Gå til innhold

En venninne skuffet meg

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi hadde barnedåp og hun tilbydde seg å bake en bløtkake og en sjokoladekake. Noen dager før dåp fikk jeg melding fra henne der hun sier at hun har handlet inn ingrediensene. Etter en stund kom en ny melding der hun skriver at hun har dårlig råd. Så jeg spurte om hun ville ha betaling for kakene. Og det ville hun. 

Kjenner på en skuffelse. Kanskje hun ikke har veldig god økonomi, men ikke veldig dårlig heller. Hun har reist til Spania en gang i år og skal en gang til. Hun er ute på byen av og til. Hun går ofte til frisøren. 

Vi har vært venner i 15 år. Hun bor alene og noen ganger trenger Hun hjelp og jeg kjører dit og det koster bensin og bom for meg. 

Er det teit av meg når jeg blir litt skuffet?

Anonymkode: f1fc7...3d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja

Anonymkode: 47eee...692

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ikke teit. Du har kjørt på henne, betalt bensin- og bompenger. Og hun vil ha betalt for å bake kaker hun frivillig tilbød seg å bake. Liten frekkas hu venninna di 

Anonymkode: 0255c...b2e

• Liker 13
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du er ikke teit. Du har kjørt på henne, betalt bensin- og bompenger. Og hun vil ha betalt for å bake kaker hun frivillig tilbød seg å bake. Liten frekkas hu venninna di 

Enig. 

Anonymkode: 22f27...ca5

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare ring henne å takke nei til kakene og bestille kake fra butikken eller lage de selv. Hun kan bli med på bakingen hvis hun vil. Det er ditt og ditt barnets spesial dag og du skal ikke la hun ødelage den med dårlig samvittighet over hennes økonomi bare fordi hun tilbud noe hun ikke hadde råd til. Prioriter din fred og ro når det gjelder dåp planlegginen. Du trenger ikke noe stress mens du planlegge. Hun er en dårlig venner og jeg tviler om kaken kommer til å se fint ut hvis hun baker. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Send vipps krav for alle turer du har kjørt rundt på henne og si at du er på etterskudd økonomisk pga hun ikke har betalt for seg.

Tipper du ikke hører mer fra henne.

Anonymkode: 18852...8f5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er rett før lønning, og har vært ferie. Mange er blakke nå. Kanskje trengte hun de hundrelappene til mat i helga? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men altså hvorfor spør du om hun vil ha betaling, og så blir du skuffet når hun sier ja. 

Anonymkode: 751b2...c41

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde selvsagt tilbudt meg å betale for ingredienser, alle som bakte kake til min datters konfirmasjon, fikk vin og sjokolade som takk..

Anonymkode: 1f1dd...76c

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Hun er ganske teit og skylder henne masse om hun, som du sier, har kjørt på henne. Det er jo helt forferdelig!

Anonymkode: 7fb58...6a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet kunne du vært skuffet hvis hun hadde sendt deg vippskrav uten at det var avtalt (selv om jeg synes du bør betale.)

MEN, dette er manipulering av deg.. Du kan ikke spørre noen om noe, for så å bli snurt for svaret. Du spurte om hun ville ha betaling, dersom du mener hun ikke skal ha det så må du ikke spørre. Kjære vene.

Anonymkode: c72a0...f1c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være så enkelt at hun plutselig og akutt var blakk pga uforutsette utgifter. 
Men da burde hun sagt ifra på en annen måte enn å ta betaling for å bake kaker. 
Kanskje hun ikke er vant til sånne vennetjenester ? 
La det ligge, men ikke spør henne om lignende flere ganger 

Anonymkode: 33898...ed5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi hadde barnedåp og hun tilbydde seg å bake en bløtkake og en sjokoladekake. Noen dager før dåp fikk jeg melding fra henne der hun sier at hun har handlet inn ingrediensene. Etter en stund kom en ny melding der hun skriver at hun har dårlig råd. Så jeg spurte om hun ville ha betaling for kakene. Og det ville hun. 

Kjenner på en skuffelse. Kanskje hun ikke har veldig god økonomi, men ikke veldig dårlig heller. Hun har reist til Spania en gang i år og skal en gang til. Hun er ute på byen av og til. Hun går ofte til frisøren. 

Vi har vært venner i 15 år. Hun bor alene og noen ganger trenger Hun hjelp og jeg kjører dit og det koster bensin og bom for meg. 

Hun har tilbudt deg hjelpen for å være snill. Planlagt dårlig og kanskje ikke forutsett hvor dyre disse ingrediensene er. Kanskje hun har hatt en uforutsett utgift eller to.

Det gjør henne ikke til en dårlig venninne. Hun var ærlig med deg og sa det rett ut. En ærlig sak. Om du har råd til disse ingrediensene mener jeg du heller burde svelge den kamelen og være takknemlig for at hun baker kakene.

Hvis hun ender opp med å ikke bake de så ville jeg fokusert på å være skuffet 🙂

Anonymkode: 59f60...5b3

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Merkelig at dette ofte skjer damer imellom, jeg ville ALDRI kommet i en slik situasjon med mine venner.

Spør henne heller om hun sliter, kan det faktisk hende at hun har økonomisk trøbbel, og om det IKKE er noe slikt hadde jeg sagt at du selvsagt skal betale for ingredienser. Så hadde jeg heller tenkt mitt og unngått å stille opp for henne med kjøring og annet.

Anonymkode: 979a4...58e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har handlet inn ingrediensene og oppdaget da hvor mye det faktisk kostet - hun har dårlig råd akkurat nå og så plutselig at dette var en utgift hun veldig gjerne skulle ha vært foruten og skrev om det til deg. Ja, det var kanskje for å fiske etter at du skulle betale for det, men det var jo du som tilbød henne pengene! Jeg hadde vært glad for å slippe selve jobben med de to kakene, og hadde gladelig betalt. 

Joda, litt skuffet kan du nok være over dette, men likevel - det er faktisk en veldig liten ting hvis du faktisk ønsker å ha henne som en venninne - så det er resten av forholdene som er avgjørende for hvor stor greie du skal lage ut av dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ingen grunn til å være skuffet, du spurte jo og du skulle betale!

Det var snilt av deg. Det er også snilt av henne å bake. Fokuser på det!

Angående kjøringen, folk som ikke har bil er fullstendig blåst mtp hva det koster. Det kan du heller forklare en annen gang.

Har verdens hyggeligste venninne som satt på med meg til en hytte med privat bom som kostet 60 kr (stort skilt). Hun vippset da 30 kr uoppfordret. Hun skjønner bare ikke at kjøreturen tur/retur hadde 360 kr til i vanlige bompenger, pluss bensin etc. 

Anonymkode: 4acfc...c2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg  hadde ikke gått i kjelleren over noe slikt, eller tenkt på kjøringen, jeg hadde ikke gjort den kjøringen om det ikke var ok for meg. Jeg hadde heller ikke brukt tid på å gå igjennom hva de bruker penger på.

Jeg hadde mest tenkt at venninnen min antagelig har større utfordringer økonomisk enn jeg ante, og det er trist. Uansett hadde jeg vært glad for å slippe å bake. 

Anonymkode: b4399...f70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neste gang hun spør om å bli kjørt et sted sier du at du har dårlig råd.

Synes forøvrig det er helt innafor å få dekket ingredienser når man tar på seg å bake kake til en barndåp. Hun har jo tydeligvis andre ting å bruke penger på enn dine barns festiviteter.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Portia Catonis skrev (23 minutter siden):

Neste gang hun spør om å bli kjørt et sted sier du at du har dårlig råd.

Synes forøvrig det er helt innafor å få dekket ingredienser når man tar på seg å bake kake til en barndåp. Hun har jo tydeligvis andre ting å bruke penger på enn dine barns festiviteter.

Dersom ikke venninna da betaler for litt drivstoff/ladingen og etterpå sender vippskrav pga utgiften hun hadde med å sitte på. 

Anonymkode: 263ba...758

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke sagt noe til henne, bare betalt henne for utgiftene til kaken. Deretter ville jeg satt restriksjoner for mine sjåfør-tjenester framover, og begrunnet det med at drivstoff-prisen er blitt så dyr så du har rett og slett ikke råd til å kjøre henne gratis lenger. 

Endret av sommerkroppen
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...