Gå til innhold

Hviledag selv om trening kun består av gåtur?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hvorvidt du trenger hviledag kjenner du på egen kropp, og det er ikke noe fasitsvar på dette, tross hva flere her måtte mene. 

Å gå 1-2 timer i ulendt terreng, der du pusher deg til høy puls, er ikke "lav aktivitet". 

Kjenn på kroppen din og lytt når du trenger å restituere mer. 

Anonymkode: 05dce...022

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er vel ikke så viktig om du faktisk trenger det eller ikke, eller hva andre mener. Hvis du tar deg en hviledag en gang i uken hver uke eller hver uke, er vel ikke det noen krise? Det er ikke sånn at en dag med mindre eller (så å si) ingen fysisk aktivitet utsletter all aktiviteten du har gjort tidligere.

Hvis det ikke vil trene en dag, eller det ikke passer å trene en dag, lar du bare være, det er ikke verre enn det. Det bør bare ikke bli så veldig mange av de dagene.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Dette er vel ikke helt sant. Jeg har hatt hund hele livet, alltid gått masse på tur og har aldri hviledag. Hunden må jo ut, selv hvis jeg en sjelden gang er syk går jeg tur med den, men da selvfølgelig kort tur. Går også rundt 10 000 skritt på betonggulv hver arbeidsdag, og jobber 100 prosent. Trener styrke ca 4 ganger i uken og har ingen vondter (er 44 år). 

Anonymkode: d71ef...5c1

Og da er jo ikke gangen den eneste treningen du har. Styrketreningen forhindrer den andre slitasjen. Dette forstår du vel…?

Anonymkode: 6a5b7...b5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Å gå er fin trening og er allmennkunnskap. Selv om du ikke vil kalle det trening.

Kilder på dette finner du i tonnevis ved å google. Legger ved en link for å få deg i gang.

https://nhi.no/trening/aktivitet-og-helse/fysisk-aktivitet-og-helse/turgaing-som-trening

Anonymkode: 6c17b...e5e

Å gå er ikke fin trening isolert sett. Det er fin trening i tillegg til annen trening, da spesielt styrke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva hvis du tar på deg en 20 kilos vektvest da? Du skal se du merker forskjell. Dersom en person er overvektig er det å gå rolig i oppoverbakke eller til og med i ulent terreng skikkelig fettforbrenningstrening. Uten tvil.

Så ja, TS. Ta absolutt en hviledag med god samvittighet. Mange folk her inne har bare ikke peil på hva de snakker om. Dersom du blir svett og sliten av øktene dine og du holder på i 1-2 timer er det pr. deff trening. Og da er det bra med hviledag 🙂 

Anonymkode: f5765...7e9

Vel, om du ikke trener styrke ved siden av slike gåturer, så kommer du til å bli skadet fort.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Til de som ikke tror bevegelse er nok. Så er det det. Det ble gjort test med vekter. En gruppe  fikk lette  vekter og litt lengre økter med gitt sett med bevegelse.  Den andre gruppen fikk tyngre vekter og kortere økter  med bevegelser. De klarte å øke ca likt på to uker. 

Er man feks veldig overvektig.  Bruker man enormt mye mer energi iht å gå tur enn en uten vekt. Feks veier man 110kg har man 50kg mer å bære på enn en person i god form som veier 60kg. 

Er man veldig overvektig er man i risiko for å få skader på ledd. Og med innaktive ledd og muskler  må man gradvis øke muskel massen når man begynner. Motivasjon for å fortsette å øke aktiviteter  er viktig. Og da er man mer tjent med å starte med noe man syntes fungerer og øke på aktivitet etterhvert . 

Hvor mye effekt man har av en gåtur. Kommer veldig an på utgangspunktet.  Fra innaktiv til aktiv. Er det enorm forkjell fra en som er veldig aktiv. 

Så en hviledag  går helt fint om ts trenger det. Men kan være lurt å samtidig  ha en minimumsgrense iht antall dagerog legge full prioritet på feks 3 faste dager pr uke som et minimum.  I tillegg må man fokusere på og motivere seg ut uansett  vær og temperatur. Eller også finne inne aktiviteter om vær kan være for demotiverende. 

Å komme seg fra 0 aktivitet til aktiv hverdag handler også veldig mye om motivasjon.  Mestre hindringer og gjerne unnskyldninger  man lager seg. 

Nesten alle som starter hardt, slutter innen et par uker. Så da er det bedre å ha littgradvis og lett start som motiverer.  

Pacing tenker jeg kan være en fin start den går over 3 mnd tror jeg. Og ligger på nett som forskning. 

Så tenker om ts starter med pacing. Er ts litt mer rustet til å klare mertrening etter de 3mnd

Anonymkode: b5da5...c12

Etter TO uker ja. Resultatet ville nok vært et helt annet etter to år. Forstår ikke hvorfor du trekker fram en studie hvor effekt er målt etter kun to uker.

Dessuten her er det snakk om å trene med vekter. Ikke gåtur.

Anonymkode: 0b321...8d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det kommer så an på helsa/hvor lenge du har vært inaktiv. For min del så hadde jeg ikke kunne startet opp med 1-2 timer gåtur hver dag etter lang tid uten aktivitet, og har også blitt rådet til å ikke gjøre det av fysioterapeut. Hvor mye trening en gåtur er, avhenger jo også av terreng og hvor raskt du går. Du bruker jo åpenbart mye mer muskler og krefter på å gå hurtig i ulendt terreng med mer bakker, enn rolig tur på flatere mark. 

Anonymkode: b1917...8b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

"Å gå i ulendt terreng" i 1-2 timer kan være så mangt. Hvor hurtig går man? Hvor mange høyde meter er det snakk om? Hvor høy puls har man? 

Det er stor forskjell å gå hurtig opp en bratt fjellside med høy puls vs. å spasere rolig i småkuppert terreng med lav puls. 

Anonymkode: 549ac...142

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tenker at fysisk sett så trenger sannsynligvis ikke kroppen en hviledag, men at det kan være mange gode grunner til at det er en god idé likevel. 

Når det ikke er noen mulighet til å trene en dag, så er det helt fint å kalle det hviledag i mine øyne. Jeg løper, og har gjort det i mange år, så min kropp tåler fint å løpe en kort og rolig tur de dagene jeg ikke løper lengre eller hardere turer. Men jeg trenger å ta hviledag på dager hvor jeg egentlig ikke har tid og/eller lyst til å hverken gå eller løpe eller trene på annen måte. Det behovet har psykiske årsaker for min del. Jeg har hatt spiseforstyrrelser og trent i skadelige mengder tidligere i livet. Og "må" jeg f.eks. løpe eller gå hver eneste dag, så havner jeg fort i et usunt spor.

Det være andre fysiske eller psykiske årsaker til at hviledag er lurt. Det kan handle om at annet bør prioriteres visse dager. Man kan ha en skade eller sykdom. Man kan ha behov for å bruke tid med barna sine, partneren, en venn, på å få ryddet i kjelleren. 

Anonymkode: 9a20e...d5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.8.2024 den 8.48):

Beklager, men gåtur der du ikke får opp blodpumpa er ikke «trening». Så nei, en hviledag har i så måte ingen hensikt.

I tillegg er å gå slike lange turer uten annen trening ikke bra for kroppen din. Rygg, hofter, knær og ankler er ikke sterke nok til å tåle denne belastningen over tid. Du bør heller trene (lett) styrke. Gåtur har ingenting for seg, og jogging/løping er for folk som vil ha god kondisjon, ikke for de som vil være i god fysisk forfatning.

Enig i det første du skriver. Rolig gåtur kaller jeg ikke trening. Men en veldig fin aktivitet for en utrent person. Dvs en fin aktivitet uansett, men enda bedre å trene i tillegg. Og så skjønte jeg ikke om ts får opp pulsen eller ikke. Som en annen skriver, kan gåtur i ulendt terreng være så mangt. Om man rusler veldig rolig på ganske flate skogsstier, eller om man går på i raskt tempo og det er en del høydemeter. Sistnevnte vil jeg være tilbøyelig til å kalle trening. Et mål kan jo også være å gå i motbakker og løpe på flata.

Men det siste du sier er jeg uenig i. Dvs styrketrening er bra og lurt, men du snakker som om det er det eneste som betyr noe for helsa. Å løpe er en kjempebra aktivitet som definitivt gir helsegevinst. Enig i å tenke skadeforebygging, men man kan fint gjøre begge deler. Og så ser jeg ikke at man på død og liv må trene styrke hvis man bare går tur. Når man løper, er det nok annerledes stilt (selv om jeg ikke alltid er god til å prioritere styrke selv, selv om jeg prøver - men har så langt ikke vært skadet - men, vil tro noe av det skyldes at jeg løper mest på sti, som er mer skånsomt for kroppen og vel gir mer mtp styrke, spesielt med mye bakker). Å gå i ulendt terreng blir noe helt annet enn å gå to timer på asfalt hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 11.8.2024 den 9.19):

Jeg ville ikke kalt det trening. Som at jeg ikke ville sagt til noen at jeg trente i går, og så har jeg i realiteten gått meg en tur. Men ja, NHI og andre skriver om tur som trening for å motivere latsabber. Det er selvfølgelig MYE bedre enn å ligge på sofaen. Men etter min mening er det ikke skikkelig trening da man ikke får blodpump, blir andpusten eller får endorfiner etterpå som ved en bra treningsøkt. 

Anonymkode: 0b321...8d3

Jeg kjenner jeg blir litt provosert, siden du har bestemt deg for at man ikke får opp blodpumpa når man går. 

Jeg går mye, Og når jeg går tur så går jeg så fort jeg klarer. Dvs at i motbakker får jeg fint opp pulsen. Jeg har en bakka på vei hjem som fint gir meg 160-165 i puls. Og det kjennes, da jeg tross alt er over 50.  Å gå denne bakken ( og andre bakker)  flere ganger i uka  hjelper bra på kondisen min. BTW så har jeg aldr så mye i puls på styrketrening,  K50

Anonymkode: 910eb...886

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.8.2024 den 14.42):

Hei

Jeg har begynt trene igjen, etter lang tid hvor andre ting var mer prioritert. 

Har bare holdt på i over en uke, og treningen består, til nå, bare av å gå tur. Jeg går ca 1-2 timer daglig, i ulendt terreng. Klarer ikke jogge/løpe ennå av diverse årsaker, men pusher meg litt i oppoverbakkene slik at jeg kjenner det på kropp og pust.

I dag har jeg ingen mulighet til å trene, så tenkte at dette kunne jo være min hviledag. 

Men trenger kroppen en hviledag når jeg til nå bare har gått? Eller er det bortkastet? 

Anonymkode: aa37c...99e

Hviledag er smart. Det som er viktig er kontiunitet og det kan ryke dersom man overdriver i starten. Selv trimmer jeg omtrent 4 dager i uka  (ca 8 timer) og er fornøyd med det.  Jeg tror man bør unngå tre hviledager på rad, og at det vil føre til litt tilbakegang.

Når du har vært borte fra trening lenge så er 1,5 timer i ulendt terreng bra trim, sannsynligvis en blanding av det som kalles sone 1 og sone 2. Etter hvert kan du legge inn en økt i uka da du blir skikkelig dryppende svett og andpusten  (sone 3,4,5), og gjerne en økt med styrke. For  å holde på kontiuniteten synes  jeg imidlertid det er smart å prioritere det jeg har lyst  til,  samt å føre logg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 9.8.2024 den 14.42):

Hei

Jeg har begynt trene igjen, etter lang tid hvor andre ting var mer prioritert. 

Har bare holdt på i over en uke, og treningen består, til nå, bare av å gå tur. Jeg går ca 1-2 timer daglig, i ulendt terreng. Klarer ikke jogge/løpe ennå av diverse årsaker, men pusher meg litt i oppoverbakkene slik at jeg kjenner det på kropp og pust.

I dag har jeg ingen mulighet til å trene, så tenkte at dette kunne jo være min hviledag. 

Men trenger kroppen en hviledag når jeg til nå bare har gått? Eller er det bortkastet? 

Anonymkode: aa37c...99e

Jeg tror ikke du skal trenge hviledager for dette med mindre du er overvektig eller hvis du har dårlige knær. Men hør på kroppen

Anonymkode: e2937...cd0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 11.8.2024 den 3.34):

2 timer gåtur i ulent terreng hver dag er å være lite aktiv???

Anonymkode: ef677...780

Å gå er vel noe de fleste gjør hver dag! Både bortover, nedover og oppover. Å trene er å gå i er slikt tempo at en blir andpusten. To forskjellige ting. At jeg går 2 timer hver dag, ser ikke jeg på som trening - da må det være noen fart som gjør meg svett og andpusten.

Anonymkode: a200e...e85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.8.2024 den 16.16):

Å gå er vel noe de fleste gjør hver dag! Både bortover, nedover og oppover. Å trene er å gå i er slikt tempo at en blir andpusten. To forskjellige ting. At jeg går 2 timer hver dag, ser ikke jeg på som trening - da må det være noen fart som gjør meg svett og andpusten.

Anonymkode: a200e...e85

Jeg tror du undervurderer  treningsnytten av  lange lavintensitetsturer og at de er veldig treningsnyttige kombinert med økter med høyere puls på noen andre dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Gåtur er det jeg gjør på hviledagene mine.

Går i sånn ca 6 km/h, litt mindre med podcast eller lydbok, litt mer med musikk på øret. Kommer opp i pulssone 1(60-72%) i bakkene, ligger på 50-60% på flater. Ikke at jeg går på puls, men ser på klokkeappen i ettertid at det er slik ståa er. Får tilbakemelding på at gåturen hjelper kroppen å restituere.

Anonymkode: c01fe...19f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er jo litt vanskelig å svare på spesifikt på. Men for å si det med et eksempel.

For 20 år siden var jeg kroppsbygger, og var helt på slutten av diett før konkurranse, etter lang tids kaloriunderskudd og lav fettprosent. Jeg pleide å gå morgentur hver dag, i ulendt terreng fordi det var en passende tur rett ved der jeg bodde. Så fikk jeg betennelse i ankelen.. 

Poenget er at det er fult mulig å trene på seg en skade, bare ved å gå. Det er dessuten en misforståelse at gåing og jogging er så enkelt og skånsomt. Det er det ikke. Veldig mange skader seg ved disse aktivitetene. Spesielt om man er litt ute av form, eller litt tung, eller en kombinasjon.

Trenger du en hviledag? aner ikke. Kan du ta en med god samvittighet? Jepp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...