Bari Skrevet 10. august 2024 #21 Skrevet 10. august 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hei... Jeg liker å lage mat fra bunnen. Det er mer budsjettvennlig og maten blir gjerne renere siden jeg bruker råvarer osv.. lager brød, knekkebrød, pasta, yoghurt og gryter. Er slett ikke fanatisk for vi har mye som er ferdiglaget også. Hender vi kjøper halvferdig mat fordi vi har lyst på. Men.. ungene liker ikke. Eller, de vil ikke spise den hjemmelaget maten. Ifølge alle rundt, er maten min god. De sier de liker maten min hver gang de spiser middag borte. Men det synes ikke akkurat.. Vet ikke, har verken tid, energi eller penger til å kjøpe middag til hver eneste dag og handle ferdigretter på tilbud. Det er lettere å storhandle en gang i blant i store kvanta og lage av det vi har hjemme.. men faller ikke i god jord. Ungene er tre og syv. Hva skal jeg gjøre 😕 Anonymkode: 3cda4...797 Som moren min alltid sa: Når du blir sulten nok så spiser du uansett. La de bli skikkelig sulten så tenker jeg maten du lager går ned på høykant 👍🏻 3
AnonymBruker Skrevet 10. august 2024 #22 Skrevet 10. august 2024 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Fint med hjemmelagd mat fra grunnen, bare ikke prøv å lag dem så sunne! Pøs på med fett, salt og karbogydrater, så skal du se att de elsker maten din. Husmannskost er tidløs, hjemmelagde kjøttkaker er himmelsk. Anonymkode: 81843...544 Vi har ikke veldig sunn mat alltid. Pakore og samosa er fritert, søt ris har sukker. Vi bruker mye hvitt mel, fett er sunt og vi kjøper aldri lettprodukter nettopp pga barna trenger fett. Barna får chapati med masse smør på og helmelk ved siden av på kvelden feks Bari skrev (7 minutter siden): Som moren min alltid sa: Når du blir sulten nok så spiser du uansett. La de bli skikkelig sulten så tenker jeg maten du lager går ned på høykant 👍🏻 Ja sant det haha 😊 Anonymkode: 3cda4...797 1 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2024 #23 Skrevet 11. august 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Flere brød å få kjøpt i butikken som ikke er det. Du får ta en titt på innholdsfortegnelsen selv. Anonymkode: 78975...997 Jeg sa jo ikke at det IKKE var å få kjøpt? 😅 men med tanke på hvor ekstremt mange brød det er å få kjøpt så er det definitivt lettere å plukke opp ett UP ett enn ikke, for de hører til sjeldenheten, det er rett og slett bare fakta🤷🏼♀️ Anonymkode: 0e87c...2d2 2
AnonymBruker Skrevet 11. august 2024 #24 Skrevet 11. august 2024 Du er kjempeflink...ungene dine er 3 og 7 år og dermed pling i bollen. Sånn er det bare. Ikke ta det personlig. De liker nok maten, det er vel bare at grandiosa og kake er "gøy" Anonymkode: e4105...36b 4 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2024 #25 Skrevet 11. august 2024 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Det virker som du har en hang-up på dette med ultraprosessert mat. Kan du nevne et vanlig brød i butikken som er ultraprosessert? Og hvorfor du mener det er ultraprosessert? Mine barn spiser alt mulig, særlig den eldste, uavhengig om det er frosessenpizza eller mat lagd fra bunnen av. Den yngste er litt mer kresen, men velger gjerne mest mat lagd fra bunnen selv om hun er "eksponert" for ultraprosessert mat i store deler av oppveksten. Ingen av dem er særlig glad i hjemmebakt brød dog, men det har vel mest med konsistens og kjedelig smak. Anonymkode: 60554...7d6 Hva mener du "nevne ett vanlig brød i butikken"? ALLE brødene er ultraprosesserte. 😂 Jeg har gjerne en hangup på ultraprosessert mat, fordi dette bidrar til at barn blir ekstremt kresne, i tillegg til at det fortrenger næringsstoffer fordi veldig mye er matsminke og fyll uten næringsmidler. Anonymkode: 5701e...2a0 3 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2024 #26 Skrevet 11. august 2024 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Flere brød å få kjøpt i butikken som ikke er det. Du får ta en titt på innholdsfortegnelsen selv. Anonymkode: 78975...997 Ikke dum deg ut med tom argumentasjon. Det er ekstremt få brød på butikken som ikke er ultraprosesserte. Det er åpenbart at dette har du ikke tenkt på før og prøver å ro deg i land. Du må på et bakeri for å få brød som kun er prosessert og ikke ultraprosessert. Jeg kommer ikke på ett eneste brød i vanlig dagligvarebutikk som ikke er ultraprosessert. Anonymkode: 5701e...2a0 2
AnonymBruker Skrevet 11. august 2024 #27 Skrevet 11. august 2024 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Takk for det ❤️ Ja, har hendt at eldste har nektet å spise middag, men når kvelden kommer og hun ikke vil legge seg hiver hun i seg en stor tallerken med hva vi har hatt..😅 Jeg har vært litt frustrert fordi i går måtte jeg kaste to skåler med yoghurt, en hel tallerken til sammen med håndlaget pasta og verdens beste kjøttsaus, (kjøttsausen var varmet opp så det måtte spises ), i dag lagde jeg havrelapper til frokost fordi vi ikke hadde mer brød og det ble grin fra begge to fordi de ville ha vafler istedet. Og middag spiste de ikke. Det er helg, så det var både kyllingfilet, currysaus, søt ris og vanlig ris, men ikke f om det skulle bli rørt . Jeg vil ikke lage kjip stemning når det gjelder mat, men kjenner jo at jeg blir lei meg når jeg må kaste så mye om det ikke kan fryses. Det er mat som kunne blitt spart eller penger som ikke trengte å bli kastet... Anonymkode: 3cda4...797 Hva kan ikke fryses mener du ? Både havrelapper, pastasaus og pasta og omtrent alle middagsrester kan fryses. Anonymkode: 901c6...257
AnonymBruker Skrevet 11. august 2024 #28 Skrevet 11. august 2024 Det virker jo som om ungene dine egentlig spiser ganske mye forskjellig. Kanskje ikke bli så veldig ambisiøs. Fortsett å tilby masse sunn og ulik mat, men ha noe de liker tilgjengelig. Om det så er husmann knekkebrød. Anonymkode: 2e6d5...be5
AnonymBruker Skrevet 11. august 2024 #29 Skrevet 11. august 2024 Og ikke lag mer mat enn at rester kan fryses eller spises av deg til lunsj neste dag Anonymkode: 2e6d5...be5
AnonymBruker Skrevet 11. august 2024 #30 Skrevet 11. august 2024 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Hva mener du "nevne ett vanlig brød i butikken"? ALLE brødene er ultraprosesserte. 😂 Jeg har gjerne en hangup på ultraprosessert mat, fordi dette bidrar til at barn blir ekstremt kresne, i tillegg til at det fortrenger næringsstoffer fordi veldig mye er matsminke og fyll uten næringsmidler. Anonymkode: 5701e...2a0 First Price er ikke så ille . Såvidt meg bekjent er ikke disse ingrediensene unaturlige .. Ts. Anonymkode: 3cda4...797 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2024 #31 Skrevet 11. august 2024 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Hva kan ikke fryses mener du ? Både havrelapper, pastasaus og pasta og omtrent alle middagsrester kan fryses. Anonymkode: 901c6...257 Havrelapper og fersk pasta kan ikke fryses, nei. (Mine havrelapper er ikke så himla gode når de blir kalde og varmet opp igjen, blir mer som gummi..) Mat som allerede er kjølt ned og varmes opp kan heller ikke fryses ned igjen . Det var denne middagen som hadde blitt satt i kjøleskapet og jeg delte ut porsjonsvis som jeg varmet opp. Det ble ikke spist og måtte derfor kastes. Anonymkode: 3cda4...797 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2024 #32 Skrevet 11. august 2024 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Ikke dum deg ut med tom argumentasjon. Det er ekstremt få brød på butikken som ikke er ultraprosesserte. Det er åpenbart at dette har du ikke tenkt på før og prøver å ro deg i land. Du må på et bakeri for å få brød som kun er prosessert og ikke ultraprosessert. Jeg kommer ikke på ett eneste brød i vanlig dagligvarebutikk som ikke er ultraprosessert. Anonymkode: 5701e...2a0 Du tar feil. Jeg postet nettopp et bilde av innholdsfortegnelsen på fp brødet jeg kjøpte på Kiwi i går. Mange av de dyre brødene på meny etc er ikke så mye bedre. Det er brød de får tilsendt og varmes opp, og ingrendienslisten er ofte lengre. Anonymkode: 3cda4...797
