spurte om det var noe vits å ta urinprøve/ blodprøve av katten, men fikk egentlig ikke noe klart svar.

Dyrlegen undersøkte katten og sa at katten virket frisk, spurte hvilket for han fikk, og utover det fikk jeg ikke noe respons på det med inkontinens.

Ts

Da er det å dra tilbake å kreve undersøkelser, eller bytte veterinær.

Helt klart at en katt ikke skal gå rundt å lekke urin.

Anonymkode: 42cd3...d6d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...