AnonymBruker Skrevet 10. august 2024 #1 Skrevet 10. august 2024 Hei... Jeg liker å lage mat fra bunnen. Det er mer budsjettvennlig og maten blir gjerne renere siden jeg bruker råvarer osv.. lager brød, knekkebrød, pasta, yoghurt og gryter. Er slett ikke fanatisk for vi har mye som er ferdiglaget også. Hender vi kjøper halvferdig mat fordi vi har lyst på. Men.. ungene liker ikke. Eller, de vil ikke spise den hjemmelaget maten. Ifølge alle rundt, er maten min god. De sier de liker maten min hver gang de spiser middag borte. Men det synes ikke akkurat.. Vet ikke, har verken tid, energi eller penger til å kjøpe middag til hver eneste dag og handle ferdigretter på tilbud. Det er lettere å storhandle en gang i blant i store kvanta og lage av det vi har hjemme.. men faller ikke i god jord. Ungene er tre og syv. Hva skal jeg gjøre 😕 Anonymkode: 3cda4...797 1 2
AnonymBruker Skrevet 10. august 2024 #2 Skrevet 10. august 2024 Hva så om de ikke liker den? Det er helt vanlig når de er 3 og 7. Du tilbyr én ting som er en trygghet ved bordet for dem (f.eks. hjemmelaget brød til suppe). Og sånn går nå dagene til det sakte, men sikkert, løsner for dem. Dropp all ferdiglaget ultraprosessert, ungene blir helt ødelagt av det. Vi merker enorm forskjell på barn som får for mye UP hjemmefra og de som ikke får det, når vi har barn på besøk. UP-barna griner over "feil" brødskive, liksom. Selv om det er hjemmelaget brød så sutrer de over at det ikke er UP-brødet de pleier å få. Anonymkode: 5701e...2a0 10 2
AnonymBruker Skrevet 10. august 2024 #3 Skrevet 10. august 2024 Google neofobi Anonymkode: 5701e...2a0
AnonymBruker Skrevet 10. august 2024 #4 Skrevet 10. august 2024 Barn liker enkle og rene smaker, uten så mye krydder, ting som er lett å tygge og mat som ikke er blandet sammen. Husker jeg ble så frustrert da jeg lagde tomatsuppe fra bunnen og barna grein på nesen og heller ville ha Toro. Jeg ser litt det samme på de to tantebarna mine nå. De vil helst ha farsemat (kjøttkaker, kjøttboller, fiskeboller, fiskekaker, pølser) framfor rent kjøtt eller fisk. Fisk er faktisk noe de liker bedre. Grønnsaker varierer, en dag liker de brokkoli, en annen dag ikke. En elsker lasagne, en annen vil ha pasta og saus, punktum. Barn er forskjellige og ganske vanskelige å tilfredsstille i matveien, men heldigvis går det gjerne over med tiden, særlig hvis de stadig eksponeres for god, hjemmelagd mat! Mine tenåringer spiser nesten alt nå. Ikke gi opp! Anonymkode: 42c70...99c 6
AnonymBruker Skrevet 10. august 2024 #5 Skrevet 10. august 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Barn liker enkle og rene smaker, uten så mye krydder, ting som er lett å tygge og mat som ikke er blandet sammen. Husker jeg ble så frustrert da jeg lagde tomatsuppe fra bunnen og barna grein på nesen og heller ville ha Toro. Jeg ser litt det samme på de to tantebarna mine nå. De vil helst ha farsemat (kjøttkaker, kjøttboller, fiskeboller, fiskekaker, pølser) framfor rent kjøtt eller fisk. Fisk er faktisk noe de liker bedre. Grønnsaker varierer, en dag liker de brokkoli, en annen dag ikke. En elsker lasagne, en annen vil ha pasta og saus, punktum. Barn er forskjellige og ganske vanskelige å tilfredsstille i matveien, men heldigvis går det gjerne over med tiden, særlig hvis de stadig eksponeres for god, hjemmelagd mat! Mine tenåringer spiser nesten alt nå. Ikke gi opp! Anonymkode: 42c70...99c Dette er bare tull! Enkle og rene smaker? Min 2,5-åring satt og spiste en curry-gryte med 8 ulike krydder i her om dagen. Tantebarna dine vil ha farsemat fordi det er UP-mat med samme smak HVER GANG. Samme smak er biologisk trygt. Anonymkode: 5701e...2a0 2 4 2
