Gå til innhold

Folk som ber om penger på facebook


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har en på fb lista mi som ber om penger på fb. Nå har han opprettet en spleiskonto pga sin datter som har fått ME. Han skal samle inn 200 000,- 

Ser han legger ut en del bilder fra reiser med kona si, så det ser ikke akkurat ut som dårlig økonomi er et problem for dem.

Jeg skjønner ME er en seriøs lidelse, men er det egentlig normalt å samle inn 200 000,- på spleis til dette?

Han har bedt om økonomisk støtte før også. Han har klaget på andre som har bedt om støtte. Merker jeg blir skeptisk her.

Er det noen som vet om det er normalt at foreldre driver og samler inn penger til sine voksne barn som har fått ME?

Anonymkode: a67eb...bec

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skader det deg at de har opprettet spleis? Kan du forstå at de kanskje vil gjøre ting lettere for datteren sin?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fireflies skrev (Akkurat nå):

Skader det deg at de har opprettet spleis? Kan du forstå at de kanskje vil gjøre ting lettere for datteren sin?

Unnskyld? Kan man ikke spørre om noe som helst før en eller annen skinnhellig gjøk skal tillegge deg mening? Skader det meg?! Jeg skrev nettopp at denne typen selv klager hvis andre ber om hjelp. Men ber selv om støtte når han "trenger" det. Han sender også private mld og maser om penger.  

Anonymkode: a67eb...bec

  • Liker 20
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Unnskyld? Kan man ikke spørre om noe som helst før en eller annen skinnhellig gjøk skal tillegge deg mening? Skader det meg?! Jeg skrev nettopp at denne typen selv klager hvis andre ber om hjelp. Men ber selv om støtte når han "trenger" det. Han sender også private mld og maser om penger.  

Anonymkode: a67eb...bec

Jeg tilla deg ingen mening. Jeg spurte om du ble skadet av det eller om du kunne forstå ønsket om å samle inn penger til datteren.

Jeg ville heller reagert på de private tiggemeldingene, men jeg forstår godt han forsøker å samle inn via spleis på en FB-side.

Hvis det er irriterende så si i fra eller minn han på egen dobbeltmoral.

Når det kommer til spørsmålet, ja, jeg tror det er ganske vanlig. Denne innsamlingen er mer forståelig enn mye annet man ber om via Spleis 

Mvh, den skinnhellige gjøken som jeg er.

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Har en på fb lista mi som ber om penger på fb. Nå har han opprettet en spleiskonto pga sin datter som har fått ME. Han skal samle inn 200 000,- 

Ser han legger ut en del bilder fra reiser med kona si, så det ser ikke akkurat ut som dårlig økonomi er et problem for dem.

Jeg skjønner ME er en seriøs lidelse, men er det egentlig normalt å samle inn 200 000,- på spleis til dette?

Han har bedt om økonomisk støtte før også. Han har klaget på andre som har bedt om støtte. Merker jeg blir skeptisk her.

Er det noen som vet om det er normalt at foreldre driver og samler inn penger til sine voksne barn som har fått ME?

Anonymkode: a67eb...bec

Hva skal de med 200 K for me?

Har me selv og ingenting til 2kr, 200.000kr eller 2 mill hjelper formen min.

Anonymkode: 965d3...098

  • Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fireflies skrev (4 minutter siden):

Jeg tilla deg ingen mening. Jeg spurte om du ble skadet av det eller om du kunne forstå ønsket om å samle inn penger til datteren.

Jeg ville heller reagert på de private tiggemeldingene, men jeg forstår godt han forsøker å samle inn via spleis på en FB-side.

Hvis det er irriterende så si i fra eller minn han på egen dobbeltmoral.

Når det kommer til spørsmålet, ja, jeg tror det er ganske vanlig. Denne innsamlingen er mer forståelig enn mye annet man ber om via Spleis 

Mvh, den skinnhellige gjøken som jeg er.

Leste du egentlig det jeg skrev? Han har bedt om penger før. Kona og han er mye ute og reiser. 

Dette skrev jeg ikke om i HI. Men han forventer at alle skal engasjere seg i hans interesser. Er flere som har sagt ifra til han og blitt slettet.

Men jeg søkte jo etter svar om det er en normal greie. 

 

 

Anonymkode: a67eb...bec

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hva skal de med 200 K for me?

Har me selv og ingenting til 2kr, 200.000kr eller 2 mill hjelper formen min.

Anonymkode: 965d3...098

Det er nettopp det jeg lurer på. Derfor jeg spurte i tilfelle noen visste noe. Bare lurer på hva de pengene skal gå til. Kan lite om ME.

Anonymkode: a67eb...bec

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er nettopp det jeg lurer på. Derfor jeg spurte i tilfelle noen visste noe. Bare lurer på hva de pengene skal gå til. Kan lite om ME.

