Gå til innhold

Full krangel mellom mamma og min svigerinne

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 9.8.2024 den 0.54):

Mamma er også veldig fortvilet og sier at hun vet egentlig ikke hvorfor min svigerinne ikle ønsker kontakt

Enten så lyver moren din, eller så er grunnen til at hun «egentlig ikke vet» selve kjernen til hvorfor svigerinnen din har fått nok.

Hvorfor skal mødre legge seg så borti forholdene til barna sine, og spesielt til sønnene sine?!

Anonymkode: b8152...645

• Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 9.8.2024 den 1.03):

Så de har kommet godt overens i 10 år før svigerinne plutselig kutter ut sin svigermor uten forklaring eller en krangel/stor diskusjon først? Synes du det høres sannsynlig ut at din mor ikke aner hva grunnen kan være? Jeg kjøper det ikke. Din mor vet nok hvorfor, og vet at hun vil fremstå svært dårlig når grunnen blir delt.. 

Anonymkode: d835e...843

Så det er automatisk svigermor som er grunden til at det er isfront.. Kan ikke være en liten mulighet for at svigerdatter er den urimelige her? 

Anonymkode: 526b3...c30

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Så det er automatisk svigermor som er grunden til at det er isfront.. Kan ikke være en liten mulighet for at svigerdatter er den urimelige her? 

Til og med TS innrømmer at mora er vanskelig. 97% sannsynlighet for at mora er problemet, og da er det helt irrelevant å snakke om svigerdattera som et problem…

• Liker 3
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Til og med TS innrømmer at mora er vanskelig. 97% sannsynlighet for at mora er problemet, og da er det helt irrelevant å snakke om svigerdattera som et problem…

Den jeg kommenterte svarte før ts sa at moren var litt mye, der av min kommentar. 

Og ts skriver ikke at moren er vanskelig, bare litt mye. Det kan være veldig stor forskjell. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Den jeg kommenterte svarte før ts sa at moren var litt mye, der av min kommentar. 

Og ts skriver ikke at moren er vanskelig, bare litt mye. Det kan være veldig stor forskjell. 

En kvinne som oppleves som 'litt mye' av sin datter, vil med samme oppførsel mest sannsynlig oppleves som 'ekstremt mye' av sin svigerdatter.

Anonymkode: a49da...3fa

• Liker 14
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Men menns svigermødre behandler ikke svigersønnene sine slik en svigermor ofte kan behandle en svigerdatter. Det er automatisk en annen dynamikk fordi
1. begge er kvinner, og det vil falle seg mer naturlig å tørre å pirke på ting man ikke liker ved svigerdatter. Det er ofte svigerdatter som får skylden hvis sønnen er utilgjengelig. "Åja, der har kona bestemt at de skal noe annet" 
2. en guttemamma er ofte en guttemamma. Det går igjen og igjen i tråd etter tråd her på kg. "Svigermor duller med mannen min", "Svigermor legger seg oppi alt og mannen tar hennes parti" osv, fordi menn er ofte store mammadalter.

Jeg har også en svigermor som gjør seg så utrolig hjelpesløs ovenfor sønnene sine. Men straks døtrene hennes er de eneste i nærheten, nei da, vettu, da klarer hun alt og får til alt, men pirker på det døtrene gjør. Og etter at jeg giftet meg med mannen min, har pirkinga og grenseoverskridende oppførsel vært noe jeg har måtte håndtere gang på gang også. Helt til jeg, og også min mann, fikk nok. Måten hun snakker om sønnene sine på, kontra døtrene, er så forskjellig, at jeg ikke skjønner hvordan min mann ikke så dette før jeg sa det til ham. Etter at han ble oppmerksom på hvordan hun fortsatt dullet med ham og plukket opp de skitne sokkene hans, innså han at han er en voksen mann, og dette bare ble utrolig flaut. Ble vi bedt på middag dit, fikk jeg i oppgave å dekke på bordet, hjelpe med maten osv. Enda hennes sønn også er der. Han fikk sitte i sofaen med kaffe, trengte ikke å gjøre noe, enda han tilbød seg. Enda han er kokk og elsker å lage mat, KAN lage mat. Så en manns svigermor kan oftes ikke sammenlignes med en kvinnes svigermor, etter min mening. 

Anonymkode: 34420...315

Det kan sies så enkelt som at kvinner oppfører seg som kvinner.

At mødre til menn (og ikke kvinner) duller så mye med de er noe mange innbiller seg. Hvor mange tråder handler ikke om at kvinner aksepterer egen mor men ikke svigermor i en rekke situasjoner (eksempelvis på barselavdelingen). Det er fordi kvinner også er vant med å bli «dullet med» av egen mor. Om en mor duller med barna sin er ikke avhengig av kjønn men hvordan kvinnen er. Noen duller og andre gjør det ikke. Tror dere ikke menn mener svigermor «duller» med sin datter. Jo, det gjør vi. Men vi bryr oss ikke. Får gjort lite med det.

Endret av Brunello
  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er nærliggende å tro at forklaringen ligger i at svigermor er "litt mye", selv om TS skriver at hun tåler å få beskjed om å roe seg. Spørsmålet er hvem som skal gi beskjeden, og om det å gi beskjed er en kontinuerlig prosess eller om beskjeden kan gis en gang for alle. 

Her setter mannen og jeg eventuelle grenser overfor hver våre foreldre. Relasjonen er en annen til egne foreldre, og det er mye lettere å stå i upopulære avgjørelser overfor dem enn overfor svigers.

TS beskriver at broren er en mann av få ord. I hvor stor grad har han vært i forkant og satt grenser for mor underveis? Det kan være nærliggende å tro at han har holdt seg i bakgrunnen og latt kone og mor "ordne opp" seg imellom.

Og da kommer vi til å "tåle beskjed". Tåles beskjeden like godt fra svigerdatter som fra datter? Er svigermor villig til å ta beskjeder på alvor og endre oppførsel varig etter én beskjed, eller forbeholder hun seg retten til å "glemme seg" til hun får beskjed igjen?

Hva som gjelder her, kan vi ikke vite sikkert. Men om det er slik at mor er litt "mye", bror er litt passiv og beskjeder må gis igjen og igjen, er det forståelig om svigerinne føler at null kontakt er eneste grensen som fungerer. Om dette i så fall lar seg rette opp i, kommer an på om mor er villig til å vise at hun kan stoppe seg selv i å være "for mye", og om denne endringen kommer tidsnok nå etter ti år.

• Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg ville gjort er å faktisk snakke med din mor og svigerinne separat for å få vite hva greia her er! :) Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her,

Det er tydelig at svigermor-svigerdatter er noe som engasjerer. Takk for alle svar. Tenkte jeg skulle gi en oppdatering på status nå. Vi inviterte min bror og svigerinne med barn til lunsj i dag. Gutta tok med seg barna ut, så kunne jeg og svigerinne prate. Jeg begynte med å si at jeg ikke ville blande meg inn i konflikten eller velge noen side, men hvis det var noe jeg kunne gjøre for at hun skulle trives i vår familie så måtte hun bare si ifra så skulle jeg gjøre så godt jeg kunne. Det ble en veldig åpen og fin samtale hvor hun åpnet opp om hvordan hun hadde det og hvordan hun opplevde oss/svigermor.

For meg ble det egentlig ganske tydelig at hele situasjonen bunner i hennes egen usikkerhet, og det som var utløsende for isfront var egentlig en bagatell. Jeg sa selvsagt ikke dette til henne, for hun må få lov til å ha sine følelser rundt dette og ingwn kan bestemme hvordan hun skal føle på forskjellige ting. Samt at ting vokser seg gjerne uforholdsmessig store når man går å kverner på det. Men vi ble enig om et «kodeord» som jeg skulle fortelle mamma om. Når dette kodeordet blir brukt så skal mamma uten en mine akseptere at hun har gått over svigerinnes grense og endre tema/gjøre noe annet etc. 

Jeg ringte mamma i kveld og fortalte om dette. Hun syns det hørtes ut som en fin løsning. Og alle er (i hvert fall foreløpig) klar for familiebesøk neste helg. Så får vi se hvordan det blir når vi samles. Blir sikkert litt rart en stund, men jeg har håp om at vi skal få stablet sammen en fin relasjon igjen alle sammen❤️ dette var helt kort oppsummert, så mulig noen viktige poenger er uteglemt. Men hovedpoenget er at åpen og ærlig kommunikasjon kan være løsningen på så mangt❤️

Anonymkode: 14991...b8d

• Liker 3
  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

For meg ble det egentlig ganske tydelig at hele situasjonen bunner i hennes egen usikkerhet, og det som var utløsende for isfront var egentlig en bagatell. Jeg sa selvsagt ikke dette til henne, for hun må få lov til å ha sine følelser rundt dette og ingwn kan bestemme hvordan hun skal føle på forskjellige ting.

Kult at du tar mora di sin side og underminer svigerinnen din sin opplevelse av å være i en familie der svigermor tråkker over grenser og mannen er en dott.

• Liker 9
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Kult at du tar mora di sin side og underminer svigerinnen din sin opplevelse av å være i en familie der svigermor tråkker over grenser og mannen er en dott.

Ja.. stakkars svigerinne. Svigermor er grenseoverskridende og svigersøster forsvarer moren sin med nebb og klør. Regner med det ikke tar lang tid før hun får totalt nok av de begge.

• Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

For meg ble det egentlig ganske tydelig at hele situasjonen bunner i hennes egen usikkerhet, og det som var utløsende for isfront var egentlig en bagatell. Jeg sa selvsagt ikke dette til henne, for hun må få lov til å ha sine følelser rundt dette og ingwn kan bestemme hvordan hun skal føle på forskjellige ting. Samt at ting vokser seg gjerne uforholdsmessig store når man går å kverner på det.

Jeg ville vært litt forsiktig med å anta her. Dersom ting gjentas gang på gang, så kan jeg forsikre deg om at det ikke er en «bagatell», selv om du på utsiden - som har en helt annen relasjon med moren din - ser på det slik.

Å ikke ta andres virkelighet, opplevelser og følelser på alvor kan fort utvikle seg til gaslighting, som kan være ganske tungt å stå i. Det bunner ofte i mangel på evne til tilstrekkelig empati fra den som gaslighter.

Anonymkode: 0e1ae...a9d

• Liker 6
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 10.8.2024 den 22.56):

For meg ble det egentlig ganske tydelig at hele situasjonen bunner i hennes egen usikkerhet, og det som var utløsende for isfront var egentlig en bagatell. Jeg sa selvsagt ikke dette til henne, for hun må få lov til å ha sine følelser rundt dette og ingwn kan bestemme hvordan hun skal føle på forskjellige ting. Samt at ting vokser seg gjerne uforholdsmessig store når man går å kverner på det. Men vi ble enig om et «kodeord» som jeg skulle fortelle mamma om. Når dette kodeordet blir brukt så skal mamma uten en mine akseptere at hun har gått over svigerinnes grense og endre tema/gjøre noe annet etc. 

Jeg ringte mamma i kveld og fortalte om dette. Hun syns det hørtes ut som en fin løsning. Og alle er (i hvert fall foreløpig) klar for familiebesøk neste helg. Så får vi se hvordan det blir når vi samles. Blir sikkert litt rart en stund, men jeg har håp om at vi skal få stablet sammen en fin relasjon igjen alle sammen❤️ dette var helt kort oppsummert, så mulig noen viktige poenger er uteglemt. Men hovedpoenget er at åpen og ærlig kommunikasjon kan være løsningen på så mangt❤️

Sannsynligvis så hjelper du neppe til med å mene at det var en bagatell og at det går på hennes usikkerhet.

Helt ærlig, så er det bare ufint. 

Du er nok farget av at hun er din mor og ikke svigermor.

• Liker 7
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper din svigerinne ikke fortalte deg alt, siden tross alt er på "team mamma/svigermor"....

Anonymkode: 326bc...078

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres immari slitsomt ut for svigerdatter. Kan ikke hun få lov til å holde seg unna mora di, mannen kan da fint dra i familieselskap med barna alene, mens hun gjør noe hyggelog. 

Anonymkode: c52a2...c72

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Brunello skrev (På 9.8.2024 den 16.39):

Problemer til mange kvinner er at de ikke klarer å se bort fra det man irriterer seg over. Vi menn har irriterende svigermødre vi også, men de aller fleste bryr seg ikke. Lar det gå inn av det ene øret og ut av det andre.

Jeg tror du har litt rett, men at kvinner faktisk også  utsettes for mer vrøvl fra svigermødre enn sønner og svigersønner. Det er jeg som får kjeft for rot og skittentøy, hvordan få barn til å sove, og jeg som blir spurt om hva som er til middag, får instrukser om hvordan vaske klær, og hva slags mat som er sunn - av noen som nærmer seg 70. Og selv om rengjøring, klær, mat osv er delt ansvar hos oss snakker verken mor eller svigermor til min mann om disse temaene.

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg tror du har litt rett, men at kvinner faktisk også  utsettes for mer vrøvl fra svigermødre enn sønner og svigersønner. Det er jeg som får kjeft for rot og skittentøy, hvordan få barn til å sove, og jeg som blir spurt om hva som er til middag, får instrukser om hvordan vaske klær, og hva slags mat som er sunn - av noen som nærmer seg 70. Og selv om rengjøring, klær, mat osv er delt ansvar hos oss snakker verken mor eller svigermor til min mann om disse temaene.

Har du prøvd å hente mannen inn i samtalen når svigermor snakker sånn til deg? Det har jeg sett bli gjort - det er ganske effektivt. "Roar, Bente snakker til deg og, kommer du?"

Sånn oppførsel er heeeelt :bond: 

Anonymkode: 85f79...828

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Høres immari slitsomt ut for svigerdatter. Kan ikke hun få lov til å holde seg unna mora di, mannen kan da fint dra i familieselskap med barna alene, mens hun gjør noe hyggelog. 

Sånn er livet! Hva med å svelge noe kameler og være gode rollemodeller for barna? 
Som en psykolog sa en gang. «Se på hun som en sirkusartist».

Anonymkode: ffc98...af1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Sånn er livet! Hva med å svelge noe kameler og være gode rollemodeller for barna? 
Som en psykolog sa en gang. «Se på hun som en sirkusartist».

Anonymkode: ffc98...af1

Hvorfor skal ikke svigermor møte noen konsekvenser for oppførselen sin?

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...