K.B. Skrevet 12. august #21 Del Skrevet 12. august AnonymBruker skrev (18 timer siden): Hva er det med Norge egentlig? Sitter alle bare hjemme i hulene sine? Merker at jeg er totalt annerledes når jeg er i utlandet (varmen), har mer overskudd, bedre humør, livsgnist, psyke… også kommer jeg hjem…. Tar et par dager så er jeg rett i «kjelleren» uten at jeg skal si at jeg er deprimert. Bare synes det er så kald kultur her, ingenting å gjøre, alt sosialt må innebære alkohol, folk hilser ikke, sure mennesker overalt. Føler jeg blir prikk lik omgivelsene mine. Andre? Anonymkode: adfc7...6e0 Du bruker ord som "hule" og "kald" og sammenligner oss med varme land (syden?) Du svarer vel litt ditt eget spørsmål. Vi har et klima som gjør at vi ikke kan basere oss på å spise ute eller i det hele tatt bruke så mye tid ute, så vi investerer i "hulene" våre så vi kan ha det fint der og ikke fryse 6+ måneder av året. Når du ikke vet hva slags vær det er når du våkner og du må ta på deg alt fra shorts og t-skjorte til 20 lag med klær, det gjør noe med impulsiviteten, kontra et land der du pretty much året rundt kan labbe ut av døra uten egentlig å tenke over været. Når det er sagt, så føler jeg ikke at f.eks Spanjoler er så fantastisk åpne og inkluderende de heller. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bari Skrevet 12. august #22 Del Skrevet 12. august AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det at nordmenn ikke snakker med alt og alle, inviterer hjem osv er faktisk høflighet. Det er vår kultur. https://www.forskning.no/psykologi-kultur-norges-handelshoyskole/nei-nordmenn-er-ikke-uhoflige/362574 Norge er lite, så at det skjer mindre i små byer og tettsteder er ikke så rart. Jeg er superfornøyd med å bo i Norge. Jeg liker været, er ikke glad i sterk varme. Naturen vår er fantastisk. Og vi er et svært trygt land mtp kriminalitet. Jeg liker at jeg får være i fred. Har ingen problem med small talk eller å generelt snakke med folk, men elsker ro. Sosiale ting skal være frivillig og man skal ikke bli sett på som rar fordi man ikke ønsker å være med hver gang. Vi har også en sterk trygghet i velferdstaten om noe skulle skje. Også er ikke verden så stor. Man kan dra på ferie, ta med seg deler av matkultur og annen kultur hjem, flytte for kortere eller lengre perioder. Altså, man har muligheter. Anonymkode: 293c3...c0e Jeg har ingen problemer med å betale litt høyere skatt enn andre land fordi jeg ser at vi får mye igjen for det. Det som til tider irriterer meg er blant annet nordmenns manglende evne til å ta initiativ til å snakke, utdaterte og sære regler vedrørende alkoholsalg (voksne folk skal få bestemme selv slik som i andre land) skyhøye avgifter på diverse, saueflokkmentalitet både når det gjelder meninger om alt fra klesstil til barneoppdragelse og at mange er altfor konfliktskye. Ja, og så mørketiden da, har aldri likt den. 1 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. august #23 Del Skrevet 12. august AnonymBruker skrev (7 timer siden): Mitt problem er ikke Norge spesifikt, men at jeg kjeder meg etter maks to uker på samme sted. Jeg vil videre, se nye steder, oppleve nye ting… Problemet er at jeg vil gjøre det hele tiden, og det går jo ikke 😅 Anonymkode: 4e3d7...5a1 Da kommer du aldri til å trives noe sted. Anonymkode: 5cb08...424 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Callista Skrevet 12. august #24 Del Skrevet 12. august AnonymBruker skrev (På 11.8.2024 den 19.49): Hva er det med Norge egentlig? Sitter alle bare hjemme i hulene sine? Merker at jeg er totalt annerledes når jeg er i utlandet (varmen), har mer overskudd, bedre humør, livsgnist, psyke… også kommer jeg hjem…. Tar et par dager så er jeg rett i «kjelleren» uten at jeg skal si at jeg er deprimert. Bare synes det er så kald kultur her, ingenting å gjøre, alt sosialt må innebære alkohol, folk hilser ikke, sure mennesker overalt. Føler jeg blir prikk lik omgivelsene mine. Andre? Anonymkode: adfc7...6e0 Jeg liker Norge. Har bodd i en del andre land, og har opplevd at det har fordeler og ulemper, akkurat som Norge. Det er forskjell på å bo i et land i forhold til å være på ferie. På ferie er det meste lystbetont. Jeg savner mye lengre perioder med sol og varme, så jeg skjønner at du lengter etter det. Nordmenn er reserverte, men jeg synes ikke de fleste er sure. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Callista Skrevet 12. august #25 Del Skrevet 12. august AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Da kommer du aldri til å trives noe sted. Anonymkode: 5cb08...424 Enig i at du ikke kommer til å trives noe sted, når du kjeder deg så fort. De færreste har mulighet til å reise på nye steder hver andre uke. Kanskje du bør finne ut hvorfor du er så rastløs? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Laraa Skrevet 12. august #26 Del Skrevet 12. august (endret) Hverdagen kommer til utlandet også skal jeg love deg. Du må stå opp tidlig, gå på jobb, lage middag og gjøre de dritkjedelige tingene. Folk springer dessuten ikke etter deg for å finne på noe gøy Jeg trodde det å flytte til Tyskland var en eneste lang oktoberfest med middeladerbyer og høykultur der alle ville bli kjent med deg og gå på kunstutstilling sammen. Men dream on.....Hverdagen kom uka etter at jeg flyttet. Det var en fantastisk tid i Tyskland totalt sett og jeg lærte flytende tysk, men folk sitter nemlig i sin egen hule og mer enn nok av hverdagens krav og mas i utlandet, like mye som i Norge Ei venninne flyttet nettopp til utlandet ( Europa) for fem år og tror det skal bli en eneste stor kulturutveksling med nydelig mat hver dag og spennende venner på løpende bånd og hun er også glad for å bli kvitt konforme og rævva kjedelige Norge, men allerde forstår hun det jeg snakket om. Det største kultursjokket er ikke kulturen i seg selv, men at det i utlandet som i Norge er 99,9% gørrkjedelige hverdager og at landet ikke var så imponerende likevel. Jeg prøvde å si det til henne, men sånt må man nesten erfare selv Endret 13. august av Laraa 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. august #27 Del Skrevet 12. august Callista skrev (2 timer siden): Enig i at du ikke kommer til å trives noe sted, når du kjeder deg så fort. De færreste har mulighet til å reise på nye steder hver andre uke. Kanskje du bør finne ut hvorfor du er så rastløs? Jeg er ikke ts. Sjekk ab-koden. Anonymkode: 5cb08...424 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Disney Adult Skrevet 12. august #28 Del Skrevet 12. august Jeg skal si meg enig i at været er kjipt i perioder, men ellers trives jeg. Elsker naturen i Norge, går på masse teltturer og fjellturer. Det er alltid deilig å komme hjem fra ferie å puste inn den friske lufta vi har. Liker at det er lav kriminalitet i forhold til de fleste andre land, føler meg ganske trygg her. Sist men ikke minst trives jeg med å leve i en liten boble, er ganske reservert så da passer det meg fint å bo med andre reserverte. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Callista Skrevet 13. august #29 Del Skrevet 13. august AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg er ikke ts. Sjekk ab-koden. Anonymkode: 5cb08...424 Jeg vet det. Bare sa meg enig i ditt innlegg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskinfører Skrevet 13. august #30 Del Skrevet 13. august Ja det virker sånn at folk bare sitter i hulene sine eneste er noen få som er ute og lufter hundene sine tusen takk TS for at du lagde denne tråden 😊 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. august #31 Del Skrevet 13. august Det synes jeg også at Norge er. Så derfor har jeg tatt saken i egne hender og flyttet fra Norge for godt. Skal aldri tilbake dit. Norge er mørkt, deprimerende og folk er kalde. Anonymkode: 1e76f...d61 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
c_buk Skrevet 13. august #32 Del Skrevet 13. august Selv om jeg synes den mer utadvendte kultur i noen andre land kan være forfriskende i en uke i løpet av ferien min, hadde jeg mistrives med det som hverdagen. Jeg liker at nordmenn respekterer hverandres personlige sfære. Det med kjedsomheten forstår jeg ikke helt hvordan har sammenheng med det du peker på. Ønsker jeg å være sosial er jeg det med venner og familie. Men mange dager er stillheten å foretrekke. Jeg liker at jeg er omgitt av natur jeg kan bruke sammen med hunden min, og at tilgangen til urørt stille natur er god selv i hovedstaden. Min oppfatning er at nordmenn flest bruker mye tid og penger på hjemmet sitt, sammenlignet med mange andre kulturer. Da er det ikke så rart, tenker jeg, at nordmenn er mer hjemme. Kanskje du (ts) trenger å utvide vennekretsen din litt så det ikke blir så kjedelig her? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. august #33 Del Skrevet 13. august Du får by litt mer på deg selv, ts. Så oppdager du snart at nordmenn ikke er så sure, Litt trege i starten, men absolutt ikke sure. Anonymkode: a9156...686 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. august #34 Del Skrevet 13. august Er jeg inne på noe her? For ts: Utlandet (Syden?) = ferie Norge = hverdag. Livet består av flest hverdager da.. Kanskje en reisejobb har vært noe for deg ts? Men man blir lei det også... Anonymkode: 50801...d93 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. august #35 Del Skrevet 13. august Jeg er utenlandsk, kommer fra et "upopulært" land. Har i løpet av mine 25 år i Norge møtt mye rasisme, dømming, utfrysning og mobbing. I tillegg til at mange rundt meg er lite sosiale og så vidt prater. Det er lite å finne på utenfor storbyer, altså null kultur, museer, klassisk musikk og så videre. Folk sitter hjemme og drikker med et utvalg venner i helgene. Derfor har jeg flyttet til Danmark. Helt annet liv, selvfølgelig ikke uten utfordringer (som skal jo være til stede i hverdagen). Men jeg møter et mer varmt, inkluderende og artig samfunn, med mange flere muligheter. Anonymkode: c83e5...6d9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fant80 Skrevet 13. august #36 Del Skrevet 13. august De fleste som svarer at Norge er så fantastisk er personer som livet har gått på skinner for hele livet. Personer som er selve definisjonen på A4,som av en eller annen grunn synes dette er det perfekte liv. Skal ikke si noe på det,folk er jo forskjellige. Men oss som ikke passer inn eller liker denne A4 boblen,eller av en eller annen grunn faller litt utenfor vil aldri passe inn i Norge. Der er andre land mye bedre. I hvertfall etter min erfaring. Man kan så påstå at jeg ikke har bodd utenlands,eller møtt noe hverdag der. Det har jeg faktisk! Jeg har endel som passer inn i A4 boblen,som eget hus og grei arbeidsplass etc. Men i hodet mitt spyr jeg av tanken på et rent A4 liv. Å medmennesker i Norge er ikke akkurat "snille" med personer de ser ikke passer inn i sin egen snevre boble. Reff: f.eks KG. Sett i verdensmålestokk er Norge det lille sære lokalsamfunnet,der alle er prikk like,og de som våger være litt annerledes flytter av fri vilje,eller blir skvist ut. Vi hakker på hverandre som kyllinger til offerene forsvinner. Vi er for få og ensformige til at man klarer å se litt videre en med tunnelsyn. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TomBombadil Skrevet 13. august #37 Del Skrevet 13. august AnonymBruker skrev (På 11.8.2024 den 19.49): Hva er det med Norge egentlig? Sitter alle bare hjemme i hulene sine? Merker at jeg er totalt annerledes når jeg er i utlandet (varmen), har mer overskudd, bedre humør, livsgnist, psyke… også kommer jeg hjem…. Tar et par dager så er jeg rett i «kjelleren» uten at jeg skal si at jeg er deprimert. Bare synes det er så kald kultur her, ingenting å gjøre, alt sosialt må innebære alkohol, folk hilser ikke, sure mennesker overalt. Føler jeg blir prikk lik omgivelsene mine. Andre? Anonymkode: adfc7...6e0 Bare fordi livet ditt er kjedelig, betyr ikke at et langstrakt land med over fem millioner innbyggere er kjedelig🤡 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. august #38 Del Skrevet 13. august AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er utenlandsk, kommer fra et "upopulært" land. Har i løpet av mine 25 år i Norge møtt mye rasisme, dømming, utfrysning og mobbing. I tillegg til at mange rundt meg er lite sosiale og så vidt prater. Det er lite å finne på utenfor storbyer, altså null kultur, museer, klassisk musikk og så videre. Folk sitter hjemme og drikker med et utvalg venner i helgene. Derfor har jeg flyttet til Danmark. Helt annet liv, selvfølgelig ikke uten utfordringer (som skal jo være til stede i hverdagen). Men jeg møter et mer varmt, inkluderende og artig samfunn, med mange flere muligheter. Anonymkode: c83e5...6d9 Mye av vår kultur omhandler naturen, så om du ikke oppsøker naturen, går du glipp av mye av kulturen. Det er en grunn til at tyskere, nederlendere og franskmenn valfarter til Norge hver sommer, og hovedgrunnen er ikke operahus og restauranter. Om du har bodd i Norge i 25 år uten å oppdage fjell, skog, fjord, skjærgård, padling, klatring, randonee, isbrevandring +++, har du vært ganske blind. Anonymkode: f8309...2fe 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. august #39 Del Skrevet 13. august AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Mye av vår kultur omhandler naturen, så om du ikke oppsøker naturen, går du glipp av mye av kulturen. Det er en grunn til at tyskere, nederlendere og franskmenn valfarter til Norge hver sommer, og hovedgrunnen er ikke operahus og restauranter. Om du har bodd i Norge i 25 år uten å oppdage fjell, skog, fjord, skjærgård, padling, klatring, randonee, isbrevandring +++, har du vært ganske blind. Anonymkode: f8309...2fe Jeg oppsøker naturen. Men å gå i den samme naturen alene, dag etter dag, er drepende kjedelig. Det er grunn til at turister FERIERER i Norge - altså, oppsøker ANNERLEDES natur enn hjemme hos dem selv - for variasjonens skyld. Det er også mange som oppsøker operahus. Bare fordi DU aldri har satt din fot på et sted der det spilles klassisk musikk, betyr ikke at alle andre er likedan. HVOR skriver jeg at jeg ikke har oppdaget skog, skjærgård og så videre? Jeg går toppturer med barna, fisker og så videre. Men det finnes så mye annet i verden enn bare vedlikehold av kropp (sunt kosthold, trening, turer osv). Det finnes også intellektuell føde. Noe som mange ikke forstår, siden de kun trenger å vedlikeholde kroppen, ikke hodet. Anonymkode: c83e5...6d9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. august #40 Del Skrevet 13. august AnonymBruker skrev (På 11.8.2024 den 19.49): Hva er det med Norge egentlig? Sitter alle bare hjemme i hulene sine? Merker at jeg er totalt annerledes når jeg er i utlandet (varmen), har mer overskudd, bedre humør, livsgnist, psyke… også kommer jeg hjem…. Tar et par dager så er jeg rett i «kjelleren» uten at jeg skal si at jeg er deprimert. Bare synes det er så kald kultur her, ingenting å gjøre, alt sosialt må innebære alkohol, folk hilser ikke, sure mennesker overalt. Føler jeg blir prikk lik omgivelsene mine. Andre? Anonymkode: adfc7...6e0 Tror du henger med feil folk. Anonymkode: 5bc60...76b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå