Gå til innhold

Folk som ber om penger på facebook

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

200 000 er ikke så mye om det er for tapt arbeidsinntekt. Men veldig rart å be om penger på spleis da. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du trenger ikke være rik for å dra på ferie...!  Noe smått må de kunne unne seg med en syk datter.. de ville uansett ferie eller ikke hatt de pengene datteren trenger til behandling

Anonymkode: 6feb3...c36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk oppretter spleis for mange ting, også veldig rare ting i mitt syn. Dette vet jeg ikke om går under rart, men det minste de må gjøre når de ber om økonomisk hjelp, er å fortelle konkret hva pengene skal brukes til. Ellers kan det faktisk fremstå som svindel. 

Anonymkode: cbe5f...f6a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Folk oppretter spleis for mange ting, også veldig rare ting i mitt syn. Dette vet jeg ikke om går under rart, men det minste de må gjøre når de ber om økonomisk hjelp, er å fortelle konkret hva pengene skal brukes til. Ellers kan det faktisk fremstå som svindel. 

Anonymkode: cbe5f...f6a

Det står at det skal gå til behandlinger og tilrettelegging, men klart man kunne jo være mer spesifikk. TS får spørre vedkommende en å spekulere her.

Anonymkode: 38dcc...14c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Jeg søkte litt og fant en spleis der en far ber om 200 000,- til sin ME-syke datter. Den har fått inn litt over 11 000 kr, og det står at hun er svært syk og har vært innlagt på sykehus. Der står det jo at hun ønsker å flytte, og at pengene skal gå til flytting til en rullestolvennlig bolig. Men dette er kun beskrevet i en oppdatering. Er det denne? Samme mann har en annen spleis hvor han forsøker å samle inn 500 000 kr. til samme ME-syke datter, der står det ikke hva pengene skal gå til. Den ene spleisen utbetales pengene til hans firma, i den andre i hans eget navn.

Anonymkode: 2e5d1...be4

Ja, det er han. Så han har en annen spleis hvor han ber om 500 000 også? Han har en tendens til å be folk om penger til forskjellige grunner. Syns det blir litt i overkant noen ganger. Og når han selv ikke liker å hjelpe andre så syns jeg hele gubben stinker. 

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Det er vanlig at folk samler inn penger generelt for andre som blir syke -er ikke annerledes fordi man har fått ME. Om man søker opp på spleis så er det mye innsamlinger til syke folk .Behandlingstilbud for ME må man stort sett gå privat for å få, samt at ett langtidsopphold på feks Røysumtunet eneste omsorgstilbudet for ME, koster opp mot 1 mill. Om ikke kommunen går inn å betaler. Som sagt jeg har siste årenes ett par hundre tusen selv på div behandlinger for ME. Har hun heller ikke uførforsikring så vil hun slite økonomisk på minstesats ufør, det koster å være syk. 

Javisst er det vanlig,  men denne mannen har bedt om støtte før og han maser. Han er heller ikke like generøs mot andre som ber om hjelp. 

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Du trenger ikke være rik for å dra på ferie...!  Noe smått må de kunne unne seg med en syk datter.. de ville uansett ferie eller ikke hatt de pengene datteren trenger til behandling

Anonymkode: 6feb3...c36

Han reiser ofte. Og han unner ikke andre like mye. Rart ikke flere leser hele innlegget. 

Anonymkode: a67eb...bec

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes egentlig denne tråden bør stenges, det er uhorvelig enkelt å finne denne personen med å søke på spleis og her sitter du å legger ut om hvor usmakelig det er. 

Altså jeg tenker det er mange rare og usmakelige spleiser jeg også, men synes det er greit å holde det anonymisert så man ikke henger ut enkeltpersoner med navn. 

Anonymkode: 90971...b18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Ja, det er han. Så han har en annen spleis hvor han ber om 500 000 også? Han har en tendens til å be folk om penger til forskjellige grunner. Syns det blir litt i overkant noen ganger. Og når han selv ikke liker å hjelpe andre så syns jeg hele gubben stinker. 

Javisst er det vanlig,  men denne mannen har bedt om støtte før og han maser. Han er heller ikke like generøs mot andre som ber om hjelp. 

Han reiser ofte. Og han unner ikke andre like mye. Rart ikke flere leser hele innlegget. 

Det er din oppfatning av saken, ikke nødvendigvis fasit eller fakta. 

Hvis du synes det er ubehagelig å bli spurt om penger så si det til personen når de spør deg. Om de ikke spør direkte så skjul profilen deres da så du slipper å irritere deg over det. 

Det er like rart at du henger deg så opp i noe som ikke trenger å ense deg en gang som at noen prøver lykken på en spleis for å samle inn penger som uansett kommer godt med. 

Anonymkode: 90971...b18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pastpresent skrev (2 timer siden):

200 000 er ikke så mye om det er for tapt arbeidsinntekt. Men veldig rart å be om penger på spleis da. 

Ja tenk om alle som har tapt arbeidsinntekt pga sykdom og ufør hadde opprettet en spleis på 200 000.

Anonymkode: 0b202...d57

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har startet to spleiser. En på 200 000 og en på 500 000. Bare med dagers mellomrom. Den ene står navnet hans på, den andre står firmanavnet hans på. Hva er poenget i det? Lukter svindel lang vei. 

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ja tenk om alle som har tapt arbeidsinntekt pga sykdom og ufør hadde opprettet en spleis på 200 000.

Alle står jo helt fritt til å starte spleis egentlig. 

Jeg har selv en tung økonomisk situasjon (ikke grunnet sykdom).

hadde aldri turt å starte spleis eller meldt meg på luksusfellen da jeg aldri ville utlevert problemene mine offentlig. Men tør man å gjøre det, så kjør på. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pastpresent skrev (13 minutter siden):

Alle står jo helt fritt til å starte spleis egentlig. 

Jeg har selv en tung økonomisk situasjon (ikke grunnet sykdom).

hadde aldri turt å starte spleis eller meldt meg på luksusfellen da jeg aldri ville utlevert problemene mine offentlig. Men tør man å gjøre det, så kjør på. 

Jada. Men ofte er det svindlere som starter spleiser og dumme folk biter på. Når man starter mer enn en spleis til samme sak, så bør varsellampene blinke. Her har en person startet to spleiser angående samme sak, men bruker sitt eget navn i ene og firma i andre. Hvorfor egentlig? Bare svindel spør du meg.

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jada. Men ofte er det svindlere som starter spleiser og dumme folk biter på. Når man starter mer enn en spleis til samme sak, så bør varsellampene blinke. Her har en person startet to spleiser angående samme sak, men bruker sitt eget navn i ene og firma i andre. Hvorfor egentlig? Bare svindel spør du meg.

Du kan jo rapportere mistenkelig spleiser. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Leste du egentlig det jeg skrev? Han har bedt om penger før. Kona og han er mye ute og reiser. 

Dette skrev jeg ikke om i HI. Men han forventer at alle skal engasjere seg i hans interesser. Er flere som har sagt ifra til han og blitt slettet.

Men jeg søkte jo etter svar om det er en normal greie. 

Hva har han bedt om penger til før da? Lyver han om hva pengene går til, og så bruker han dem på reiser til seg og kona, mistenker du? I så fall kan du jo bare be han ryke og reise, og ev kan du melde fra til Spleis at du mistenker at innsamlingsspleisen hans er svindel og at det går til feriereiser til han selv i stedet. Det finnes en egen link man kan klikke på i spleis hvor man kan rapportere mistanke om svindel.

Jeg vet ikke helt hva 200 000 kan gjøre for forskjell hos en som har fått ME, hvis hun allerede er voksen, utflyttet og har bolig. Skal hun bli uføretrygdet, og "må" ha 200 000 til å leve av en stund (så kommer det en ny spleis fra far når de pengene er brukt opp, for 200 000 varer ikke lenge i dag...) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pastpresent skrev (4 minutter siden):

Du kan jo rapportere mistenkelig spleiser. 

Hvordan gjør jeg det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Million skrev (5 minutter siden):

Hva har han bedt om penger til før da? Lyver han om hva pengene går til, og så bruker han dem på reiser til seg og kona, mistenker du? I så fall kan du jo bare be han ryke og reise, og ev kan du melde fra til Spleis at du mistenker at innsamlingsspleisen hans er svindel og at det går til feriereiser til han selv i stedet. Det finnes en egen link man kan klikke på i spleis hvor man kan rapportere mistanke om svindel.

Jeg vet ikke helt hva 200 000 kan gjøre for forskjell hos en som har fått ME, hvis hun allerede er voksen, utflyttet og har bolig. Skal hun bli uføretrygdet, og "må" ha 200 000 til å leve av en stund (så kommer det en ny spleis fra far når de pengene er brukt opp, for 200 000 varer ikke lenge i dag...) ?

Hun "må" visst også ha 500 000 i en tilsvarende spleis han har startet. Bare der bruket han kun firmanavnet sitt.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hun "må" visst også ha 500 000 i en tilsvarende spleis han har startet. Bare der bruket han kun firmanavnet sitt.

Sikkert to ulike innsamler-navn er lagt inn med vilje for at Spleis ikke skal sperre den ene eller slå de sammen, det er jo mulig hvis de ikke tillater at samme person har flere innsamlinger for samme sak? (vet ikke, men det kan godt hende det er begrensninger på antall spleisinnsamlinger fra en og samme person, eller til ett og samme formål?) Sånn at en person ikke kan legge ut 10-12 innsamlinger til seg selv for en og samme grunn i håp om å håve inn mer penger, det tenker jeg det kan være begrensninger på fra Spleis.no sin side.

Endret av Million
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Hvordan gjør jeg det?

Hvis du går inn på spleisen og scroller til slutten av den aktuelle: 

IMG_1974.jpegBildet er er av en helt tilfeldig spleis som sikkert er helt legitim, derfor litt blurret. 

Endret av Pastpresent
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg søkte litt og fant en spleis der en far ber om 200 000,- til sin ME-syke datter. Den har fått inn litt over 11 000 kr, og det står at hun er svært syk og har vært innlagt på sykehus. Der står det jo at hun ønsker å flytte, og at pengene skal gå til flytting til en rullestolvennlig bolig. Men dette er kun beskrevet i en oppdatering. Er det denne? Samme mann har en annen spleis hvor han forsøker å samle inn 500 000 kr. til samme ME-syke datter, der står det ikke hva pengene skal gå til. Den ene spleisen utbetales pengene til hans firma, i den andre i hans eget navn.

Anonymkode: 2e5d1...be4

Må man på grunn av sykdom flytte til en rullestolvennlig bolig, så har vi i Norge et velferdssystem som hjelper både praktisk og økonomisk med nåde bolig, tilpasning og flytting. At noen driver på som privatperson og samler inn penger til samme formål, virker noe søkt. 

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det finnes en stiftelse som tilbyr ett omsorgstilbud for ME syke -som det eneste i landet for de mest alvorlig ME syke. Om ikke kommunen ønsker å gå inn å dekke oppholdet så må man grave i egen lomme. Mulig det er dette som vedkommende ønsker hjelp til. Eller så har jeg ME og det koster å prøve div behandlinger, jeg er sikker på at jeg har bukt 200.000 disse 6 årene jeg har vært syk på div. helserelaterte behandlinger .

En stiftelse som tilbyr hjelp, samler man ikke inn penger til en person for at den ene personen skal få hjelp hos stiftelsen. Kommunene skal heller ikke dekke utgifter med å få hjelp fra en stiftelse.

Anonymkode: 73400...11d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig hun skal teste ut en behandling i utlandet? 
ja det er vanlig med spleis, og dette går via banken, som også godkjenner spleisen.

Alle kan opprette spleis av div slag, innsamlinger til ulike formål. Men opp til hver enkelt om de ønsker å bidra. 
At foreldrene reiser på en tur har da vel ingenting med spleisen å gjøre. De er ikke økonomisk ansvarlig for et voksen datter, og de har behov for å lade de også som står i dette 

Anonymkode: d78ea...9f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Mulig hun skal teste ut en behandling i utlandet? 
ja det er vanlig med spleis, og dette går via banken, som også godkjenner spleisen.

Alle kan opprette spleis av div slag, innsamlinger til ulike formål. Men opp til hver enkelt om de ønsker å bidra. 
At foreldrene reiser på en tur har da vel ingenting med spleisen å gjøre. De er ikke økonomisk ansvarlig for et voksen datter, og de har behov for å lade de også som står i dette 

Anonymkode: d78ea...9f1

Virker som han føler seg veldig økonomisk ansvarlig siden han starter to spleiser med få dagers mellomrom og bruker både sitt eget og firmanavn som mottager av spleisene.

Greit nok å starte en spleis, men to om akkurat samme sak? I den ene så står det at ham selv er ung ufør, i spleisen han bruker firmaet sitt i står det ingenting om det. Vet ikke jeg....

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...