Gå til innhold

Skal leieboer bestemme hvilke tv-kanaler hun skal få lov til å ha på min bekostning?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg leier ut leiligheten min for tre måneder og har Telenor/T-Wee som leverandør av tv. Jeg har Nrk,Tv2 kanaler, Netflix og en del andre kanaler som inngår "gratis".

Jeg skal bo et annet sted disse tre månedene, og bruker da mine valgte kanaler der.

Leieboer er ekstremt opptatt av sport og ønsker omtrent alle sportskanaler som finnes, og da må jeg slette de fleste av mine kanaler for å få alle sportskanalene gratis, eller betale noen hundre kroner mnd i tillegg.

Jeg mener at leieboer har litt urimelig ønsker, og så lenge hun har 20-25 kanaler å velge mellom, får hun betale for alle disse sportskanalene i tillegg, mens hun mener at det er jeg som skal yte denne tjenesten.

Hvem har rett?

Anonymkode: 743f5...044

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg leier ut leiligheten min for tre måneder og har Telenor/T-Wee som leverandør av tv. Jeg har Nrk,Tv2 kanaler, Netflix og en del andre kanaler som inngår "gratis".

Jeg skal bo et annet sted disse tre månedene, og bruker da mine valgte kanaler der.

Leieboer er ekstremt opptatt av sport og ønsker omtrent alle sportskanaler som finnes, og da må jeg slette de fleste av mine kanaler for å få alle sportskanalene gratis, eller betale noen hundre kroner mnd i tillegg.

Jeg mener at leieboer har litt urimelig ønsker, og så lenge hun har 20-25 kanaler å velge mellom, får hun betale for alle disse sportskanalene i tillegg, mens hun mener at det er jeg som skal yte denne tjenesten.

Hvem har rett?

Anonymkode: 743f5...044

Du har rett. 

Anonymkode: 49ad8...da5

  • Liker 30
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge det ikke står i leieavtalen,så har du rett. Leieboer kan ikke forlange det.

Anonymkode: c9dc0...a77

  • Liker 12
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har selvfølgelig rett.

Men hun virker ganske kravstor og ikke spesielt fleksibel, så jeg hadde nok tenkt litt lenger. Hva blir det neste, liksom? Kan du leie ut til noen andre?

  • Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Sport kanalene er tilvalg. Jeg kan legge det til for XXX kroner ekstra i mnd. Dette betales inn samtidig med husleien hver mnd. Gi beskjed om dette er noe du ønsker".

Og så sjekker du selvfølgelig hva det koster å oppgradere abonnementene og klikker inn den prisen istedden for XXX 😄

Anonymkode: 0f5aa...0bd

  • Liker 22
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er dette i det hele tatt et spørsmål... Selvfølgelig skal ikke du dekke dette? 

  • Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du burde ikke la leieboer få tilgang til dine private abonnement og kontoer i første omgang.

Jeg fatter ikke at folk forventer å kunne benytte seg av andre personers private abonnement, det gjelder også tilgang til internett siden det står i de fleste avtaler at det ikke skal deles med personer utenfor husstanden. Hvis leieboer bruker nettet til noe ulovlig så kan det få store konsekvenser senere.

Anonymkode: d6610...0ff

  • Liker 14
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du burde ikke la leieboer få tilgang til dine private abonnement og kontoer i første omgang.

Jeg fatter ikke at folk forventer å kunne benytte seg av andre personers private abonnement, det gjelder også tilgang til internett siden det står i de fleste avtaler at det ikke skal deles med personer utenfor husstanden. Hvis leieboer bruker nettet til noe ulovlig så kan det få store konsekvenser senere.

Anonymkode: d6610...0ff

Dette er en person jeg kjenner så jeg er ikke redd for at hun kommer til å misbruke noe, og det er ikke hun som velger inn alle sportskanalene, men hun har sagt hvilke kanaler hun ønsker å se på.

Ts

Anonymkode: 743f5...044

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du burde ikke la leieboer få tilgang til dine private abonnement og kontoer i første omgang.

Jeg fatter ikke at folk forventer å kunne benytte seg av andre personers private abonnement, det gjelder også tilgang til internett siden det står i de fleste avtaler at det ikke skal deles med personer utenfor husstanden. Hvis leieboer bruker nettet til noe ulovlig så kan det få store konsekvenser senere.

Anonymkode: d6610...0ff

Blir litt anerledes når det er snakk om kortere leieforhold, selv om jeg vil si tre måneder er i grenseland. Når jeg leide ut gjennom AirBnB hadde jeg en egen Netflix-konto og alle kaneler inkludert, men nå som jeg leier ut på lengre basis må leietaker tegne kundeforhold med TV-tilbyder selv.

Anonymkode: f4f67...58e

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Dette er en person jeg kjenner så jeg er ikke redd for at hun kommer til å misbruke noe, og det er ikke hun som velger inn alle sportskanalene, men hun har sagt hvilke kanaler hun ønsker å se på.

Ts

Anonymkode: 743f5...044

Kan hun ikke bare streame, så betaler hun selv for det hun vil ha? 

Anonymkode: b979f...afe

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan hun ikke heller kjøpe et strømmeabonnement med sportspakke og  en chromecast som hun kan koble til tv’en? For en merkelig ting å forlange. Sport på tv er jo svindyrt! 

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Kan hun ikke bare streame, så betaler hun selv for det hun vil ha? 

Anonymkode: b979f...afe

Hun ønsker ikke å betale noe ekstra utenom husleie og strøm, og mener at når det står at kabel-tv inkludert så bør jeg være på tilbudssiden og velge inn de kanalene hun ønsker å se.

Ts

Anonymkode: 743f5...044

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hun ønsker ikke å betale noe ekstra utenom husleie og strøm, og mener at når det står at kabel-tv inkludert så bør jeg være på tilbudssiden og velge inn de kanalene hun ønsker å se.

Ts

Anonymkode: 743f5...044

Er du sikker på at dette er en person du bør leie ut til?.

Regner med at det heller ikke blir ordnet med korrekt depositum.?.

Anonymkode: d6610...0ff

  • Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hun ønsker ikke å betale noe ekstra utenom husleie og strøm, og mener at når det står at kabel-tv inkludert så bør jeg være på tilbudssiden og velge inn de kanalene hun ønsker å se.

Ts

Anonymkode: 743f5...044

Du kjenner kanskje denne leietakeren, men når dette leieforholdet opphører, tror jeg at du ikke ønsker å kjenne henne lenger.

Selvsagt bestemmer hun ikke hva du skal abonnere på. Sportskanaler er ekstra, og ikke i det man kaller kabel-tv. Kabel-tv er typisk tv2, tvnorge, tv3 o.l. Dvs helt basiskanaler.

Hun får ordne sine egne abonnement eller se sporten andre steder.

Anonymkode: 1fff4...c54

  • Liker 13
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hun ønsker ikke å betale noe ekstra utenom husleie og strøm, og mener at når det står at kabel-tv inkludert så bør jeg være på tilbudssiden og velge inn de kanalene hun ønsker å se.

Ts

Anonymkode: 743f5...044

Hvor konfliktsky har du tenkt å forbli egentlig?

At du har skrevet at kabel-TV er inkludert var litt korttenkt av deg, men samtidig betyr ikke det at alle verdens kanaler er inkludert etter eget ønske.

Her sier du enkelt og hyggelig i fra om at det er kun grunnpakken som er inkludert i husleia og dersom hun ønsker å ha tilgang på flere kanaler enn dette så skal du selvfølgelig fikse det mot at hun betaler kostnaden som kommer i tillegg. Det er ikke lite fleksibelt, det er ikke å være vanskelig og det er ikke uhøflig. Det er bare slik det er.

Alternativet ditt er å legge deg flat og godta alle krav og forespørsler som kommer frem i tid fra leietakeren.

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går vel an å endre på kanaler for en periode. Jeg endret to ganger pr år da jeg hadde denne tjenesten. Inngå et kompromiss. Leietaker får velge et par kanaler og du beholder noe. Så bytter du tilbake senere. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette er en person jeg kjenner så jeg er ikke redd for at hun kommer til å misbruke noe, og det er ikke hun som velger inn alle sportskanalene, men hun har sagt hvilke kanaler hun ønsker å se på.

Ts

Anonymkode: 743f5...044

Dette burde du ha opplyst om i hi, for nå tenkte jeg at du ikke må finne på å leie ut til noen når dette er et spørsmål! Men kjente har ikke de samme grensene, men likevel. Du må forstå at hun ikke kan kreve dette. Du leier ut med dine betingelser og setter ikke opp kontrakt på hennes premisser og hva hun ønsker. 

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan endre kanaler fra dag til dag hos de aller fleste leverandørene, så lenge der er valgfrie kanaler man velger med poeng. Jeg kan velge Netflix og se en serie og like etterpå velge Max for å se OL. Men passe sært å mene at man skal få velge helt fritt om hun vet du også har tilgang til å se der samme der du bor. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde funnet en annen leietaker 🤷‍♀️

Anonymkode: b528f...e3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hun ønsker ikke å betale noe ekstra utenom husleie og strøm, og mener at når det står at kabel-tv inkludert så bør jeg være på tilbudssiden og velge inn de kanalene hun ønsker å se.

Ts

Anonymkode: 743f5...044

Dersom du leier ut med kabel-tv inkludert, er det leietaker som disponerer abonnementet. Skal du bruke samme abonnement et annet sted, måtte det vært opplyst dersom det begrenser leietakers disposisjonsrett.

Endret av Brunello
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...