Anonymkode: a67eb...bec

Kan vær så enkelt at datteren kanskje nylkig har blitt uføre og mistet en del penger, så dette kan vær en god hjelp til en syk person for å ikke miste hus eller noe. Ikke godt å si.

Personlig så er jeg veldig skeptisk til mange av de spleisene, tror det er mange som utnytte de for enhver situasjon.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skal de med 200 000? Kanskje de skal bruke de på ferie og betale andre for å ta seg av datter i mellomtiden. Neida.

Noe tigger penger med en gang de ser en liten mulighet. ME liksom. Den mest provoserende sykdommen for noen. Tror ikke de får en krone. Finnes langt alvorligere og viktigere ting å bruke penger på.

Anonymkode: 0b202...d57

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker det må være lov å opprette spleis for alt mulig rart. Det blir sett på som så skambelagt å tigge etter penger at de fleste unngår det selv i tilfeller der de nok skulle bedt om penger. 

Om dette bare er ren tigging eller om datteren faktisk trenger det kan jeg selvsagt ikke si, men synes det høres ut som en bedre spleis enn de som bare ønsker seg nye AirPods 🤷‍♀️

Så hva skal hun bruke de til? Er jo dumt de ikke skriver det i spleisen da? Kanskje ekstra vaskehjelp og matlevering på døra? Alternativ behandling som ikke dekkes av helsevesnet? Kanskje hun har gjeld som blir vanskelig å håndtere om hun har mistet jobben og havnet på aap/uføretrygd? Kan jo være så mangt.

Anonymkode: 90971...b18

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er nettopp det jeg lurer på. Derfor jeg spurte i tilfelle noen visste noe. Bare lurer på hva de pengene skal gå til. Kan lite om ME.

Anonymkode: a67eb...bec

Rart at du forventer at noen her skal vite hva han og familien skal bruke pengene til.

Han tenker vel å tilrettelegge bedre for datteren, da? Det skal ikke mye ombygging eller innkjøp av diverse hjelpemidler før man kommer opp i større summer. Det er vel helt frivillig å gi, så der kan du bare la være.

 

Anonymkode: 9a1c9...b0f

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Har en på fb lista mi som ber om penger på fb. Nå har han opprettet en spleiskonto pga sin datter som har fått ME. Han skal samle inn 200 000,- 

Ser han legger ut en del bilder fra reiser med kona si, så det ser ikke akkurat ut som dårlig økonomi er et problem for dem.

Jeg skjønner ME er en seriøs lidelse, men er det egentlig normalt å samle inn 200 000,- på spleis til dette?

Han har bedt om økonomisk støtte før også. Han har klaget på andre som har bedt om støtte. Merker jeg blir skeptisk her.

Er det noen som vet om det er normalt at foreldre driver og samler inn penger til sine voksne barn som har fått ME?

Anonymkode: a67eb...bec

Er det ikke tillatt på din Facebook side å  scrolle forbi innlegg du ikke liker og helst ikke vil se?

Det er nemlig både mulig og tillatt på min side, og jeg gjør det når disse tiggerinnleggene kommer opp, med ett unntak. Jeg støtter et barnehjem og en internatskole i Afrika. Der kjenner jeg hen som samler inn penger og vet at alle pengene som gis, kommer frem til barna. 
 

Å samle inn til både det ene og det andre, av private prosjekter det har jeg ikke sansen for at folk gjør. Derfor får de heller ikke særlig oppmerksomhet. Facebook/sosiale medier er for noen blitt det nye prostitusjonsinntektsmiljøet på lik linje med influensernes måte å tjene penger på. Det ene er ikke særlig mye bedre eller dårligere enn det andre.

 

Anonymkode: 73400...11d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er nettopp det jeg lurer på. Derfor jeg spurte i tilfelle noen visste noe. Bare lurer på hva de pengene skal gå til. Kan lite om ME.

Anonymkode: a67eb...bec

Sier han ikke det i spleisen? Folk pleier jo gjerne å si nøyaktig hva det er pengene skal dekke. Hvis han bare sier at han samler inn penger til datteren som har fått ME, hadde jeg vært skeptisk. Må egentlig innrømme at ut fra det andre du sier, hadde jeg nok vært skeptisk uansett.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Leste du egentlig det jeg skrev? Han har bedt om penger før. Kona og han er mye ute og reiser. 

Dette skrev jeg ikke om i HI. Men han forventer at alle skal engasjere seg i hans interesser. Er flere som har sagt ifra til han og blitt slettet.

Men jeg søkte jo etter svar om det er en normal greie. 

 

 

Anonymkode: a67eb...bec

Jeg forstår ikke hvorfor de tingene henger sammen med mindre du tror han lyver og skal ha pengene selv.

