AnonymBruker Skrevet 14. august #21 Del Skrevet 14. august Hvis du går for ny runde med stimulering, finnes det hvertfall mye informasjon der ute på hva man med små endringer i livsstilen kan gjøre for å maksimere potensialet sitt. Anbefaler podcaster som Fertility in Focus Podcast, som tar opp enkeltvise temaer som relevante kosttilskudd, trening og kostholdsråd etc (men er mer på den ekstreme og kanskje litt vel alternative siden). Mye er åpenbart, men enkelte gode tips får man. Har også funnet mye god informasjon om «How to naturally improve fertility» fra flere amerikanske fertilitetsspesialister på YouTube. Jeg er i en helt annen situasjon enn deg (gjennomgikk egguttak for eggfrys i en alder av 30 år), men begynte i god tid før med omlegging av kosthold (så lite UP som mulig), null alkohol, ingen NSAIDs, jern-, sinktilskudd, B-vitaminer/folsyre og omega-3, samt coenzym q10. Aner ikke om dette vil gi noen gevinst eller ikke, men når man legger så mye ressurser i noe som dette er det verdt å prøve. Lykke til, uansett hva du går for Anonymkode: c657b...be8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. august #22 Del Skrevet 15. august Ta et nytt egguttak. Jeg har hengt på reddit lenge, nesten ett år. Og der er det mange kvinner som deler sine historier rundt IVF. Har inntrykk av at de fleste får det til, så lenge man bare er tålmodig nok. Den største utfordringen er at man har færre gode egg som 40-åring, og siden vi i (teite) Norge ikke vil sjekke om disse har kromosomfeil eller ikke, så må man forberede seg på spontanaborter og måtte bruke lengre tid. Jeg ville også begynt med tilskudd med en eneste gang. q10, b-12, melatonin, omega3, vitamin-d, folat. Hvordan er protokollen din? Jeg har også få egg, og primer med østrogen denne gangen for å se om jeg kan produsere flere egg. Justering av medisiner kan endre resultatet. Men jammen er det stor variasjon fra egguttak til egguttak også. Anonymkode: cea7f...119 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Laura84 Skrevet 15. august Forfatter #23 Del Skrevet 15. august (endret) AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Ta et nytt egguttak. Jeg har hengt på reddit lenge, nesten ett år. Og der er det mange kvinner som deler sine historier rundt IVF. Har inntrykk av at de fleste får det til, så lenge man bare er tålmodig nok. Den største utfordringen er at man har færre gode egg som 40-åring, og siden vi i (teite) Norge ikke vil sjekke om disse har kromosomfeil eller ikke, så må man forberede seg på spontanaborter og måtte bruke lengre tid. Jeg ville også begynt med tilskudd med en eneste gang. q10, b-12, melatonin, omega3, vitamin-d, folat. Hvordan er protokollen din? Jeg har også få egg, og primer med østrogen denne gangen for å se om jeg kan produsere flere egg. Justering av medisiner kan endre resultatet. Men jammen er det stor variasjon fra egguttak til egguttak også. Anonymkode: cea7f...119 Har du gjort tiltak i forhold til kosthold også? Spiser selv relativt sunt men tenkte kutte ut eventuelt alt av kunstig søtning, mer rene råvarer uten at det fører til for mye stress. Jeg drikker lite alkohol men eventuelt fullt stopp på det også. Samtidig så hører jeg andre si at man ikke trenger gå helt "over-the-top" for så stor forskjell vil det ikke være. Vel jeg har et forsøkt til evt med ivf og skal ha et møte med klinikken i neste uke og høre hva de tenker. Virker som de ikke er helt overbevist om at man kan gjøre så mye med egne egg i min alder. Lev og spis sunt, holde seg aktiv, sove godt etc... Endret 15. august av Laura84 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Laura84 Skrevet 15. august Forfatter #24 Del Skrevet 15. august AnonymBruker skrev (9 timer siden): Hvis du går for ny runde med stimulering, finnes det hvertfall mye informasjon der ute på hva man med små endringer i livsstilen kan gjøre for å maksimere potensialet sitt. Anbefaler podcaster som Fertility in Focus Podcast, som tar opp enkeltvise temaer som relevante kosttilskudd, trening og kostholdsråd etc (men er mer på den ekstreme og kanskje litt vel alternative siden). Mye er åpenbart, men enkelte gode tips får man. Har også funnet mye god informasjon om «How to naturally improve fertility» fra flere amerikanske fertilitetsspesialister på YouTube. Jeg er i en helt annen situasjon enn deg (gjennomgikk egguttak for eggfrys i en alder av 30 år), men begynte i god tid før med omlegging av kosthold (så lite UP som mulig), null alkohol, ingen NSAIDs, jern-, sinktilskudd, B-vitaminer/folsyre og omega-3, samt coenzym q10. Aner ikke om dette vil gi noen gevinst eller ikke, men når man legger så mye ressurser i noe som dette er det verdt å prøve. Lykke til, uansett hva du går for Anonymkode: c657b...be8 Takk for svar:-) Er det gyldne 3 måneder de sier man skal legge om før det har effekt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. august #25 Del Skrevet 15. august Det er bra dere skal ha en samtale med klinikken før dere avgjør noe. Hør hva de sier og hva de foreslår for endringer i medisiner og forløp. Hvis de foreslår å bruke samme dose som forrige gang og ikke særlige endringer, hadde nok jeg revurdert å ta et forsøk til med egne egg. Pga faren for å få ut bare et par egg på nytt og ingen bedring. Første forsøk er gjerne litt prøving/feiling med tanke på dosering fordi man vet ikke helt hvordan man responderer. Er ikke bare å gi veldig store doser første gang heller pga faren for overstimulering. Lykke til ❤️ Anonymkode: 20ea2...959 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. august #26 Del Skrevet 15. august Laura84 skrev (5 timer siden): Har du gjort tiltak i forhold til kosthold også? Spiser selv relativt sunt men tenkte kutte ut eventuelt alt av kunstig søtning, mer rene råvarer uten at det fører til for mye stress. Jeg drikker lite alkohol men eventuelt fullt stopp på det også. Samtidig så hører jeg andre si at man ikke trenger gå helt "over-the-top" for så stor forskjell vil det ikke være. Vel jeg har et forsøkt til evt med ivf og skal ha et møte med klinikken i neste uke og høre hva de tenker. Virker som de ikke er helt overbevist om at man kan gjøre så mye med egne egg i min alder. Lev og spis sunt, holde seg aktiv, sove godt etc... Ved første egguttak forsøkte jeg å endre både kosthold og livvstil. Spise sunnere, trene mer. Synes det var tungt, for man må jo vedlikeholde endringene over flere måneder om det skal ha noen hensikt. 5 egg. 3 fertilisert. 2 blastoer. Ved andre egguttak, hadde jeg gått tilbake til gamle vaner. Var i tillegg så sykt stressa på jobb. Gikk mye kaffe. 5 egg. 5 fertilisert. 5 blastoer. Måneden etterpå ble jeg også gravid, naturlig. (men mistet). Har derfor ikke troa på at det er nødvendig med store kostholds-endringer. For har egentlig et ganske vanlig, greit kosthold og er normalt aktiv. Røyker ikke, drikker ikke, sover godt, går turer, osv osv. Har mer tro på tilskuddene jeg tok. De tilføyer det lille ekstra, som gir kroppen overskudd til å forbedre ting på et celle-nivå. Slik som q10. Anbefaler å lese "it starts with the egg". Når det er sagt, så har jeg også inntrykk av at å spise mer antinflammatorisk er bra for kroppen. Så noen gode vaner har jeg beholdt siden første egguttak. Som å bytte ut hveteprodukter med havre, og spise mindre sukker. Anonymkode: cea7f...119 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. august #27 Del Skrevet 15. august Jeg tenker dette må du ta med legen din, en individuell vurdering av deg. I min slekt er det mange som har fått flere barn naturlig i 40-årene, og kommer generelt sent i overgangsalderen. Venninna mi har det omvendt, og fikk beskjed av legen