AnonymBruker Skrevet 11. august #21 Del Skrevet 11. august AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Ts her Jeg leser at et par av dere har blitt fornærmet og mener at jeg generaliserer, noe jeg ikke gjør, da jeg ikke skriver at dette gjelder alle hundeeiere. Jeg forstår viktigheten av at hunden skal ha langline, men man går ikke med lang line i sentrum av byen der folk ferdes inn og ut av butikker og kafeér, eller spaserer. Anonymkode: e26d2...c9a Selvsagt generaliserer du Anonymkode: c490d...d17 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. august #22 Del Skrevet 11. august AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg liker de fleste hunder men jeg liker ikke at fremmede hunder løper i beina på meg, hopper opp på meg eller snurrer båndet rundt beina mine når jeg er ute og går tur. Dette ser jeg ofte og i dag opplevde jeg at en dame kom nedover en trapp mens jeg gikk opp, og når hun stod øverst i trappen var hunden hennes over to meter lengre nede der hvor jeg stod, og løp rundt beina mine med båndet på. Ga beskjed til damen at hun måtte holde styr på hunden sin, og da sa hun; "Ja men jeg har jo hunden i bånd". Så går jeg en kilometer videre før jeg møter to menn som jogger på den ene siden av veien med hundene sine i lang line, og den ene hunden er på andre siden av veien som er ca 3 m bred. Hunden løper mot meg og hopper opp på meg for å hilse. Hvorfor er hundeeiere så j**** sløve med det båndet? Anonymkode: e26d2...c9a Samme her. Anonymkode: 96b22...c18 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. august #23 Del Skrevet 11. august AnonymBruker skrev (1 time siden): Hunden min går i langline på både 10 og 15 meter og det har jeg tenkt å la den fortsette med. Jeg har lært den dette siden den var valp og går aldri bort til andre. Hunder må få lov å være hunder og må få lov til å sondere terrenget fritt. Dyrevelferdsloven sier tydelig at det er hundeeiers ansvar å sørge for at hunden skal kunne utøve naturlig atferd, men samfunnet må gjøre det mulig for eieren å gjøre dette. - Hvis det alltid er båndtvang vil aldri hunden kunne utfolde seg naturlig, noe som igjen kan bety dårlig dyrevelferd. Å gå med kort bånd, at hunden alltid går med fot og ikke får lov til å utforske, snuse og være hund lager problemhunder som igjen gjlr at hundeeiere har mindre kontroll og folk blir mer redde. Jeg har også hund ved fot og hund i kort bånd men i terrenget hvor det skjeldent er mye folk bruker jeg langline og det kommer jeg absolutt til å fortsette med. Vi har ikke båndtvang fordi noen folk er redde for hunder selv om det er det noen liker å tro. Anonymkode: c3b22...aaf Man kan fint utforske også med kort bånd . Anonymkode: c490d...d17 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BobbySocks Skrevet 11. august #24 Del Skrevet 11. august Når hunder i bånd kommer løpende og hopper på meg sparker jeg i ren refleks. Håper hundeeierne da lærer, i det minste. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. august #25 Del Skrevet 11. august AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Man kan fint utforske også med kort bånd . Anonymkode: c490d...d17 Og en kan fint ha kontroll også med langt bånd. Så står hver og en fritt til å bruke den lengden en vil og ønsker etter behov. Har en kontroll på hunden sin opparbeidet med trening er ikke lengden på båndet et tema i det hele tatt. Anonymkode: c3b22...aaf 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. august #26 Del Skrevet 11. august AnonymBruker skrev (1 time siden): Hunden min går i langline på både 10 og 15 meter og det har jeg tenkt å la den fortsette med. Jeg har lært den dette siden den var valp og går aldri bort til andre. Hunder må få lov å være hunder og må få lov til å sondere terrenget fritt. Dyrevelferdsloven sier tydelig at det er hundeeiers ansvar å sørge for at hunden skal kunne utøve naturlig atferd, men