Gå til innhold

Full krangel mellom mamma og min svigerinne

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Som overskriften sier så er det brutt ut full isfront mellom min mor og min brors kone. Det er såpass at de ikke kommer i middagsbesøk eller ønsker noe kontakt med foreldrene mine. De kommer på besøk til oss hvis ikke foreldrene mine er der. Jeg blir så fortvilet av dette. Vi har alltid hatt et godt og nært forhold i familien, men nå er alt på vei til å ødelegges. Min bror og kona har vært gift i nesten 10 år, så hun er ikke ny i familien og hun er godt likt av alle. Mamma er også veldig fortvilet og sier at hun vet egentlig ikke hvorfor min svigerinne ikle ønsker kontakt. Min bror har litt kontakt, men dette tærer veldig på han også.

Jeg får helt vondt i magen av alle barna som er involvert (både mine og min bror sine), som skal potensielt vokse opp i en dysfunksjonell familie. 

Er det noe jeg kan gjøre? Har lyst til å invitere min mor og svigerinne for å snakke ut og finne en løsning, men er redd for å gjøre saken verre. Jeg vet jo egentlig ingenting om hvorfor det er så dårlig stemning. 

Jeg trenger råd, selv om det er vanskelig når jeg sitter på så begrenset kunnskap om hva som er problemet. Hva ville dere gjort i en slik situasjon?

Anonymkode: 14991...b8d

• Hjerte 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Meget spesielt dersom moren din ikke en gang vet hva som er grunnen? Her hadde jeg faktisk lagt litt press på broren min og krevd å vite hva som ligger bak, man kan ikke holde på sånn ut av det blå. Dersom hun har en god grunn må jo moren din forsøke å skvære opp. 

Anonymkode: 7a3df...623

• Liker 30
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så de har kommet godt overens i 10 år før svigerinne plutselig kutter ut sin svigermor uten forklaring eller en krangel/stor diskusjon først? Synes du det høres sannsynlig ut at din mor ikke aner hva grunnen kan være? Jeg kjøper det ikke. Din mor vet nok hvorfor, og vet at hun vil fremstå svært dårlig når grunnen blir delt.. 

Anonymkode: d835e...843

• Liker 27
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Meget spesielt dersom moren din ikke en gang vet hva som er grunnen? Her hadde jeg faktisk lagt litt press på broren min og krevd å vite hva som ligger bak, man kan ikke holde på sånn ut av det blå. Dersom hun har en god grunn må jo moren din forsøke å skvære opp. 

Anonymkode: 7a3df...623

Takk for svar. Min bror er en mann som både er svært lojal til sin kone, og samtidig en mann av få ord så kommer nok ikke til å få noe ut av han. Men skader selvsagt ikke å prøve.

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Så de har kommet godt overens i 10 år før svigerinne plutselig kutter ut sin svigermor uten forklaring eller en krangel/stor diskusjon først? Synes du det høres sannsynlig ut at din mor ikke aner hva grunnen kan være? Jeg kjøper det ikke. Din mor vet nok hvorfor, og vet at hun vil fremstå svært dårlig når grunnen blir delt.. 

Anonymkode: d835e...843

Ja, altså de har kommet overens og mamma er veldig glad i sin svigerdatter. Men vet at min svigerinne tidligere har hatt perioder der hun har trengt å få min mor litt på avstand. Men aldri slik som nå. Min mor er ikke fremmed for å innrømme sine feil og er en ordentlig dame, så hvis hun sier at hun ikke vet så tror jeg på det. Men tusen takk for ditt svar😊 jeg skulle virkelig ønske de bare kunne snakket sammen og prøvd å finne ut av det.

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tipper din mor har full oversikt over hvorfor ting er som de er. Sier ikke at det er hennes feil, men er jo litt påfallende at hun ikke vil si hva det handler om hvis det ikke skulle være hennes feil. For noen å bryte med noen av foreldrene sine, må det ha skjedd noe ille. Man det er ikke lett å bestemme seg for det. Ellers synes jeg ikke det er opp til deg å få de to til å snakke sammen, de er voksne mennesker, ikke barn du kan sette sammen i et rom for å si unnskyld og gi klem. Ved å sette de to sammen, kan du faktisk ødelegge ditt eget forhold til svigerinnen, og muligens bror. 