AnonymBruker Skrevet 10. august 2024 #6 Skrevet 10. august 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dette er bare tull! Enkle og rene smaker? Min 2,5-åring satt og spiste en curry-gryte med 8 ulike krydder i her om dagen. Tantebarna dine vil ha farsemat fordi det er UP-mat med samme smak HVER GANG. Samme smak er biologisk trygt. Anonymkode: 5701e...2a0 TS sin eldste er 7 ÅR og fått hjemmelaget mat, men vil likevel ikke ha det. Alt handler ikke om UP-mat og eksponering. Anonymkode: 5839a...fe2 13 1
AnonymBruker Skrevet 10. august 2024 #7 Skrevet 10. august 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): TS sin eldste er 7 ÅR og fått hjemmelaget mat, men vil likevel ikke ha det. Alt handler ikke om UP-mat og eksponering. Anonymkode: 5839a...fe2 Om barnet avviser hjemmelaget mat, så får det jo bare UP-mat da? Så argumentet ditt biter seg i ræva. Anonymkode: 5701e...2a0 3
AnonymBruker Skrevet 10. august 2024 #8 Skrevet 10. august 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Barn liker enkle og rene smaker, uten så mye krydder, ting som er lett å tygge og mat som ikke er blandet sammen. Husker jeg ble så frustrert da jeg lagde tomatsuppe fra bunnen og barna grein på nesen og heller ville ha Toro. Jeg ser litt det samme på de to tantebarna mine nå. De vil helst ha farsemat (kjøttkaker, kjøttboller, fiskeboller, fiskekaker, pølser) framfor rent kjøtt eller fisk. Fisk er faktisk noe de liker bedre. Grønnsaker varierer, en dag liker de brokkoli, en annen dag ikke. En elsker lasagne, en annen vil ha pasta og saus, punktum. Barn er forskjellige og ganske vanskelige å tilfredsstille i matveien, men heldigvis går det gjerne over med tiden, særlig hvis de stadig eksponeres for god, hjemmelagd mat! Mine tenåringer spiser nesten alt nå. Ikke gi opp! Anonymkode: 42c70...99c For noe tull. Her spiser vi bare mat fra bunnen, ungen (3 år), spiser både gryter og supper med grønnsaker, chili, krydder og urter. Oliven, hvitløk og sterkt krydret mat som taco f.eks er favoritt… laks, ørret, torsk, biff, koteletter osv går ned på høykant.. men vi har servert denne maten fra ungen var 8 mnd, så er vel blitt vant til det. Serverer man farseprodukter og mat uten krydder / smak fra ungene er små så er det selvfølgelig det de er vant med. Anonymkode: 13ee8...ebf 2 4
AnonymBruker Skrevet 10. august 2024 #9 Skrevet 10. august 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): For noe tull. Her spiser vi bare mat fra bunnen, ungen (3 år), spiser både gryter og supper med grønnsaker, chili, krydder og urter. Oliven, hvitløk og sterkt krydret mat som taco f.eks er favoritt… laks, ørret, torsk, biff, koteletter osv går ned på høykant.. men vi har servert denne maten fra ungen var 8 mnd, så er vel blitt vant til det. Serverer man farseprodukter og mat uten krydder / smak fra ungene er små så er det selvfølgelig det de er vant med. Anonymkode: 13ee8...ebf Jepp, vår eldste fikk for mye UP-mat da pappaen måtte ta over matlagingen da jeg var alvorlig syk. Barnet spiste ALL mat, sterke smaker, grønnsaker etc. før denne tiden. Dette var i en kritisk smaksfase for barnet, ved 2,5 års alder. Etter dette har barnet vært så EKSTREMT kresent! Lillebror har derimot ikke blitt eksponert for UP-mat i like stor grad, og er ikke kresen. Bortsett fra på brød, der er han alt for bortskjemt med UP-brød. Anonymkode: 5701e...2a0
