AnonymBruker Skrevet 11. august 2024 #1 Del Skrevet 11. august 2024 Håper noen med litt tesla-erfaring kan svare/berolige meg vedr varsel i bilen. Fikk opp en sånn varseltrekant på skjermen der det sto «avtal service for bytte av batteri med lav spenning. Programoppdatering ikke før batteri er skiftet». Jeg har forstått det sånn at det er et 12V batteri som må skiftes og må vel bare ha den inn på service der tusenlappene flyr.. Spørsmålet mitt er: hvor kritisk er det når dette varselet kommer? Hvor lang tid har man på seg, liksom? Jeg var ikke hjemme da dette dukka opp og måtte nødvendigvis kjøre med bilen etter det. Vil jo tro at det ikke er noen momentan fare siden folk potensielt kan være langt fra noen servicestasjon når varslelet først kommer..? Noen med håndfast fakta her? Tusen takk 🙏❣️ Anonymkode: dd111...d82 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. august 2024 #2 Del Skrevet 12. august 2024 JA, om du ikke bytter det snart starter ikke bilen lenger. Koster ikke all verden å bytte. Nyere modeller har heller ikke "12v". Kan bytte selv også om du vet akkurat hvilket batteri du skal ha. Anonymkode: c46da...cbd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. august 2024 #3 Del Skrevet 12. august 2024 12V batteriet er da noe som må skiftes på alle biler innimellom og ikke noe å stresse over. Du får nytt på Biltema og trenger ikke time på verksted for å bytte det, det hele er gjort på 1 2 3. Ikke er det spesielt kostbart heller i forholdt til annen vedlikehold på bilen. Hvis du ikke vil bytte selv så spør en nabo, venn eller en ansatt på Biltema. Hadde ikke drøyd det lengre enn det tar å komme til butikken. Når varselet kommer opp kan det dø når som helst. Anonymkode: a3a9c...a8a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. august 2024 #4 Del Skrevet 12. august 2024 Det er lavspenningsbatteriet som gir strøm til komponentene i bilen. Om det er dårlig bør det byttes ut ASAP. Om det ikke tar inn eller holder på strømmen som genereres ved bruk vil ikke bilen lenger starte, du får ikke engang låst opp dørene og må potensielt få den fraktet til servicesenteret med en bilberger som ikke akkurat er særlig mye billigere enn å kjøre dit selv. Meld inn service i appen og be om å få time så raskt som mulig. Anonymkode: 874ca...6b1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. august 2024 #5 Del Skrevet 12. august 2024 Eventuelt kan en roadside service kjøre hjem til deg å bytte batteriet. Anonymkode: 874ca...6b1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. august 2024 #6 Del Skrevet 12. august 2024 Har du forsøkt å lade batteriet med en 12v lader? Hvor gammel er bilen? Anonymkode: 485ad...dc7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 12. august 2024 #7 Del Skrevet 12. august 2024 Youtube er full av videoer om hvordan man bytter batteri på Tesla. Ser overkommelig ut 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. august 2024 #8 Del Skrevet 12. august 2024 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Det er lavspenningsbatteriet som gir strøm til komponentene i bilen. Om det er dårlig bør det byttes ut ASAP. Om det ikke tar inn eller holder på strømmen som genereres ved bruk vil ikke bilen lenger starte, du får ikke engang låst opp dørene og må potensielt få den fraktet til servicesenteret med en bilberger som ikke akkurat er særlig mye billigere enn å kjøre dit selv. Meld inn service i appen og be om å få time så raskt som mulig. Anonymkode: 874ca...6b1 Batteriet sitter i frunken, den har nødåpner, så skulle uhellet være ute kan man allikevel fikse det der en står. Anonymkode: a3a9c...a8a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. august 2024 #9 Del Skrevet 13. august 2024 On 8/12/2024 at 9:59 AM, AnonymBruker said: Eventuelt kan en roadside service kjøre hjem til deg å bytte batteriet. Anonymkode: 874ca...6b1 Det gjorde jeg med min gamle S, kostet bare ca 2000kr i 2019 at de kom hjem til meg og fikset batteriet i garasjen mens vi spiste middag. Anonymkode: 93ad1...7fa 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. august 2024 #10 Del Skrevet 15. august 2024 Takk for svar, dere! Meldte inn i appen med det samme, men det tok selvsagt 3 dager bare å få et estimat, og når det var godkjent varslet de service 1 uke frem!! 😫😫 det er helt vanvittig utgjort siden jeg holder på å flytte og egt er rimelig avhengig av bilen akkurat disse dagene her.. men nå tør jeg ikke kjøre den. Gikk ikke å få time før pga deler, visstnok 😏 ser noen nevner at batteriet kan lades, hvor kan man gjøre det? (Bilen er fra 2018 tror jeg, til den som spurte om det). Jeg er teknisk temmelig clueless og våger meg iaf ikke på å skifte noe inni der selv.. Anonymkode: dd111...d82 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. august 2024 #11 Del Skrevet 15. august 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Takk for svar, dere! Meldte inn i appen med det samme, men det tok selvsagt 3 dager bare å få et estimat, og når det var godkjent varslet de service 1 uke frem!! 😫😫 det er helt vanvittig utgjort siden jeg holder på å flytte og egt er rimelig avhengig av bilen akkurat disse dagene her.. men nå tør jeg ikke kjøre den. Gikk ikke å få time før pga deler, visstnok 😏 ser noen nevner at batteriet kan lades, hvor kan man gjøre det? (Bilen er fra 2018 tror jeg, til den som spurte om det). Jeg er teknisk temmelig clueless og våger meg iaf ikke på å skifte noe inni der selv.. Anonymkode: dd111...d82 Du trenger ikke betale masse for service, dette fikses lett selv. Som sakt over her, batteriet får du på Biltema og en nabo, kollega eller familie kan garantert bytte det for deg. Det er nesten like lett som å bytte batteriet på en røykvarsler, du må bare vite hvilke plugg som skal tas ut og settes inn først. Anonymkode: a3a9c...a8a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TBL12 Skrevet 15. august 2024 #12 Del Skrevet 15. august 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): 😫😫 😏 ser noen nevner at batteriet kan lades, hvor kan man gjøre det? (Bilen er fra 2018 tror jeg, til den som spurte om det). Jeg er teknisk temmelig clueless og våger meg iaf ikke på å skifte noe inni der selv.. Anonymkode: dd111...d82 Kapasiteten på batteriet er trolig svekket, som er årsaken til varselet. Batteriet lades regelmessig av bilen, både når den benyttes og når den står parkert. Å lade det opp skal ikke være nødvendig. Det jeg gjorde var å kjøpe en liten starthjelp. Da kan jeg hjelpe meg selv. Har ikke hendt på nytt på egen bil etter jeg kjøpte den, men har hjelpa flere naboer med starthjelpen. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. august 2024 #13 Del Skrevet 15. august 2024 TBL12 skrev (3 timer siden): Kapasiteten på batteriet er trolig svekket, som er årsaken til varselet. Batteriet lades regelmessig av bilen, både når den benyttes og når den står parkert. Å lade det opp skal ikke være nødvendig. Det jeg gjorde var å kjøpe en liten starthjelp. Da kan jeg hjelpe meg selv. Har ikke hendt på nytt på egen bil etter jeg kjøpte den, men har hjelpa flere naboer med starthjelpen. Hmmm beklager at jeg spør dumt, jeg kan lite om sånt; men når det står lav spenning, vil det ikke da hjelpe litt å lade batteriet? Eller lades det bare like greit når jeg kjører? Tesla svarer ikke på hvor fort varselet kommer (altså hvor lang tid man ca har på seg før det dør).. så jeg vet ikke om jeg kan kjøre den nå. Må jeg la den stå til service om ei uke lissom? Anonymkode: dd111...d82 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TBL12 Skrevet 15. august 2024 #14 Del Skrevet 15. august 2024 (endret) Bilen lader automatisk 12 V batteri regelmessig. Om bilen slutter å lade opp batteriet går det tomt svært raskt, kapasiteten i batteriet er uansett ikke stor nok til å holde bilen forsynt med 12V over noe tid. Trolig tar ikke batteriet noe lading, ekstern lader vil da ikke hjelpe. Kan gjøre en test, følg med på hvor mye strøm som lades over hvor lang tid. Situasjonen er annerledes med bensin og diesel biler som kjørers for kort. Lader batteriet bare når motoren går. Da kan opplading bidra med å komme opp til fulladet kapasitet igjen. Spesielt vinterstid kan det gjøre forskjell på om en klarer å starte eller ikke. Endret 15. august 2024 av TBL12 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. august 2024 #15 Del Skrevet 15. august 2024 AnonymBruker skrev (På 12.8.2024 den 0.01): Håper noen med litt tesla-erfaring kan svare/berolige meg vedr varsel i bilen. Fikk opp en sånn varseltrekant på skjermen der det sto «avtal service for bytte av batteri med lav spenning. Programoppdatering ikke før batteri er skiftet». Jeg har forstått det sånn at det er et 12V batteri som må skiftes og må vel bare ha den inn på service der tusenlappene flyr.. Spørsmålet mitt er: hvor kritisk er det når dette varselet kommer? Hvor lang tid har man på seg, liksom? Jeg var ikke hjemme da dette dukka opp og måtte nødvendigvis kjøre med bilen etter det. Vil jo tro at det ikke er noen momentan fare siden folk potensielt kan være langt fra noen servicestasjon når varslelet først kommer..? Noen med håndfast fakta her? Tusen takk 🙏❣️ Anonymkode: dd111...d82 Hvorfor ringer du ikke dinTesla forhandler /verksted og spør? Rødt eller gult varsel? Hva står i brukermanualen om dette? Anonymkode: ca180...6e6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2024 #16 Del Skrevet 16. august 2024 Folk er rare, en nabo betalte verksted - sikkert 2000,- for å lade batt. i steden for bare å bytte det.... Anonymkode: c46da...cbd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2024 #17 Del Skrevet 16. august 2024 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Hvorfor ringer du ikke dinTesla forhandler /verksted og spør? Rødt eller gult varsel? Hva står i brukermanualen om dette? Anonymkode: ca180...6e6 Jeg har prøvd å få svar på dette fra tesla 3 ganger og er ikke klokere. Han første jeg traff på telefonen sa at det ikke var noen fare å kjøre bilen litt. Jeg var fortsatt litt engstelig og da jeg måtte kontakte dem igjen for å prøve å få time noe før, spurte jeg samme spm. Han svarte at det var helt umulig å si hvor fort batteriet går tomt, kan gå kjapt eller lengre tid.. han ba meg spørre service-avd. Og de får man bare tak i app! Spurte der skiftlig, to ganger, men akkurat det svarte de ikke på 🥵 Anonymkode: dd111...d82 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2024 #18 Del Skrevet 16. august 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg har prøvd å få svar på dette fra tesla 3 ganger og er ikke klokere. Han første jeg traff på telefonen sa at det ikke var noen fare å kjøre bilen litt. Jeg var fortsatt litt engstelig og da jeg måtte kontakte dem igjen for å prøve å få time noe før, spurte jeg samme spm. Han svarte at det var helt umulig å si hvor fort batteriet går tomt, kan gå kjapt eller lengre tid.. han ba meg spørre service-avd. Og de får man bare tak i app! Spurte der skiftlig, to ganger, men akkurat det svarte de ikke på 🥵 Anonymkode: dd111...d82 Elendig kundeservice! Anonymkode: ca180...6e6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2024 #19 Del Skrevet 16. august 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg har prøvd å få svar på dette fra tesla 3 ganger og er ikke klokere. Han første jeg traff på telefonen sa at det ikke var noen fare å kjøre bilen litt. Jeg var fortsatt litt engstelig og da jeg måtte kontakte dem igjen for å prøve å få time noe før, spurte jeg samme spm. Han svarte at det var helt umulig å si hvor fort batteriet går tomt, kan gå kjapt eller lengre tid.. han ba meg spørre service-avd. Og de får man bare tak i app! Spurte der skiftlig, to ganger, men akkurat det svarte de ikke på 🥵 Anonymkode: dd111...d82 Nei det er ikke noe farlig, du kan ikke ødelegge noe mer. Det som er risikoen er å komme til helt flatt batteri og måtte bytte der og da. Anonymkode: a3a9c...a8a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå