Gå til innhold

Venninne jeg lånte penger sluttet å ta kontakt

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I fjor lånte jeg bort ganske mye penger til ei venninne, slik at hun kunne få betalt husleie og ha litt til overs til mat en måned. Jeg sa at det ikke hastet med tilbakebetaling, og vi var venninner som normalt helt til julen i fjor, da vi skulle møtes for å utveksle gaver med hverandre. Hun bor i en annen by enn meg, så hun var i hjembyen for å feire jul med foreldrene sine. 

Vi avtalte at hun skulle komme hit. men så fikk jeg sms om at hun ikke kunne komme. Avtalte en annen dag i romjula, på formiddagen (uten klokkeslett), men hun sendte ikke sms om tid og hun dukket ikke opp. Jeg sendte sms om det var slik at hun skulle komme, men fikk ikke svar. Dagen etter sendte jeg sms om at jeg var veldig skuffet. Ikke fordi hun ikke kom, men fordi jeg ikke hørte fra henne. 

Jeg prøvde sporadisk å få kontakt med henne på FB og via Snap, men hun svarte ikke. I starten av januar i år sendte jeg et Vipps-krav til henne med påbegynnende nedbetaling i løpet av 6 måneder, og grunnga det med at jeg trengte pengene til å hjelpe sønnen med å kjøpe bil. Hun har vippset nå og da, men hele beløpet er ikke nedbetalt alt enda. Jeg har sendt sms om at vi burde snakke sammen, vi har avtalt tid for dette, men hun har ikke ringt. Har prøvd dette to ganger. 

Jeg synes det er forferdelig at det er blitt sånn, og har hørt med felles venner om de vet noe, men de hører heller ikke noe særlig fra henne. Hun fikk ny samboer i januar, så det er godt mulig at det er nok sosial omgang for hennes del. 

Før eller senere kommer vi til å møtes igjen. Enten hos felles venner eller på gata eller en butikk her i byen. Jeg kjenner at jeg gruer meg til dette, men egentlig er det ikke jeg som burde grue meg, siden det er hun som har unngått kontakt og fremdeles skylder meg penger. 

Hvordan skal jeg oppføre meg når jeg treffer henne igjen? Hilse og si hei eller bare gå rett forbi?

Anonymkode: 3c7eb...de1

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan noe ha skjedd med henne? Har du trukket seg bort fra bare deg, eller folk generelt? Ikke sikkert du vet siden dere bor ulike steder, men det var en tanke som slo meg. Godt mulig dette med ny kjæreste som tar tiden er grunnen, mange er jo i egen boble som nyforelsket, men jeg hadde altså lurt på om noe hadde skjedd. 

Du gjør jo egentlig det du kan gjøre. Invitere til prat igjen og igjen, og har sendt vippskrav. Du kan sende flere også, nå pengene ikke kommer inn. 

Jeg hadde vært vennlig og hilst om jeg traff på henne, men gjerne testet litt vannet, og behandlet henne mer som perifer først ihvertfall. 

Kan godt være de pengene må ses på som tapt, likeså med vennskapet, men jeg hadde ikke gitt opp noen av de enda. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Derfor mine venner. Så låner man inne bort penger. Ikke mer enn det du kan tåle å miste. 

Anonymkode: cf73a...042

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville sendt vippskrav på det resterende beløpet og fortsatt helt til alt var betalt. Betaler hun alt ville jeg takket for pengene dersom jeg møtte henne. Hadde ikke tatt initiativ til prat el. -det har du jo forsøkt.

Anonymkode: 3d3af...adb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enten krev alt eller kontakt politiet. Hun bedriver tyveri.

Anonymkode: e985b...d1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å moralen er, aldri lån bort penger. 

Penger er roten til alt vondt. 

Anonymkode: 60c6c...051

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde dratt til henne,  stått på døra og sagt at enten betaler du nå  ellers anmelder jeg deg til politiet for tyveri.

Du har jo ikke noe å miste siden du ikke har noen særlig kontakt nå. 

Anonymkode: 41958...4aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 hours ago, AnonymBruker said:

Enten krev alt eller kontakt politiet. Hun bedriver tyveri.

Anonymkode: e985b...d1b

Politiet? Ærlig talt…

Anonymkode: c0639...508

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan tilføye at hun hadde kjøpt billetter til en konsert tidligere i høst, som bursdagsgave til meg, men to uker før konserten avlyste hun, fordi hun og hennes nye kjæreste hadde blitt invitert i sølvbryllup. Jeg kunne jo bare ta med meg noen andre var svaret da jeg protesterte og sa at jeg ikke ville gå uten henne. 

Jeg orker ikke å prøve å ta initiativ til noe mer kontakt nå. Har prøvd ganske mange ganger. Flere enn beskrevet i første innlegg.

TS

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye lånte du bort?

Anonymkode: 525f3...d1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville fortsatt å sende vippskrav til alt var nedbetalt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme historie her. Lånte en venninne 8000 for at hun skulle klare lusleia si. Gikk et år. Jeg maste ikke engang, vi i gjengen fortsatte som vanlig å invitere henne som normalt og vi maste aldri om å få tilbakebetalt for vi hadde tross alt sagt at det ikke hastet. Så begynte hun å avslå oss og trekke seg unna og det kom frem at hun skyldte oss alle penger.