AnonymBruker Skrevet 11. august 2024 #33 Skrevet 11. august 2024 Kan du spørre dem konkret hva de ikke liker, så kan du evt endre litt av oppskriften/rettene slik at alle blir fornøyd? Anonymkode: 2fb42...a45 2
AnonymBruker Skrevet 11. august 2024 #34 Skrevet 11. august 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Du er kjempeflink...ungene dine er 3 og 7 år og dermed pling i bollen. Sånn er det bare. Ikke ta det personlig. De liker nok maten, det er vel bare at grandiosa og kake er "gøy" Anonymkode: e4105...36b De vil heller ha pizza, kake og dessert ja 😂 prøver å få de til å forstå at veldig mye mat er innafor og man kan spise ting selvom man ikke elsker det. Mye mat er gult lys liksom 😂 Anonymkode: 3cda4...797 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2024 #35 Skrevet 11. august 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Kan du spørre dem konkret hva de ikke liker, så kan du evt endre litt av oppskriften/rettene slik at alle blir fornøyd? Anonymkode: 2fb42...a45 Ja, har prøvd, men får lite ut av dem. Har spurt hva de liker, og de klarer ofte ikke gi noe ordentlige svar. Alt utifra humøret og sultfølelse der og da tenker jeg.. Anonymkode: 3cda4...797
AnonymBruker Skrevet 11. august 2024 #36 Skrevet 11. august 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Kan du spørre dem konkret hva de ikke liker, så kan du evt endre litt av oppskriften/rettene slik at alle blir fornøyd? Anonymkode: 2fb42...a45 Vet forresten ingen av de liker potet eller potetmos eller noe som helst med potet. De liker brokkoli, så det har vi relativt ofte til hver rett .. Anonymkode: 3cda4...797
AnonymBruker Skrevet 11. august 2024 #37 Skrevet 11. august 2024 Just now, AnonymBruker said: Ja, har prøvd, men får lite ut av dem. Har spurt hva de liker, og de klarer ofte ikke gi noe ordentlige svar. Alt utifra humøret og sultfølelse der og da tenker jeg.. Anonymkode: 3cda4...797 Da kan du si til dem at du vil gjerne lage mat de liker, men at de må komme med noe mer konkrete forslag til endringer. Så lenge de ikke klarer det, så får de spise det som blir servert. Anonymkode: 2fb42...a45
AnonymBruker Skrevet 11. august 2024 #38 Skrevet 11. august 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Da kan du si til dem at du vil gjerne lage mat de liker, men at de må komme med noe mer konkrete forslag til endringer. Så lenge de ikke klarer det, så får de spise det som blir servert. Anonymkode: 2fb42...a45 Ja de er kanskje store nok til å forstå det kanskje. Jeg har ofte spurt hva de vil ha til middag og når de sier at de ikke vil ha, så sier jeg at da lager jeg noe likevel .. 😊 takk for råd Anonymkode: 3cda4...797
AnonymBruker Skrevet 11. august 2024 #39 Skrevet 11. august 2024 Da får de gå uten mat til de har lært å sette pris på maten du lager. Anonymkode: 45533...ff9
AnonymBruker Skrevet 11. august 2024 #40 Skrevet 11. august 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): First Price er ikke så ille . Såvidt meg bekjent er ikke disse ingrediensene unaturlige .. Ts. Anonymkode: 3cda4...797 Tror du ultraprosessert betyr "unaturlig"? Anonymkode: 5701e...2a0
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå