Tabris Skrevet 6. september 2024 #121 Del Skrevet 6. september 2024 Jeg har, som mange andre, sett alle episoder av "Fra Bølle til Bestevenn" og som hundeinstruktør med videreutdanning innen problematferd så er det et par ting jeg ønsker å belyse. Det er mange hundeinstruktører. Ingen av dem er ekspert på alt. Det er litt som om man oppsøker legehjelp. En fastlege kan "litt om alt", og spesielt om hverdagslige problemer. Så fort problemet er mer dyptliggende innenfor en spesiell retning, så vil fastlegen henvise til en spesialist. Det er også litt slik med hundeinstruktører. De fleste er "fastleger", dvs de kan litt om alt. Men så har en del spesialisert seg innen noen felt. F.eks er Maren rådyktig på lydighetsprøve som konkurransefelt. Hun vant VM i lydighet i ung alder, noe det står stor respekt av. Hvis noen hadde ønsket kurs eller privattimer for å nå langt i lydighetssporten, så hadde jeg heller henvist dem til Maren enn til meg selv, da min erfaring innenfor lydighet er mye mindre enn hennes. Et av mine spesialfelt er passeringstrening, spesielt med hunder som er redde, og hunder som sliter med utrygghet generelt. Enten de er redde andre hunder, syklister, joggere, besøk eller annet. Både fordi jeg har videreutdannet meg innen problematferd, men også fordi jeg har trent min egen hund på samme problemstilling med veldig bra resultat og har hjulpet mange innen både kurs og privattimer. Det jeg synes er mest kritikkverdig med denne TV-serien er at jeg synes det er synd når man skal lage underholdning av redde hunder. Og jeg synes det er synd når man da bruker en instruktør som er utenfor sitt eget sterke fagfelt for å gjøre disse tingene. Det hadde vært som å lage et TV-program av meg som skulle føre ekvipasjer til eliteklassen i lydighet (jeg hadde forøvrig med glede sett en slik TV-serie med Maren, det hadde vært utrolig interessant og nyttig). Utfordringen med å lage TV av slik trening er at god trening er kjedelig å se på. Hvis man får "action", dvs at hunden utagerer, så har man feilet som instruktør, og man raser tilbake i treningen og må begynne på ny igjen. Slike TV-serier har alltid underholdning som førsteprioritet, noe som er viktig å være klar over. God hundetrening kommer lenger ned på prioriteringslisten. Hvor mye av det vi ser som er styrt av produksjonen og hvor mye innflytelse Maren har vet vi ikke. Men til syvende og sist er det hundene det går utover. 7 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sirah Skrevet 6. september 2024 #122 Del Skrevet 6. september 2024 Enig med deg. Jeg klarer ikke se underholdningen i programmene til Maren, for det virker som om hundene noen ganger er «satt opp til å feile». Jeg blir bare irritert og lei meg på hundenes vegne av å se på….. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 6. september 2024 #123 Del Skrevet 6. september 2024 27 minutter siden, Sirah said: Enig med deg. Jeg klarer ikke se underholdningen i programmene til Maren, for det virker som om hundene noen ganger er «satt opp til å feile». Jeg blir bare irritert og lei meg på hundenes vegne av å se på….. Jeg er enig med deg. Det er så mange "feil" som hadde vært så lett å unngå, hvis man hadde hatt kunnskapen til det, og hvis man ikke hadde underholdning som førsteprioritet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sirah Skrevet 6. september 2024 #124 Del Skrevet 6. september 2024 Tabris skrev (3 minutter siden): Jeg er enig med deg. Det er så mange "feil" som hadde vært så lett å unngå, hvis man hadde hatt kunnskapen til det, og hvis man ikke hadde underholdning som førsteprioritet. Nemlig, har tenkt nøyaktig de samme tankene som deg. Nå har jeg kanskje ikke sett nok til å egentlig uttale meg, men har sett litt fra hver sesong i tillegg til Superhundene (var det ikke det programmet het?). Men klarer ikke se noe ferdig for syntes hundene ofte blir satt i en situasjon de er dømt til å mislykkes i. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Myrmica Skrevet 6. september 2024 #125 Del Skrevet 6. september 2024 Så enig! Jeg er glad for at hundetrening blir brlyst, for all del. Og jeg er glad om det er hundeeiere der ute som ser på, lærer noe, og får en bedre hverdag med sin hund. Men selv kom jeg meg ikke gjennom første sesong en gang 🙈 Det blir mer underholdning enn nytte for min del, og jeg blir bare irritert på eierne, og trist på hundenes vegne, når de blir satt i vanskelige situasjoner 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. september 2024 #126 Del Skrevet 6. september 2024 Det kunne vært interessant å høre mer konkret hva du mener hun gjør feil. Jeg har mine meninger. Jeg er ikke instruktør eller utdannet, men har drevet mye med hundetrening og vært på haugevis av kurs og seminarer. Jeg har hatt to problemhunder, og et par virkelig ålreite hunder. Den ene hadde nok medfødte mentale problemer (hele kullet var gærne) og den andre et produkt av omstendigheter. Men jeg kurerte sistnevnte for flere ting, blant annet passering av andre hunder, problemadferd når vi fikk gjester og mye annet. Han gjorde det etter hvert bra i lydighet kl2 og agility. Jeg får krupp av den TV serien. Jeg synes de selger lettvinte løsninger som jeg er overbevist om bare har effekt en kort stund. Man må, mener jeg mye mer grunnleggende til verks. De "selger" et show hvor hunden fremstilles helt håpløs og later som de har løst hele greie med enkle triks. Jeg tror dessverre mange blir villedet av å se på dette her. Derfor synes jeg sånne tabloide show er problematisk. Anonymkode: f764f...d9c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Portia Catonis Skrevet 6. september 2024 #127 Del Skrevet 6. september 2024 Det er et underholdningsprogram du kommenterer. Du kan ikke begandle det som om det er en opplæring i hundetrening. Det blir jo som at jeg skal se på Skal vi Danse og forvente at jeg skal kunne danse tango som en proff etterpå. Maren er på TV fordi hun er en omgjengelig og likendes person, og hun er flink med folk. Det er det som kreves av en TV-underholder. Det er jo dessuten ikke bare henne som utgjør programmet, det er jo et helt produksjonsteam bak, og mye er regissert og klipt sammen på en måte som skaper mest mulig reaksjoner hos seerne. Hvis du skal kritisere hundtreningen hennes må du jo for det første gå løs på nettkursene som hun selger: "Valpetid" og "Hverdagslydig+" tror jeg de heter. Da kan du begynne å bli teknisk ang Marens hundetrening, ikke etter kun å ha sett på "Fra Bølle til Bestevenn" 11 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 6. september 2024 #128 Del Skrevet 6. september 2024 Just now, AnonymBruker said: Det kunne vært interessant å høre mer konkret hva du mener hun gjør feil. Jeg har mine meninger. Jeg er ikke instruktør eller utdannet, men har drevet mye med hundetrening og vært på haugevis av kurs og seminarer. Jeg har hatt to problemhunder, og et par virkelig ålreite hunder. Den ene hadde nok medfødte mentale problemer (hele kullet var gærne) og den andre et produkt av omstendigheter. Men jeg kurerte sistnevnte for flere ting, blant annet passering av andre hunder, problemadferd når vi fikk gjester og mye annet. Han gjorde det etter hvert bra i lydighet kl2 og agility. Jeg får krupp av den TV serien. Jeg synes de selger lettvinte løsninger som jeg er overbevist om bare har effekt en kort stund. Man må, mener jeg mye mer grunnleggende til verks. De "selger" et show hvor hunden fremstilles helt håpløs og later som de har løst hele greie med enkle triks. Jeg tror dessverre mange blir villedet av å se på dette her. Derfor synes jeg sånne tabloide show er problematisk. Anonymkode: f764f...d9c Jeg kan gjerne si konkret hva jeg mener hun gjør feil. Jeg ville bare ikke gjøre det i startinnlegget da det hadde blitt for langt og for detaljert. Hun har altfor kort avstand når hun trener passering. Hun har tilgang til store områder, men bruker bare halvparten av dem. Det fører til at hun maser på eier om at de må juble og hoppe og "bra"-e så voldsomt for å få hundens kontakt. Må man jobbe så mye for at hunden skal klare å rive seg bort fra den andre hunden (eller hva annet den reagerer på) så er man for nær. Hun har ikke lært inn "bra" ordentlig på sine kunder, og de bruker det altfor ofte så det blir bare mas og avledning. Før man i det hele tatt begynner slik trening så bør "bra" være innlært som en belønningslyd, og eier/fører bør være klar over hvordan det brukes, og at man skal belønne hver gang. Hvis hunden ikke tar godbit, så slutter man å si "bra" og bruker heller større avstand for å gå over til gradvis tilvenning. Hunden skal ikke avledes fra den andre hunden. Hunden skal være fullstendig klar over at den andre hunden er der, men på en avstand den takler uten utagering og uten å bli stiv og miste kontakt med eier. I det hunden ser på den andre hunden sier eier "bra!" (som et innlært ord som trigger forventning om belønning), hunden snur hodet tilbake til eier og får godbit. Dette for å assosiere passerende hund med godbit på en trygg avstand. Og dette er bare første av flere steg i prosessen. Når det kommer til nyeste sesongen med ressursforsvar så vet vi ikke hva Maren har sagt til dem. Men det er utrolig viktig i slike tilfeller at man ikke tar noe fra hunden. Så lenge hunden jevnlig erfarer at ting blir dratt ut av munnen på den, så vil man aldri komme noen vei, uansett om man trener apport og annet. Utrolig frustrerende å se på. Dette er bare noe jeg har å kommentere, si gjerne fra hvis det er noe annet du ønsker jeg skal si noe om. 3 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 6. september 2024 #129 Del Skrevet 6. september 2024 Just now, Portia Catonis said: Det er et underholdningsprogram du kommenterer. Du kan ikke begandle det som om det er en opplæring i hundetrening. Det blir jo som at jeg skal se på Skal vi Danse og forvente at jeg skal kunne danse tango som en proff etterpå. Maren er på TV fordi hun er en omgjengelig og likendes person, og hun er flink med folk. Det er det som kreves av en TV-underholder. Det er jo dessuten ikke bare henne som utgjør programmet, det er jo et helt produksjonsteam bak, og mye er regissert og klipt sammen på en måte som skaper mest mulig reaksjoner hos seerne. Hvis du skal kritisere hundtreningen hennes må du jo for det første gå løs på nettkursene som hun selger: "Valpetid" og "Hverdagslydig+" tror jeg de heter. Da kan du begynne å bli teknisk ang Marens hundetrening, ikke etter kun å ha sett på "Fra Bølle til Bestevenn" Jepp, og det var det siste punktet i innlegget mitt. Det er et underholdningsprogram, god hundetrening kommer i andre rekke. Som jeg skrev. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Portia Catonis Skrevet 6. september 2024 #130 Del Skrevet 6. september 2024 Just now, Tabris said: Jepp, og det var det siste punktet i innlegget mitt. Det er et underholdningsprogram, god hundetrening kommer i andre rekke. Som jeg skrev. Hva er poenget ditt med å skrive innlegg om det da? Jeg ser ikke på Hells Kitchen for å lære meg å lage mat... Jeg skjønner jo at det er et underholdningsprogram. Ikke ser jeg på OL for å komme i form heller. Det er underholdning. Hvis du ikke liker det så får du jo bare la være å se på. 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 6. september 2024 #131 Del Skrevet 6. september 2024 (endret) 2 minutter siden, Portia Catonis said: Hva er poenget ditt med å skrive innlegg om det da? Jeg ser ikke på Hells Kitchen for å lære meg å lage mat... Jeg skjønner jo at det er et underholdningsprogram. Ikke ser jeg på OL for å komme i form heller. Det er underholdning. Hvis du ikke liker det så får du jo bare la være å se på. Poenget er å bevisstgjøre de som ser på. Både om at treningen de ser ikke alltid er ideell fordi man ikke har rett ekspertise, og fordi man til syvende og sist ser på et underholdningsprogram hvor god hundetrening kommer i andre rekke. Og, for å bevisstgjøre, at til syvende og sist er det hundene dette går utover. Ikke alle er som deg. Har du sett hvor mange det er i Kjæledyr-forumet som har problemer og som får som råd om å se på denne serien for å få hjelp? Endret 6. september 2024 av Tabris 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. september 2024 #132 Del Skrevet 6. september 2024 Noe av det kjipeste jeg vet er "hundeeksperter" som alltid vet best. Mange av dem rundt om. Noen er t.o.m ekspert siden de vokste opp med hund. Hva er det som skader hundene på noen måte i det programmet egentlig? Gjør treningen hundene verre? Anonymkode: e3b74...899 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Portia Catonis Skrevet 6. september 2024 #133 Del Skrevet 6. september 2024 1 minutt siden, Tabris said: Poenget er å bevisstgjøre de som ser på. Både om at treningen de ser ikke alltid er ideell fordi man ikke har rett ekspertise, og fordi man til syvende og sist ser på et underholdningsprogram hvor god hundetrening kommer i andre rekke. Og, for å bevisstgjøre, at til syvende og sist er det hundene dette går utover. Ikke alle er som deg. Har du sett hvor mange det er i Kjæledyr-forumet som har problemer og som får som råd om å se på denne serien for å få hjelp? Det er jo akkurat det samme som folk på forbrukerforumet som får tips om å se på Luksusfellen: Det løser jo ikke problemene deres å sitte foran TV'en, men de får forhåpentligvis inspirasjon og tips til hvor de kan starte. Det er mange nok hundeeiere som ikke burde hatt hund, det er jeg enig i. Men når de nå en gang har kjøpt den og blitt glad i den, så må man jo nesten hjelpe dem inn på riktig spor og få dem til å skjønne hva de har gjort feil. I enkelte tråder her på forumet (og andre) fremstilles det omtrent som om det kun er folk med doktorgrad i adferdspsykologi som har rett til å ha hund. Jeg tror det er flere hunder som har godt av at eierne deres ser på Maren, enn hunder som tar skade av det. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 6. september 2024 #134 Del Skrevet 6. september 2024 Just now, Portia Catonis said: Jeg tror det er flere hunder som har godt av at eierne deres ser på Maren, enn hunder som tar skade av det. Det kommer helt an på hva slags utfordringer man har. For redde hunder så kan feil trening så absolutt gjøre hunden verre. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Portia Catonis Skrevet 6. september 2024 #135 Del Skrevet 6. september 2024 Just now, Tabris said: Det kommer helt an på hva slags utfordringer man har. For redde hunder så kan feil trening så absolutt gjøre hunden verre. Og da er det bedre å ikke trene i det hele tatt? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. september 2024 #136 Del Skrevet 6. september 2024 Jeg reagerte en del på hvordan hun var med Conan. Nå er det en stund siden den sesongen gikk, men fra det jeg så, opplevde jeg ikke at han var en 'farlig' eller 'aggressiv' hund, noe atferdstesten også fastslo. Syntes det virket som om hun ikke hadde stort med erfaring med store, muskuløse hunder som rett og slett bare trengte litt rammer, men som var gode hunder. Ble helt satt ut når hun snakket om avliving, og håper det var for dramaturgi på TV. Har ikke sett på det etter det. Anonymkode: 25cd6...ac2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. september 2024 #137 Del Skrevet 6. september 2024 Tabris skrev (2 minutter siden): Det kommer helt an på hva slags utfordringer man har. For redde hunder så kan feil trening så absolutt gjøre hunden verre. Har du erfaring og eksempel på det? Anonymkode: e3b74...899 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Portia Catonis Skrevet 6. september 2024 #138 Del Skrevet 6. september 2024 Just now, AnonymBruker said: Jeg reagerte en del på hvordan hun var med Conan. Nå er det en stund siden den sesongen gikk, men fra det jeg så, opplevde jeg ikke at han var en 'farlig' eller 'aggressiv' hund, noe atferdstesten også fastslo. Syntes det virket som om hun ikke hadde stort med erfaring med store, muskuløse hunder som rett og slett bare trengte litt rammer, men som var gode hunder. Ble helt satt ut når hun snakket om avliving, og håper det var for dramaturgi på TV. Har ikke sett på det etter det. Anonymkode: 25cd6...ac2 Selvfølgelig var det dramaturgi... Beklager så mye min frekkhet, men har du aldri sett på TV før? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. september 2024 #139 Del Skrevet 6. september 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg reagerte en del på hvordan hun var med Conan. Nå er det en stund siden den sesongen gikk, men fra det jeg så, opplevde jeg ikke at han var en 'farlig' eller 'aggressiv' hund, noe atferdstesten også fastslo. Syntes det virket som om hun ikke hadde stort med erfaring med store, muskuløse hunder som rett og slett bare trengte litt rammer, men som var gode hunder. Ble helt satt ut når hun snakket om avliving, og håper det var for dramaturgi på TV. Har ikke sett på det etter det. Anonymkode: 25cd6...ac2 Hun har vel tusen ganger mer erfaring enn deg når det gjelder aggressive hunder. Anonymkode: e3b74...899 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. september 2024 #140 Del Skrevet 6. september 2024 Portia Catonis skrev (1 minutt siden): Selvfølgelig var det dramaturgi... Beklager så mye min frekkhet, men har du aldri sett på TV før? Nå er hundeekspertene i fri dressur på KG😅 Anonymkode: e3b74...899 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå