Gå til innhold

Metafysisk årsak til sykdom og lidelser?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Mao flere psykologer på sykehusene.

Anonymkode: 6e7b9...c9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Stress i oppvekstmiljøet? For en nyfødt? Hvordan har de rukket det? Når de har det rett ut av magen? 

Anonymkode: 3f759...04d

Poenget som ser ut til å gå deg hus forbi er at ting oppstår ikke plutselig ut av intet. Når en person får eksem så er det jo fordi prosesser i kroppen gjør at eksemen "manifesteres". Det er en reaksjon på noe annet som skjedde først. Cellene i kroppen følger visse prosesser. Og det er mange forskjellige prosesser i kroppen som kan lede til eksem. 

Selv et barn i livmoren til mora påvirkes av utallige prosesser innad og utenfor egen kropp. Morens stress blir ungens stress blant annet. Dette burde vel ikke være så vanskelig å forstå, selv om man ikke nødvendigvis er enige i de metafysiske forklaringsmodellene.

Dersom man ser på mange av disse metafysiske forklaringsmodellene fra et fysiologisk perspektiv (om man allerede har kunnskap om kroppen og kroppens prosesser) så kan man også se hvordan de ikke alltid er helt bak mål. De er formulert på et upresist språk, man snakker for eksempel om følelser i stedet for neurokjemikalier og det sympatiske eller parasympatiske nervesystemet, men dersom man i utgangspunktet kan litt fysiologi og sykdomslære, er det noen av disse forklaringsmodellene som faktisk ikke er helt hinsides fornuft.

Anonymkode: 33e71...136

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg lever en ganske alternativ livsstil selv, men det du sier her er at fysisk sykdom ikke eksisterer og at det egentlig bare er følelser. Les det du skrev om fornektelse du. 

Anonymkode: d317c...e28

Følelser er jo kjemikaler som påvirker andre prosesser i kroppen. Du er klar over det eller?

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg Jar et helhetlig syn på kroppen og mener at man ikke kan skille så klart mellom psykisk og fysisk som man gjør i dag. Kronisk stress er som man vet skadelig for kroppen og over tid kan slitasjen være med på å fremprovosere sykdommer. Organismen er overbelastet som igjen påvirker immunsystemet. Men at man kan lage en slik lang spesifikk liste over hva som fører til hva, det tror jeg ikke. 

Anonymkode: a8be9...244

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Hvorfor det egentlig? For hvis det er selvforskyldt kan man jo i større grad unngå det. Da er det jo ikke noe som slår til helt tilfeldig men noe man kan jobbe for å forebygge. Er ikke det bedre?

Fordi dette ikke henger sammen med virkeligheten. Det er ikke feil å påpeke at røyk kan føre til kreft, for det er jo beviselig sånn. Det å hevde at alvorlig sykdom skyldes allslags eventyr derimot, er å legge skyld på pasienter uten noe formål. Var det ikke sjaman Durek som hevdet barn fik kreft fordi de ønsket det, du miner lit om han synes jeg (ikke kompliment!!!).

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Poenget som ser ut til å gå deg hus forbi er at ting oppstår ikke plutselig ut av intet. Når en person får eksem så er det jo fordi prosesser i kroppen gjør at eksemen "manifesteres". Det er en reaksjon på noe annet som skjedde først. Cellene i kroppen følger visse prosesser. Og det er mange forskjellige prosesser i kroppen som kan lede til eksem. 

Selv et barn i livmoren til mora påvirkes av utallige prosesser innad og utenfor egen kropp. Morens stress blir ungens stress blant annet. Dette burde vel ikke være så vanskelig å forstå, selv om man ikke nødvendigvis er enige i de metafysiske forklaringsmodellene.

Dersom man ser på mange av disse metafysiske forklaringsmodellene fra et fysiologisk perspektiv (om man allerede har kunnskap om kroppen og kroppens prosesser) så kan man også se hvordan de ikke alltid er helt bak mål. De er formulert på et upresist språk, man snakker for eksempel om følelser i stedet for neurokjemikalier og det sympatiske eller parasympatiske nervesystemet, men dersom man i utgangspunktet kan litt fysiologi og sykdomslære, er det noen av disse forklaringsmodellene som faktisk ikke er helt hinsides fornuft.

For eksem har selvsagt ingenting med kosthold og kjemikalier vi får på huden å gjøre? Vi kan spise sukker og ultraprosessert mat i fleng, og bruke parfymert vaskepulver, så lenge vi bare aksepterer den emosjonelle ubalansen vi har. Jadda. 

Anonymkode: 0bf7a...cfc

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Er dette hvorfor psykisk sykdom har så mye stigma? At folk tror at man er skyld i det selv?

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Pippi Lotta skrev (Akkurat nå):

Fordi dette ikke henger sammen med virkeligheten. Det er ikke feil å påpeke at røyk kan føre til kreft, for det er jo beviselig sånn. Det å hevde at alvorlig sykdom skyldes allslags eventyr derimot, er å legge skyld på pasienter uten noe formål. Var det ikke sjaman Durek som hevdet barn fik kreft fordi de ønsket det, du miner lit om han synes jeg (ikke kompliment!!!).

Så du tror heller ikke på at stress er medførende årsak til de fleste livsstilsykdommer da tenker jeg? For hva er egentlig stress i kroppen? Hvilke prosesser er egentlig involvert. Det å mene at stress eller for eksempel stort psykisk press over tid kan føre til sykdom er ikke det samme som å si at noen ønsker seg en sykdom. Det blir for dumt.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

For eksem har selvsagt ingenting med kosthold og kjemikalier vi får på huden å gjøre? Vi kan spise sukker og ultraprosessert mat i fleng, og bruke parfymert vaskepulver, så lenge vi bare aksepterer den emosjonelle ubalansen vi har. Jadda. 

