Gå til innhold

Når var du hos gynekolog sist?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hos gynekolog? Minst 10 år siden. Men jeg tar jo celleprøve hvert 3. år hos fastlegen, så jeg har jo kontroll på «understellet». Burde kanskje få meg en time, for jeg har hatt noen blødninger nå etter oppstart hrt, selv om mensen ikke har vært tilstede på flere år. Så kanskje tida er inne nå?

Anonymkode: f1cfe...919

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Går ofte til gynekolog, men det er fordi jeg sliter med endometriose.

Tok celleprøver for noen uker siden og fikk beskjed at jeg hadde celleforandringer og må ta konisering, gruer meg veldig til det.

Anonymkode: 1fba0...54e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.12.2024 den 21.11):

Er hos gynekolog cirka to ganger i året pga den bedritne hudsykdommen lichen sclerosis. Tar ikke celleprøve like ofte, da.

Anonymkode: 09bc5...f56

Samme her, men 1 gang i året.

Celleprøven tar jeg hvert 5 år som anbefalt.

Anonymkode: 9257f...199

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uanonym bruker skrev (På 12.12.2024 den 12.34):

Det er jo ikke like bra som GU, men hvis man ikke vil/klarer å ta det, er den hjemmetesten hvertfall bedre enn ingenting. Du kan finne ut om du har HPV, og hvis du ikke har det, er du ganske trygg mtp. livmorhalskreft.

Sikker fint for noen. Men jeg har endometriose og trenger nok litt mer oppfølging, så ikke godt nok for meg. Så da er jeg like langt. 

Anonymkode: 96e35...251

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Sikker fint for noen. Men jeg har endometriose og trenger nok litt mer oppfølging, så ikke godt nok for meg. Så da er jeg like langt. 

Da må du jo nesten dra til gynekolog, sånn er livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uanonym bruker skrev (25 minutter siden):

Da må du jo nesten dra til gynekolog, sånn er livet.

Ja men greia er at jeg trenger narkose. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Snart tre år siden. Fikk beskjed om å komme tilbake om fem år, så to år igjen om ikke noe spesielt skjer.

Anonymkode: 2e054...9d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei jeg kjente fulgte ikke rådene om å sjekke seg jevnlig. Hun døde at livmorkreft. Hadde ikke sjekket seg på 15 år. Så når hun først dro så var det alt for sent å redde henne. Jeg drar jevnlig. Og jeg har lært opp mine døtre til å dra jevnlig. Den vet hva jeg mener om det. 

Anonymkode: 0cb64...284

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.12.2024 den 16.40):

Ei jeg kjente fulgte ikke rådene om å sjekke seg jevnlig. Hun døde at livmorkreft. Hadde ikke sjekket seg på 15 år. Så når hun først dro så var det alt for sent å redde henne. Jeg drar jevnlig. Og jeg har lært opp mine døtre til å dra jevnlig. Den vet hva jeg mener om det. 

Anonymkode: 0cb64...284

Viktig å sjekke jevnlig, og om det likevel skulle oppstå nye symptomer (på tross av at du nylig sjekket), sjekk likevel!

Jeg gikk oftere og sjekket enn det som er anbefalt. Sjekket i slutten av 2022 og da var prøvene fine. Et halvt år senere fikk jeg noen symptomer som ikke var så uvanlig for meg, så tenkte ikke noe særlig over det gikk ikke og sjekket igjen på ett år, før det brått dukket opp et nytt symptom. Da hadde det fortsatt bare gått 1 1/2-ish år siden jeg sjekket sist, men da hadde jeg allerede utviklet kreft 😕 

Var heldigvis bare tidlig stadium og jeg er i utgangspunktet ferdig behandlet nå, men med jevnlige kontroller selvfølgelig!

Anonymkode: 59711...a11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vært en gang i mitt liv fordi jeg trodde at alle måtte det. Men gynekologen bare så på underlivet. Og siden jeg ikke er seksuelt aktiv så jeg trenger ikke ta noen livmor hals prøver.

Anonymkode: 65cb3...48f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...