Gå til innhold

Stå opp for å tisse etter sex

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er i starten av et forhold, har god sex og tidvis mye sex. Jeg har lest at det er SÅÅ viktig for oss kvinner å stå opp og gå på do etter sex, hvis ikke kan man få blærekatarr? Er dette sant eller er det oppspinn? 

Blir jo så myk i kroppen og kosete etterpå, så jeg får meg nesten ikke til å stå opp av senga ( må jo gå ifra han da ). De gangene jeg ikke har stått opp for å tisse, så har jeg følt at det er litt " vanskelig " å tisse, men ikke opplevd svie.

Vi liker å kose litt etterpå, og han sovner ikke rett etterpå, men først etter en liten stund.

Erfaringer?

Anonymkode: 98406...e0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har fått urinveisinfeksjon to ganger i mitt liv, og det var etter sex hvor jeg ikke stod opp for å tisse😅 det var med samme partner som jeg har nå hatt i 15 år

Anonymkode: 68d87...96e

• Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg har latt være eller ventet med å gå på do mange flere ganger.. har aldri fått blærekatarr eller noe pga det. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere begge har dusjet så kan du jo vente. Men bakterier fra skjede og anal kommer raskere inn i urinrøret ditt under sex. Og.. Liker du å ligge i senga og la sæden renne ut av deg? 🤣 ugh.. 

Anonymkode: ee4f4...0d8

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil tippe at mye av bakgrunnen for rådet er forskjellen på "større risiko for å få UIV" vs "stor risiko for å få UIV". At det kan være større sjanse for å få UIV kan nok være sant, men det betyr neppe at det er stor sjanse likevel. Om vi mennesker hadde vært så sårbare, ville vi som art neppe overlevd lenge nok til å lage sexforum på internett.

Den forskningen som er på området er neppe så omfattende og den vil naturligvis også inkludere situasjoner hvor f.eks renslighet er et problem eller at man har ulike / ikke-kompatible bakteriefloraer mellom seg. Men det er jo ikke gitt at noe av det er tilfelle hos dere.
Er dere normalt renslige, så er det neppe noe problem. Jeg antar du neppe ville pult han om han var en møkkafrans.

Post-orgasme kos er en super ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja det bør du gjøre.  Med ca alle mine sexpartnere har jeg fått uvi om jeg ikke har tisset etterpå. Han jeg er med nå har det faktisk skjedd at jeg har sovnet av og glemt det, og ikke fått uvi. Men han her er veldig renslig av seg, og jeg tror det er derfor.

Anonymkode: fc9e6...994

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må tisse etter sex, fordi du får bakterier inn i urinponigen. Her spretter jeg opp så snart vi er ferdig. 

Anonymkode: 1bc5e...c94

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uvi etter samleie er svært vanlig, bare ikke så vanlig å snakke om.

Anonymkode: 8957c...2c0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke huske sist jeg hadde uvi, eller jo i russetiden. Det er vel 15 år siden, tisser svært sjeldent etter sex, bare hvis jeg må liksom. Vet at jeg bør, men er ikke plaget med uvi.

Anonymkode: afa49...1e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Er i starten av et forhold, har god sex og tidvis mye sex. Jeg har lest at det er SÅÅ viktig for oss kvinner å stå opp og gå på do etter sex, hvis ikke kan man få blærekatarr? Er dette sant eller er det oppspinn? 

Blir jo så myk i kroppen og kosete etterpå, så jeg får meg nesten ikke til å stå opp av senga ( må jo gå ifra han da ). De gangene jeg ikke har stått opp for å tisse, så har jeg følt at det er litt " vanskelig " å tisse, men ikke opplevd svie.

Vi liker å kose litt etterpå, og han sovner ikke rett etterpå, men først etter en liten stund.

Erfaringer?

Anonymkode: 98406...e0d

Ja, det er veldig viktig. 

Anonymkode: c287c...dd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er helt individuelt.

Jeg har vært seksuelt aktiv i over 37 år nå og har aldri tisset eller gjort noe annet spesielt etter sex, men har aldri hatt UVI.

Anonymkode: fb67a...5d8

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Even Tuell skrev (6 minutter siden):

Vil tippe at mye av bakgrunnen for rådet er forskjellen på "større risiko for å få UIV" vs "stor risiko for å få UIV". At det kan være større sjanse for å få UIV kan nok være sant, men det betyr neppe at det er stor sjanse likevel. Om vi mennesker hadde vært så sårbare, ville vi som art neppe overlevd lenge nok til å lage sexforum på internett.

Den forskningen som er på området er neppe så omfattende og den vil naturligvis også inkludere situasjoner hvor f.eks renslighet er et problem eller at man har ulike / ikke-kompatible bakteriefloraer mellom seg. Men det er jo ikke gitt at noe av det er tilfelle hos dere.
Er dere normalt renslige, så er det neppe noe problem. Jeg antar du neppe ville pult han om han var en møkkafrans.

Post-orgasme kos er en super ting.

Ikke kompatible bakteriefloraer er jo ganske vanlig, så det gjør vel også problemstillingen ganske vanlig.

Anonymkode: c287c...dd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg får urinveisinfeksjon om jeg ikke tisser før det har gått typ ti minutter. Helt idiotisk, men bedre å stå opp og tisse i tre minutter enn å ha det dritt i ei uke..

Anonymkode: e5690...a46

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fått urinveisinfeksjon 2-3 ganger og fly flate, Au. Sex uten toalettbesøk begge ganger. De kom forresten dagen etterpå.

Nå må jeg uansett på do etter sex, da det er p-piller som er prevensjon her, så det å tisse er som regel ikke et problem, vis ikke bare vasker jeg litt ekstra

Anonymkode: e466c...54a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri opplevd. Og jeg går aldri på do etter sex. Har vært aktivt seksuelt i 22 år med samme mann. Her sovner vi etterpå. Det er jo ei treningsøkt. Bruker vaskeklut for å tørke. 

Anonymkode: 19a1d...8c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kan få eggstokkbetennelse dersom jeg ikke presser ut sæd i skjeden etterpå. Dessuten er jeg mer utsatt for soppinfeksjon om jeg ikke tørker meg.

Men man kjenner jo sin egen kropp. Vi er forskjellig.

Anonymkode: 58005...d23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den mest vanlige grunnen til at man får UVI er e.coli fra endetarmen 🙂

«Endogen smitte skjer oftest ved at mikroorganismer forflyttes fra kroppsområder nær urinrørsåpningen (rektum, vagina) til urinveiene»

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den eneste gangen jeg ikke stod opp og gikk på do etter sex fikk jeg uvi. Alltid gått på do og tisset etter sex siden, og aldri hatt det igjen 

Anonymkode: 2c721...075

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er en av dem som får UVI av å ikke gjøre det, så er det viktig. Får du ikke UVI av det kan du fort bli en av dem som plutselig får UVI hver gang du ikke gjør det, så hvorfor ta sjansen. Mer usexy å måtte si at det svir når du tisser, så sex frister ikke, enn å gå og tisse før du sovner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...