Gå til innhold

Huseier kommer ikke med husleiekontrakt - hva gjør man?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg skal leie et rom i et kollektiv. Jeg har spurt etter leiekontrakt men huseier svarer ikke på epost. På visning var det en av de andre som bor der som holdt visning og som jeg har skrevet med via hybel.no. Jeg spurte der om det er mulig å få satt kontrakts dato til 1.august. det forstod jeg at skulle gå greit og med antatt innflyttings dato 12.august. jeg har ikke førerkort og bil så må ordne flyttebil. Men hva gjør jeg når huseier ikke sender kontrakten på epost som avtalt? Får ikke betalt første husleie og depositum uten kontonr. Begynner å bli stressa med tanke på flytting og at jeg ikke får flyttet inn der i og med at jeg ikke får betalt husleie før innflytting og depositumet. Hva gjør jeg?

Anonymkode: 0a164...b04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ring huseieren. Hvis ingen svar, må du nesten se deg etter annen husrom 

Anonymkode: 658c3...364

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du sikker på at det var du som har fått dette rommet? 

Anonymkode: 62f00...112

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du i det hele tatt snakket med huseier? 

Anonymkode: 71a3c...db5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har du i det hele tatt snakket med huseier? 

Anonymkode: 71a3c...db5

Ja jeg har snakket med huseier på epost

Anonymkode: 0a164...b04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er du sikker på at det var du som har fått dette rommet? 

Anonymkode: 62f00...112

Jeg forstod det slik

Anonymkode: 0a164...b04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Ja jeg har snakket med huseier på epost

Anonymkode: 0a164...b04

Hvor lenge er det siden du sendte siste epost? 

Anonymkode: 71a3c...db5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du ikke fått kontrakt så er det bare å ikke betale mens du leter etter et annet sted å bo. Han kan ikke kreve betaling hvis han ikke har noen kontrakt du har signert. ;) 

Anonymkode: 7adc6...86a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Ja jeg har snakket med huseier på epost

Anonymkode: 0a164...b04

Hva har huseier skrevet der da? 

Anonymkode: f7df3...a7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Hva har huseier skrevet der da? 

Anonymkode: f7df3...a7e

At han skulle sende leiekontrakt for signering, men har ikke sett noe til det

Anonymkode: 0a164...b04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Har du ikke fått kontrakt så er det bare å ikke betale mens du leter etter et annet sted å bo. Han kan ikke kreve betaling hvis han ikke har noen kontrakt du har signert. ;) 

Anonymkode: 7adc6...86a

Jo det tror jeg. Har sagt ja på hybel.no så det er vel bindende nok. 

Anonymkode: 0a164...b04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Hvor lenge er det siden du sendte siste epost? 

Anonymkode: 71a3c...db5

Det er ikke lenge siden og jeg skal purre på han. Men er veldig stressa med tanke på utflytting og at jeg kanskje kan bli bostedsløs 

Anonymkode: 0a164...b04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har han oppgitt noe mobilnummer du kan ringe på?

Anonymkode: 899e6...bcf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har han oppgitt noe mobilnummer du kan ringe på?

Anonymkode: 899e6...bcf

Nei men han har bedt om mitt i eposten. Jeg oppga det

Anonymkode: 0a164...b04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søk opp vedkommende på 1881.no og kontakt hen pr telefon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sjekket spam-filteret?

Anonymkode: 369c5...22e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Har du sjekket spam-filteret?

Anonymkode: 369c5...22e

Har fått epost med det han manglet av info og sendt tilbake til han men ikke fått noe kontrakt tilbake 

Anonymkode: 0a164...b04

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hei.

 

Det du skal gjøre er følgende:

 

Send e-post til utleier hvor du opplyser om hvordan du har forstått husleieavtalen.

 

Så skriver du hvordan du har oppfattet og forstått at husleieavtalen skal lyde.

Dette vil da gjelde leiebeløpet om det skulle innbetales depositum og eventuelt størrelsen på depositumsbeløpet.

Du oppgir når du har forstått husleieavtalesens start og sluttbegynnelse. Henvis til

Jf. Lov om avslutning av avtaler, om fuldmagt og om ugyldige viljeserklæringer §6

 

Du innretter deg slik du har forstått avtale. Dette siste kalles konkludent adferd.

Hvis dine handlinger er i samsvar med hva du påstår at leieavtalen lyder, vil utleier måtte komme med en korreksjon av hva du forstår og oppfatter, for å hindre av avtalen blir juridisk bindende.

 

Sett en kort svarfrist, f.eks. 1 – en uke, da du viser til tidligere gjentatte purringer på husleiekontrakten, og at utleier ikke har svart, men at utleier vet hva dette dreier seg.  I en slik sak vil «bordet fange». Svarer ikke utleier innen svarfristen vil det du opplyser om hvordan du forstår og oppfatter husleie avtalen som bindende for begge parter.

 

Med vennlig hilsen

TBergh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TBergh skrev (På 13.8.2024 den 16.36):

 

 

Hei.

 

 

 

Det du skal gjøre er følgende:

 

 

 

Send e-post til utleier hvor du opplyser om hvordan du har forstått husleieavtalen.

 

 

 

Så skriver du hvordan du har oppfattet og forstått at husleieavtalen skal lyde.

 

Dette vil da gjelde leiebeløpet om det skulle innbetales depositum og eventuelt størrelsen på depositumsbeløpet.

 

Du oppgir når du har forstått husleieavtalesens start og sluttbegynnelse. Henvis til

 

Jf. Lov om avslutning av avtaler, om fuldmagt og om ugyldige viljeserklæringer §6

 

 

Du innretter deg slik du har forstått avtale. Dette siste kalles konkludent adferd.

 

Hvis dine handlinger er i samsvar med hva du påstår at leieavtalen lyder, vil utleier måtte komme med en korreksjon av hva du forstår og oppfatter, for å hindre av avtalen blir juridisk bindende.

 

 

 

Sett en kort svarfrist, f.eks. 1 – en uke, da du viser til tidligere gjentatte purringer på husleiekontrakten, og at utleier ikke har svart, men at utleier vet hva dette dreier seg.  I en slik sak vil «bordet fange». Svarer ikke utleier innen svarfristen vil det du opplyser om hvordan du forstår og oppfatter husleie avtalen som bindende for begge parter.

 

 

 

Med vennlig hilsen

 

TBergh

 

Hei tusen takk for svar. Jeg har lest igjennom leiekontrakten og spurt om å endre på dato for innbetaling av husleie noe som var greit. Også oppdager jeg at husleiekonto og depositumskonto er samme, og at jeg ønsker en depositumskonto. Venter på svar på dette. Har sendt avgårde første husleie i går med skjermdupp i epost. Huseier jobber mye har jeg fått høre. Jeg har ikke førerkort og bil og må derfor ha flyttebil når jeg skal flytte, og når jeg skal bestille flyttebil må de ha en dato.

Selv om jeg ikke forventer at man er pålogget heletiden synes jeg dette har pågått vel lenge nå. Siden starten av august. 1.september blir jeg husløs om jeg ikke får svar og klarsignal til å flytte inn evt om foreldre lar meg flytte inn igjen som voksen midlertidig. 

Rommet mitt er klart fikk jeg beskjed om den 12.august av han som hadde visning med meg (ikke huseier). Føler det litt håpløst nå da jeg virkelig vil ut derifra jeg bor nå pga huseier og de jeg bor med. Tenke at det her er en bløff og at jeg skal se meg om etter noe annet, eller vente 1-2 dager til? 

Anonymkode: 0a164...b04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hei tusen takk for svar. Jeg har lest igjennom leiekontrakten og spurt om å endre på dato for innbetaling av husleie noe som var greit. Også oppdager jeg at husleiekonto og depositumskonto er samme, og at jeg ønsker en depositumskonto. Venter på svar på dette. Har sendt avgårde første husleie i går med skjermdupp i epost. Huseier jobber mye har jeg fått høre. Jeg har ikke førerkort og bil og må derfor ha flyttebil når jeg skal flytte, og når jeg skal bestille flyttebil må de ha en dato.

Selv om jeg ikke forventer at man er pålogget heletiden synes jeg dette har pågått vel lenge nå. Siden starten av august. 1.september blir jeg husløs om jeg ikke får svar og klarsignal til å flytte inn evt om foreldre lar meg flytte inn igjen som voksen midlertidig. 

Rommet mitt er klart fikk jeg beskjed om den 12.august av han som hadde visning med meg (ikke huseier). Føler det litt håpløst nå da jeg virkelig vil ut derifra jeg bor nå pga huseier og de jeg bor med. Tenke at det her er en bløff og at jeg skal se meg om etter noe annet, eller vente 1-2 dager til? 

Anonymkode: 0a164...b04

Jeg har en tidsubestemt avtale der jeg opprinnelig skal leie nå.

Anonymkode: 0a164...b04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...