Gå til innhold

Forskudd på arv - hva tenker dere?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er en ung dame på snart 30 år som fra jeg har vært 20 år har tatt en del idiotiske økonomiske valg. Konkurs er jeg ikke, så jeg eier egen leilighet, men har ikke mye ekstra å rutte med i mnd. selv med full jobb.  Jeg er enebarn, av en far som også er enebarn, og lurer på muligheten/normaliteten om å få forskudd på arv. For kort tid siden døde sistemann mtkp besteforeldre, og pappaen min vil nå sitte igjen med 7-8 millioner (etter salg av farmors gård), samt 2 millioner for salg av farmors leilighet. Jeg forstår, og føler det slik at dette ikke er noe jeg har «krav» på, men hva synes dere om mulighetene til å spørre om forskudd på arv? Jeg er i startfasen av voksenlivet og det hadde hjulpet meg på veldig mange måter å fått litt drahjelp. Men synes det er vanskelig å skulle spørre, og lurer på hva dere tenker om dette? Pappa har ellers en god jobb, eier og er gjeldsfri. Han har ingen planer om å gi bort noe til meg nå så vidt jeg vet - så er litt ubehagelig å eventuelt måtte ta det opp ☺️

Anonymkode: dffce...39c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det går fint an å spørre tenker jeg, i verste fall får du et nei, men da slipper du å gruble. 

Anonymkode: fdd72...422

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det bedre å spørre om et lån så du får ordnet opp i økonomien din. Også setter du aitotrekk på lånet til det er nedbetalt. Hvis du bare roter vekk penger. Er det ikke naturlig å tenke at du får penger. Det løser jo ingenting for din del. 

Anonymkode: 816c8...945

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ung dame på nesten 30 i startfasen av livet? Nei, du er en godt voksen kvinne som bør ha livet noenlunde på stell.

Utover det, så er det vel bare til å spørre han?

Anonymkode: 416a0...2c5

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Da er det bedre å spørre om et lån så du får ordnet opp i økonomien din. Også setter du aitotrekk på lånet til det er nedbetalt. Hvis du bare roter vekk penger. Er det ikke naturlig å tenke at du får penger. Det løser jo ingenting for din del. 

Anonymkode: 816c8...945

Jeg rotet nok bort penger da jeg var yngre, men gjør ikke dette nå. Ikke snakk om forbrukslån og lignende, men mer som at jeg kunne vært smartere bare.

 

 

 

Anonymkode: dffce...39c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er forholdet til faren din? Har dere et godt forhold så tenker jeg at det er bare å spørre. Hvis dere ikke har et godt forhold så tenker jeg at det ikke er helt naturlig.

Vet du hva faren din har tenkt å gjøre med pengene? Kanskje han har noen drømmer og planer, men det kan også hende at han faktisk har tenkt på å gi deg en del. Jeg tenker at nøkkelen er kommunikasjon, snakk med ham.

 

Anonymkode: 0cb6e...1df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kanskje han faktisk kommer til å gi deg noe, det blir vel en del formueskatt på din far også. 

Hadde jeg vært din far, hadde jeg gitt bort forskudd på arv. Både for egen del og mitt barns del.

Spør da, det koster ikke noe. 

Anonymkode: f162a...464

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på hva du mener med drahjelp. Du eier egen bolig. Men selvfølgelig bare å spørre.

Anonymkode: 627ff...85c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er i startfasen av voksenlivet? Eeh, du nærmer deg tretti, da har du vært i startfasen for flere år siden! Og hva skal du med drahjelp til? Du har jo egen leilighet og jobb.

Anonymkode: 0b34c...e12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Ung dame på nesten 30 i startfasen av livet? Nei, du er en godt voksen kvinne som bør ha livet noenlunde på stell.

Utover det, så er det vel bare til å spørre han?

Anonymkode: 416a0...2c5

Ikke meg du svarer. Men som 30-åring er man jo fortsatt helt i startfasen av å betale med et gigantisk lån man skal ha i 20-30 år. Ingen på snart 30 som har dette på stell.

Anonymkode: e9709...5f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har tatt «idiotiske valg», men eier likevel egen leilighet? Får litt følelsen av at du har hatt mye penger tidligere og sløst som en full sjømann. Hvis det er tilfellet ville jeg som forelder ventet noen år og latt deg ha «ikke mye ekstra» ganske lenge før jeg stolte på at du hadde lært.

Anonymkode: ce196...c9d

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Jeg rotet nok bort penger da jeg var yngre, men gjør ikke dette nå. Ikke snakk om forbrukslån og lignende, men mer som at jeg kunne vært smartere bare.

 

 

 

Anonymkode: dffce...39c

Jeg syntes ikke generelt det er innsfor å be om å få penger. Penger er noe man isåfall blir tilbudt. Å spørre om et lån er noe annet. Det skal jo betales tilbake.  Det din far arver er hans penger og ingen sin arv før han er gått bort. Ønsker han å gi da tilbyr han deg.

Anonymkode: 816c8...945

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo mulig at han er i tenkeboksen på dette ts. Kanskje han uansett vil få unna salg av gård og leilighet først og få ryddet opp i alt det der. Hvis jeg var deg ville jeg hatt is i magen. Jeg ville tilbudt å hjelpe ham med rydding uten å ha forventninger om noe. 

Anonymkode: 1f2c9...307

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Jeg er en ung dame på snart 30 år som fra jeg har vært 20 år har tatt en del idiotiske økonomiske valg. Konkurs er jeg ikke, så jeg eier egen leilighet, men har ikke mye ekstra å rutte med i mnd. selv med full jobb.  ☺️

Anonymkode: dffce...39c

Med denne historien du har med tanke på økonomiske valg, så hadde jeg vært veldig skeptisk til å bare gi deg penger. Hvordan skal han vite at det ikke blir brukt på tull? Hva eksakt har du tenkt å gjøre med pengene for å sikre en god fremtid økonomisk sett? Her bør du sette deg ned og lage en plan med budsjett og skrive kontrakt på st pengene vil gå direkte til å betale ned leiligheten og at du ikke kommer til å ta opp lån i ettertid.

Anonymkode: dcc4e...516

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner til flere som er i startfasen på livet i 50-60 åra, men de har selv skyld i det, jeg kjøpte selv bolig i en alder av 27 så i 30 åra anser jeg som startfase

Anonymkode: fff17...2d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskudd på arv for å kjøpe seg sin første bolig er nå en ting. Mange har vanskeligheter med å spare opp egenkapital. Men forskudd på arv for å… ha bedre råd, når du faktisk har allerede eier bolig? Vet ikke om jeg hadde gjort det, altså… den samtalen blir det vanskeligere å ta initiativ til, gitt.

Anonymkode: d66b7...692

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ts: Skam deg! 
 

Anonymkode: abf57...7da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...