Gå til innhold

3-pakk eller enkeltforsøk? - IVF

Kirotraktoren

Anbefalte innlegg

Hei! 

Vi er to kvinner som ønsker partnerdonasjon, vi har ingen biologiske faktorer som taler mot oss. Men, det er allikevel en dyr prosess og klinikkene selger gjerne pakkeløsningene sine og mange synes det kjennes trygt ut å være sikret et ekstra forsøk inkludert. Flere bekjente og venner er likekjønnet par som har gått for IVF og nesten samtlige har blitt gravide på 1. forsøk, ett par på 2. forsøk.  Vi tenkte også på inseminasjon, men med treffprosent og reisevei har vi slått det litt fra oss.

Jeg vet ingen har fasiten men jeg er redd vi hopper på alt av trygghet og dyreste løsninger fordi vi nå har bestemt oss for å starte denne ferden. Tenkte kanskje noen hadde refleksjoner og erfaringer rundt dette som vi kanskje ikke tar i betraktning her? Vi er 30 og 33 så vi har ikke kjempedårlig tid enda. 

Takk på forhånd!

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke noen donorer, heterofilt par her.

Vi kjøpte palle, ble gravide på første forsøk. Alle pengene vi hadde brukt var glemt, ikke noe vi tenkte på og jeg var bare lykkelig.

Det endte i MA og vi hadde et nytt fryseinnsett med embryoer fra første uttak. Endte i SA. Så hadde vi innsett av siste på frys. Endte i SA. Hadde nytt uttak men fikk ingen embryoer.

Så nå må vi kjøpe ett nytt forsøk eller ny pakke. Tror vi går for palke igjen.

Man vet aldri hvor mange forsøk man trenger, det eneste jeg vet er at pengene er glemt det sekundet man blir gravid. Selvfølgelig lett å si for oss som har råd til det uten at vi må selge huset vårt for å få råd f.eks.

Anonymkode: ce915...080

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er med pakkene er at det er 100% umulig å vite i forkant om man trenger ett forsøk eller 2 eller 3..  Det som er så og si 100% sikkert er at når man lykkes- hvis man lykkes - så spiller de pengene man potensielt "taper" på pakkeløsningen ingen rolle. 

Selv med 3 pakk finnes det ganske mange som ikke lykkes innenfor de forsøkene. 

Statistisk sett er det 30% sjanse per embryo som settes inn - hvor mange innsett man får per forsøk er avhengig av hvor mange egg man får ut og deretter hvor mange embryo man får på frys. Mange opplever at de ikke får på frys - selv uten noen indikasjoner på problemer med eggkvalitet etc. 

Det er litt lotto uansett hva man velger. 

30 og 33 år - ikke kjempe travelt nei - men kvaliteten på eggene reduseres for hvert eneste år - og man kan ha mindre god eggkvalitet selv om ingenting annet er fysisk eller biologisk galt. Det vet man ikke før man får hentet ut og forsøkt sånn egentlig selv om prøver kan gi en pekepinne. 

Anonymkode: f0bce...1d3

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var ung og ikke noe som skulle tilsi at jeg ikke kunne bli gravid. Var sammen med en kvinne. Har to mislykkede ivf forsøk bak meg før jeg ga opp. Endte opp med å bli gravid uten hjelp mye senere i livet med en mann

Anonymkode: 410f3...c4f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du kan bli veldig skuffet om du tror de fleste blir gravide etter 1-2 forsøk. 30-50% suksessrate. 

Anonymkode: bf7a5...7f5

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hatt 3 negative forsøk offentlig, ble gravid på forsøk nummer to, men var dessverre en EX.U. Vi skal over til det private nå, velger 3 pakk.
Ble gravid på første forsøk med sønnen vår, men denne gangen tar det lenger tid 🤨

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kirotraktoren skrev (På 10.8.2024 den 11.33):

Hei! 

Vi er to kvinner som ønsker partnerdonasjon, vi har ingen biologiske faktorer som taler mot oss. Men, det er allikevel en dyr prosess og klinikkene selger gjerne pakkeløsningene sine og mange synes det kjennes trygt ut å være sikret et ekstra forsøk inkludert. Flere bekjente og venner er likekjønnet par som har gått for IVF og nesten samtlige har blitt gravide på 1. forsøk, ett par på 2. forsøk.  Vi tenkte også på inseminasjon, men med treffprosent og reisevei har vi slått det litt fra oss.

Jeg vet ingen har fasiten men jeg er redd vi hopper på alt av trygghet og dyreste løsninger fordi vi nå har bestemt oss for å starte denne ferden. Tenkte kanskje noen hadde refleksjoner og erfaringer rundt dette som vi kanskje ikke tar i betraktning her? Vi er 30 og 33 så vi har ikke kjempedårlig tid enda. 

Takk på forhånd!

Vi valgte enkelt forsøk, men et ikke om det var det riktige valget da vi måtte utsette innsett pga fare for overstimulering. Vi fikk to blastocyter av høy kvalitet så håper at det er tilstrekkelig. 

Vi valgte enkelt forsøk fordi det kun er mannlig faktor, og jeg har blitt gravid tidligere med to-dagers embryo, men hadde en ma i uke 7. 

Det er umulig å vite hva som er riktig, men jeg har enn så lenge stolt på magefølelsen som sier at jeg er veldig fruktbar (det sier legene også altså), og qtndet her komme til å gå rette veien. Trenger vi ett til forsøk vil vi uansett ikke ha tapt noe penger. Er kun når vi beveger oss over i tredje forsøket at vi taper penger. Om man skal tenke sånt. 

Anonymkode: 9d50b...e9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.8.2024 den 11.47):

Ikke noen donorer, heterofilt par her.

Vi kjøpte palle, ble gravide på første forsøk. Alle pengene vi hadde brukt var glemt, ikke noe vi tenkte på og jeg var bare lykkelig.

Det endte i MA og vi hadde et nytt fryseinnsett med embryoer fra første uttak. Endte i SA. Så hadde vi innsett av siste på frys. Endte i SA. Hadde nytt uttak men fikk ingen embryoer.

Så nå må vi kjøpe ett nytt forsøk eller ny pakke. Tror vi går for palke igjen.

Man vet aldri hvor mange forsøk man trenger, det eneste jeg vet er at pengene er glemt det sekundet man blir gravid. Selvfølgelig lett å si for oss som har råd til det uten at vi må selge huset vårt for å få råd f.eks.

Anonymkode: ce915...080

Takk for tips, det er jo en fin refleksjon det med at pengene er faktisk glemt når det lykkes! Det er selvfølgelig verdt det uansett, man kan ikke måle det i penger, men vi er generellt dårlige på det her med "is i magen" begge to. 

Masse lykke til, håper dere lykkes snart ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Jeg tror du kan bli veldig skuffet om du tror de fleste blir gravide etter 1-2 forsøk. 30-50% suksessrate. 

Anonymkode: bf7a5...7f5

Ja, det er derfor det er så fint med dette forumet. Man blir jo farget av de man har rundt seg, og det virker som at de fleste i vår vennekrets har hatt innmari mye flaks i denne prosessen :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville begynt med inseminasjon. Om ikke noe annet er galt så er det mye billigere og mindre krevende for kroppen. Tok 4 forsøk for meg å bli gravid, jeg hadde en mye enklere prosess enn mange har, men det ble fortsatt noen slitsomme år. Hadde gjort en del for å slippe det.

Anonymkode: 2e6a4...273

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle ønske det var noe statistikk ute på hvor mange som lykkes på første forsøk med IVF når det er to kvinner eller en singel kvinne. All statistikk blander inn heterofile, som har en helt annen situasjon når de prøver IVF (siden de ofte har mange forsøk allerede, og har problemer med å bli gravide)… 

Klinikkene hadde nok ikke tilbudt 3-pakk hvis de ikke tjener på det har jeg tenkt. Altså at mange lykkes på første forsøk når det er to kvinner. 

