Gå til innhold

Omsorgsbolig uten vilje til å få hjep

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har ett familiemedlem som er veldig dårlig. 

Han flyttet inn på omsorgsbolig for ett år siden, men har blitt veldig mye verre siden da, og skal videre til sykehjem. 

Saken er at de synes det er for mye jobb for å få han ut av sengen så han ligger bare der og visner hen.

Han er 100% avhengig av hjelp til alt. 

De tar han aldri ut av rommet, ei hjelper han opp i rullestolen.

Er han heldig så husker de å sette på TVen.

Dette kan da ikke være riktig? Har en ikke rett på ett verdig liv? 

Synes dette er så trist, han er i slutten av 50 årene og visner mer og mer for hver dag.

Hvor kan jeg forhøre meg?

Anonymkode: d515a...90e

• Hjerte 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man går ikke fra omsorgsbolig til sykehjem om man blir dårligere…

Anonymkode: d22d6...ef9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Man går ikke fra omsorgsbolig til sykehjem om man blir dårligere…

Hva går han til da? Her er det meningen å klare seg litt selv. Hvordan klage på manglende hjelp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hva går han til da? Her er det meningen å klare seg litt selv. Hvordan klage på manglende hjelp?

Altså, omsorgsbolig er mye dyrere for kommunen enn sykehjem. Omsorgsbolig er for de som er for dårlig til å bo på sykehjem. Så jeg ser ikke hvordan man går fra omsorgsbolig til sykehjem. 

Man kan klage på vedtaket til kommunen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Altså, omsorgsbolig er mye dyrere for kommunen enn sykehjem. Omsorgsbolig er for de som er for dårlig til å bo på sykehjem. Så jeg ser ikke hvordan man går fra omsorgsbolig til sykehjem. 

Her tar du feil. I en omsorgsbolig skal en klare seg litt selv og ikke trenge pleie 24/7.

Skal ikke klage på vedtak, men klage på mangel av hjelp der han bor nå. De gidder jo ikke å ta han ut av senga da det er for mye jobb for dem!

• Liker 7
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er jo helt feil? 

Tipper han bor på HDO (HelDøgns Omsorgsbolig)? Isåfall er sykehjem neste steg. HDO'er er ofte lavt bemannet, fordi beboerne skal klare seg med lite hjelp. I en HDO skal personalet kun hjelpe med enkle gjøremål, gjerne ikke daglige gjøremål. Mer som dusjing 2 ganger i uka, enkel påminning av medisin, støttestrømper. Samme som hjemmesykepleien, bare at de er stasjonert på huset. 

På sykehjem er oppfølgingen tettere, og han vil sannsynligvis få mer hjelp til å stå opp, komme seg på fellesareal, og får hjelp til mating ved behov. Høres ut som det er det han trenger? Eller å få 1-til-1 i omsorgsboligen? Men da kan det hende han må flytte ut fra HDO, og inn i et annet bofellesskap.

Anonymkode: cdb19...b68

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Her tar du feil. I en omsorgsbolig skal en klare seg litt selv og ikke trenge pleie 24/7.

Skal ikke klage på vedtak, men klage på mangel av hjelp der han bor nå. De gidder jo ikke å ta han ut av senga da det er for mye jobb for dem!

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er jo helt feil? 

Tipper han bor på HDO (HelDøgns Omsorgsbolig)? Isåfall er sykehjem neste steg. HDO'er er ofte lavt bemannet, fordi beboerne skal klare seg med lite hjelp. I en HDO skal personalet kun hjelpe med enkle gjøremål, gjerne ikke daglige gjøremål. Mer som dusjing 2 ganger i uka, enkel påminning av medisin, støttestrømper. Samme som hjemmesykepleien, bare at de er stasjonert på huset. 

På sykehjem er oppfølgingen tettere, og han vil sannsynligvis få mer hjelp til å stå opp, komme seg på fellesareal, og får hjelp til mating ved behov. Høres ut som det er det han trenger? Eller å få 1-til-1 i omsorgsboligen? Men da kan det hende han må flytte ut fra HDO, og inn i et annet bofellesskap.

Anonymkode: cdb19...b68

Jeg har jobbet i flere omsorgsboliger. Der har vi hjulpet til med alt mulig. Variert fra 2-1, 1-1, 1-2 bemanning. Eneste jeg noen gang har opplevd har gått fra omsorgsbolig, var en dement mann der demensen gikk så langt at han sluttet å være aggressiv, slik at det var forsvarlig å la ham bo på sykehjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg har jobbet i flere omsorgsboliger. Der har vi hjulpet til med alt mulig. Variert fra 2-1, 1-1, 1-2 bemanning. Eneste jeg noen gang har opplevd har gått fra omsorgsbolig, var en dement mann der demensen gikk så langt at han sluttet å være aggressiv, slik at det var forsvarlig å la ham bo på sykehjem.

Vel han får ikke hjelp der han bor. Er for uverdig å ha det sånn på slutten.

Må da være ett lovverk rundt dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Vel han får ikke hjelp der han bor. Er for uverdig å ha det sånn på slutten.

Må da være ett lovverk rundt dette?

Klag på vedtaket sa jeg…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Klag på vedtaket sa jeg…

Selv om det var riktig da han fikk det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Selv om det var riktig da han fikk det?

Har han ikke fått vedtak på flytting til sykehjem da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Har han ikke fått vedtak på flytting til sykehjem da?

Nei. Prosessen starter nå, men tror det er for sent uansett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er umennskelig behandling og kan ikke regnes som forsvarlig omsorg. Ville startet med å sende en klage til kommuneoverlegen. Neste steg er fylkesmannen. 

Ville også tatt direkte kontakt med helsetjenesten, hørt med dem om de mener dette er rikig og forsvarlig helsehjelp. 

Når det gjelder omsorgsbolig vs. sykehjem er min klare oppfatning av at de sykeste plasseres på sykehjem ikke omsorgsbolig. Det er mye mer ressurskrevende å bedrive omsorg i omsogsboliger enn på et sykehjem.

Anonymkode: dc3b6...fe7

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er et presset helsevesen. Ber om at han får det bedre. Klag.

Anonymkode: 7d948...e17

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt utrolig.

Det neste blir vel at man settes ut i skogen for å dø. Sparer masse penger på det.

Hvis dere ikke får vettuge svar fra instansene dere klager til, så gå rett til avisen med saken hans. Få dem til å komme og ta bilder av stakkaren liggende i sengen, og vis alle hvordan han har det.

Anonymkode: 71b78...e72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det et sikkert flere sider til saken men om noen har uttalt seg slik så er det ikke greit. 

En skal være hovedsakelig selv hjulpen på et omsorgsbolig, om en trenger mer omfattende hjelp så er det hjemmetjenesten som tar over med stell og slik. Da må de få vedtak for hva han skal ha hjelp med og skruing av tv kan stå som et vedtak.

Håper at dere som pårørende stiller opp med det dere kan og ikke forvent at kommunen og ansatte ordner alle plager for vedkommende. 

Uansett dere burde:

Ta kontakt med saksbehandler/  kommunen (alle med kommunale tjenester burde ha) og del deres bekymring, hva slags vedtak får han, hans utsagn, osv og hva slags vurdering har blitt gjort. Muligens hans står på venteliste på evt korttids før evt sykehjem?

Om han vil ingenting selv, er det hans rett, dvs en kan ikke gå mot hans vilje så lenge han er samtykke kompetent. er han deprimert? Har det blitt vurdert av fastlegen? Da må årsaken vurdere medisinsk. Kan dere hjelpe med legetime? Besøk?

Mangler han sosialt liv? Da er det dag avdeling, besøksvenn, og selvfølgelig deres nærhet som har mye av verdi. En tur ute med rullestol? Barnebarn, ol. Alt hjelper. 

Helsevesen er overarbeidet og presses fra alle kanter og de fleste gjør det de kan... 

Hilsen sykepleier. 

Endret av SitronTre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...