Gå til innhold

Hund i halsbånd - dyreplageri?

Gjest Uføre Unni

Anbefalte innlegg

Gjest Uføre Unni

Hva tenker dere? 

Jeg mener å leie hunden min etter halsen er å plaga henne. Jeg får helt vondt i meg når hunder ikke har sele. Manger river hunden etter halsen også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Er enig med deg. Synes også hunder burde gå i sele. Ser vondt ut med halsbånd.

Anonymkode: 124d2...b4e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så fint at du skjærer alle over en kam da.

Jeg har en hund som alltid går med halsbånd og alltid har gjort det. Han går pent og har aldri blitt kvelt eller blitt revet i halsen. 

Har du en hund som alltid trekker og kveles i halsbåndet, så er det en annen sak og bør da bruke sele som passer til hunden. 

Anonymkode: 851ad...d50

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hunden min HATER å ha på seg sele, og går og gjemmer seg når vi tar den fram. 

Finner jeg frem halsbåndet kommer hun logrende og vil gladelig ut på tur. Har bredt, polstret halsbånd, og bruker lang flexi så hun ikke får rykk i nakken og båndet fester seg ikke i bakken. Hun trekker ikke og går pent i bånd. 

Anonymkode: 965c5...6cd

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker begge deler 😊 Men så kan hunden min gå fint i bånd, så det har aldri vært noe problem å bruke halsbånd 😊 Man er ikke dyreplageri, bare fordi man bruker halsbånd på hunden sin 😄

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund fikk gnagsår av sele. Hun har tynn hud/pels enkelte steder under buken. Derfor benytter vi halsbånd. Tror både vi å hunden synes det er greit.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uføre Unni skrev (8 timer siden):

Hva tenker dere? 

Jeg mener å leie hunden min etter halsen er å plaga henne. Jeg får helt vondt i meg når hunder ikke har sele. Manger river hunden etter halsen også. 

OK.

Anonymkode: a5739...71d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener ihvertfall det er svært dårlig dømmekraft og dårlig hundehold å bruke halsbånd hver dag på en hund som bykser frem, drar mye og kveler seg selv. Rykking og draing i halsbånd vil jeg si er mishandling ja. Folk gjør så mye rare og kunnskapsløse valg med hundene sine. Altså, jeg har sett flere bruke kjettingstrup med flexi, til og med en med pinchcollar og flexi! Samt en som hadde laget natoknute med fleixbåndene på to settere. Fullstendig galskap. De kan bokstavelig talt ende med å drepe hundene sine med slike løsninger...

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hunden min HATER å ha på seg sele, og går og gjemmer seg når vi tar den fram. 

Anonymkode: 965c5...6cd

Min gjør akkurat det samme!

Anonymbruker*** skrev (3 minutter siden):

Jeg mener ihvertfall det er svært dårlig dømmekraft og dårlig hundehold å bruke halsbånd hver dag på en hund som bykser frem, drar mye og kveler seg selv.

Min hund gjør det, men hater å bruke sele. Vi øver på det, og jeg synes han går finere i bånd med sele enn halsbånd, men det tar tid. 

Anonymkode: 0a9e0...55c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Min gjør akkurat det samme!

Min hund gjør det, men hater å bruke sele. Vi øver på det, og jeg synes han går finere i bånd med sele enn halsbånd, men det tar tid. 

Hva med å prøve tilvenning av en sele da, siden hunden til og med går bedre med den? Høres ut som det vil være verdt tidsinvesteringen. Tilvenning av utstyr er lettere enn gå pent i bånd trening, det skal være sikker 😅

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonymbruker*** skrev (2 minutter siden):

Hva med å prøve tilvenning av en sele da, siden hunden til og med går bedre med den? Høres ut som det vil være verdt tidsinvesteringen. Tilvenning av utstyr er lettere enn gå pent i bånd trening, det skal være sikker 😅

Jeg sier jo «vi øver på å bruke det». Det betyr at vi holder på med tilvenning. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg sier jo «vi øver på å bruke det». Det betyr at vi holder på med tilvenning. 

Åja, trodde du mente øve på å gå pent i bånd i halsbånd. Skjønner! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det blir for strengt å si at halsbånd er mishandling. Går hunden fint i halsbåndet er det helt ok med halsbånd. Jeg bruker i hovedsak sele på min men av og til halsbånd på kortere turer for å spare peisen siden selen sliter en del på pelsen. Hadde selvsagt ikke gjort det om han trakk i båndet. Bruker også halsbånd på lydighetstrening.

Men som hovedregel er sele best, det syns jeg. Og om hunden kaster seg i båndet eller trekker bør man jo alltid bruke det.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har en rase som er ekstremt miljøfokusert, med skyhøyt driv og jaktinnstinkt på både bevegelse og lukter. Rasen, for overlevelse, har det i seg å gå fra 0 til 100 på under sekundet. De er generelt flinke til å gå etter enormt mye trening, spesielt den ene, men de kan godt finne på å bykse rett ut til siden etter en lukt eller noe som beveger seg når de har masse energi i kroppen. 

Derfor bruker jeg alltid sele. Når én type sele sleit på pelsen, bytta jeg bare sele. Når den ene ikke ønsket å ha på sele, trente jeg på å gjøre det til noe positivt og ikke minst frivillig. Nå kommer de og dytter hodet inn i sela helt frivillig fremfor at jeg skal gå etter de med sela.

Synes ikke halsbånd er mishandling om hunden går fint. Men halsbånd kan gjøre mye skade på hunder som trekker og rykker.

Anonymkode: 36709...040

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et lite monster som fint kan finne på å bykse etter en katt om hun får øye på den før meg, så her går det i sele. Det er også en rase med mye eksplosiv styrke, så hun kan komme til å skade seg skikkelig med halsbånd.

Jeg hater ikke halsbånd kategorisk da. Man må gjøre det som passer hunden best. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt 3 hunder, 2 av de brukte vi sele på, da de var veldig sterke, og dro mye. Mens andre brukte vi halsbånd på, men det var en veldig rolig bedagelig hund, som aldri dro i båndet. 

Anonymkode: e588e...f85

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bruker kun sele på hunden min, men har hatt en diskusjon med mannen min angående det. Han mener hunder i halsbånd trekker mindre og er lettere å kontrollere, og jeg mener det er hull i hodet. 😂

Alt handler om din link til å kommunisere dine forventninger til hunden. Det hjelper ikke med rykk og napp for å få hunden til å gå pent, men det må kommuniseres verbalt og ved kroppsspråk. Hvis du må gi et lite napp i båndet for oppmerksomhet eller holde igjen hunden/rettlede den, så er det mye mer effektivt at hunden kjenner det på kroppen, enn at den får ubehag rundt halsen. En "klem" er mer effektivt enn "struping" i alle tilfeller. 

Har bedt mannen min om å begynne å prate til hunden på turen, og slutte å anta at hunden på magisk vis skjønner hva han skal gjøre. 

Anonymkode: b1332...70a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg bruker kun sele på hunden min, men har hatt en diskusjon med mannen min angående det. Han mener hunder i halsbånd trekker mindre og er lettere å kontrollere, og jeg mener det er hull i hodet. 😂

Alt handler om din link til å kommunisere dine forventninger til hunden. Det hjelper ikke med rykk og napp for å få hunden til å gå pent, men det må kommuniseres verbalt og ved kroppsspråk. Hvis du må gi et lite napp i båndet for oppmerksomhet eller holde igjen hunden/rettlede den, så er det mye mer effektivt at hunden kjenner det på kroppen, enn at den får ubehag rundt halsen. En "klem" er mer effektivt enn "struping" i alle tilfeller. 

Har bedt mannen min om å begynne å prate til hunden på turen, og slutte å anta at hunden på magisk vis skjønner hva han skal gjøre. 

Anonymkode: b1332...70a

Så enig. Det er en i nabolaget som går med strupebånd på hunden og har gjort det siden hunden var valp. Den ble noe voldsomt utagerende mot andre hunder, for strupebånd klemte til hver gang den så andre hunder og ble gira. Da begynte den selvfølgelig å assosiere andre hunder med ubehag/smerte, og utagerer. Den går fint til vanlig, men det øyeblikket de ser andre hunder kaster den seg i båndet, hveser, harker og hoster. 

Og eieren fortsetter med strupebånd selv om det veldig tydelig ikke gir han mer kontroll.

Anonymkode: 36709...040

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunder er like ulike som mennesker. En hver får ta det valget som er best for sin hund. Jeg bruker halsbånd når vi går tur i nabolaget, men sele når vi går i skogen eller trener. Selen er ikke like populær hos min hund og det må gjerne en liten kamp til for å få den på. 

Anonymkode: 6d031...f1d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på hunden. Jeg har en liten hund som drar og peser for harde livet, så han må ha sele. Men passet en stor hund en gang hvor eieren ikke fant halsbåndet så måtte ta sele, og hunden hatet å gå med det og irriterte seg hele turen.

Viktig å bruke et behagelig halsbånd tenker jeg! Bredt og kanskje med mykt for (vet ikke hva som er da jeg ikke bruker det selv), og styr langt unna sånne i lær som gnager seg inn i huden eller sånne i stål som strammer seg dess mer hunden trekker, for det vil jeg si er dyreplageri.

Anonymkode: c75e6...baf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...