Man kan både bruke egne midler på å reise og samtidig forsøke å samle inn penger for datteren.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags aktivitet til 200 000 krever en med ME 

Anonymkode: 98360...0d4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Rart at du forventer at noen her skal vite hva han og familien skal bruke pengene til.

Han tenker vel å tilrettelegge bedre for datteren, da? Det skal ikke mye ombygging eller innkjøp av diverse hjelpemidler før man kommer opp i større summer. Det er vel helt frivillig å gi, så der kan du bare la være.

 

Anonymkode: 9a1c9...b0f

Kanskje noen har ME, eller kjenner noen med ME f.eks og Kanskje kunne gitt meg litt info om hva de trenger penger til. Skjønner? 

Jeg vet om folk med kreft som har spurt pga en omfattende operasjon i utlandet som koster.  

Seff skrev (4 timer siden):

Sier han ikke det i spleisen? Folk pleier jo gjerne å si nøyaktig hva det er pengene skal dekke. Hvis han bare sier at han samler inn penger til datteren som har fått ME, hadde jeg vært skeptisk. Må egentlig innrømme at ut fra det andre du sier, hadde jeg nok vært skeptisk uansett.

Nei, bare at datteren har ME. Denne mannen er ekstrem oppmerksomhetssyk ellers. Han la nylig ut er bilde at han lå i en sykeseng for så å fjerne den like etter. Jeg syns han kunne fortalt litt mer hva pengene skal gå til.  Vil ikke finansiere turene deres. Er andre som sliter langt mer man vil støtte da.

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hva slags aktivitet til 200 000 krever en med ME 

Anonymkode: 98360...0d4

Det jeg også lurer på. Og det burde de formulert bedre. 

Anonymkode: a67eb...bec

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Fireflies skrev (1 time siden):

Jeg forstår ikke hvorfor de tingene henger sammen med mindre du tror han lyver og skal ha pengene selv.

Man kan både bruke egne midler på å reise og samtidig forsøke å samle inn penger for datteren.

 

Eller rett og slett bruke de unødvendig fordi han mener han fortjener det. 

Han har ikke like empati for andre. 

Anonymkode: a67eb...bec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva slags aktivitet til 200 000 krever en med ME 

Anonymkode: 98360...0d4

Det finnes en stiftelse som tilbyr ett omsorgstilbud for ME syke -som det eneste i landet for de mest alvorlig ME syke. Om ikke kommunen ønsker å gå inn å dekke oppholdet så må man grave i egen lomme. Mulig det er dette som vedkommende ønsker hjelp til. Eller så har jeg ME og det koster å prøve div behandlinger, jeg er sikker på at jeg har bukt 200.000 disse 6 årene jeg har vært syk på div. helserelaterte behandlinger .

 

Anonymkode: 38dcc...14c

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg søkte litt og fant en spleis der en far ber om 200 000,- til sin ME-syke datter. Den har fått inn litt over 11 000 kr, og det står at hun er svært syk og har vært innlagt på sykehus. Der står det jo at hun ønsker å flytte, og at pengene skal gå til flytting til en rullestolvennlig bolig. Men dette er kun beskrevet i en oppdatering. Er det denne? Samme mann har en annen spleis hvor han forsøker å samle inn 500 000 kr. til samme ME-syke datter, der står det ikke hva pengene skal gå til. Den ene spleisen utbetales pengene til hans firma, i den andre i hans eget navn.

Anonymkode: 2e5d1...be4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Har en på fb lista mi som ber om penger på fb. Nå har han opprettet en spleiskonto pga sin datter som har fått ME. Han skal samle inn 200 000,- 

Ser han legger ut en del bilder fra reiser med kona si, så det ser ikke akkurat ut som dårlig økonomi er et problem for dem.

Jeg skjønner ME er en seriøs lidelse, men er det egentlig normalt å samle inn 200 000,- på spleis til dette?

Han har bedt om økonomisk støtte før også. Han har klaget på andre som har bedt om støtte. Merker jeg blir skeptisk her.

Er det noen som vet om det er normalt at foreldre driver og samler inn penger til sine voksne barn som har fått ME?

Anonymkode: a67eb...bec

Det er vanlig at folk samler inn penger generelt for andre som blir syke -er ikke annerledes fordi man har fått ME. Om man søker opp på spleis så er det mye innsamlinger til syke folk .Behandlingstilbud for ME må man stort sett gå privat for å få, samt at ett langtidsopphold på feks Røysumtunet eneste omsorgstilbudet for ME, koster opp mot 1 mill. Om ikke kommunen går inn å betaler. Som sagt jeg har siste årenes ett par hundre tusen selv på div behandlinger for ME. Har hun heller ikke uførforsikring så vil hun slite økonomisk på minstesats ufør, det koster å være syk. 

Anonymkode: 38dcc...14c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...