Gå til innhold

Hvor går grensa for å ta hind med til dyrlegevakta?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Han var i fin form i morges. Måtte vekke han som vanlig, gikk tur i ruskevær, som han misliker sterkt😅. Han tisset og bæsjet uten problem. Alle morgenrutinen var som vanlig, slik de var før syv ukers ferie.

Jeg hadde første dag på jobb i dag, så gikk fra han. Mannen kom tidlig hjem fra jobb, for at oppstarten skulle bli myk. Hunden ville ikke bli med han ut da han kom hjem. Da jeg kom hjem, tok jeg han med meg. Han var motvillig, men ble med. Han tisset kjempemye!! Deretter bæsjet han normalt. Han småløp litt, rullet seg i gresset og luktet rundt forbi. Deretter gikk vi inn. Nå har han lagt seg ned igjen.

Her kan det være «mye» som feiler han. Han har vært med oss på ferie, over en måned i sol og fint vær. Han storkoste seg! Deretter var det sommer og sol da vi kom hjem, før det i dag plutselig ble høst. Han virkelig misliker vind og regn.

Kan han være værsyk? Kan han være litt småsyk pga værforandringene? Kan han være utslitt etter ferien?

Han er ikke varm på snute/ ører, så han virker ikke som han har feber. Han puster normalt, ikke pesing eller utakt i pusten.

Hva tenker dere? Burde vi ringe dyrlegevakt? Skal vi se det an i løpet av kvelden/ morgendagen?

Er det andre som har opplevd lignende? Vi har hund for første gang, og har hatt hunden i snart et år. Så vi er ikke veldig erfarne😅

Anonymkode: 63c85...bce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

dyrlegevakt for hva eksakt? hunden høres ikke ut som den er syk.

Anonymkode: b6b4b...298

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tror den bare er sliten etter en lang ferie der det kanskje har skjedd mye? At den har fått koblet helt av idag når dere har vært borte, og da går det litt tregt. Sånn er mine dyr også i hvert fall. Også er det jo ikke særlig godt vær idag, så det er naturlig at entusiasmen over å skulle ut ikke er så stor. Noen ganger er man bare litt slappere enn andre :) 

Anonymkode: b29e2...afc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Trodde det var snakk om en hind, altså et hunndyr innen rådyr. 

Anonymkode: 886d1...8c3

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kan ikke helt se hvorfor du skal til dyrlegen? 

Anonymkode: 7c740...f28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Overskriften var fantastisk, her så jeg for meg noen som har en hind (voksen hunnhjort) som kjæledyr, og så for meg dyretransporten og det hele. Trykker meg inn på tråden og så handler det om en hund. Nedtur. 😅

Kan ikke noe om hund, så har ingen tips til problemstillingen, men overskriften var for god til å ikke kommentere. :ler: 

Anonymkode: 87416...db4

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Han var i fin form i morges. Måtte vekke han som vanlig, gikk tur i ruskevær, som han misliker sterkt😅. Han tisset og bæsjet uten problem. Alle morgenrutinen var som vanlig, slik de var før syv ukers ferie.

Jeg hadde første dag på jobb i dag, så gikk fra han. Mannen kom tidlig hjem fra jobb, for at oppstarten skulle bli myk. Hunden ville ikke bli med han ut da han kom hjem. Da jeg kom hjem, tok jeg han med meg. Han var motvillig, men ble med. Han tisset kjempemye!! Deretter bæsjet han normalt. Han småløp litt, rullet seg i gresset og luktet rundt forbi. Deretter gikk vi inn. Nå har han lagt seg ned igjen.

Her kan det være «mye» som feiler han. Han har vært med oss på ferie, over en måned i sol og fint vær. Han storkoste seg! Deretter var det sommer og sol da vi kom hjem, før det i dag plutselig ble høst. Han virkelig misliker vind og regn.

Kan han være værsyk? Kan han være litt småsyk pga værforandringene? Kan han være utslitt etter ferien?

Han er ikke varm på snute/ ører, så han virker ikke som han har feber. Han puster normalt, ikke pesing eller utakt i pusten.

Hva tenker dere? Burde vi ringe dyrlegevakt? Skal vi se det an i løpet av kvelden/ morgendagen?

Er det andre som har opplevd lignende? Vi har hund for første gang, og har hatt hunden i snart et år. Så vi er ikke veldig erfarne😅

Anonymkode: 63c85...bce

Hunden høres ikke syk ut, hvilke symptomer mener du denne hunden har?🫣 Helt normalt at hunder blir sliten etter både aktivisering, lengre turer, nye rutiner, masse inntrykk (dere har vært på reise).. Er hunden ung eller gammel sover den gjerne mye fra før. Her ligger hunden paddeflat og kan sove mange timer etter skitur, fjelltur, reise borte noen dager med andre inntrykk og mennesker.

Du beskriver jo en helt frisk hund. 

Anonymkode: 69e0f...6ee

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Veterinærvakta hadde sannsynlig bedt dere se det an. De skal man bruke for akutte tilfeller, ikke for en hund som ikke vil ut i regnet. 

Usikker på hvor hjelpsomt det er å kjenne på snute og ører for å sjekke feber? Dere kan kjøpe et termometer for baken om dere mistenker feber (det er veldig greit å ha det liggende uansett). Bli også kjent med den normale fargen på tannkjøttet til hunden. Tannkjøttet blir blekt om hunden er syk.

Har dere forsikring i agria, har dere mulighet for en gratis videokonsultasjon med en dyrlege gjennom agria vet guide appen. De fleste andre forsikringer tilbyr det samme gjennom first vet appen. Jeg har brukt det noen ganger når én av mine hunder har blitt syke på kveldstid eller helg, og jeg har vært usikker på om symptomene kan vurderes som akutte nok for veterinærvakta eller ikke.

At hunden ikke ville ut i regnet med mannen din men virker frisk og rask på alle andre måter, er ikke noe som vil anses som akutt. Men, det skader ikke å holde et øye med allmenntilstanden til hunden de neste dagene om du føler at det kanskje er noe galt. Sjekk også hunden for flått. Hunder kan bli slappe/dårlige noen uker/et par mnd etter flåttbitt. Men, ut i fra det du beskriver, så ville jeg ikke blitt bekymret med mindre hunden begynte å vise tegn på nedsatt allmenntilstand. 

Anonymkode: b6339...69c

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Da vi kom hjem fra ferie sov hunden i nesten ei uke i strekk 😂

Tror det er temmelig vanlig etter en varm sommer med mindre dødtid enn ved hverdager. 

Anonymkode: 8aa1c...dfa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om den ikke er vant med nye steder (noe som er viktig sosialisering av alle valper/hunder) så har den nok fått mye input og tenke på, så kanskje den rett og slett er sliten i hodet og er kjempehappy for at marerittet er over - og at hjemmet er Home sweet Home 🤣

Anonymkode: 2c076...7ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...