Jeg har også hørt venner og bekjente som fikk det til på første forsøk. Flere kjøpte 3-pakk når de prøvde på nr1 og enkeltforslag på nr 2.

Anonymkode: 79031...a4b

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.8.2024 den 10.11):

Jeg ville begynt med inseminasjon. Om ikke noe annet er galt så er det mye billigere og mindre krevende for kroppen. Tok 4 forsøk for meg å bli gravid, jeg hadde en mye enklere prosess enn mange har, men det ble fortsatt noen slitsomme år. Hadde gjort en del for å slippe det.

Anonymkode: 2e6a4...273

Er du sammen med en kvinne? Eller er det 4 forsøk etter å ha hatt problemer med å bli gravid først?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Skulle ønske det var noe statistikk ute på hvor mange som lykkes på første forsøk med IVF når det er to kvinner eller en singel kvinne. All statistikk blander inn heterofile, som har en helt annen situasjon når de prøver IVF (siden de ofte har mange forsøk allerede, og har problemer med å bli gravide)… 

Klinikkene hadde nok ikke tilbudt 3-pakk hvis de ikke tjener på det har jeg tenkt. Altså at mange lykkes på første forsøk når det er to kvinner. 

Jeg har også hørt venner og bekjente som fikk det til på første forsøk. Flere kjøpte 3-pakk når de prøvde på nr1 og enkeltforslag på nr 2.

Det finnes det faktisk, 
https://www.pfcla.com/blog/reciprocal-ivf-success-rates

https://ovoclinic.net/reciprocal-ivf-what-is-the-pregnancy-success-rate/?lang=en

https://www.cryosinternational.com/en-gb/dk-shop/private/blog/reciprocal-ivf-what-is-it-and-how-does-it-work/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC10158901/

https://www.apricityfertility.com/uk/treatments/shared-motherhood

Men man må vite om de henviser til statistikk per egguttak (mulig da de har flere innsett) eller per innsett. Det er mange måter å få statistikk til å se pen ut på :) Etter hva jeg summet meg opp til så ligger man på 40-70%  per innsett. 

Vi tenker nok å gå for 1-pk partnerdonasjon med innsett og deretter kjøpe enkeltinnsett ettersom en 3 pk i teorien inneholder 3 egguttak og 3 innsett eller 1 uttak og 5 innsett hvis man får nok embryo. Vi skal i såfall bruke mer enn 3 innsett for å gå over summen. Dukker det opp noe annet underveis så må vi bare revurdere, men statistisk sett så har vi en god sjanse. Inseminering faller egentlig bort uansett, også fordi vi vil bytte egg, men også pga manglende strå på donorer som matcher oss hvis vi kun kan bruke Cryos. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vet noen om det er mulig å få partnerdonsjon i det offentlige nå (uten medisinsk grunn)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kirotraktoren skrev (På 19.8.2024 den 8.12):

Det finnes det faktisk, 

https://ovoclinic.net/reciprocal-ivf-what-is-the-pregnancy-success-rate/?lang=en

https://www.cryosinternational.com/en-gb/dk-shop/private/blog/reciprocal-ivf-what-is-it-and-how-does-it-work/

Men man må vite om de henviser til statistikk per egguttak (mulig da de har flere innsett) eller per innsett. Det er mange måter å få statistikk til å se pen ut på :) Etter hva jeg summet meg opp til så ligger man på 40-70%  per innsett. 

Vi tenker nok å gå for 1-pk partnerdonasjon med innsett og deretter kjøpe enkeltinnsett ettersom en 3 pk i teorien inneholder 3 egguttak og 3 innsett eller 1 uttak og 5 innsett hvis man får nok embryo. Vi skal i såfall bruke mer enn 3 innsett for å gå over summen. Dukker det opp noe annet underveis så må vi bare revurdere, men statistisk sett så har vi en god sjanse. Inseminering faller egentlig bort uansett, også fordi vi vil bytte egg, men også pga manglende strå på donorer som matcher oss hvis vi kun kan bruke Cryos. 