samfunnet må gjøre det mulig for eieren å gjøre dette. - Hvis det alltid er båndtvang vil aldri hunden kunne utfolde seg naturlig, noe som igjen kan bety dårlig dyrevelferd. Å gå med kort bånd, at hunden alltid går med fot og ikke får lov til å utforske, snuse og være hund lager problemhunder som igjen gjlr at hundeeiere har mindre kontroll og folk blir mer redde. Jeg har også hund ved fot og hund i kort bånd men i terrenget hvor det skjeldent er mye folk bruker jeg langline og det kommer jeg absolutt til å fortsette med. Vi har ikke båndtvang fordi noen folk er redde for hunder selv om det er det noen liker å tro. Anonymkode: c3b22...aaf Du sier du har kontroll, men i realiteten har du null kontroll på et dyr med sterke instinker som er 10-15meter unna deg. Du er ufattelig naiv, og en farlig hundeeier. Anonymkode: f04f7...f2b 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 11. august #27 Del Skrevet 11. august AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Ok. Hunden min kommer fremdeles til å gå i langline som er helt lovlig å bruke på lik linje som annet bånd. Så verken meg eller hunden gjlr noe som helst galt. Og det er det viktig at ts og andre forstår og skjønner selv om du måtte tro du kjenner min hund så mye bedre enn meg eller st jeg lyger. Anonymkode: c3b22...aaf Jeg mener verken at jeg kjenner hunden din eller at du lyver. Jeg mener at hunder er dyr, og at vi mennesker ikke kan forutse hunder og andre dyrs oppførsel. De handler på instinkter, og selv den best trente hunden kan bite eller stikke av. 3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gliffy Skrevet 11. august #28 Del Skrevet 11. august Jeg har hund selv, og jeg bruker ofte langt bånd i skog og mark der det er lite med folk. Likevel føler jeg meg ikke truffet i det hele tatt av hovedinnlegget, siden jeg alltid følger med og min hund aldri får gå bort til hverken folk eller dyr uten at det er avklart først. Det ts klager på er jo folk som ikke har kontroll og lar hundene sine komme bort til folk når de ikke følger med. Dette er jo innmari irriterende, også for oss som har hund. Har ikke tall på hvor mange ganger jeg har måttet rope til en eller annen idiot som står med nesa i mobilen mens den lille 2-kilos bikkja deres er på vei bort til min hund. De tror jo det ikke er noe problem siden hunden deres er liten, og tenker ikke på at min hund kan jo bite over halsen på deres hund potensielt. 9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mardina Skrevet 11. august #29 Del Skrevet 11. august AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Du sier du har kontroll, men i realiteten har du null kontroll på et dyr med sterke instinker som er 10-15meter unna deg. Du er ufattelig naiv, og en farlig hundeeier. Anonymkode: f04f7...f2b Og du kjenner ikke hunden til den du siterer. Eller er du en selvutnevnt hundeekspert? 😄 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. august #30 Del Skrevet 11. august Mardina skrev (1 time siden): Men så kjenner du ikke alle hundeeiere heller 😊 Det finnes hundrevis av hundeeiere som har kontroll på hunden sin i bånd. Min hund- mitt valg 😊 Selvfølgelig er det mange som har kontroll, men det er forskjell på å ferdes i utmark og i strøk der det ferdes mye folk, og det er det jeg refererer til i hovedinnlegget mitt. Jeg bor i sentrum av en by, og ser flere hundeeiere daglig som går på gaten eller jogger på turstier blant mye folk, og de har lang line på hundene sine. Det kan hende at de er sløve med å ha kort bånd på hundene sine når de går i byen. Ts Anonymkode: e26d2...c9a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mardina Skrevet 11. august #31 Del Skrevet 11. august AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Selvfølgelig er det mange som har kontroll, men det er forskjell på å ferdes i utmark og i strøk der det ferdes mye folk, og det er det jeg refererer til i hovedinnlegget mitt. Jeg bor i sentrum av en by, og ser flere hundeeiere daglig som går på gaten eller jogger på turstier blant mye folk, og de har lang line på hundene sine. Det kan hende at de er sløve med å ha kort bånd på hundene sine når de går i byen. Ts Anonymkode: e26d2...c9a Hvorfor henger du deg sånn opp i hva hundeeiere gjør med sin hund, så lenge hunden ikke plager deg? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. august #32 Del Skrevet 11. august Mardina skrev (22 minutter siden): Hvorfor henger du deg sånn opp i hva hundeeiere gjør med sin hund, så lenge hunden ikke plager deg? Leste du hva jeg skrev i hovedinnlegget? Selvfølgelig er det plagsomt at det kommer hoppende en bikkje opp på meg, og bare i dag har det skjedd tre ganger. Ts Anonymkode: e26d2...c9a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mardina Skrevet 11. august #33 Del Skrevet 11. august AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Leste du hva jeg skrev i hovedinnlegget? Selvfølgelig er det plagsomt at det kommer hoppende en bikkje opp på meg, og bare i dag har det skjedd tre ganger. Ts Anonymkode: e26d2...c9a Og leste du hva jeg skrev som første kommentar? Tror du alle hunder og hundeeiere er som dem du traff i dag? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. august #34 Del Skrevet 11. august Mardina skrev (Akkurat nå): Og leste du hva jeg skrev som første kommentar? Tror du alle hunder og hundeeiere er som dem du traff i dag? Nei og det skriver jeg heller ikke hovedinnlegget mitt at jeg tror. Jeg tror kanskje at de som ferdes i bysentrum og på turstiene i sentrumsområdet er litt sløve, og tenker; "her er det ikke rådyr eller sauer å jage for hunden min", eller "den er så søt så alle liker den like godt som jeg gjør, og da gjør det ingenting om den hopper opp, for den er jo så glad og vil jo bare hilse på alle den møter". Jeg har sett 6-7 hundeeiere med lang line i dag, og noen av hundene løp på kryss og tvers av turveien, og to hoppet opp på meg og den tredje snurret seg rundt beina mine, fordi linen var et par meter lang. Ts Anonymkode: e26d2...c9a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. august #35 Del Skrevet 11. august AnonymBruker skrev (1 time siden): Du sier du har kontroll, men i realiteten har du null kontroll på et dyr med sterke instinker som er 10-15meter unna deg. Du er ufattelig naiv, og en farlig hundeeier. Anonymkode: f04f7...f2b Har jeg 0 kontroll? Veldig rart at det da går hjort rett forbi både hund og meg uten at instinkter gjør noe som helst. Jeg lurer på om det er lengden på båndet, hunden eller meg som gjør meg "ufattelig naiv og farlig". Eller om det er trening og samspill og kontakt med hunden som gjør at det båndet mellom meg og hunden er så utrolig mye sterkere enn et hvilket som helst bånd du får kjøpt. For 14. dager siden løpte det to hundeeiere etter en hund som hadde slitt seg ut av båndet og jaktet sau. Jeg vet at på kg har ingen kontroll på hunden sin, alle skal ha kort bånd og hunden sksl alltid gå med fot og hunden skal aldri gå lov til å være hund, heldigvis fungerer ikke irl slik som på kg. Du får tro hva du vil. Jeg gjør som jeg vil så lenge jeg har det samspillet med hunden som jeg har og overholder loven som jeg gjør så gjør jeg heller ingenting verken farlig, ulovlig eller utrykt. Anonymkode: c3b22...aaf 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. august #36 Del Skrevet 11. august AnonymBruker skrev (2 timer siden): Har brutt hunden min av da den fikk syn på en hare. Enten har en kontroll på hunden eller så har en det ikke. Og har en ikke kontroll på hunden sin hjelper det lite med bånd uansett hvordan båndet er. Har gått ned hunden løs og jeg mens en hjort spaserte rett forbi i nabolaget også. Hva majoriteten av folk gjør og ikke gjør spiller ingen rolle. Jeg vet hva jeg gjør og hvilket samarbeid jeg har med min hund Anonymkode: c3b22...aaf "MIN