Anonymkode: 34420...315

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg tipper din mor har full oversikt over hvorfor ting er som de er. Sier ikke at det er hennes feil, men er jo litt påfallende at hun ikke vil si hva det handler om hvis det ikke skulle være hennes feil. For noen å bryte med noen av foreldrene sine, må det ha skjedd noe ille. Man det er ikke lett å bestemme seg for det. Ellers synes jeg ikke det er opp til deg å få de to til å snakke sammen, de er voksne mennesker, ikke barn du kan sette sammen i et rom for å si unnskyld og gi klem. Ved å sette de to sammen, kan du faktisk ødelegge ditt eget forhold til svigerinnen, og muligens bror. 

Takk for ditt svar. 
Ja, det er det jeg er redd for (å ødelegge mitt forhold til de), vi er ikke så stor familie så det er viktig for meg at mine barn får god kontakt med søskenbarna sine. Men det er bare så vanvittig fortvilende og jeg blir så rådvill og frustrert. Vi er alle oppegående og fornuftige mennesker, og derfor syns jeg det er så rart at vi denne situasjonen har oppstått.

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Takk for ditt svar. 
Ja, det er det jeg er redd for (å ødelegge mitt forhold til de), vi er ikke så stor familie så det er viktig for meg at mine barn får god kontakt med søskenbarna sine. Men det er bare så vanvittig fortvilende og jeg blir så rådvill og frustrert. Vi er alle oppegående og fornuftige mennesker, og derfor syns jeg det er så rart at vi denne situasjonen har oppstått.

Ja, jeg skjønner at det er vanskelig. Å være "i midten" er aldri trivelig. Men som sagt er det ikke ditt ansvar å lappe sammen dette, de bør klare det selv hvis de er motivert til det. Å ta fullstendig avstand fra noen, koster mye. Så jeg tror at grunnen er god. Nå kjenner jo ikke jeg svigerinnen din, eller moren din, men hvis det er sånn at svigerinnen har måtte tatt litt avstand før, kan det kanskje tenkes at grunnene er de samme fordi det ikke har blitt bedre?

• Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, jeg skjønner at det er vanskelig. Å være "i midten" er aldri trivelig. Men som sagt er det ikke ditt ansvar å lappe sammen dette, de bør klare det selv hvis de er motivert til det. Å ta fullstendig avstand fra noen, koster mye. Så jeg tror at grunnen er god. Nå kjenner jo ikke jeg svigerinnen din, eller moren din, men hvis det er sånn at svigerinnen har måtte tatt litt avstand før, kan det kanskje tenkes at grunnene er de samme fordi det ikke har blitt bedre?

Ja, har jo selvsagt tenkt tanken, men syns det er drøyt å gå fra et bra forhold til null kontakt pga det. Tidligere har det vært fordi min svigerinne syns min mor er «litt mye». Hun er veldig interessert i våre liv, og spesielt barnebarnas liv og går ut av sitt gode skinn for at alle skal ha det bra. Jeg har full forståelse for at det kan være litt voldsomt for en som ikke er vokst opp med en sånn mor, men hun tåler å få beskjed om å roe seg og jeg får det ikke til gi mening at det skal være grunn til å kutte kontakt. Å droppe et middagsbesøk for å få en pause ja, men ikke å kutte all kontakt.

• Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Din mor vet at din svigerinne ikke vil ha kontakt med henne - da antar jeg at din svigerinne har sagt noe om hvorfor til din mor. Spesielt siden du forteller at hun også tidligere har hatt behov for å skape litt avstand til din mor. Hvorfor har hun hatt dette behovet tidligere? Hva har hun sagt til din mor om at hun ikke lenger vil ha kontakt denne gangen?

Det ligger jo åpenbart en historie her mellom disse to - hva er den?

Ting som går igjen i slike relasjoner er ofte at svigermor blander seg for mye, eller for lite, eller forskjellsbehandler barn/barnebarn. Noen svigerforeldre er også unormalt støttende ovenfor eget barn, selv når eget barn er urimelig mot sin partner. Noen svigerforeldre stiller større og helt andre krav til sin svigerdatter/-sønn enn de gjør til eget barn.

Noe ligger bak - jeg tror du finner svaret i de tidligere gangene din svigerinne ikke har sett annet valg enn å trekke seg unna din mor en periode. Hva dreide det seg om da? Noe må din svigerinne ha sagt til din mor disse gangene? Eller formidlet til din bror?

Det er jo også de partnerne som alltid tar sine foreldres side, eller som baktaler ektefelle/samboer til foreldrene, eller er så ekstremt konfliktskye at de på den måten skaper konflikt.

Jeg har ingen tro på at dette bare er noe som plutselig har oppstått - så hva er bakhistorien?

Anonymkode: 2549d...e4d

• Liker 18
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Din mor vet at din svigerinne ikke vil ha kontakt med henne - da antar jeg at din svigerinne har sagt noe om hvorfor til din mor. Spesielt siden du forteller at hun også tidligere har hatt behov for å skape litt avstand til din mor. Hvorfor har hun hatt dette behovet tidligere? Hva har hun sagt til din mor om at hun ikke lenger vil ha kontakt denne gangen?

Det ligger jo åpenbart en historie her mellom disse to - hva er den?

Ting som går igjen i slike relasjoner er ofte at svigermor blander seg for mye, eller for lite, eller forskjellsbehandler barn/barnebarn. Noen svigerforeldre er også unormalt støttende ovenfor eget barn, selv når eget barn er urimelig mot sin partner. Noen svigerforeldre stiller større og helt andre krav til sin svigerdatter/-sønn enn de gjør til eget barn.

Noe ligger bak - jeg tror du finner svaret i de tidligere gangene din svigerinne ikke har sett annet valg enn å trekke seg unna din mor en periode. Hva dreide det seg om da? Noe må din svigerinne ha sagt til din mor disse gangene? Eller formidlet til din bror?

Det er jo også de partnerne som alltid tar sine foreldres side, eller som baktaler ektefelle/samboer til foreldrene, eller er så ekstremt konfliktskye at de på den måten skaper konflikt.

Jeg har ingen tro på at dette bare er noe som plutselig har oppstått - så hva er bakhistorien?

Skrev litt om bakhistorien i innlegget over ditt, så les gjerne det😊 Og denne gang er det ikke sagt noe. Bare sluttet å svare på telefon og meldinger, og kommer ikke i besøk. Og som nevnt tidligere så er min bror veldig lojal til sin kone. Han ville aldri baksnakket henne😊

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kan du ikke be din svigerinne på besøk, kun dere to? Og så tar du opp hvordan hele situasjonen føles for alle som er involverte. Det er ikke bare din svigerinne og mor dette går ut over, alle må lide for det.

Når du og svigerinnen din har fått snakket ut om dette, kan det kanskje være aktuelt å invitere moren din neste gang, sånn at dere tre kan se om det går an å finne en løsning.

Det må jo være noe ganske spesielt som har skjedd når svigerdatteren, etter ti år i familien, nå ikke vil ha noe med svigermoren å gjøre. Kanskje hun ikke føler seg bra nok? Det har kanskje falt noen kritiske kommentarer fra svigermor? 

Anonymkode: d9560...d06

• Liker 10
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Broren din da, hva sier han? Kan jo virke som gan står staut ved sin kones side og er lojal mot henne fremfor sin mor. Da er det vel også naturlig at han vet noe mer om bakgrunnshistorien og hvorfor de har valgt å sammen bryte med mor. Med mindre han er svært tafatt og bare danser etter konas pipe?!

Jeg ville uansett kontaktet bror for en dialog i første omgang her. Fisk etter årsak og hva han tenker om familierelasjonene for fremtiden. Ikke minst ville jeg avtalt familietreff med han, kona og barna dersom det ikke lar seg gjøre sammen med mor.

En ting er sikker. Din mor har gjort noe svært sårende mot din svigerinne. Folk bryter ikke kontakt sånn uten grunn. Så selv om mor spiller på uvitenhet, så aner hun nok hva det handler om og er nok ikke utelukkende et offer her.

Anonymkode: 7da43...fc8

• Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Skrev litt om bakhistorien i innlegget over ditt, så les gjerne det😊 Og denne gang er det ikke sagt noe. Bare sluttet å svare på telefon og meldinger, og kommer ikke i besøk. Og som nevnt tidligere så er min bror veldig lojal til sin kone. Han ville aldri baksnakket henne😊

Du skrev at din mor har en tendens til å bli "for mye". Og at det har vært årsak til tidligere kortvarige brudd.

Samtidig sier du at din mor "tåler å få beskjed om å roe seg".

Hvis det er dette som har vært årsak ved tidligere brudd, så er det jo åpenbart at din mor tross beskjeder om å roe seg, ikke tar til seg at hun må respektere de grensene som hennes sønns familie trenger.

Mest trolig tråkker din mor over deres grenser og dermed virker invaderende. Og etter 10 år med å "gi beskjed", så er det kanskje ikke så rart at din svigerinne nå har satt ned foten - eller?

Om det er dette som er årsaken, så er det egentlig ganske enkelt å løse. Din mor MÅ innse i så fall at hun ikke kan ture frem som hun gjør - selv om det er i beste mening fra hennes side. Din mor MÅ ta til seg tilbakemeldingene hun får, og det hjelper ikke å bare "roe seg" en liten stund, hun må respektere de grensene som din bror og hans kone trenger.

Og så må det settes en del klare regler og grenser som må respekteres fremover. Det tar tid å bygge opp igjen tillit når den ene parten føler seg tråkket på og ikke respektert. Ergo må de finne ut hvordan din mor har tråkket over grensene!

Kommer hun f.eks. altfor ofte innom? Går hun rett inn hos din bror og svigerinne uten å ringe på eller spørre om det passer? Har hun nøkkel og låser seg inn uten spesifikk avtale på forhånd i hvert tilfelle? Legger hun seg borti hvordan din bror og svigerinne velger å løse sine hverdager og oppgaver? Kommer din mor med så mange "velmente" råd at det virker som om de aldri kan gjøre noe rett, selv om det de gjør passer for dem selv om din mor ville gjort det annerledes?

Å ha en som ønsker å stille opp og gjøre sitt beste for sine nære og kjære er en gave. Men det kan også bikke over i å bli ødeleggende når velmentheten i praksis tråkker over grensene til de som blir utsatt for den.

Det er tydeligvis også mye godt i dette forholdet mellom din mor på ene siden og din bror og svigerinne på andre siden (siden din bror er så lojal mot sin kone er han mest trolig enig med henne i at det blir for mye fra hans mors side). Bygg på det gode ved å lage avtaler, når møtes, hvor ofte, hvordan gi beskjeder på forhånd, hvordan lage avtaler. Kanskje trenger din bror og svigerinne avlastning, men på et annet område enn det din mor gir? Kanskje må din mor også få høre tydeligere hva de faktisk setter pris på også.

Du kan hjelpe dem å snakke om disse sidene slik at de kan finne tilbake til tillit, det å stole på hverandre, vite at de blir respektert av hverandre, finne tilbake der at de kan slappe av med hverandre og tilføre hverandre støtte og glede i hverdagen.

Bare pass på at du ikke bagatelliserer det at din mor "kan være litt mye", for trolig ligger både problemet og løsningen i akkurat det og at din svigerinne og bror føler seg overkjørt og ikke respektert fordi deres grenser og behov ikke respekteres av din mor. Forstår din mor alvoret i akkurat dette, og din bror/svigerinne fordelen med en mor/svigermor som stiller opp, da kan de/dere finne løsningen som kan bli veldig god for alle.

• Liker 20
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
4 hours ago, AnonymBruker said:

Ja, har jo selvsagt tenkt tanken, men syns det er drøyt å gå fra et bra forhold til null kontakt pga det. Tidligere har det vært fordi min svigerinne syns min mor er «litt mye». Hun er veldig interessert i våre liv, og spesielt barnebarnas liv og går ut av sitt gode skinn for at alle skal ha det bra. Jeg har full forståelse for at det kan være litt voldsomt for en som ikke er vokst opp med en sånn mor, men hun tåler å få beskjed om å roe seg og jeg får det ikke til gi mening at det skal være grunn til å kutte kontakt. Å droppe et middagsbesøk for å få en pause ja, men ikke å kutte all kontakt.

Din svigerinne synes din mor er grufull irriterende. Du tror de har hatt et godt forhold fordi din svigerinne ikke har ville lage styr eller konflikt. Hun har igjen og igjen, pent og høflig - og behersket - bedt om å få litt space fra dette grenseoverskridende menneske, men din mor har bare fortsatt med å dure på. Etter ti år fikk din svigerinne NOK. 

Og nå påtenker du å invitere din svigerinne på besøk for å belære henne om at din mor ikke er så ille og fortelle henne hvor fortvilende situasjonen er for DEG? 

Anonymkode: f1f73...799

• Liker 21
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Din svigerinne synes din mor er grufull irriterende. Du tror de har hatt et godt forhold fordi din svigerinne ikke har ville lage styr eller konflikt. Hun har igjen og igjen, pent og høflig - og behersket - bedt om å få litt space fra dette grenseoverskridende menneske, men din mor har bare fortsatt med å dure på. Etter ti år fikk din svigerinne NOK. 

Og nå påtenker du å invitere din svigerinne på besøk for å belære henne om at din mor ikke er så ille og fortelle henne hvor fortvilende situasjonen er for DEG? 

Anonymkode: f1f73...799

Ja akkurat, det er jo det som er dysfunksjonelt. (meg meg meg.. Og hvordan jeg har det) hvem er nyskjerrig på hvordan svigerinne har det? 

Moren er for intens og tar tilbakemeldinger fra en datter ( men Kansje ikke fra en svigerdatter eller hva) de er ikke så nære, og når man ikke er så nær, så kan man ikke være så grenseoverskridende heller. 

• Liker 3
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Som overskriften sier så er det brutt ut full isfront mellom min mor og min brors kone. Det er såpass at de ikke kommer i middagsbesøk eller ønsker noe kontakt med foreldrene mine. De kommer på besøk til oss hvis ikke foreldrene mine er der. Jeg blir så fortvilet av dette. Vi har alltid hatt et godt og nært forhold i familien, men nå er alt på vei til å ødelegges. Min bror og kona har vært gift i nesten 10 år, så hun er ikke ny i familien og hun er godt likt av alle. Mamma er også veldig fortvilet og sier at hun vet egentlig ikke hvorfor min svigerinne ikle ønsker kontakt. Min bror har litt kontakt, men dette tærer veldig på han også.

Jeg får helt vondt i magen av alle barna som er involvert (både mine og min bror sine), som skal potensielt vokse opp i en dysfunksjonell familie. 

Er det noe jeg kan gjøre? Har lyst til å invitere min mor og svigerinne for å snakke ut og finne en løsning, men er redd for å gjøre saken verre. Jeg vet jo egentlig ingenting om hvorfor det er så dårlig stemning. 

Jeg trenger råd, selv om det er vanskelig når jeg sitter på så begrenset kunnskap om hva som er problemet. Hva ville dere gjort i en slik situasjon?

Jeg har vært mislikt av samboers bror og kone i 3 år uten å vite grunnen. Ingen har pratet med meg om noe, ingen har klaget på noe, ingen har gitt beskjed om noe de ikke liker og ingen har kranglet. Likevel har jeg opplevd å ikke bli pratet til, bli snakket stygt om, barna deres fikk ikke lov til å omgås meg, de reiste ikke steder der jeg var. 

Etter overtalelse og 3 år har de gått med på å legge fortiden bak seg. De prater til meg igjen, men jeg stiller meg like undrende til hvorfor de misliker meg i det hele tatt. 

Jeg orker ikke drama, jeg gidder ikke gå etter folk for å finne årsaker. Jeg valgte å bare være meg, respektere grensene deres og la være å delta noe særlig. Jeg er den samme ennå, men jeg deltar noe mer. Jeg valgte å ikke grave i ting, men det er tungt. 

Hadde jeg skulle valgt på nytt så ville jeg reist til de så fort dette begynte å bli vondt å "tvunget" litt mer til en skikkelig prat. 

Anonymkode: 8d073...cf2

• Liker 2
  • Hjerte 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Jo mer jeg får øynene opp hvor mange konflikter kvinner er i så forstår jeg mindre og mindre, for jeg har blitt fortalt hele livet hvor flinke kvinner er til å kommunisere.. 

Anonymkode: fc425...dc2

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jo mer jeg får øynene opp hvor mange konflikter kvinner er i så forstår jeg mindre og mindre, for jeg har blitt fortalt hele livet hvor flinke kvinner er til å kommunisere.. 

Anonymkode: fc425...dc2

Det er vel sånn med menn også, at de som greier å regulere følelser og oppførsel er de som er gode på å kommunisere. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er jo tydeligvis ikke drøyt, det er nødvendig. Jeg er nemlig hun svigerinnen. Etter 8 år fikk jeg nok. Jeg ble lei av at hans mor behandlet ham som et barn, forventet at han skulle slippe alt han hadde i hendene alltid for å komme å hjelpe med ting hun hadde klart helt fint selv, ble lei av at hun snakket til meg som om jeg ikke skulle være i stand til å vite hva hennes sønn trengte, lei av at hun kom inn uten å ringe på i tide og utide, lei av at hun la planer for sønnen uten å involvere oss, men samtidig bare forventet at han kunne, lei av at hun ble dødsfornærmet når sønnen valgt sitt barn foran sin mor. Og jeg har ikke fortalt noe om dette til hans søsken, fordi de ikke har noe med det. Kanskje din svigerinne tenker det sammen? Du, som hennes manns søster, har ikke noe med konflikten. Det angår ikke deg, og jeg personlig hadde blitt provosert hvis min manns søsken skulle begynne å megle eller legge seg borti dette. Vi har hatt samme runddans med svigermor i 8 år, og jeg orker faktisk ikke å starte en ny runddans med mannen min sine søsken. 

• Liker 16
  • Hjerte 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

du skriver det var full krangel, da regner jeg med det var verbalt krangel. Dermed er det interessant å vite hva krangelen besto av? 

Anonymkode: 1fb04...118

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...