Gjelder dette babier som akkurat har kommet ut av morens liv? For det var det jeg svarte på her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Gjelder dette babier som akkurat har kommet ut av morens liv? For det var det jeg svarte på her.

Babyer påvirkes av morens kosthold/livsstil før/underveis i graviditet. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er dette hvorfor psykisk sykdom har så mye stigma? At folk tror at man er skyld i det selv?

Så du mener at det ikke er noe man kan gjøre selv for å bedre psykisk sykdom? Man er helt maktesløs å kan bare legge seg ned for det er aldri noe man selv kan forandre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er kombinasjonen. Det er ikke noe enten eller. Er du utsatt for mye parfyme, kjemikalier, og har dårlig kosthold så kan du få emosjonell ubalanse. Hvis du har mye belastning kan kroppen reagere mer enn hvis du fjerner noe.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så du mener at det ikke er noe man kan gjøre selv for å bedre psykisk sykdom? Man er helt maktesløs å kan bare legge seg ned for det er aldri noe man selv kan forandre?

Nei det er flere ting man kan gjøre. Jeg forstår ikke at du konkluderte det utav mitt innlegg. Men selv om man har et bra kosthold og trener jevnlig, går til psykolog og er sosial så kan man ha dårlig psykisk helse på grunn av pågående eller tidligere belastninger i livet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Rogadame skrev (15 timer siden):

Lengste liste med kvakksalveri  jeg har lest på lenge .

Ja, dette ble en god latter her i hus.

Jeg skal ta med lista på jobb og si at jeg har funnet årsaken til alt vondt for alle våre pasienter..

Anonymkode: bd676...4d7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er kombinasjonen. Det er ikke noe enten eller. Er du utsatt for mye parfyme, kjemikalier, og har dårlig kosthold så kan du få emosjonell ubalanse. Hvis du har mye belastning kan kroppen reagere mer enn hvis du fjerner noe.

Selvsagt påvirker kosthold mental helse. Poenget mitt er at man kan ikke affirmere seg frisk og fortsatt spise smultringer og grandiosa. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Babyer påvirkes av morens kosthold/livsstil før/underveis i graviditet. 

Nettopp. Det var dette jeg også skrev. At morens stress blir ungens stress blant annet. Det er ingen som hevder at det bare er følelser som kan føre til sykdom. Men man kan jo for eksempel si at dersom moren hadde vanskelige følelser og hun trøstespiste usunn mat fordi hun ikke klarte å prosessere disse følelsene på andre måter, så var følelsene som gjorde at hun trøstespiste usunn mat medvirkende årsak og kanskje grunnårsaken til at hennes ufødte barn fikk problemer (dersom vi skal bruke det eksempelet). Hadde hun prosessert følelsene på andre måter ville kanskje ikke ungen ha fått problemet. Dette er jo ikke magi, det er sunn fornuft.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
4 hours ago, AnonymBruker said:

Livet handler ikke om å unngå alt som er vondt og vanskelig. Da kunne vi bare ha blitt der vi var da, du vet, på den andre siden. Denne virkeligheten er et studie i begrensning, og sykdom er et ypperlig eksempel på dette.

Anonymkode: 41c33...3da

Ja nettopp

karma for at vi er her for å lære og utvikle oss og vi tar på oss visse utfordringer som i noen tilfeller kan være ulike sykdom eller lidelser

Anonymkode: 5b280...47e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvorfor tror dere ikke at følelser påvirker fysisk kropp? Hvorfor er det elles slik at en ensom enke/enkemann ofte dør kort tid etter ektefelle? 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei det er flere ting man kan gjøre. Jeg forstår ikke at du konkluderte det utav mitt innlegg. Men selv om man har et bra kosthold og trener jevnlig, går til psykolog og er sosial så kan man ha dårlig psykisk helse på grunn av pågående eller tidligere belastninger i livet. 

Og jeg skjønner ikke hvordan du kan konkludere med at flere forklaringsmodeller på hvorfor problemer oppstår betyr at det skal føre til stigma hos de som har det vanskelig (ditt opprinnelig innlegg). Man skulle jo tro det var omvendt.. At jo flere måter man har å tenke på ting, jo lettere vil man kunne komme frem til noe som kan føre til bedring og også mindre stigma. Fordi vi alle forstår ting på forskjellig måte.

Folk er så redde for at de skal "få skylda for noe". Men sannheten er at dersom man aldri kan "ta på seg skyld" og si "jeg kan gjøre ting annerledes i fremtiden fordi jeg ser at det jeg gjør nå ikke er optimalt" så vil man alltid være et offer i eget liv. Selvfølgelig ikke greit at andre skal pålegge en person skyld for den uhelsen den personen opplever, men å presentere alternative forklaringsmodeller på noe er (i mitt hode i alle fall) ikke å pålegge noen andre skyld.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 hours ago, AnonymBruker said:

Skal vi se.

Mine magekramper og raping var fordi jeg manglet magnesium. Ville jeg mirakuløst få mer magnesium fra Universet hvis jeg bare ikke var "redd"? 

Ryggproblemene mine var pga dårlig muskulatur, jeg trengte rett og slett å trene for å bli sterkere. Men dette er altså feil, jeg bekymret meg egentlig for penger? Vi trenger egentlig ikke muskler? 

Tisset mye på meg om natten i barndommen. Var verken redd for mor eller far, men har adhd. 

Jeg kan fortsette, men gidder ikke. Jeg er tilghenger av å se alternative måter å se kroppen på, men herregud. 

du misforsto

dette er METAfysiske årsaker

fysisk må å taes med på et helhetlig bilde, så det at du eks. trente er bare bra

Anonymkode: 5b280...47e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...