hund gjør ikke sånn" Hvor mange tusen ganger skal man høre slike tullete utsagn? "Alle" har full kontroll på hunden sin helt til den dagen de ikke har kontroll. Og da kan det bli stygt. Masse eksempler på det. Og ja, som ivrig turgåer er de med langt bånd de som åpenbart har minst kontroll. Dummeste jeg ser er de med langt bånd og ingen eier i andre enden. Anonymkode: bc9bc...c1a 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. august #37 Del Skrevet 11. august AnonymBruker skrev (Akkurat nå): "MIN hund gjør ikke sånn" Hvor mange tusen ganger skal man høre slike tullete utsagn? "Alle" har full kontroll på hunden sin helt til den dagen de ikke har kontroll. Og da kan det bli stygt. Masse eksempler på det. Og ja, som ivrig turgåer er de med langt bånd de som åpenbart har minst kontroll. Dummeste jeg ser er de med langt bånd og ingen eier i andre enden. Anonymkode: bc9bc...c1a Ok du får fortsette å irritere deg da, kos deg med det. Så lenge du har kontroll på deg selv og jeg har kontroll på meg selv og hunden er det absolutt ingen som trenger å irritere seg men likevel er det noen som ikke evner å ha gangsyn men må bli frustrert av alt de ser. Høres jo ikke så kjekt ut å ha det slik men jeg skal ikke stoppe deg fra å være irritert på tur om du finner det givende. Anonymkode: c3b22...aaf 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. august #38 Del Skrevet 11. august AnonymBruker skrev (3 timer siden): Er drittlei hundeeiere som driter i andre og lar hundene sine gå løse. Har blitt hoppet på av flere store hunder i det siste og begynner å bli rimelig lei. De kvelver meg over enda omtrent da de løper mot meg i tilegg frykt for å bli bitt da hundeeierne ikke har kontroll på de store beistene sine......!!!! Båndtvang er så j... vanskelig for noen! Den dagen det skjer med barna mine er det ikke mye hund igjen! Anonymkode: ed605...b19 "Har jeg ikke sagt en million ganger at du ikke skal overdrive så fælt.." Anonymkode: 85bad...d16 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. august #39 Del Skrevet 11. august AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Jeg vet at på kg har ingen kontroll på hunden sin, alle skal ha kort bånd og hunden sksl alltid gå med fot og hunden skal aldri gå lov til å være hund, heldigvis fungerer ikke irl slik som på kg. Du får tro hva du vil. Jeg gjør som jeg vil så lenge jeg har det samspillet med hunden som jeg har og overholder loven som jeg gjør så gjør jeg heller ingenting verken farlig, ulovlig eller utrykt. KG har de fleste/meste selverklærte hundeeksperter jeg vet om. Et par unntak, resten er noen forståsegpåere av rang.. Dummeste lesning er tråder om farlige hunder og båndtvang. Klassisk kjerring-hysteri.. Anonymkode: 85bad...d16 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. august #40 Del Skrevet 11. august AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Ok du får fortsette å irritere deg da, kos deg med det. Så lenge du har kontroll på deg selv og jeg har kontroll på meg selv og hunden er det absolutt ingen som trenger å irritere seg men likevel er det noen som ikke evner å ha gangsyn men må bli frustrert av alt de ser. Høres jo ikke så kjekt ut å ha det slik men jeg skal ikke stoppe deg fra å være irritert på tur om du finner det givende. Anonymkode: c3b22...aaf Hvor står det at jeg irriterer meg? Jeg poengterte at det teiteste jeg hører er folk som sier de kjenner SIN hund, akkurat som du mener du tror du gjør. V har masse eksempler på det motsatte og årlig avlives en rekke hunder i Norge fordi de går til angrep på mennesker og dyr. Selv de snilleste som "aldri har gjort noe sånt før". Det virker tvert i mot som det er du som blir irritert fordi jeg påpeker at selv ikke du til enhver har kontroll på en hund selv om du innbiller deg det og legger ut om hvor flink du er. Anonymkode: bc9bc...c1a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå