Gå til innhold

Hvorfor går en del folk med en del kg for mye med mye trange klær?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hvorfor går en del  folk med en del kg for mye med mye trange klær?  Ser at det er mange som har en del kg for mye går med klær som er så trange det ser ut som ur som pølseskinn. Det ser ikke fint ut,

Anonymkode: e6ebe...9a7

Jo det kan være syykt fint faktisk.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Denne enten-eller-tankegangen viser bare en kunnskapsløshet om klær, snitt og hva som er mulig. Store mennesker kan kle seg passende uten å bruke formløse klær. Det er en sykdom i tiden at man ikke lenger bryr seg om hvordan man presenterer seg for omgivelsene, og uflatterende klær er ett av symptomene. Én ting er å be folk bry seg om noe annet når det kommer til stilvalg, men når det handler om deler av anatomien som kunne vært dekket over bedre, har man gått for langt inn i sin egen boble. "Alle andre er skamløse, så da gidder ikke jeg noe annet heller."

Anonymkode: c686c...eac

Nei.  Men de klærne man finner i såkalte plus-size avdelinger er gjerne formløse, stygge i fargene og mangler fullstendig snitt. Look to utlandet, der har de MYE mer utvalg og penere tøy for de litt større.  Men, det er dyrt og mye ekstra avgifter når man må bestille fra utlandet. 

• Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er veldig dårlig utvalg av plus-size klær, mye har snitt som telt. Så enten kan man se ut som en stor, flagrende firkant, eller som et stappet pølseskinn. 

Anonymkode: 7a967...1d6

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er vel mest unge jenter som går med for trange klær? Men nå skal det sies at litt ettersittende klær (ikke for trange) ofte er finere på de store enn svære telt er. De lager litt mer figur.

Anonymkode: 45a0c...868

Er enig i det. Driter i om valkene mine synes, men alt med måte. 
Når magevalken (som jeg har selv) henger over buksa og man i tillegg topper med crop top er det ikke mye pent. 
Generelt i nordmenn dårlige til å kle seg, uansett kroppstype. 
Vi er vel mer opptatt av andre ting, noe som må være helt greit det også. 
Jeg er rar, har nesten klær som en liten hobby. Bruker arbeidstøy på jobb, derfor er det livskvalitet for meg å kle meg fint når anledningen byr seg…!

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mysticgirl

Fordi de vil og kan og fordi det er mye penere med tøy som former seg etter kroppen, enn store telt. Hva så om de har valker på ryggen? La de nå få gå i det de selv vil :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det er veldig dårlig utvalg av plus-size klær, mye har snitt som telt. Så enten kan man se ut som en stor, flagrende firkant, eller som et stappet pølseskinn. 

Merkelig at utvalget i klær er så dårlig, når det er snakk om store størrelser.  Når man vet at halvparten av befolkningen er overvektige🤔

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke at jeg egentlig bryr meg om hva andre går med, men personlig syns jeg faktisk "baggy" klær, altså veldig store /vide klær på tynne mennesker er ti ganger så stygt .. Preferanser er forskjellige! 🤷‍♀️

Tenker folk må få gå i hva de liker selv jeg. Du får snu deg vekk om du ikke liker synet. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 hour ago, AnonymBruker said:

Denne enten-eller-tankegangen viser bare en kunnskapsløshet om klær, snitt og hva som er mulig. Store mennesker kan kle seg passende uten å bruke formløse klær. Det er en sykdom i tiden at man ikke lenger bryr seg om hvordan man presenterer seg for omgivelsene, og uflatterende klær er ett av symptomene. Én ting er å be folk bry seg om noe annet når det kommer til stilvalg, men når det handler om deler av anatomien som kunne vært dekket over bedre, har man gått for langt inn i sin egen boble. "Alle andre er skamløse, så da gidder ikke jeg noe annet heller."

Anonymkode: c686c...eac

Det er ingen "enten-eller-tankegang" her, poenget mitt var at å skjule valker ikke lengre er et fokus jeg har. Da jeg var yngre og mer usikker gikk jeg nesten utelukkende i topper som liksom skulle skjule at jeg var feit. Men det kan man se uansett. Nå kan jeg fint gå for en tettsittende (men ikke for trang) genser, selv om man da kan se at jeg har valker på ryggen. Og hvis noen syns at det er uflatterende, ja da får de bare synes det da. Jeg bryr meg om hvordan jeg presenterer meg, men da på den måten at klærne skal passe til anledningen. Hva man synes er pent er subjektivt, og jeg går for det som jeg føler meg fin og vel i.

Anonymkode: 08dfd...e28

• Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er altså en mellomting mellom telt og pølseskinn. For store klær forstørrer, det samme gjør pølseskinn. Jeg antar det er det siste TS mener.

Tror den nye generasjonen ungdommer har et annet syn på klær og kroppsfasong enn man hadde for noen tiår siden. Sikkert fordi kraftig overvekt har blitt normalisert. Husker en litt lubben venninne (kanskje 10-15 kg overvektig) jeg hadde ikke fikk tights fordi moren sa det ikke kledde henne. I dag virker det som om det er vanlig med bar mage og veldig korte skjørt også hos de som veier 50 kg for mye. 

Anonymkode: 3a7da...9e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

At ingen synes det er fint er jo et sosialt konstruert fenomen. Som bidrar til undertrykking og marginalisering.  Hvem har definisjonsmakt på «sannheten»? Om de vil gå med trange klær, så bestemmer de jo det selv. Om en mann vil gå med skjørt, skal han ikke kunne det forsi han er mann? For prinsippet er det samme… La folk kle seg som de vil! Så lenge de ikke bryter nordk lov ved blotting då har du strengt talt ikke noe du skulle sagt.

Anonymkode: 66212...cfa

Takk for at du zoomer ut. Så enig. 

Anonymkode: b2a42...c5e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Hannah80 skrev (22 minutter siden):

Merkelig at utvalget i klær er så dårlig, når det er snakk om store størrelser.  Når man vet at halvparten av befolkningen er overvektige🤔

Man får ikke behov for plus-size klær i det øyeblikket man bikker "overvektig" på bmi. Det er gjerne mer når man kommer opp i fedme. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Om vinteren kan det vel ikke være fordel med altfor stramt? Skal man få litt varme i klærne må det være litt luftig under synes jeg.

Anonymkode: 161c0...6fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hvorfor går en del  folk med en del kg for mye med mye trange klær?  Ser at det er mange som har en del kg for mye går med klær som er så trange det ser ut som ur som pølseskinn. Det ser ikke fint ut,

Jeg, som overvektig, går med de klærne jeg vil, uavhengig av hva folk som deg måtte mene om det. 

Jeg skjønner ikke dette opphenget i hva andre har på seg av klær. Det er bare klær liksom... 🙄

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er nok en kombinasjon av at noen har lagt på seg, og ikke har kjøpt mye klær, men også sammen med at trange/tettsittende klær ofte ser penere ut når man er større, enn klær som henger. Man blir fort en potetsekk med store klær når man er stor.

Kunsten er jo selvsagt å velge riktige trange klær, for å fremheve visse former og fasong. Og det er det kanskje ikke alle som alltid lykkes med 😅

Anonymkode: 89320...7b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fordi de har lyst sikkert

Anonymkode: 029c9...9d8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Tenkte litt på det samme her for et par dager siden, da jeg så to unge kvinner gå foran meg på fortauet. De hadde begge på seg trange bukser, og pinetrange overdeler som gikk inn i hver valke nedover rygg og rundt livet. Tror det var tre svære valker man kunne telle pga klærne var så trange. Sånn typ trenings-tights stoff.

Skjønner ikke vitsen med å gå i sånne klær og med vilje vise valkene sine på utstilling? Det er jo ingen som syns fett og valker er fint?

Anonymkode: a082e...f5d

Du synes ikke det, spesielt å gå å telle valkene til folk..

Anonymkode: 029c9...9d8

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Hannah80 skrev (2 timer siden):

Pluss size klær er ofte kun tilgjengelig på nett, og mange kvier seg for å handle på nett for ting ikke passer. Er helt idiotisk egentlig 😕

Klesbutikkene ser ut til å bare ønske å ignorere det at vi har mange store kropper. Har jo vært oppe flere ganger dette med størrelser på klær og kvinner spesielt.

Anonymkode: 89320...7b8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, klarer virkelig ikke folk på kg og passe sine egne saker? Er da pokker samme for dere hva folk har på seg? Har dere aldri lært folkeskikk og det å passe sine egne saker? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...