Gå til innhold

Hvor mye gjør din samboer hjemme?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

God dag, fine folk! 

Tenkte bare å høre hvordan dere har det hjemme. Hvor mye bidrar din samboer med? Tenker først og fremst på dere som ikke har barn, men alle kan selvsagt svare. :) 

Samboeren og jeg har bodd sammen i 9 år, og jeg føler at ting er så skjevt fordelt og jeg er lei. I løpet av disse årene har jeg i lange perioder hatt to-tre deltidsjobber med mye stress og ekstravakter. Han har hele tiden hatt en jobb.

De siste to årene har jeg heldigvis fått meg en fulltidsjobb og ting er mer stabilt på jobbfronten. Jeg har også studert ganske krevende fag samtidig. Han jobber fast 60% + noen ekstravakter i ferier. Jeg har sertifikat og egen bil, og kjører han til og fra jobb hver eneste gang eller hvis han har noen ærend andre steder. Han har ikke sertifikat selv om han har lovet i flere år å begynne på det. Hjemme i huset føler jeg at eg gjør 95% av alt arbeidet og føler meg lei. Han roter fælt. Klær fra skap river han ned og lar det ligge til jeg plukker det opp (tro meg, jeg har prøvd å la det ligge til han fikser det selv, men da ligger det bare  på gulvet og støver ned). Han blander også rene og skitne tøy på gulvet. Det er bare jeg som vasker klær, og han har flere ganger klagd på måten jeg vasker klær på. «Plagget krymper/lukter osv.» Han henger av og til opp nyvaska klær hvis jeg spør om det, men da henger han det opp «klumpete» slik at det aldri blir rent og jeg må likevel fikse det selv. Han mener jeg har høy standard hvis jeg vil gjøre rent hver 14.dag. Støvet og hår fra kjæledyrene våre flyter rundt i huset, og dette har til og med gjestene våre bemerket seg og kommentert. 

Jeg lager middag, og finner gode oppskrifter på Instagram/Pinterest og lignende. Jeg liker maten veldig godt, men han er så vanskelig å gjøre fornøyd. Han er mer glad i junkfood, og det har resultert i at vi har brukt uendelige mengder penger på takeaway og Foodora. Jeg er flau over hvor mye vi har kasta bort på dette. Jeg kommer ofte med forslag på hva jeg kan lage, men det er ofte ikke godt nok for han. Hva gjør man da?

Han går av og til ut med søppelet eller tar ut/inn av oppvaskmaskinen hvis jeg spør om han kan det, så det er jo bra. Men han er ikke «handyman». Det er jeg som må male, sparkle, bytte lyspærer, skifte dekk på bilen osv. Han klipper plenen to-tre ganger i året og klipper hekken (med hjelp av meg) annethvert år da, så det er jo litt «handy» :) 

Jeg så en video fra en podcast på Instagram om ei dame som klagde på at hun var husmor for mannen sin. Da sa han ene mannen på podcasten at det skulle bare mangle fordi mannen gjør andre ting som f.eks skifte dekk, fikse ting på bilen osv. Da tenkte jeg at det er jo faktisk jeg som gjør alt av dette. Jeg er både mannen og kvinnen i huset, og jeg er så lei. Det har vært slik i alle år. Jeg har ansvar for alt, og han legger alt arbeidet over på meg fordi han har følgende unnskyldninger: 

- Jeg er sliten

- Jeg har det ikke så bra akkurat nå

- Jeg klarer ikke å male/sparkle/vaske gulvet. Det ser ikke fint ut når jeg gjør det.

- Nei, jeg spiller akkurat nå

Og når jeg blir skuffet over at han ikke hjelper meg så blir han skuffet over meg…

Er dette normalt hjemme hos dere? Klarer dere å fordele arbeidet på en måte hvor begge parter er fornøyde?  

Anonymkode: df1c9...965

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Han er veldig ryddig og renslig, og det var noe av det første jeg la merke til ved han. Trodde jeg var flink, men han er bedre.

Her går hele husholdningen av seg selv fordi begge tar det som åpenbart må tas. Det er ryddig, aldri klesvask som ligger og alt av tallerkner og bestikk er alltid i oppvaskmaskin, i bruk eller skap. Huset vasker vi sammen ca en gang i uka, men det har blitt en sosial greie fordi huset er så lite at vi kan prate mens vi holder på.

Han er også langt mer handy enn meg, men mine manglende bidrag der prøver jeg å gjøre opp for med at jeg er raus med massasjer o.l. om kveldene. Jeg vet jeg har en bra mann og det setter jeg pris på.

Jeg tenker dere to bør sette dere ned, for dette holder ikke for deg i lengden.

Anonymkode: 2b143...740

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I alle dager! Hvorfor godtar du dette? 
Hadde ikke kommet på tale her i husstanden! 😮

Vi har ikke barn, men har samboer som er like gammel. Vi er begge 25 år. Jobber begge to som lærere 100%. Han tar alt av klesvask og ansvar for plenklipping/bil osv. Jeg lager middag hver dag og holder kjøkkenet rent i hverdagen. Ukesvasken tar vi hver torsdag og da deler vi huset i to. Ca en time arbeid så er hele huset strøkent😊 Så nei, det du skisserer er overhodet ikke normalt… Er han ikke en voksen mann? 

Anonymkode: 76849...e91

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De 8 årene jeg hadde samboer, så gjorde jeg det meste innendørs. Dvs. lage middag og husarbeid. Han har aldri vært noen mesterkokk, så om det skulle bli skikkelig middag, så måtte jeg trå til. I perioder var jeg møkk lei av å lage middag, så da hendte det at han tok et par dager. Men da måtte jeg spørre om det, han gjorde det sjelden på eget initiativ. 

Han tok seg stort sett av ting utendørs, som å klippe gresset og skifte dekk på bilen. 

Blir jeg samboer igjen, så vil jeg nok være ganske klar på at vi må fordele på arbeidsoppgavene. Jeg har ikke lyst til å bli den som sitter med mesteparten 🤔

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har litt 50/50 ordning i form av annenhver uke😅 han jobber en uke og har fri en uke, så uken han har fri tar han 90% av husarbeidet. Når han jobber tar jeg 90%. 
Han får faktisk litt ekstra poeng av meg, fordi han spør alltid om det er noe som trengs å gjøres før han drar ut med kompiser😊 

han har alltid vært ærlig om at han ikke ser ting på samme måte som meg i form av hva som må gjøres hjemme og vis jeg spør fint og rolig ordner han det som regel med engang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har fordelt oppgaver og rom mellom oss. Han tar stue og kjøkken, handler, og lager flest middager. Jeg tar soverom, bad og klesvask. Andre ting fordeler vi etter hvert som det dukker opp. Noe gjør en av oss uten å tenke nå på det.

Vil jeg ha noe annet enn det han gar tenkt å lage, må jeg ordne det selv. Vice versa. Skjer sjeldent.

Anonymkode: 752a0...2fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei! Jeg vil si at dette er ikke liv laget. Dette er en gutt, ikke en mann. Han trenger å være på egenhånd og lære. 

jeg er samboer, og hjemmeværende (syk), jeg gjør det meste hjemme! Men av eget ønsket. Ber jeg om hjelp får jeg det. Han har sine oppgaver han gjør. Jeg er den handy, men han bidrar med det han kan. Han forventer ikke at jeg gjør ting for han. 

ta en ordentlig prat med partner din. Fortell hvordan du føler det. Hvordan livet ditt er. Om han sier imot, eller kommer unnskyldinger, så er det ikke liv laget. Endten endrer han seg. Fra nå! Eller ferdig.
Du er mer moren hans er partneren hans! 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å legge stein til byrden, men dette synes jeg høres fryktelig ut!
Hvordan finner du nok timer i løpet av din våkne tid til å gjøre alt?
Men hva som kan gjøres er en annen sak, og jeg ser ingen fasitløsning dessverre.

At han synes det ikke blir så bra når han gjør ting er ikke så rart, når "øvelse gjør mester", og han tydeligvis mangler øvelse?

Hadde det vært min samboer så ville jeg for eksempel ha spurt "Kanskje du kan støvsuge stua i dag, hvis du har tid?"
Jeg må innrømme at jeg gjør det meste hjemme hos oss, men har klart å få ham til å lage middag (fordi jeg ikke liker den type matlaging, og derfor gjør lite eller ikke noe av det) og ta hånd om sine egne klær. Også har vi fått oss robot som vasker og støvsuger (beste kjøpet ever!), så da går det greit synes jeg. Han jobber også svært mye, både hverdag og helg (hjemmefra), og er veldig stødig og bruker ikke penger på seg selv blant annet. Og han er lett å be om ting (hvis han ikke jobber), selv om han kan føle at han ikke mestrer det helt. Men han prøver! (Og tar gjerne imot tips.)
Jeg synes jeg har det bra slik det har blitt 🙂

(Barna er voksne nå, så det er mye mindre å gjøre av husarbeid mm. enn "før i tiden".)

Anonymkode: d2fb5...d6a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor gidder du å være sammen med en sånn slabbedask? Hvorfor jobber han ikke fullt? Tar lappen? Bidrar hjemme? 

Vi er begge i full jobb, har to tenåringer og en travel hverdag. Vi deler på ting hjemme uten å måtte diskutere det. Han tar seg av forefallende ting på huset, bestiller service på bilen eller time til dekkskift etc. Jeg vasker klær og holder orden på hva ungene skal og oppdaterer kalender. Middag deler vi på, vi prøver å lage en matplan hver helg for den kommende uka, så handler vi  inn alt og da er det lett å begynne på middag. 

For meg hadde det vært uaktuelt å vært sammen med en mann som ikke så at han faktisk må bidra for at hjulene skal gå rundt. 

Anonymkode: f5c11...bf4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tillegg: Det er han som alltid vasker koppene, må ta med det også, til hans credit! 😄

Anonymkode: d2fb5...d6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han lager alt av mat. Middager, hjemmelaget brød og rundstykker. Han lager all julemat og hjemmelaget pålegg vi har i julen. Han elsker å lage mat og er flink, jeg hater det og resultatet er deretter. Ellers så gjør han mye både vasking, støvsuging osv selv om dette er mine hovedoppgaver når vi er sammen. Han lufter hunden om morningen, jeg lufter om kvelden og hovedturen tar vi sammen, fordi han er mer morgenmenneske enn meg men om kvelden har han dotte litt i fisk. Jeg tar alt av oppvask på kjøkkenet. Han tar alt av innkjøp, jeg tar alt av klær og vask. Vi er særboere men ofte sammen men begge  er vandt til å holde huset reint og vi er selvstendige og begge er pottetrent og husrein og har en grei kommunikasjon på ting som må gjøres. 

Jeg hadde ikke orket en slik partner i lengden som du har ts. En fyr som tror han lever på gutterommet hos mor uten innsikt eller boevne i det hele tatt men bare tror du ordner alt: slitsomt! 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere noen gang får et barn sammen kommer du til å være alenemor til 2.. 

Jeg krever en partner som bidrar i forholdet, orker ikke pengeslukende fjortis med null boevne. Stakkars deg ❤️

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som utgangspunkt bør en fordele oppgavene slik at begge har like mye fritid. Jobber den ene mye mer og bidrar med mer på den måten, er det helt greit at den andre må gjøre mest hjemme. 

Et problem i en del forhold er at den ene mener man skal gjøre mye mer enn den andre synes er nødvendig. Da må den som ønsker at det skal støvsuges daglig gjøre det selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bidrar? Vi er to, som drar lasset sammen. 

Det enkleste for oss er å ha ulike oppgaver. Han har ansvar for at bad er rene, støvsuging, vaske og rydde kjøkken, alt med bilene (det er ikke mye 😅)..... Jeg planlegger og lager mat, rydder, vasker klær, og tar alt av økonomi/forsikringer...... 

Uten at vi styrer hardt etter dette. Er jeg bortreist, eller syk, så blir selvfølgelig alt av "mine" oppgaver fikset. 

Anonymkode: 61483...976

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (1 minutt siden):

Et problem i en del forhold er at den ene mener man skal gjøre mye mer enn den andre synes er nødvendig. Da må den som ønsker at det skal støvsuges daglig gjøre det selv.

Herre... på den måten kan jo en slabbedask slippe unna enhver oppgave. 

Man blir enig om en standard som ligger midt i mellom. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Herre... på den måten kan jo en slabbedask slippe unna enhver oppgave. 

Man blir enig om en standard som ligger midt i mellom. 

Man skal selvsagt bidra til et vanlig nivå. Men ønsker en at det skal støvsuges hver dag, får han eller hun støvsuge seks dager i uka og partneren den siste dagen. (Jeg kunne muligens inngått et kompromiss om hun også ville suge hver dag.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Brunello skrev (12 minutter siden):

Man skal selvsagt bidra til et vanlig nivå. Men ønsker en at det skal støvsuges hver dag, får han eller hun støvsuge seks dager i uka og partneren den siste dagen. (Jeg kunne muligens inngått et kompromiss om hun også ville suge hver dag.)

Om man har barn og dyr er det ikke ok standard å støvsuge en gang i uka.

Tror jeg skal fortelle min mann at jeg bare ønsker middag to dager i uka. Om han vil ha middag hver dag får han lage resten selv. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (13 minutter siden):

Betaling for husarbeid... Nå håper jeg virkelig du ikke er i et forhold. Eller forstår hvorfor du ikke er det. Huff. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Om man har barn og dyr er det ikke ok standard å støvsuge en gang i uka.

Tror jeg skal fortelle min mann at jeg bare ønsker middag to dager i uka. Om han vil ha middag hver dag får han lage resten selv. 

Her var utgangspunktet uten barn. Og jeg er uenig med deg at det ikke holder med en gang i uka om en har barn. Min kone er enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han gjør ganske mye og så gjør han det meste av jobben i senga 😆

Anonymkode: d1075...b7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...