AnonymBruker Skrevet 10. august 2024 #10 Skrevet 10. august 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva så om de ikke liker den? Det er helt vanlig når de er 3 og 7. Du tilbyr én ting som er en trygghet ved bordet for dem (f.eks. hjemmelaget brød til suppe). Og sånn går nå dagene til det sakte, men sikkert, løsner for dem. Dropp all ferdiglaget ultraprosessert, ungene blir helt ødelagt av det. Vi merker enorm forskjell på barn som får for mye UP hjemmefra og de som ikke får det, når vi har barn på besøk. UP-barna griner over "feil" brødskive, liksom. Selv om det er hjemmelaget brød så sutrer de over at det ikke er UP-brødet de pleier å få. Anonymkode: 5701e...2a0 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Barn liker enkle og rene smaker, uten så mye krydder, ting som er lett å tygge og mat som ikke er blandet sammen. Husker jeg ble så frustrert da jeg lagde tomatsuppe fra bunnen og barna grein på nesen og heller ville ha Toro. Jeg ser litt det samme på de to tantebarna mine nå. De vil helst ha farsemat (kjøttkaker, kjøttboller, fiskeboller, fiskekaker, pølser) framfor rent kjøtt eller fisk. Fisk er faktisk noe de liker bedre. Grønnsaker varierer, en dag liker de brokkoli, en annen dag ikke. En elsker lasagne, en annen vil ha pasta og saus, punktum. Barn er forskjellige og ganske vanskelige å tilfredsstille i matveien, men heldigvis går det gjerne over med tiden, særlig hvis de stadig eksponeres for god, hjemmelagd mat! Mine tenåringer spiser nesten alt nå. Ikke gi opp! Anonymkode: 42c70...99c AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Dette er bare tull! Enkle og rene smaker? Min 2,5-åring satt og spiste en curry-gryte med 8 ulike krydder i her om dagen. Tantebarna dine vil ha farsemat fordi det er UP-mat med samme smak HVER GANG. Samme smak er biologisk trygt. Anonymkode: 5701e...2a0 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Om barnet avviser hjemmelaget mat, så får det jo bare UP-mat da? Så argumentet ditt biter seg i ræva. Anonymkode: 5701e...2a0 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): For noe tull. Her spiser vi bare mat fra bunnen, ungen (3 år), spiser både gryter og supper med grønnsaker, chili, krydder og urter. Oliven, hvitløk og sterkt krydret mat som taco f.eks er favoritt… laks, ørret, torsk, biff, koteletter osv går ned på høykant.. men vi har servert denne maten fra ungen var 8 mnd, så er vel blitt vant til det. Serverer man farseprodukter og mat uten krydder / smak fra ungene er små så er det selvfølgelig det de er vant med. Anonymkode: 13ee8...ebf AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Jepp, vår eldste fikk for mye UP-mat da pappaen måtte ta over matlagingen da jeg var alvorlig syk. Barnet spiste ALL mat, sterke smaker, grønnsaker etc. før denne tiden. Dette var i en kritisk smaksfase for barnet, ved 2,5 års alder. Etter dette har barnet vært så EKSTREMT kresent! Lillebror har derimot ikke blitt eksponert for UP-mat i like stor grad, og er ikke kresen. Bortsett fra på brød, der er han alt for bortskjemt med UP-brød. Anonymkode: 5701e...2a0 Ts her : Skal sies at barna mine ikke er direkte kresne i matveien. De liker godt farsemat, som kjøttboller, pølser etc. - men. De liker hjemmelagde kjøttboller (lam og kikertmel og en haug av krydder ), oliven, manchego ost, brie, parmesan, muggost, basilikum på mozarella, hjemmelaget kosemat som pakora, samosa, de liker hvitløksmarinert scampi, alle slags bær. De spiser heller hjemmelaget yoghurt naturell med honning fremfor safari yoghurt. Avokado er lørdagskos. Problemet er at mye av denne maten utenom oliven og pakora, og yoghurt er typisk helgemat. Mat som er ekstra godt. Avokado, scampi, laks, manchego, og bær er kjempedyrt for meg, så det er noe jeg må ha i helgen istede. Dette er jo mat som smaker kjempegodt, og noe jeg må kjøpe i butikken. De koser seg gløgg når vi har denne type mat. Kjøttboller er jo noe jeg lager i store kvanta, og jeg bruker indisk oppskrift så det blir litt smak i de, og de liker både disse og noen ferdiglagde fra Sverige.. Så er nok ikke det at de ikke takler hjemmelaget mat fordi det er krydder, de har aldri likt norsk husmannskost foreksempel, så det er det bare å droppe.. Brødet er fordi det er skorpe, knekkebrød fordi det ikke smaker som husmann, gryte fordi det er saus og ikke kake. Det er denne hverdagsmaten det virker som de ikke liker og basicly bare skal ha kosemat.. og kosemat er dyrt ...😅 Kort sagt Anonymkode: 3cda4...797 3
AnonymBruker Skrevet 10. august 2024 #11 Skrevet 10. august 2024 Du er jo super flink og lager bra mat, vær stolt av det. Barna spiser når de er sultne. De kommer til å være takknemlige når de blir eldre. Anonymkode: ec938...bf1 1 1
mommyaka Skrevet 10. august 2024 #12 Skrevet 10. august 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Ts her : Skal sies at barna mine ikke er direkte kresne i matveien. De liker godt farsemat, som kjøttboller, pølser etc. - men. De liker hjemmelagde kjøttboller (lam og kikertmel og en haug av krydder ), oliven, manchego ost, brie, parmesan, muggost, basilikum på mozarella, hjemmelaget kosemat som pakora, samosa, de liker hvitløksmarinert scampi, alle slags bær. De spiser heller hjemmelaget yoghurt naturell med honning fremfor safari yoghurt. Avokado er lørdagskos. Problemet er at mye av denne maten utenom oliven og pakora, og yoghurt er typisk helgemat. Mat som er ekstra godt. Avokado, scampi, laks, manchego, og bær er kjempedyrt for meg, så det er noe jeg må ha i helgen istede. Dette er jo mat som smaker kjempegodt, og noe jeg må kjøpe i butikken. De koser seg gløgg når vi har denne type mat. Kjøttboller er jo noe jeg lager i store kvanta, og jeg bruker indisk oppskrift så det blir litt smak i de, og de liker både disse og noen ferdiglagde fra Sverige.. Så er nok ikke det at de ikke takler hjemmelaget mat fordi det er krydder, de har aldri likt norsk husmannskost foreksempel, så det er det bare å droppe.. Brødet er fordi det er skorpe, knekkebrød fordi det ikke smaker som husmann, gryte fordi det er saus og ikke kake. Det er denne hverdagsmaten det virker som de ikke liker og basicly bare skal ha kosemat.. og kosemat er dyrt ...😅 Kort sagt Anonymkode: 3cda4...797 Ok Kan jeg få oppskrifter av deg...sitter jo her og blir sulten 🥰😂 1
AnonymBruker Skrevet 10. august 2024 #13 Skrevet 10. august 2024 Datteren min på 5 er også slik. Jeg er kokk og lager mye god mat fra bunnen av, men det skal ungen ikke ha noe av. Hun krever det billigste FPbrødet på butikken selv om jeg baker brød selv. Det er utrolig frustrerende. Anonymkode: ea865...d9b
AnonymBruker Skrevet 10. august 2024 #14 Skrevet 10. august 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Du er jo super flink og lager bra mat, vær stolt av det. Barna spiser når de er sultne. De kommer til å være takknemlige når de blir eldre. Anonymkode: ec938...bf1 Takk for det ❤️ Ja, har hendt at eldste har nektet å spise middag, men når kvelden kommer og hun ikke vil legge seg hiver hun i seg en stor tallerken med hva vi har hatt..😅 Jeg har vært litt frustrert fordi i går måtte jeg kaste to skåler med yoghurt, en hel tallerken til sammen med håndlaget pasta og verdens beste kjøttsaus, (kjøttsausen var varmet opp så det måtte spises ), i dag lagde jeg havrelapper til frokost fordi vi ikke hadde mer brød og det ble grin fra begge to fordi de ville ha vafler istedet. Og middag spiste de ikke. Det er helg, så det var både kyllingfilet, currysaus, søt ris og vanlig ris, men ikke f om det skulle bli rørt . Jeg vil ikke lage kjip stemning når det gjelder mat, men kjenner jo at jeg blir lei meg når jeg må kaste så mye om det ikke kan fryses. Det er mat som kunne blitt spart eller penger som ikke trengte å bli kastet... Anonymkode: 3cda4...797 1 1
AnonymBruker Skrevet 10. august 2024 #15 Skrevet 10. august 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Datteren min på 5 er også slik. Jeg er kokk og lager mye god mat fra bunnen av, men det skal ungen ikke ha noe av. Hun krever det billigste FPbrødet på butikken selv om jeg baker brød selv. Det er utrolig frustrerende. Anonymkode: ea865...d9b Fp brødet er veldig flott mtp ingredienser, men veldig hardt.... 😂 Det er surt når det blir sånn😭 Anonymkode: 3cda4...797
AnonymBruker Skrevet 10. august 2024 #16 Skrevet 10. august 2024 mommyaka skrev (7 minutter siden): Ok Kan jeg få oppskrifter av deg...sitter jo her og blir sulten 🥰😂 ❤️ Anonymkode: 3cda4...797
AnonymBruker Skrevet 10. august 2024 #17 Skrevet 10. august 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jepp, vår eldste fikk for mye UP-mat da pappaen måtte ta over matlagingen da jeg var alvorlig syk. Barnet spiste ALL mat, sterke smaker, grønnsaker etc. før denne tiden. Dette var i en kritisk smaksfase for barnet, ved 2,5 års alder. Etter dette har barnet vært så EKSTREMT kresent! Lillebror har derimot ikke blitt eksponert for UP-mat i like stor grad, og er ikke kresen. Bortsett fra på brød, der er han alt for bortskjemt med UP-brød. Anonymkode: 5701e...2a0 Det virker som du har en hang-up på dette med ultraprosessert mat. Kan du nevne et vanlig brød i butikken som er ultraprosessert? Og hvorfor du mener det er ultraprosessert? Mine barn spiser alt mulig, særlig den eldste, uavhengig om det er frosessenpizza eller mat lagd fra bunnen av. Den yngste er litt mer kresen, men velger gjerne mest mat lagd fra bunnen selv om hun er "eksponert" for ultraprosessert mat i store deler av oppveksten. Ingen av dem er særlig glad i hjemmebakt brød dog, men det har vel mest med konsistens og kjedelig smak. Anonymkode: 60554...7d6 2
AnonymBruker Skrevet 10. august 2024 #18 Skrevet 10. august 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det virker som du har en hang-up på dette med ultraprosessert mat. Kan du nevne et vanlig brød i butikken som er ultraprosessert? Og hvorfor du mener det er ultraprosessert? Mine barn spiser alt mulig, særlig den eldste, uavhengig om det er frosessenpizza eller mat lagd fra bunnen av. Den yngste er litt mer kresen, men velger gjerne mest mat lagd fra bunnen selv om hun er "eksponert" for ultraprosessert mat i store deler av oppveksten. Ingen av dem er særlig glad i hjemmebakt brød dog, men det har vel mest med konsistens og kjedelig smak. Anonymkode: 60554...7d6 Lettere å nevne de som IKKE er ultraprossesert, for 99% av butikkjede er nemlig ultraprosesserte. Hvorfor hun ‘mener’ det? Det er jo sannheten. Bare les bak på inholdsfortegnelsen, der er det lange lister med ting vi ikke har i private kjøkkenskap🤓 Anonymkode: 0e87c...2d2 9
AnonymBruker Skrevet 10. august 2024 #19 Skrevet 10. august 2024 Fint med hjemmelagd mat fra grunnen, bare ikke prøv å lag dem så sunne! Pøs på med fett, salt og karbogydrater, så skal du se att de elsker maten din. Husmannskost er tidløs, hjemmelagde kjøttkaker er himmelsk. Anonymkode: 81843...544 1
AnonymBruker Skrevet 10. august 2024 #20 Skrevet 10. august 2024 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Lettere å nevne de som IKKE er ultraprossesert, for 99% av butikkjede er nemlig ultraprosesserte. Hvorfor hun ‘mener’ det? Det er jo sannheten. Bare les bak på inholdsfortegnelsen, der er det lange lister med ting vi ikke har i private kjøkkenskap🤓 Anonymkode: 0e87c...2d2 Flere brød å få kjøpt i butikken som ikke er det. Du får ta en titt på innholdsfortegnelsen selv. Anonymkode: 78975...997 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå