Gå til innhold

Trenger vi testamente?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gift i mange år, ett tenåringsbarn sammen + at jeg har et voksent særkullsbarn fra før. Eier bolig i et attraktivt område (=lett omsettelig)  

Hvis jeg dør først, fordeles arv mellom min mann og mine barn etter vanlige regler. Huset selges og særkullsbarnet mitt må kjøpes ut. 
Om mannen min dør først fordeles arv mellom meg og vårt felles barn (mitt særkullsbarn arver fra sin fars familie). 

Ingen spesielle eiendelen som absolutt må tilfalle en spesiell person.

Enkelt og greit, skulle man tro? 

Anonymkode: 44969...009

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det nok penger i boet til at enke(mannen) kan kjøpe ny bolig da? Kjedelig dersom det er feks 4 millioner i boet, og enke(mann) bare får 25% av det. Da må man iallefall ha en grei livsforsikring for å kjøpe ny bolig. 

Anonymkode: f9e85...8b9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er det nok penger i boet til at enke(mannen) kan kjøpe ny bolig da? Kjedelig dersom det er feks 4 millioner i boet, og enke(mann) bare får 25% av det. Da må man iallefall ha en grei livsforsikring for å kjøpe ny bolig. 

Anonymkode: f9e85...8b9

(2,5 millioner er ikke så mye å kjøpe nytt hus for). 

Anonymkode: f9e85...8b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så ikke noe alternativ med uskiftet bo for gjenlevende ektefelle?

Anonymkode: 8a244...82b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så ikke noe alternativ med uskiftet bo for gjenlevende ektefelle?

Anonymkode: 8a244...82b

Nei, ikke når det er særkullsbarn. Da blir det fort krøll. 

Anonymkode: 74662...347

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Gift i mange år, ett tenåringsbarn sammen + at jeg har et voksent særkullsbarn fra før. Eier bolig i et attraktivt område (=lett omsettelig)  

Hvis jeg dør først, fordeles arv mellom min mann og mine barn etter vanlige regler. Huset selges og særkullsbarnet mitt må kjøpes ut. 
Om mannen min dør først fordeles arv mellom meg og vårt felles barn (mitt særkullsbarn arver fra sin fars familie). 

Ingen spesielle eiendelen som absolutt må tilfalle en spesiell person.

Enkelt og greit, skulle man tro? 

Anonymkode: 44969...009

Alt er enkelt, før man står midt oppi en suppe som ikke er enkel. Når dere sitter så godt i det, så er ven en time med advokat for å diskutere saken, en liten bagatell for dere? 

Anonymkode: 56db3...1e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Er det nok penger i boet til at enke(mannen) kan kjøpe ny bolig da? Kjedelig dersom det er feks 4 millioner i boet, og enke(mann) bare får 25% av det. Da må man iallefall ha en grei livsforsikring for å kjøpe ny bolig. 

Anonymkode: f9e85...8b9

Glemte å skrive at vi er godt forsikret (livsforsikring + gruppelivsforsikring jobb), det er penger nok til både å betale ut barn og skaffe ny bolig. 

Anonymkode: 44969...009

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom alt skal fordeles etter bestemmelsene i arveloven er det ingen grunn til å ha et testament.

Anonymkode: 14d37...788

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...