Gå til innhold

Samboere men ikke gift- hva skjer mer arv ved dødsfall?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 timer siden):


Det er et godt råd, for å dempe mulig fremtidig konflikt og bråk.

Utrolig hva folk som har forventet seg en arv og penger kan stelle i stand av styr.

Er nærmeste familie informert på forhånd om hva en ønsker og hvordan en har ordnet seg når en ikke har egne barn som skal arve, så kan en unngå at det blir krangel om gyldighet på testamente, advokater og kanskje rettssak.

Familien har ikke noe med det nei, men likevel klokt å være litt frampå og åpen om det, om det kan minske sannsynligheten for at din kjære i sorg skal måtte bruke krefter på bråk og krangel med folk som trodde de skulle få penger  :)

 

Anonymkode: cc9df...53d

Vi har informert om hva som står i testamentet og fremtidsfullmaktene våre. 

Som du skriver, det er så mange følelser når noe skjer, og man vet ikke hvordan ellers rasjonelle mennesker plutselig kan oppføre seg. 

Anonymkode: bb61d...aaa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Gjerne levere testamentet til tinghuset. Da kommer den fram ved dødsfall. Viktig hvis dere ikke er gift. Du har dessverre ikke så mange rettigheter ved samboer. Ei venninne var samboer med en i 30 år. Når han døde så fikk eks kons pensjon hans. Men dem hadde heldigvis forsikring på hverandre. Så hun satt igjen med litt. Men eks som var den vinneren lell om det hadde vært slutt i mange år. Helt sykt. Men slik ble det. Hun sa at hun var litt bitter for at dem ikke hadde ordnet opp med testament. Da hadde ting vært mye lettere. 

Anonymkode: cec12...23d

Det med etterlattepensjon til tidligere ektefelle: det hjelper ikke å skrive noe om det i et testamente, denne retten må den tidligere ektefellen aktivt si fra seg. 
 

https://viover60.no/artikler/eksen-kan-arve-pensjonen-din-slik-hindrer-du-det/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere er gift og du dør arver han deg, hvis dere ikke er gift går alt til barna dine.

Ønsker du virkelig å gifte deg?

Anonymkode: 310a4...6b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvis dere er gift og du dør arver han deg, hvis dere ikke er gift går alt til barna dine.

Ønsker du virkelig å gifte deg?

Anonymkode: 310a4...6b4

Hvorfor skal ikke han, som har bodd sammen med henne i mange år i felles hus og kostet på det, ikke få noen ting hvis hun dør?

Anonymkode: e283f...269

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvis dere er gift og du dør arver han deg, hvis dere ikke er gift går alt til barna dine.

Ønsker du virkelig å gifte deg?

Anonymkode: 310a4...6b4

Jeg og mannen mener at alt vårt er vårt så lenge den lengstlevende lever. (ikke TS) 

Anonymkode: bb61d...aaa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du er begunstiget i forsikringen får du den, det handler ikke om arv. Utenom har du ikke automatisk arverett på noen ting nei, men det er veldig enkelt å fikse ved testament eller en skikkelig samboerkontrakt. Spander på dere et par timer hos advokat, så er dette ordnet og man behøver ikke havne i unødvendig vanskelige situasjoner. Testament er ikke kun for eldre, hvem som helst av oss kan havne i en bilulykke i morgen. 

Anonymkode: 41666...5e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Hvis dere er gift og du dør arver han deg, hvis dere ikke er gift går alt til barna dine.

Ønsker du virkelig å gifte deg?

Anonymkode: 310a4...6b4

Dette er ikke riktig, kanskje du skal la være og spre feilinformasjon. barna arver selv om de er gift, men ja ektefellen arver også

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hei, jeg og samboer er sammen på 6 året som ugift men med felles bolig. Vi har ingen felles barn, jeg har to barn fra tidligere samliv med en annen.

Kan noen forklare hva et eventuelt dødsfall rent praktisk og med arv vil innebære for oss? 
Vi har livsforsikring som sikrer for huslån (går det inn i en arv?), vi har ikke gjensidig testamente eller fremtidsfullmakt.

Jeg ønsker giftemål for å være sikret, for han er det ikke så viktig med giftemål. Jeg ønsker også å sikre mine barn. Samboer ønsker også at barna skal arve han, men slik jeg leser lovverket er det hans foreldre/søsken som i første rekke arver han. For samboer er ikke godene ved å eventuelt «overta» pensjon viktige 

Tar i mot alle gode tips og råd som kan gjøre situasjonen mer sikker og trygg. 
 

TS

Anonymkode: 55f0c...dc0

Du arver ingenting etter han, han arver ingenting etter deg. Står det at livsforsikringen din blir utbetalt til han så får han den og kan da evt kjøpe din del av huset. Livsforsikringspenger er ikke arv. Dere kan tilgodse hverandre for å sikre arv etter hverandre, da må dere vel ordne det med advokat. 

Anonymkode: 6f8aa...978

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

newman01 skrev (3 timer siden):

For ikke å snakke om når det er særkullsbarn inne i bildet, og foreldre til disse barna gjerne skulle sett at arveoppgjøret gikk dems vei. Drømmen for en familie i sorg er jo uskiftet bo, gjenlevende samboer må kjøpe ut avdødes barn og advokater.

Drømmen for en familie i sorg er uskiftet bo? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, fru Alving said:

Drømmen for en familie i sorg er uskiftet bo? 

Jeg tenkte på den personen som avdøde hadde barn med. Barna har jo plutselig blitt potensielle millionærer om det ikke er orden i sakene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som flere påpeker, så arver du og samboeren din ingenting etter hverandre uten testament. Dersom han ikke har barn, går alt han eier til foreldrene hans når han dør, evt. søsknene dersom foreldrene ikke lever. Hvis dere har planer om å bli gamle sammen, bør dere definitivt skrive testament, eller rett og slett gifte dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle tilbakemeldinger i tråden.

Nå skal gjensidig testamente og fremtidsfullmakt komme på plass, det skal også ta hensyn til mine barn slik at både han og jeg er sikret i tillegg de små. Det blir ingen felles barn oss mellom.
 

Vi er nå i midten av 30 årene og ønsker at det formelle skal være på plass. Vi planlegger å bli gråe sammen og han er mannen i mitt liv - så får jeg satse på gjensidighet i følelse e der 😹 Ønsker ikke at verken han eller jeg skal stå i den situasjonen at eventuell livsforsikring utbetales også ender den gjenlevende part opp med å måtte betale ut barn/familie sin del av arven og kanskje ikke ha råd til å sitte igjen med stort. Da er det bedre at vi tar tipsene her inne til etterretning og planlegger deretter. Vi har sikret hverandre for nesten hele kjøpssummen på huset, men vet f.eks at huset er verdt ca 2 mill mer enn når vi kjøpte det, så det kan jo bli en kostbar affære hvis uhellet først er ute og lån + arv skal utbetales hvis gjensidig testamente ikke foreligger.

Tusen takk til dere alle 🙂

 

Mvh TS

 

 

Anonymkode: 55f0c...dc0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...