Gå til innhold

Når var du hos gynekolog sist?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

For en måned/halvannen måned siden. Var hos privat gynekolog i mai i år for en sjekk, og ble da henvist til biopsi av livmorslimhinnen hos gynekolog på sykehuset pga fortykket livmorslimhinne (viste seg å være arrvev etter en operasjon). Fikk beskjed om at jeg er postmenopausal (artig når man ikke har fylt 50 enda) og måtte ta kontakt om jeg fikk blødninger. Startet på hormontilskudd og begynte å blø... Først tenkte jeg at det bare var oppstart av hormoner og tenkte ikke så mye over det. Så fikk jeg en til blødning senere, og da måtte jeg kontakte gynekologen igjen. Ny runde med biopsi av livmorslimhinnen :( (misliker sterkt, selv med bedøvelse). Venter enda på prøvesvaret og har nå atter en gang begynt å blø...

Anonymkode: 8bca1...055

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var hos gynekolog i oktober etter å ha funnet grove celleforandringer på celleprøve tatt i sommer. Hadde da gått fem år med celleforandringer uten å vite da forrige lege ikke ga beskjed. 

Anbefaler alle som ikke har tatt celleprøve på en god stund å gjøre det med en gang. Og ring for å få svar på prøvene uansett. Det er vondere, fysisk og psykisk, hvis man har hatt celleforandringer lenge før de oppdages. 

Anonymkode: 6308d...d2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er hos gynekolog cirka to ganger i året pga den bedritne hudsykdommen lichen sclerosis. Tar ikke celleprøve like ofte, da.

Anonymkode: 09bc5...f56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg dro vel sist for to år siden, da fikk jeg beskjed om at jeg var HPV-negativ og kunne vente hele 5 år før neste gang. Alltid gått privat hos kvinnelig gynelolog, men det har alltid gjort helt innihelvetes vondt, mest smertefulle jeg er gjennom, så glad jeg kan vente hele fem år til neste gang... jeg er 34 nå.

Anonymkode: 3be0d...8f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Samme. Jeg er 48 og var for første gang på 25 år i høst. Alt kommer tilbake, jeg gjør det ikke igjen om jeg ikke får narkose. Jeg fikk i narkose før, men nå har de vel ikke budsjett. Bedre og sykmelde en person som har fungert greit i 30 år  i 4 måneder etter og ha dratt fram alt mulig av traumer. 

Anonymkode: 50899...297

Vet du at det er mulig å ta HPV-test som hjemmetest?

https://www.kreftregisteret.no/screening/livmorhalsprogrammet/hvem-far-tilbud-om-hpv-hjemmetest/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 11.8.2024 den 0.03):

Aldri vært. Og har en legevenninne som synes det er så hårreisende galskap at hun skal ta en sjekk for meg. 😅

Anonymkode: 383d6...813

Denne er min, fikk HPV hjemmetest av henne først, den var selvsagt positiv på en av de høyrisiko versjonene og dermed måtte jeg jo ta en GU med celleprøve da, men venninnen min er eneste som fikk lov for hun kjenner jeg og stoler på, og jeg hadde celleendringer i tillegg. Litt flaks for meg at det var "riktig" type høyrisiko HPV for det betød at jeg fortsatt kunne vente et år til uten noen flere kontroller. Men må da til henne for ny celleprøve i august igjen. Gruer meg allerede. 😅

Men få dere en HPV hjemmetest folkens, er den negativ er det trygt. 

Anonymkode: 383d6...813

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forrige uke.

Etter flere endometrioseoperasjoner og noen runder IVF for å få barn, er vanlig GU piece of cake. 

Anonymkode: fb4e1...9db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg har heldigvis fjernet livmor og livmorhals for to år qiden, så regner ikke med å gå til gynekolog på flere år. Må allikevel holde øye med eggstokkene selvfølgelig. Regner med jeg booker inn time for det når jeg nærmer meg 50.

Anonymkode: ca82e...63f

? jeg fjernet livmor/livmorhals og eggledere nå i høst.. fikk beskjed om at jeg aldri trengte gu igjen

Anonymkode: 529a0...11b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Og dette skal være sikkert liksom? Man får jo ikke tatt ultralyd heller. Nei takk. 

Anonymkode: 96e35...251

Det er jo ikke like bra som GU, men hvis man ikke vil/klarer å ta det, er den hjemmetesten hvertfall bedre enn ingenting. Du kan finne ut om du har HPV, og hvis du ikke har det, er du ganske trygg mtp. livmorhalskreft.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri vært, kommer aldri til å dra. Er vaksinert mot HPV, og skulle jeg få kreft allikevel får det bare være. Noe skal man jo dø av.

Anonymkode: 4e679...103

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.8.2024 den 21.46):

Aldri vært. Er over 30 :)

Anonymkode: 7d4dc...7a1

Det mest idiotiske jeg har lest på lenge

Anonymkode: d5be9...b88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Det mest idiotiske jeg har lest på lenge

Hvorfor det ?

Vet du hvem som svarte ?

Anonymkode: 1203e...ad2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei,men med den overskriften så gikk jeg ut ifra at det var et kvinnemenneske. og da mener jeg det er idiotisk og aldri ha vært hos gynekolog ved fylte 30. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Nei,men med den overskriften så gikk jeg ut ifra at det var et kvinnemenneske. og da mener jeg det er idiotisk og aldri ha vært hos gynekolog ved fylte 30. 

Jeg synes det er idiotisk å normalisere at fremmede mennesker skal drive og grave meg oppi dåsa. Hvorfor har man ikke like inngripende screeningprogrammer for alle andre typer kreft? Gir ingen mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg synes det er idiotisk å normalisere at fremmede mennesker skal drive og grave meg oppi dåsa. Hvorfor har man ikke like inngripende screeningprogrammer for alle andre typer kreft? Gir ingen mening.

Du virker svært umoden for alderen. Inngripende? Vi har forskjellige kroppsdeler som krever hver sin behandling. U do u!💪🏼

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For rundt et år siden. Har fødselskader og synes etter det at gynekologisk undersøkelser er litt ubehagelig spesielt siden gynekologene ikke har tatt meg seriøst, noe legen skrev i henvisningen. Skulle bare ta celleprøve, men gynekologen tvang meg til å prøve å presse ned prolapset og fortalte meg at sykehuset hadde tatt feil og at ingen skulle operere på meg. Utrolig ubehagelig situasjon og nå gruer jeg meg enda mer til neste gang, har tidligere aldri hatt problemer med GU..

Anonymkode: 3c340...2e2

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Aldri vært, kommer aldri til å dra. Er vaksinert mot HPV, og skulle jeg få kreft allikevel får det bare være. Noe skal man jo dø av.

Enig med deg. Jeg er ikke vaksinert, to barn, snart 40. Jeg har ingen ambisjoner om å bikke 80, og vil heller ta risikoen enn å ha en frostalignende type rote rundt i underetg. Nei takk. 

Anonymkode: 17333...26d

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok celleprøve i fjor vår hos fastlegen, fikk skade i juni (nedfall) og måtte til gynekolog i juni, juli, august, oktober, januar og mai i år, før jeg ble operert i mai. Var også hos urolog tre ganger!!! 😅 Tror det blir ei stund til neste gang jeg vil undersøkes nedentil. Har verken livmor eller livmortapp nå da, så det vil ikke bli før jeg eventuelt har noen plager. 🤔

Anonymkode: dab7c...66d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...