Takk! 

Hvor har du fått info om innholdet i 3-pakk? Jeg trodde det var 3 uttak og 3 innsett, ikke at man kunne få flere innsett og færre uttak. Så bra i så fall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kirotraktoren skrev (På 19.8.2024 den 8.12):

Det finnes det faktisk, 

Å bruke statistikk fra utlandet blir ikke det samme. I USA og flere andre land bruker de PGT og tester embryoene før de setter inn. Ca 50% av alle embryo har kromosomfeil og vil aldri bli et barn. Ved å luke ut disse og kun sette inn embryo som er friske blir statistikken bedre.

I Norge er det dessverre ikke tillatt å teste embryoene med mindre man har en påvist arvelig sykdom. Det betyr at vi setter inn flere embryo som aldri vil kunne bli et barn.

De offentlige klinikkene opererer med ca 30% sjangse for levende føde barn per innsett. Medicus har statistikk som går på alder i tillegg: https://medicus.no/suksessrater/ 

Når dette er sagt så tenker jeg også som deg, at hvis man er frisk, så skal det statistisk sett være nok med ett egguttak for å få levende fødte barn. Ett uttak vil gjerne bli flere blastocyster er hvis man er ung og frisk 😊

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Takk! 

Hvor har du fått info om innholdet i 3-pakk? Jeg trodde det var 3 uttak og 3 innsett, ikke at man kunne få flere innsett og færre uttak. Så bra i så fall!

Hos Medicus er det sånn hvertfall. 1 egguttak = 2 innsett. Men det første innsettet man har uansett om det er fersk eller fryst er inkludert i uttaket. Det koster noen få tusenlapper for dette første fryseforsøket, men det første fryseinnsettet etter uttak er billigere enn de neste dersom man ikke hadde ferskinnsett.

Herregud, ikke så lett å forklare disse tingene. 😅

Men la oss si du kjøper 3pk og har 1 uttak og får 5 embryoer på frys.

1 innsett er inkludert i uttaket (koster noen få tusenlapper, men ikke mye). = forsøk 1 av 3-pakken er brukt.

Så har du 2 fryseinnsett = forsøk 2 av 3-pakken.

Så har du 2 nye fryseinnsett = forsøk 3 av 3.

Anonymkode: d5297...1dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogsjente skrev (På 24.8.2024 den 10.26):

Å bruke statistikk fra utlandet blir ikke det samme. I USA og flere andre land bruker de PGT og tester embryoene før de setter inn. Ca 50% av alle embryo har kromosomfeil og vil aldri bli et barn. Ved å luke ut disse og kun sette inn embryo som er friske blir statistikken bedre.

I Norge er det dessverre ikke tillatt å teste embryoene med mindre man har en påvist arvelig sykdom. Det betyr at vi setter inn flere embryo som aldri vil kunne bli et barn.

De offentlige klinikkene opererer med ca 30% sjangse for levende føde barn per innsett. Medicus har statistikk som går på alder i tillegg: https://medicus.no/suksessrater/ 

Når dette er sagt så tenker jeg også som deg, at hvis man er frisk, så skal det statistisk sett være nok med ett egguttak for å få levende fødte barn. Ett uttak vil gjerne bli flere blastocyster er hvis man er ung og frisk 😊

Oi, interessant, PGT-testen visste jeg ikke om. Bra innspill :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kirotraktoren skrev (På 10.8.2024 den 11.33):

Hei! 

Takk på forhånd!

Vi fant privat donor og insiminerte hjemme, ble gravid på 2.forsøk.  men for oss var det viktig å vite hvem biologisk far var. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogsjente skrev (På 24.8.2024 den 11.26):

Men denne statistikken blir heller ikke det samme siden den inkluderer heterofile par, som i utgangspunktet har problemer med å bli gravide før de oppsøker hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...