Gå til innhold

Vil feire julaften hjemme.

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ønsker ikke det, ønsker å være hjemme. Mine foreldre har fått ha julaften hjemme i 40 år, hver eneste jul. Nå har jeg små barn og ønsker å være i mitt eget hjem.

Anonymkode: 56ac4...f8c

Foreslår at du tar på deg voksenbuksene og starter å feire jul hjemme der dere ønsker.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Rebecca30 skrev (14 timer siden):

Selvfølgelig skal foreldrene dine gi seg. Det er åpenbart at de har hatt sin tid i rampelyset. Nå er det din tur til å skape tradisjoner i ditt eget hjem. De kan godt invitere til andre anledninger, men julaften skal du ha hjemme i ditt eget hus, spesielt når du har jobbet hardt for å få det til. Sikkert ikke lett å finne ut av, men de må bare forstå at det er din tur til å ha julaften med barna dine i ditt nye hus. Nå må du stå på og sette ned foten. Det er du som bestemmer hvordan du vil feire høytidene med din familie.

Selvfølgelig? Ikke nødvendigvis. 

Da jeg vokste opp, byttet vi på å feire jul hjemme hos foreldrene mine og mine besteforeldre. Aldri vært noe problem. Vi søsknene synes det var mye mer stas å dra til mormor og morfar enn å være hjemme. Nå da vi selv har fått barn, har vi feiret annenhver jul hjemme og annenhver hos mine foreldre. Mine besteforeldre lever, men ønsker ikke selv å arrangere julaften lenger, samt at de har det litt trangt. Vi har da virkelig våre tradisjoner hjemme hos oss i jula, selv om vi feirer selve julaften hos mine foreldre annenhvert år. Ser virkelig ikke problemet. Synes mange er veldig ego her. Det må gå an å bytte. For oss er det viktig å være sammen på julaften, og ikke hvilken sofa vi sitter i.... 

Anonymkode: 593ec...c75

Skrevet

Juleaften hos dere da og første juledag hos dem ? 😉

AnonymBruker
Skrevet
Caeruleus skrev (14 timer siden):

Vi bare sa at nå vil vi feire hjemme med barna. Dere er velkommen til å feire med oss:) De kom.

fru Alving skrev (14 timer siden):

Det er vel ingen som kan tvinge deg til å feire jul annetsteds ts, bare feir jul hjemme dere og så sier dere at foreldrene dine er hjertelig velkomne.

Ginny skrev (5 timer siden):

«Vi vil skape tradisjoner for ungene i eget hjem. Dere må gjerne komme og feire med oss. Eventuelt kan vi komme til dere 1. juledag» 😊

Eller en annen dag. Å feire jul hjemme er fantastisk 🎄

Rufs skrev (4 timer siden):

Bare si dere skal feire hjemme og at de er hjertlig velkomne om de vil. Så spør du de en gang senere hva planen deres er. 

Synes det er trist med slike utsagn. Tipper mange foreldre føler seg utelatt når barna lager slike regler; "Vi skal lage vår egen jul hjemme! Men - dere kan komme hvis dere vil....(undersagt: ellers får dere bare sitte hjemme alene).

Er så glade for at vi i min familie bytter, og dette aldri er noe problem. Min mor elsker å lage til julaften, og den gleden tar jeg aldri fra henne permanent! Så vi bytter. Forstår virkelig ikke at det skal være et problem. Vi har tradisjoner i julen - helt uavhengig av hvor vi sitter og spiser middag og åpner gaver de få timene på julaften! Vi synes det var stas å få reise til besteforeldrene våre, og våre barn liker også å bytte på det. Egiostiske foreldre som romantiserer "vår egen jul" og "våre egne tradisjoner", synes jeg heller vitner om en litt ego tankegang som er litt i vinden for tiden.... 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hos oss har vi alltid hatt en tommelfinger regel; de med små barn som kanskje trenger å finne senga litt utover kvelden, de får bestemme.

Synes at den eldre garden bør innse at når barnebarn kommer i hus, da flytter jula seg over til den yngre generasjonen.

Anonymkode: 6f248...a9c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

For ett år siden fikk vi endelig kjøpt oss hus. To barn på 4 og 6 år, og noe av det koseligste var å få feire julaften hjemme. Det er noe vi ønsker å fortsette med.

Nå har mine foreldre kjøpt seg ny leilighet og ønsker derfor å ha julaften hos seg (første jul i nytt hus). Jeg mener at de har fått ha julaften hjemme i alle år og nå kan gi stafettpinnen videre. 

Hvem bør gi seg?

Etter vi fikk barn feirer vi alltid julaften her hjemme, de som vil kan komme. Enkelt og greit😅 Vi firer ikke på det faktisk🙈

Anonymkode: 12cbf...5a9

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Synes det er trist med slike utsagn. Tipper mange foreldre føler seg utelatt når barna lager slike regler; "Vi skal lage vår egen jul hjemme! Men - dere kan komme hvis dere vil....(undersagt: ellers får dere bare sitte hjemme alene).

Er så glade for at vi i min familie bytter, og dette aldri er noe problem. Min mor elsker å lage til julaften, og den gleden tar jeg aldri fra henne permanent! Så vi bytter. Forstår virkelig ikke at det skal være et problem. Vi har tradisjoner i julen - helt uavhengig av hvor vi sitter og spiser middag og åpner gaver de få timene på julaften! Vi synes det var stas å få reise til besteforeldrene våre, og våre barn liker også å bytte på det. Egiostiske foreldre som romantiserer "vår egen jul" og "våre egne tradisjoner", synes jeg heller vitner om en litt ego tankegang som er litt i vinden for tiden.... 

Det er og sånn at på et tidspunkt må man bli voksen. Ønsker du ikke å dra småbarn ut på julaften så må du lage til jul selv hjemme. Og enig, ingen skal sitte alene igjen, familier må snakke sammen og finne løsninger som fungerer for dem. Om din mor elsker å lage til jul så er det jo og mulig at dere lager en ny tradisjon med for eksempel 1 juledagfeiring hos henne. Mange måter og gjøre det på og familier er ulike. Noen ganger må man reise for å besøke foreldrene som kanskje bor langt unna.

Skrevet

Er da bare å si at dere skal feire hjemme? 😅 Helt normalt å feire hjemme når man har barn, tenker at enten får de komme til dere eller så får de vel feire alene i sin nye leilighet. 

Anonymkode: 1b361...408

100% enig. 

Lettere for TO VOKSNE og forflytte seg enn en småbarnsfamilie med to barn og hundre tusen gaver. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Problemet er at mormor og morfar+ min søster plutselig må ta et valg. Om vi holder fast på å feire hjemme, så må de ta stilling til om de skal komme til oss eller mine foreldre. Derfor synes jeg mine foreldre kan komme til oss, men pappa er så ufattelig sær 😔 

Da får de ta valget da. Bare si at alle er velkomne til dere og dere feirer hjemme. 

Anonymkode: af96b...4f3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nå har mine foreldre kjøpt seg ny leilighet og ønsker derfor å ha julaften hos seg (første jul i nytt hus). Jeg mener at de har fått ha julaften hjemme i alle år og nå kan gi stafettpinnen videre. 

Hvem bør gi seg?

Feir julaften hver for dere. Ny tradisjon for begge parter. Så samles dere hos dine foreldre første juledag.

Anonymkode: f6970...1b9

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...