Jeg sa at enten ble det Forliksrådet eller så kontaktet jeg faren hennes. Han en stinn av gryn, så pengene kunne hun ha fått derfra i utgangspunktet. Mulig det var stygt å blande inn far, man foreldrene hennes har banet vei for henne hele livet så det var ikke nytt at de måtte trå til igjen.

Pengene var på konto dagen etter.

Anonymkode: 73c90...1e1

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppmøte på dør med balltreet neste 😂

Anonymkode: 8739a...dc0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 8.8.2024 den 23.22):

I fjor lånte jeg bort ganske mye penger til ei venninne, slik at hun kunne få betalt husleie og ha litt til overs til mat en måned. Jeg sa at det ikke hastet med tilbakebetaling, og vi var venninner som normalt helt til julen i fjor, da vi skulle møtes for å utveksle gaver med hverandre. Hun bor i en annen by enn meg, så hun var i hjembyen for å feire jul med foreldrene sine. 

Vi avtalte at hun skulle komme hit. men så fikk jeg sms om at hun ikke kunne komme. Avtalte en annen dag i romjula, på formiddagen (uten klokkeslett), men hun sendte ikke sms om tid og hun dukket ikke opp. Jeg sendte sms om det var slik at hun skulle komme, men fikk ikke svar. Dagen etter sendte jeg sms om at jeg var veldig skuffet. Ikke fordi hun ikke kom, men fordi jeg ikke hørte fra henne. 

Jeg prøvde sporadisk å få kontakt med henne på FB og via Snap, men hun svarte ikke. I starten av januar i år sendte jeg et Vipps-krav til henne med påbegynnende nedbetaling i løpet av 6 måneder, og grunnga det med at jeg trengte pengene til å hjelpe sønnen med å kjøpe bil. Hun har vippset nå og da, men hele beløpet er ikke nedbetalt alt enda. Jeg har sendt sms om at vi burde snakke sammen, vi har avtalt tid for dette, men hun har ikke ringt. Har prøvd dette to ganger. 

Jeg synes det er forferdelig at det er blitt sånn, og har hørt med felles venner om de vet noe, men de hører heller ikke noe særlig fra henne. Hun fikk ny samboer i januar, så det er godt mulig at det er nok sosial omgang for hennes del. 

Før eller senere kommer vi til å møtes igjen. Enten hos felles venner eller på gata eller en butikk her i byen. Jeg kjenner at jeg gruer meg til dette, men egentlig er det ikke jeg som burde grue meg, siden det er hun som har unngått kontakt og fremdeles skylder meg penger. 

Hvordan skal jeg oppføre meg når jeg treffer henne igjen? Hilse og si hei eller bare gå rett forbi?

fortsett å send henne vippskrav! 

Om du treffer på henne, hils på henne og spør hvordan det går. Ta det deretter. 

Anonymkode: c40a5...1fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor gruer du deg?

Ville sendt henne krav om de resterende pengene (ikke oppdel det lenger). Betaer hun deg ikke mer, så har i hvert fall du sagt at du forventer deg det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvor mye lånte du bort?

Anonymkode: 525f3...d1c

15.000 kr. Jeg har fått 5 avdrag på 2500 kr. etter en del purringer, så hun har 2500 kr igjen å betale. Jeg truet med forliksråd i et fysisk brev i stedet for via mail og meldinger på SMS og Facebook. Det var da jeg begynte å få penger. Jeg skal fortsette å sende Vippskrav, ja. Meldinger jeg sender via iMessage blir ikke lest lenger. 

Jeg skal sikkert si hei til henne når jeg ser henne, men jeg tror nok ikke at jeg slår av en prat. Det vil virke veldig kunstig, kjenner jeg. 

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
exictence skrev (1 time siden):

Hvorfor gruer du deg?

Ville sendt henne krav om de resterende pengene (ikke oppdel det lenger). Betaer hun deg ikke mer, så har i hvert fall du sagt at du forventer deg det.

Jeg gruer meg, fordi jeg har hatt et ganske nært forhold til henne i mange år, men samtidig har jeg også ofte følt meg litt underlegen henne fordi hun er eldre enn meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg låner av erfaring aldri bort penger, særlig ikke til gode venner og nær familie. 

Anonymkode: 76e60...cbc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 8.8.2024 den 23.22):

Og dette er grunnen man ikke låner penger til venner. 

Dette har skjedd meg også. 
Måtte mase fikk ikke hele beløpet men meste parten. 
Er ikke venner lenger. 

Anonymkode: 0ebee...7bd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg gruer meg, fordi jeg har hatt et ganske nært forhold til henne i mange år, men samtidig har jeg også ofte følt meg litt underlegen henne fordi hun er eldre enn meg. 

Det kan jeg forstå.

Men det er hun som skylder penger, og det er hun som burde hatt kvaler med å skulle treffe deg uten å ha betalt deg det hun skylder.

Som venninner burde dere jo ikke være sure på hverandre heller. Hvis jeg var deg tror jeg at jeg hadde skrevet til henne på messenger at jeg håpet det gikk bra med henne. Fortelle at det var synd at ikke det ble noe av at dere traff hverandre mer. At jeg savner venninnetiden med henne. 

Si at du synes det har vært vanskelig å blande inn penger og vennskap, men håper at vennskapet kan være like godt. Takk for at du har betalt meg kr ....... Betal meg snarest det resterende beløpet på kr.....

Klem

Endret av exictence
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...