sin om at det hastet for henne når hun knapt var 30. Lykke til uansett, jeg håper det ordner seg for dere ❤️ Anonymkode: 4bfd8...6e4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. august #28 Del Skrevet 15. august Laura84 skrev (På 11.8.2024 den 12.21): Heisann, Jeg har nylig vært igjennom min første runde med IVF. Etter stimulering fikk de ut bare 2 egg, som ble befruktet med var av for dårlig kvalitet til å bli satt inn. Jeg hadde endel bivirkninger under stimuleringen som migrene, vondt i mage, korsrygg og generelt sliten av det + egguttak. Vi har mulighet til å gjøre en IVF igjen før eggdonasjon. Men lurer på om det i det hele tatt er vits, er det noen mulighet for å få ut noen brukbare egg med tanke på at jeg er 40 år? Og om de får de ut, vil de i det hele tatt klare seg.... Pakken vi har kjøpt er da to IVF før vi tar eggdonasjon. Ser frem til å høre fra dere, er litt rådvill. Vil helst bruke egne egg, men vet at sjansen ikke er kjempestor på forsøk 2 med tanke på alder. Jeg ville prøvd en runde til. Ble selv gravid på tredje ivf-forsøk som 38-åring. Fikk ut tre og fire egg og kun ett, ett og to var av grei kvalitet. Da to ble satt inn, fikk vi ett barn. To år senere, som 40-åring ble jeg plutselig naturlig gravid. Ville gitt det en sjanse til! 😊 Anonymkode: 67823...b72 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august #29 Del Skrevet 16. august Vi var gjennom 3 år med 7 uttak og 6 innsett , mistet 2 ganger, ble gravid med 2 innsett med donoregg i fjor høst og har nå en sønn på 3 mnd. Jeg er nå 41 . Jeg fikk dessverre alvorlig svangerskapsforgiftning så han måtte ut med planlagt keisersnitt 1 mnd før termin og var prematur, alt har gått fint etterpå . Men svangerskapsforgiftning kan man også få utenom eggdonasjon .Man blir satt på blodfortynnende ved eggdonasjon. Masse lykke til ❤️ Anonymkode: 0055e...708 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august #30 Del Skrevet 16. august Laura84 skrev (På 15.8.2024 den 9.39): Takk for svar:-) Er det gyldne 3 måneder de sier man skal legge om før det har effekt? Jeg gjorde hvertfall det, de 90 dagene før stimulering har man vel størst sjanse for å kunne påvirke de umodne oocyttene Anonymkode: c657b...be8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august #31 Del Skrevet 16. august Jeg ville tatt med egne egg. Om man bruker noen annens egg så er det jo ikke ditt barn. Prøv i håp om du får det til på runde 2. Anonymkode: 4c4c5...ec0 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august #32 Del Skrevet 16. august AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg ville tatt med egne egg. Om man bruker noen annens egg så er det jo ikke ditt barn. Prøv i håp om du får det til på runde 2. Anonymkode: 4c4c5...ec0 Det blir jo hennes barn uansett , hva om dine venninner hadde måttet ha eggdonasjon, hadde du da sagt : Du vet det ikke er din unge ???? Anonymkode: 0055e...708 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august #33 Del Skrevet 16. august Venterpåregnbuen skrev (På 11.8.2024 den 20.07): Har du prøvd å gjøre grep for å bedre eggkvaliteten? Er mye man kan gjøre som kan øke sjansene. Nå har ikke jeg lav AMH, men jeg er like gammel som deg og er nå gravid i uke 18. Har hatt 3 egguttak og 5 innsett. Blitt gravid på 4 av de, men har mistet 3 ganger. Dette forsøket la vi ned mye innsats i forkant. Kan være vi bare var heldige og traff gullegget, men jeg har tro på at innsatsen var av stor betydning. Uansett, mange lykkes med egne egg når de er rundt 40, og jeg mener det er altfor tidlig å gi seg etter 1 forsøk. De fleste trenger flere forsøk ved IVF, uavhengig av alder. Høres kjemperart ut! Egga blir dårlig i kvalitet pga tid og alder.. evt medfødte faktorer. Ikke mulig å reversere dette så vidt jeg vet. I såfall måtte det være å forebygge samt gjøre enklere grep som ung for å holde egga sunnere lengre, men selv det vet man nok for lite om.. Har hørt at q-10 tilskudd kan hjelpe på eggkvalitet , men da fra ung alder Anonymkode: 8ce92...9ce Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august #34 Del Skrevet 16. august AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Høres kjemperart ut! Egga blir dårlig i kvalitet pga tid og alder.. evt medfødte faktorer. Ikke mulig å reversere dette så vidt jeg vet. I såfall måtte det være å forebygge samt gjøre enklere grep som ung for å holde egga sunnere lengre, men selv det vet man nok for lite om.. Har hørt at q-10 tilskudd kan hjelpe på eggkvalitet , men da fra ung alder Anonymkode: 8ce92...9ce Man har en «pool» med umodne oocytter som blir mindre hvert år som går. I sykluser på ca 90 dager før eggløsning starter modning av den enkelte oocytt før eggløsning. Hvilke stressorer man utsetter denne cellen for i denne kritiske perioden vil jeg tro er av en viss betydning. TS får jo ikke gjort noe med alderen sin, men det skader jo ikke å optimalisere kroppen (gir uansett bare helsegevinst). Et annet poeng er at eggcellene ikke bare skal høstes i så stort antall og så bra kvalitet som mulig. Embryoet skal jo også tilbakeføres til livmor og feste seg. Livmorens slimhinne påvirkes av en rekke faktorer. Så skal man gjennomføre en graviditet. Jo sunnere kroppen er, jo bedre er vel sjansene for at alle leddene blir vellykket? Anonymkode: c657b...be8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rhodiola Skrevet 16. august #35 Del Skrevet 16. august Tråden er ryddet for innlegg postet av utestengt bruker, avsporing, brukerdebatt og svar til slettede innlegg. Rhodiola, adm. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnnBanan Skrevet 20. september #36 Del Skrevet 20. september Jeg ble gravid som 47-åring naturlig med tvillinger. Selv om det var med en mye yngre sæddonor, tok det bare ett forsøk. Det er mulig å frigjøre gode egg i alle aldre, men det avhenger veldig av individnivå. Jeg røykte aldri og drakk aldri alkohol i det hele tatt, hadde alltid et sunt kosthold og trente regelmessig. Legen min fortalte meg at reproduksjonssystemet mitt er flott for alderen min, så det var derfor det fungerte, pluss en god dose flaks. Det er viktig at alt er riktig: Eggstokkene skal være gode og sunne, egg i god stand og god telling, sædcellene må være potente og viktigst av alt skal noe som heter DNA-fragmentering være lav i både sæd og egg. Etter det jeg har lest skal i hvert fall den ene ha lav DNA-fragmentering og kan hjelpe den andre med å rette opp denne mangelen. I mitt tilfelle var faren ganske yngre og det hjalp veldig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sefanja Skrevet 20. september #37 Del Skrevet 20. september Laura84 skrev (På 11.8.2024 den 20.02): Det vet jeg ikke. Men de jeg kjenner som har gjort IVF har også kommentert at det var tøft med hormoner og uttak. Satser på at det går fint❤️ Du har i hvert fall rett innstilling. Du kan jo bestemne deg nå for at du gjør maksimalt tre forsøk til før dere eventuelt adopterer eller blir fosterforeldre? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. september #38 Del Skrevet 21. september Kommer litt ann på alder og hva de sier. Sånn i utgangspunktet skulle det jo være mulig å få ut bruktbare egg, men det vil jo kunne ta ganske lang tid. Du får nesten sette deg selv en deadline og gå på eggdonasjon når du er der. Så lenge du hae en livmor kan en faktisk få satt inn egg om man så er 80 år. Ikke at det skjer og takk og pris. IVF, der har du knappere med tid. Spørs også hvor tykk lommebok du har. Kan de stimulere deg bitte litt hardere neste gang? Hadde forsøkt noen runder til, og deretter gått på donasjon Anonymkode: aa02b...55c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå