Gå til innhold

Gørr kjedelig i Norge

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg liker deler av den norske kulturen og landet men er enig i at det er kalt og tidvis kjedelig og stivt. I sosiale lag må en nesten ha med isøks for å bryte isen (isøks=alkohol).

Når jeg tenker på karnevalet i rio de janeiro, dia de los muertos i mexico, Halloween i USA eller bare midtsommer i Sverige også tenker jeg på hvor utrolig mye hat og rabalder det blir viss vi her i Norge prøver å gjøre noe litt gøy, noe sosialt, noe som skaper liv og røre utenom 17. mai: folk går berserk i å rive slike ting ned. Vi skal bare samles på nasjonaldagen i det som er blitt en stor fyllakule og utenom det skal vi leve traust, kjedelig, fantasiløst, i sort/hvitt. Vi begynner for alvor å implementere Halloween i vår kultur, det har skapt mye furore og et trassig barnslig trassanfall av mange. Det kommer ikke gratis å prøve å gjøre noe anerledes.

Andre kulturer har flere og lager seg flere merkedager for å komme sammen og feire, i gatene, med fremmede, en folkefest for alle. Sånt er fysj og fei her i Norge.

Vi tar oss så alvorlig, vi eier lite selvironi, det merkes i lite humør og lite smil og latter.

Vi har lite utvalg både når det kommer til mat, klær og annet. Og vi skal handle lokalt med det begrensende utvalget som eksisterer der. Kjedelig... 

For all del, jeg elsker naturen her i Norge, og at alle har muligheten til å benytte denne helt gratis. Og der står vi som nasjon sterkt og vi bygger vår stolthet på denne, rettmessig sådan! Jeg elsker tryggheten. Vi er priviligert, men det eneste som kommer ut av det  privilegium å være født i en rik velferdsstat og et trygt land er at den kjedelige konformitet vokser og få tør å gå en liten millimeter utenfor komfortsonen.

A4 livet blir dyrket her i Norge, det er en Gud i seg selv og blitt en statsreligion. Kjedelig, traust, stivt, konformitet.... Begrenset. Og det verste er at det skal så utrolig lite til for å bevege seg utenfor A4 religionen.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg oppsøker naturen. Men å gå i den samme naturen alene, dag etter dag, er drepende kjedelig. Det er grunn til at turister FERIERER i Norge - altså, oppsøker ANNERLEDES natur enn hjemme hos dem selv - for variasjonens skyld. Det er også mange som oppsøker operahus. Bare fordi DU aldri har satt din fot på et sted der det spilles klassisk musikk, betyr ikke at alle andre er likedan. 

HVOR skriver jeg at jeg ikke har oppdaget skog, skjærgård og så videre? Jeg går toppturer med barna, fisker og så videre. Men det finnes så mye annet i verden enn bare vedlikehold av kropp (sunt kosthold, trening, turer osv). Det finnes også intellektuell føde. Noe som mange ikke forstår, siden de kun trenger å vedlikeholde kroppen, ikke hodet.

Anonymkode: c83e5...6d9

Jeg vokste opp med Grieg, Beethoven og Mozart på stereoanlegget mitt på jenterommet, og hører de samme klassiske stykkene i dag når jeg går i naturen. I mine ører slår ingenting å høre Griegs nasjonalromantiske stykker når man vandrer gjennom skog og opp på fjell. Operaer går jeg i dersom jeg besøker Paris, og musikaler tar jeg i London. 

Naturen vår her i Norge er så variende og majestetisk at jeg ikke klarer å tro på at du har vært rundt omkring i Norge noe særlig. Annet enn i byene kanskje. Folk som har reist rundt i Norge i åresvis oppdager fortsatt noe nytt hver gang de reiser - men selvfølgelig: du har vel vært noen turer i Østmarka og mener du har sett "alt".

Anonymkode: f8309...2fe

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker å bo i Norge med de fire årstidene, fjellet, havet og venner og familie, Jeg opplever heller ikke at folk er lukket og kalde, men det har noe med at jeg smiler til alle, initierer samtaler og kan snakke med en gråstein om det trengs. Det er flere ganger i uken jeg kommer i snakke med ukjente mennesker på tur på fjellet/i skogen, på butikken, på kafe mm og de fleste setter stor pris på å bli sett i det offentlige rom. Men det krever jo at jeg er åpen for at jeg skal kunne få nye bekjentskaper/snakker med nye interessante mennesker. I tillegg så finnes det mye å gjøre i byen jeg bor i og det gjør jeg alene eller med venner/familie, og i de tilfellene jeg går alene så blir jeg fort kjent med andre. Jeg liker å dra til Spania for å få ett par uker med stabilt vær, men når de ukene er ferdige har jeg null behov for å fortsette å bære i Spania og det er veldig deilig å komme hjem til Norge.

Anonymkode: 6efe9...629

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Jeg vokste opp med Grieg, Beethoven og Mozart på stereoanlegget mitt på jenterommet, og hører de samme klassiske stykkene i dag når jeg går i naturen. I mine ører slår ingenting å høre Griegs nasjonalromantiske stykker når man vandrer gjennom skog og opp på fjell. Operaer går jeg i dersom jeg besøker Paris, og musikaler tar jeg i London. 

Naturen vår her i Norge er så variende og majestetisk at jeg ikke klarer å tro på at du har vært rundt omkring i Norge noe særlig. Annet enn i byene kanskje. Folk som har reist rundt i Norge i åresvis oppdager fortsatt noe nytt hver gang de reiser - men selvfølgelig: du har vel vært noen turer i Østmarka og mener du har sett "alt".

Jeg bor ikke i Oslo, men ganske langt nord, der vi har mye variert natur, og jeg har reist mye på tur i Norge. Men tur er nettopp det - utvikling av kropp. Punktum. Å gå tur alene er drittkjedelig. Å høre noe fra mobilen og fra konserthall er for øvrig to forskjellige ting.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg bor ikke i Oslo, men ganske langt nord, der vi har mye variert natur, og jeg har reist mye på tur i Norge. Men tur er nettopp det - utvikling av kropp. Punktum. Å gå tur alene er drittkjedelig. Å høre noe fra mobilen og fra konserthall er for øvrig to forskjellige ting.

For to timer skrev du at du bodde i Danmark, nå bor du plutselig langt nord?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

For to timer skrev du at du bodde i Danmark, nå bor du plutselig langt nord?

Bodde langt nord. Nå bor jeg i Danmark. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

skreppamedleppa skrev (3 timer siden):

Jeg liker deler av den norske kulturen og landet men er enig i at det er kalt og tidvis kjedelig og stivt. I sosiale lag må en nesten ha med isøks for å bryte isen (isøks=alkohol).

Når jeg tenker på karnevalet i rio de janeiro, dia de los muertos i mexico, Halloween i USA eller bare midtsommer i Sverige også tenker jeg på hvor utrolig mye hat og rabalder det blir viss vi her i Norge prøver å gjøre noe litt gøy, noe sosialt, noe som skaper liv og røre utenom 17. mai: folk går berserk i å rive slike ting ned. Vi skal bare samles på nasjonaldagen i det som er blitt en stor fyllakule og utenom det skal vi leve traust, kjedelig, fantasiløst, i sort/hvitt. Vi begynner for alvor å implementere Halloween i vår kultur, det har skapt mye furore og et trassig barnslig trassanfall av mange. Det kommer ikke gratis å prøve å gjøre noe anerledes.

Andre kulturer har flere og lager seg flere merkedager for å komme sammen og feire, i gatene, med fremmede, en folkefest for alle. Sånt er fysj og fei her i Norge.

Vi tar oss så alvorlig, vi eier lite selvironi, det merkes i lite humør og lite smil og latter.

Vi har lite utvalg både når det kommer til mat, klær og annet. Og vi skal handle lokalt med det begrensende utvalget som eksisterer der. Kjedelig... 

For all del, jeg elsker naturen her i Norge, og at alle har muligheten til å benytte denne helt gratis. Og der står vi som nasjon sterkt og vi bygger vår stolthet på denne, rettmessig sådan! Jeg elsker tryggheten. Vi er priviligert, men det eneste som kommer ut av det  privilegium å være født i en rik velferdsstat og et trygt land er at den kjedelige konformitet vokser og få tør å gå en liten millimeter utenfor komfortsonen.

A4 livet blir dyrket her i Norge, det er en Gud i seg selv og blitt en statsreligion. Kjedelig, traust, stivt, konformitet.... Begrenset. Og det verste er at det skal så utrolig lite til for å bevege seg utenfor A4 religionen.

De forsøkte seg med karneval i Norge på 80-tallet. Det var en pinlig affære.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å være ærlig virker det som at DU er gørrkjedelig i Norge, men det betyr jo på ingen måte at det generelt er gørrkjedelig i Norge. 😆

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Honey Dew skrev (16 minutter siden):

Finnes det en video i NRK arkivet? 😅

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Fant80 said:

Jeg har endel som passer inn i A4 boblen,som eget hus og grei arbeidsplass etc. Men i hodet mitt spyr jeg av tanken på et rent A4 liv. Å medmennesker i Norge er ikke akkurat "snille" med personer de ser ikke passer inn i sin egen snevre boble. Reff: f.eks KG.

Sett i verdensmålestokk er Norge det lille sære lokalsamfunnet,der alle er prikk like,og de som våger være litt annerledes flytter av fri vilje,eller blir skvist ut. Vi hakker på hverandre som kyllinger til offerene forsvinner.  Vi er for få og ensformige til at man klarer å se litt videre en med tunnelsyn. 

Er enig her..

I Norge er det lite rom for et bredere spekter av ulike personer. Vi tar oss selv like seriøst som andre, og vi er veldig beskyttende over det som er vårt. Flere jeg har snakket med som har flyttet med et åpent sinn til Norge oog søker nye bekjentskaper sier dette nesten er umulig her..

Etter å ha reist i mindre utviklede land oppdaget jeg at vi nordmenn har langt mer å lære av disse kulturene enn det de har å lære fra oss.. Spesielt når det kommer til konseptet rundt det å ta vare på hverandre, bistå andre og generelt være takknemlige over det man har..

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Honey Dew skrev (21 minutter siden):

Forbauser meg ikke det spor, så stive og firkanta og hakket mer konservative vi nordmenn er iforhold til andre land 😅 Vi får jo helt paniske spasmer i det vi setter fyrstekaka og kaffen i vranghalsen bare vi ser pride toget der de våger seg ut i gatene uten tykke marius gensere på seg. Nordmenn er født med ski på beina og ikke sambarytmer i hoftene så jeg har ingen problemer med å se for meg pinligheten med å løse opp litt utenfor A4 formen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skreppamedleppa skrev (52 minutter siden):

Forbauser meg ikke det spor, så stive og firkanta og hakket mer konservative vi nordmenn er iforhold til andre land 😅 Vi får jo helt paniske spasmer i det vi setter fyrstekaka og kaffen i vranghalsen bare vi ser pride toget der de våger seg ut i gatene uten tykke marius gensere på seg. Nordmenn er født med ski på beina og ikke sambarytmer i hoftene så jeg har ingen problemer med å se for meg pinligheten med å løse opp litt utenfor A4 formen.

Hihi. De karnevalsopptogene så mer ut som noe som en barnehage kunne stelt i stand. Det var ikke mye Rio-følelse eller Venezia-følelse i disse 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Honey Dew skrev (35 minutter siden):

Hihi. De karnevalsopptogene så mer ut som noe som en barnehage kunne stelt i stand. Det var ikke mye Rio-følelse eller Venezia-følelse i disse 😄

Nei stive stokker kan neppe gjøres om til lette fjør. Men jeg , uten å ha sett opptrinnet vel og merke setter langt større pris på at en prøver, at en bjuder på, at en er romslige, at en inviterer med åpent sinn til nyskjerrighet, til medmenneskelighet med latter og moro. At en tørr å gå utenfor komfortsonen, at en byr på seg selv. At ikke alt må være profesjonelt satt sammen til det perfekte. Og at en tørr å drite seg litt ut. For der tror jeg faktisk vi har noe å lære både av andre kulturer og av 80 tallets karneval i Norge. Det var tross alt 50 000 til 100 000 deltakerne etter hva jeg har lest. Men selv der måtte jo alkoholen og forsøpling gjøre sitt for å ødelegge etter hva jeg leser. Nordmenn er og blir nordmenn selv på 80 tallet.

https://www.dagsavisen.no/oslo/byhistorie/2023/02/19/karnevalsfeber-og-kaos/

1985 hadde de kommunale kostnadene til renhold og opprydding etter karnevalet beløpt seg til hele 212 500 kroner (et svært høyt beløp på den tiden), noe som også ble ansett som kommunal støtte til arrangementet.

Når det er de summene det koster for oss i Norge å drive oppryddingsarbeid spiller det igrunn ikke så stor rolle hvordan selve karnevalet var. Å kaste perler for griser skjønner jeg ikke er attraktivt. Det samme ser en jo nå med 17. mai feiringen: vi nordmenn har aldri vært gode på folkefester enten det dreier seg om karneval, halloween eller 17. mai. Det offentlige rom skal ikke brukes til folkefester, komme sammen og bare ha det kjekt.

Vi nordmenn er litt lite raus med både oss selv og med andre og vi liker helst å sitte på sidelinjen selv og le av andre som prøver enn å være raus for initiativ til noe nytt. Det er helt forferdelig å stikke hodet sitt litt ut, og de halshuges fort de som våger. Vi skal helst beholde den stramme masken. Vi skal helst være 100% perfekt før vi tør å lære oss noe nytt eller være med på noe nytt. Vi skynter oss etter å bli voksen, og det er vi bare en særdeles kort tid av livet før vi blir satt, eldgamle, trauste og litt grinebittere med lite vennlighet, lite raushet, lite nyskjerrighet og lite rom for å kunne samles til fest eller ha det gøy. 

Ol på Lillehammer var kanskje unntaket, men det handlet om å være stolt av noe. Det er nett som at vi nordmenn ikke kan gjøre noe som helst viss ikke vi kan skryte uhemmet av det etterpå med stolthet. Å ha det gøy og være sosial og by på med selvironi og vennlighet for sidemannen bare av disse grunnen alene er ikke nok virker det som viss ikke vi kan skryte med stolthet av det etterpå. Rart synes jeg.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 11.8.2024 den 19.49):

Hva er det med Norge egentlig? Sitter alle bare hjemme i hulene sine? Merker at jeg er totalt annerledes når jeg er i utlandet (varmen), har mer overskudd, bedre humør, livsgnist, psyke… også kommer jeg hjem…. Tar et par dager så er jeg rett i «kjelleren» uten at jeg skal si at jeg er deprimert.

I Norge kan du jo ikke gjøre like mye. Alt er kontrollert og regulert, og avgiftsbelagt. I utlandet kan du parkere bilen der det er ledig, hvor som helst omtrent. Du kan drikke alkohol, ta en røyk, hvor som helst omtrent. Og du kan ha lyst til det, fordi det er sol og varmt, noe som gjør deg glad og du får lyst til å gjøre noe. Hjemme må du følge værmeldingen, tenke gjennom antrekk som passer til været. Du må tenke på hva alt koster, og hva som er lov/ikke lov. Lite frister, fordi livet er grått t i Norge. Grå skyer henger over hodet ditt. Det var en gang stille rolig og trygt i Norge. Det var det godt å komme hjem til. Men ikke nå lenger. Nå har vi det verste fra to verdener.

Anonymkode: aa48a...daa

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...